Ga naar inhoud

Uitleg gevraagd stroom zelfbouwcamper


Jera92
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag allen,

 

ik ben Jelle, een enthousiaste 20iger die onlangs een tweedehands bus heb gekocht om om te vormen tot een camper om nieuwe avonturen tegemoet te gaan!

Deze ben ik reeds beginnen isoleren, later volgt nog de inrichting en installatie voor mijn keukentje, maar momenteel wil ik eerst graag de elektriciteit aansluiten.

 

Het volgende systeem had ik in gedachten: Een batterij van +/-180Ah, een zonnepaneel van 180W en een aansluiting om deze aan te sluiten op een camping / laadpunt. Ik weet jammer genoeg te weinig af van deze zaken om dit alleen zelf te bereiken. Zijn er mensen die mij uitgebreid kunnen uitleggen hoe ik precies aan de slag ga, waar ik welke materialen moet kopen en hoe de installatie zelf moet worden uitgevoerd? Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

 

Online kwam ik deze setup tegen, bevat dit nagenoeg alles wat ik nodig zal hebben?

https://www.accuweb.nl/zonnepaneelset-compleet-540-watt-12-volt-incl-omvo.html?id=229252958&quantity=1

 

Alvast hartelijk bedankt!

Jelle
 

PS: De toestellen die ik in de camper zou gebruiken (met geschatte verbruik in KWh):

- Koffiemachine (max 1100 Watt, ligt zo'n 10 min maximum aan) → 1,1KWh (60 min) → 0,1833333333333333KWh (10 min)

- Microgolfoven (max 700 Watt) schatting zo'n 15 min → 0,7KWh (60 min) → 0,175KWh (15 min)

- Waterkoker (max 1500 Watt, ligt zo'n 5 minuten aan) → 1,5KWh (60 min) → 0,125KWh (5 min)

- Compressor koelkast (verbruik nog niet bekend) → ± 1,25 ampère X 12 Volt DC = 15Watt → 0,015KWh (60 min)

- Waterpompje 4.5 A x 12 Volt DC = 54Watt = 0.054KWh → 0,0045KWh (± 5 min)

- Opladen van laptop: 45 Watt → 0,045KWh (60 min) → 0,09KWh (duurt max 2 uur)

- Opladen camera: ± 0.9 ampère X 8.4 Volt → 7,56Watt → 0,00756KWh (60 min)

- Opladen telefoon: ± 4 ampère X 5 Volt → 20Watt → 0,020KWh (60 min)

- Beeldscherm: ± 1.5 ampère X 230 (max) Volt → 345Watt → 0,345KWh (60 min)

- Speakers: 50Watt → 0,05KWh (60 min) → 0,2KWh (4u)

- Verlichting (LED, verbruikt niet zo veel denk ik) 8 stuks van 6,5 Watt = 52Watt → 0,052KWh (60 min) → 0,0208KWh (4u)

TOTAAL (max) KWh: 1,0373933KWh (ruwe berekening) -> 5Ah (Ampère/uur)

Link naar reactie
Share on other sites

Om met de laatste regel te beginnen: 1 kWh komt bij 12 volt overeen met circa 83 Ah (1.000 / 12 = 83,33333). 

Verder kun je een lood-zwavelzuur accu beter niet dieper dan tot 50% ontladen. Dus met een 180 Ah accu heb je effectief maar 90 Ah beschikbaar. 

 

Verwarmen met accustroom (koffiemachine, waterkoker, magnetron) is niet zo'n goed idee. Accu's kunnen niet zo goed tegen de (langdurig) hoge ontlaadstromen die je daarvoor nodig hebt. 1.500 watt bij 12 volt is circa 130 ampère, want je moet ook het verlies van de omvormer nog meetellen.

 

Drink je maar één keer koffie op een dag? De koelkast draait ook vast meer dan één uur per etmaal.

 

De gemiddelde opbrengst van zonnepaneel per etmaal is volgens vuistregels 4 x het wattpiek vermogen. Een zonnepaneel van 180 Wp brengt dus per etmaal grofweg ruim 500 Wh op en dat is maar de helft van je toch al te laag ingeschatte verbruik. 

 

Die 1.000 watt omvormer in het setje dat je noemt, is in ieder geval te krap voor de koffiemachine en de waterkoker. Verder geeft een MPPT-regelaar een beter rendement dan een PWM-regelaar. 

 

Veel succes met het verdere huiswerk. Kijk bij voorbeeld eens op https://www.zwiebelfam.nl . Daar staat veel informatie o.a. over de elektrische installatie van campers.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Jelle,

Je begint al heel goed. Namelijk door in Watt en Watt-uren te rekenen. De voorgestelde accu is het beste/kan je to de helft ontladen. Dat gaat die het langste mee. De energie die opgeslagen is met een 180Ah x 13.3  (gemiddelde spanning) x 50% is ongeveer 1200Wh. Met dat getal werk je verder. Het voordeel van dit pad is dat je niet steeds hoeft om te rekenen of onnodig ingewikkeld voor jezelf maakt. Immers alle eenheden zijn dezelfde. In de praktijk verandert de spanning en stroomsterkte door het gebruik.
Die 50% is voor lood- en agm accu's, voor Li-ion accu's gelden andere spelregels.

Mocht je de kreten Peukert tegen komen, neem dat aan als weetje. Je kan er niks mee. Het geeft aan hoever de accu versleten is. Waar jij en ik naar geinteresseerd in zijn is de hoeveelheid beschikbare energie die tot je beschikking staat.

 

Als je bekend met een spreadsheet programma, zet dan voor elke dag van de week de verbruikers uit. