Ga naar inhoud

Ervaringen met LPG en de G607 gaskeuring gezocht.


MaartenBok
 Share

Recommended Posts

Een tankstation is naar alle waarschijnlijkheid geen professioneel gasvulstation, en daarom geef ik aan dat het wordt gedoogd bij de meeste tankstations in Nederland.

Een damptank (is voorzien van 80% vul begrenzing en veiligheid) is verder weinig gevaarlijks aan met een buitaansluiting.

Zelf vullen van gasflessen (zonder 80% begrenzing) is wel gevaarlijk en moet je beslist niet zelf doen als je daar geen goede kennis van hebt. Deze moet je altijd wegen.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Freek S zei:

Een tankstation is naar alle waarschijnlijkheid geen professioneel gasvulstation, en daarom geef ik aan dat het wordt gedoogd bij de meeste tankstations in Nederland.

Een damptank (is voorzien van 80% vul begrenzing en veiligheid) is verder weinig gevaarlijks aan met een buitaansluiting.

Zelf vullen van gasflessen (zonder 80% begrenzing) is wel gevaarlijk en moet je beslist niet zelf doen als je daar geen goede kennis van hebt. Deze moet je altijd wegen.

I rest my case

Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-12-2020 om 14:35, MaartenBok zei:
Op 2-12-2020 om 14:35, MaartenBok zei:

Ik werk als journalist voor magazine Kampeerauto van de NKC. Nu schrijf ik een artikel over LPG in de camper.

 

Ik ben erg benieuwd naar dat artikel. Ik hoop dat het niet alleen zal gaan over de praktijkervaringen met LPG, maar ook inzicht gaat geven in ‘de theorie van LPG in de camper’. Dan bedoel ik: wat mag er officieel wel en wat niet, en waarom is dat; waarin verschillen de regels per land en waarom is dat; zijn er werkelijk gevaren aan LPG-gebruik in de camper (incl. zelf tanken) verbonden en welke zijn dat; enzovoort. 
Ik wacht (het februari nummer?) af!

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Adriatik zei:

Ik ben erg benieuwd naar dat artikel. Ik hoop dat het niet alleen zal gaan over de praktijkervaringen met LPG, maar ook inzicht gaat geven in ‘de theorie van LPG in de camper’. Dan bedoel ik: wat mag er officieel wel en wat niet, en waarom is dat; waarin verschillen de regels per land en waarom is dat; zijn er werkelijk gevaren aan LPG-gebruik in de camper (incl. zelf tanken) verbonden en welke zijn dat; enzovoort. 
Ik wacht (het februari nummer?) af!

Ik ook, en dan niet wat er gedoogd wordt maar hoe het wettelijk is geregeld.

Quote

Artikel 1.9

     
   
1. Er mogen geen andere apparaten op de LPG-installatie worden aangesloten dan strikt noodzakelijk voor het goed functioneren van de motor van het voertuig.

 

 

 

2. In afwijking van het eerste lid, mogen voertuigen met de voertuigclassificatie M1 met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, M2, M3, N2 of N3 worden uitgerust met een verwarmingssysteem voor de passagiersruimte dat is aangesloten op de LPG-installatie

   
 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Begrijpelijk, maar voor mij jammer dat het hier voornamelijk over LPG gaat. Een van de vragen was toch over dat wegsturen in Duitsland als je geen G607 keuringslogboek en sticker kunt overleggen. Wat inderdaad voor alle gasinstallaties  geldt, niet enkel LPG. En ook voor caravans. Ik heb twee jaar terug een splinternieuwe Weinsberg camper gekocht. Onlangs moest hij voor zijn jaarlijkse beurt naar mijn camperdealer. Onderdeel was het checken van de gasinstallatie conform BOVAG richtlijn. Op mijn vraag of die dan ook aan de G607 norm voldeed (ik had  bij toeval vlak daarvoor iets gelezen hierover) was het antwoord dat men die keuring niet doet, daar de apparatuur niet voor had omdat geen klant er naar vroeg, en dat dat nog helemaal niet nodig was. Thuisgekomen maar weer eens op internet gegoogeld. Diverse sites geven aan dat het verplicht is in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk en dat campings je kunnen weigeren. De NKC geeft ook aan dat de keuring verplicht is, maar tot januari 2023 in Duitsland nog niet verplicht (?? gooi het maar in mijn petje zo onduidelijk). Maar met het advies deze wel uit te laten voeren. Ja, kost wel 145 euro.... Op de ANWB site geeft "de expert"  niet aan hoe het nu precies zit, maar stelt enkel dat het geen issue is want er is nog nooit een melding binnen gekomen dat iemand geweigerd is. Weer andere sites geven aan dat dat alleen voor in DLD/ZWI/OOS geregistreerde campers (en caravans) geldt. Tja, en de dealers/keuringsstations in Nederland die deze keuring doen schreeuwen weer van de daken dat je zowat op iedere camping geweigerd wordt. Ofwel: meteen langskomen en die 145 euro betalen graag. Kijk, als het echt moet dan betaal ik dat wel, maar dan betaal ik wel dubbelop. Want mijn dealer checkt jaarlijks al de hele installatie volgens BOVAG norm. En om dan voor de vorm nog maar eens 145 euro te betalen schuurt behoorlijk. Ook typisch dat er maar een handvol camperbedrijven is in Nederland die dit uitvoert. Het lijkt mij toe dat als G607 echt een vereiste is bijna iedere dealer dit wel zou doen. En dat de BOVAG haar keuringseisen zou synchroniseren met G607. Want in genoemde drie landen komen we allemaal wel eens. Toch? Zelden zo'n mistige (kennis van) regelgeving meegemaakt. Haast nog erger dan dat oerwoud van milieu-certificaten en stickers. Kan er niet eindelijk eens een goed onderzoek hiernaar door de NKC worden gedaan, voor een goed artikel? Overigens komen wij al jaren met eerst caravan en nu dus camper in en door genoemde landen. Nog nooit hier iets over gehoord, laat staan weggestuurd. Ook in Coronajaar 2020 toch nog een anderhalve week in Duitsland geweest, toen het in juni weer mocht. Op drie campings gestaan, nergens iets gelezen of gehoord. Kwam slechts bij toeval onlangs achter dat G607 verhaal. Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers hebben er nog nooit naar getaald, als je maar "zahlt" :). Maar ja, hoe zit het nu echt?

aangepast door Albert de Pepperman
Link naar reactie
Share on other sites

In de Kampeerauto nummer 2 van 2012 vind u het antwoord. De verplichting is dus opgeschort tot eind 2021. De regels zijn zo zwaar dat ze bijna niet zijn uit te voeren.

Belangrijk is dat de installatie periodiek op dichtheid wordt getest. Als er een drukmeter op zit en na het sluiten van de gaskraan (kranen) op de fles (flessen), de druk blijft staan is hij dicht. De drukmeter zit meestal op de hogedrukzijde . Als men op deze simpele wijze test moet de druk wel wat langer blijven staan. Normaal test men 3 minuten. maar als hij na 1 uur weinig of geen drukdaling heeft, hoeft men zich niet druk te maken. Ziet men de druk dalen, zou ik de installatie laten controleren door de vakman. Voor het testen is meestal een speciale nippel nodig welke niet algemeen in de handel is. Dit maakt het geheel lastig. Wil men alles strikt volgens alle regels doen, moet men geen gas nemen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...

Kabe

 

wuj willen 6 maanden toeren door Portugal en Spanje, wij hebben standaard 2 grote Benegas flessen in onze camper maar dat is niet toereikend om het zo lang vol te houden met deze twee flessen.

 

ik wil pertinent geen flessen kopen in andere landen, te veel gedoe lijkt mij en ik zit met 3 flessen, onze Camper weegt al tegen de 4250 kilogram 

 

Dus ik wil een Benegasfles thuis laten en een lichtgewicht Lpg Dampfles met een vulnippel laten inbouwen door éénen 800 euro gespecialiseerd LPG inbouwstation en voor 150 euro extra gelijk een G 607 keuring laten uitvoeren.

Dit grapje kost ons tussen de 600 en 800 euro.

Is het wel slim om het te laten uitvoeren, ik houd mij strikt aan de regels en laat mijn LPG vullen bij een vulstation en staat eerst de gaskranen dicht want als het contact uitstaat start na enkele minuten de Koelkast automatisch op gas en dan heb je open vuur 🔥 

 

groet Kabe

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Kabe,

 

Wij hebben  de camper aangeschaft en toen stonden er ook stalen Butaangas flessen in.

Omdat je de Nederlanse flessen niet overal kan vullen in Europa hebben wij toen er twee Aluminium flessen in geplaats.

Je moet wel zorgen voor een buitenaansluiting. In de gaskast vast en loskoppelen van de vulslang is geen goed idee. (Dit wordt in het algemeen ook niet toegestaan om in de camper te vullen)

Op de flessen in de vuilleiding zit een terugslagklep. De vulinstallatie hoort dicht te zijn. Dit is echter moeilijk controleerbaar omdat het gas tijdens de meting van vloeistof verdamp en de druk gelijk blijft en alleen afhankelijk is van de temperatuur. Je kan het alleen controleren door afzepen en ruiken. Als hij onverhoopt toch lekt komt er een beperkte hoeveelheid gas vrij (de inhoud van de slangen)

Verder is de lagedrukzijde gelijk aan de huidige installatie en periodiek controleren op dichtheid is voldoende.

Om de kosten te beperken kan je ook één LPG fles installeren (met buitenaansluiting) en één bestaande fles gebruiken als reserve.

LPG is wel praktisch. Het vullen gaat heel eenvoudig en je hoeft niet te wachten tot de fles leeg is.

Als je de adressen van LPG stations van internet haalt kom je in de route regelmatig in de buurt van zo'n station.

De installatie wordt echter niet terug verdiend.

 

Als de installateur de installatie vakkundig aanlegt wat valt er dan nog te keuren? Hij heeft alles gezien en afgeperst. 

Slager die zijn eigen vlees keurt en er dan nog € 150 voor vraagt.

Ik heb het zelf geinstalleerd, maar ben wel bekend in de gasindustrie als veiligheid inspecteur.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Vriendelijk dank voor de info Freek S

 

ik houd zoals gezegd een Lichtgewicht Benegasfles en ik koop een Aluminium LPG gasdampfles, dat zou dus voldoende moeten zijn om  lang te kunnen reizen maar mag de LPG vulnippel niet net achter de gaskastdeur geplaatst worden? Dus als ik de LPG laat of indien niet anders kan zelf vul dan staat vanzelfsprekend de deur altijd open.

 

ik wil namelijk geen gaten in onze Camper geboord zien worden

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Kabe,

 

In de garage is niet buiten de camper.

In de bodem van de gas kast zit een rooster waar je misschien door kan en anders een gat boren.

Dan een gat in de rock. Deze is meestal massief (schuimachtig composiet).

Hier kan je gewoon in boren zonder dat er vocht in kan komen zoals bij de dubbelwandige zijwanden van de camper.

De zijwand met isolatie is niet stevig genoeg. Een HD vulslang is erg stug en daardoor staat er wel enige kracht op de vulopening.

Denk ook aan de verloopnippels voor het buitenland.

 

Deze zijn er in diverse uitvoeringen.

image.png.ada955b9cb7ce3e61e5063335f94f444.png

 

Link naar reactie
Share on other sites

Onderwerp is al uit en ten na hier besproken, maar toch nog maar even, in NL en 6 andere Europese landen is het zelf vullen van LPG-flessen (óók met buitenaansluiting) NIET toegestaan. Natuurlijk mag een gasvulstation het wel doen, maar daarmee vervalt eigenlijk een belangrijk voordeel door gebruikers genoemd (altijd en overal zelf vullen). Check dus even in welke landen wel en niet zelf gevuld mag worden. En dat hele volksstammen het WEL in NL doen, maakt nog niet dat dat OK en veilig is. Een periodieke (Duitse) G607 gaskeuring is natuurlijk prima, maar lost het wettelijke probleem in die 7 landen nog steeds niet op. Lang leve de EU!

 

Heb zelf ook de kunststof Benegas flessen, maar ben er achter gekomen dat je die én niet kan laten vullen bij een gasvulstation, alleen omruilen, én dat omruilen alleen in de Benelux kan. De grijze Duitse fles is m.i. dan nog de beste oplossing, die kun je in veel landen omwisselen en/of laten bijvullen.

Link naar reactie
Share on other sites

Het wel of niet wettelijk mogen tanken van LPG heeft niets te maken met veiligheid. Ik heb één maal in Zweden mee gemaakt dat men kwam kijken en toen ze een buitenaansluiting zagen was het geen probleem. Verder heb ik altijd in vele landen probleemloos getankt.

 

Als je in het buitenland van flessen moet wisselen, waar laat je dan de Nederlandse  flessen?

Deze moeten in een gas kast en worden vastgezet. Ze mogen niet los in de garage.  

Afgezien van het gewicht heb ik nog geen camper gezien met twee gas kasten.

Het wisselen van flessen is niet gevaarlijk, maar er kan altijd een lekkage ontstaan.

 

Ik ga voor veiligheid en dat het volgens de wet niet mag om belasting technische rede is dan jammer.

Ik weet niet wat je verstaat onder zelf vullen? Je tank zelf vol gooien met diesel is toch ook zelf vullen. 

LPG tanks loskoppelen en buiten de auto vullen is geen goed idee. Het vullen aan de pomp met een buitenaansluiting zoals auto's die op LPG rijden is gewoon 100% veilig.

 

Conclusie:

LPG tanks met een buiten aansluiting zijn veilig en bij het reizen in Europa geven ze geen problemen. Dat het hier en daar wettelijk verboden is is dan jammer, maar geeft in de praktijk geen problemen.

Hou je maar lekker aan de wet als je je daar goed bij voelt.

Voor de NKC is het lastig om een officieel standpunt in te nemen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

4 minuten geleden, FJC48 zei:

Je mag in diverse landen alleen LPG tanken als dit voor de voortstuwing van het voertuig is, campers die op LPG rijden ben ik nog niet tegengekomen. 

 

Dat weet ik. Daarom werd de pomp niet aangezet. Binnen vroegen ze of de camper op gas loopt. Eerlijkheidshalve heb ik gezegd dat de camper  niet op gas loopt. 

Ik zei dan ga ik wel in België tanken. Ik kreeg als antwoord dat daar het gas goedkoper is.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

In Nederland mag je het alleen gebruiken voor voortstuwing.  Dat klop, maar dan heb je het over wetgeving.

Amerikaanse camper (benzine) rijden veel op LPG. Ook personen auto's rijden soms op LPG. Het gaat er om of LPG tanken met een buiten aansluiting veil is.

Waar je het dan voor gebruikt maakt niet zoveel uit. De wetgeving heeft te maken met belastingen.

LPG gebruiken of wisselen van butagas / propaan flessen in sommige landen bij langdurig verblijf .

Ieder moet het verder voor zich zelf uitmaken.

Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, Freek S zei:

Als je in het buitenland van flessen moet wisselen, waar laat je dan de Nederlandse  flessen?

Freek,

 

ik begrijp uit je reacties dat je het allemaal niet zo nauw neemt, de wettelijke bepaling in NL en andere landen gaat namelijk wel degelijk over veiligheid en heeft niets met de belastingen te maken.

 

En misschien moet je ook even goed lezen, voordat je meteen met een (negatieve) reactie komt. Ik had het over omwisselen van gasflessen, in jip en janneke taal, je levert je lege fles in en krijgt (tegen betaling) een volle terug. Met de grijze Duitse fles kan dat in bijna heel Europa.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, Freek S zei:

Het wel of niet wettelijk mogen tanken van LPG heeft niets te maken met veiligheid

Ik  denk dat het terdege te maken heeft met veiligheid. LPG voor de voorstuwing van de auto valt onder de APK keuring en daarmee onder een regime van jaarlijkse keuring. 

APK is een veiligheids- en milieu keuring.

 

Een tankstation kan er dan  bij een gewone auto met LPG te goeder trouw vanuit gaan dat de LPG installatie in goede staat is.

 

Bij een camper wordt het gissen of de installatie in deugdelijke staat is 

Link naar reactie
Share on other sites

 

Alle brandstof systemen in een camper vallen onder de APK keuring. Dus ook gas en damp-tanken voor koken en verwarmen.

Hoe het veel in de praktijk gaat is een andere zaak. 

Keur je bij een bedrijf die veel camper keurt gaat het anders als bij een keuringstation die uitsluiten personen auto's keurt.

Bij het onderhoud wordt soms wel en meestal niet het campergedeelte onderhouden. Dit hangt ook af van het soort bedrijf.

 

https://camperpunt.nl/apk-keuring-en-gasflessen/

Link naar reactie
Share on other sites

11 minuten geleden, Freek S zei:

Dus ook gas en damp-tanken voor koken

Quote APK Handboek RDW:

 

"Op de LPG-installatie mogen geen andere verbruikers zijn aangesloten dan die, welke strikt noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de motor van het voertuig, met uitzondering van een verwarmingsinstallatie ten behoeve van de passagiers- of bagageruimte "

 

Koken en koelinstallatie (koelkast) wordt niet genoemd

Link naar reactie
Share on other sites

Laat een ieder doen wat hij handig, veilig en verantwoord vind. Verwarmen zou dus wel mogen. koken en koelen niet.

Een handboek is geen wet en uit https://camperpunt.nl/apk-keuring-en-gasflessen/ blijkt het geen zwart / wit verhaal te zijn.

Je zou de damptanks (LPG) wel mogen vullen bij een gasvulstation, maar niet bij de pomp. Wat is het verschil??  "het adres"

Waarschijnlijk vallen ze allen wel onder de APK.

Link naar reactie
Share on other sites

 

1 uur geleden, Freek S zei:

Een handboek is geen wet

Dit is correct. maar het is wel een formeel APK handboek door RDW met de laatste wijzigingen van 1 januari 2022 en dus veel recenter dan de link naar Camperpunt en bedoeld voor degene die de APK uitvoeren

 

Met wat verder zoeken in dit handboek vond ik op een andere plek deze instructie in het handboek van RDW:

 

Quote handboek RDW met wijzigingen 1 januari 2022:

 

"Beoordeling alle brandstofsystemen (inclusief de kookinstallatie)

De controle van het brandstofsysteem voor het koken, controleert u voor zover dit mogelijk is. Staat de gasfles in een afgesloten kast en kunt u de kast niet openen? Dan controleert u de gasfles niet U hoeft geen onderdelen te demonteren voor de beoordeling. De beoordeling van de gasfles en de leiding bestaat uit datgene wat op eenvoudige wijze is te controleren, zonder demontage. De gasfles hoeft niet aanwezig te zijn. De leeftijd van de gasslangen is geen APK-aspect"

 

Een lek test komt hier niet ter sprake voor dit systeem. Het blijft dus gissen.

Ik hoop dat eventuele toekomstige andere keuringseisen zoals G607 in lijn worden gebracht met de APK. Om nu meerder keren per jaar naar een keuring te moeten, wordt erg lastig en onnodig duur

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...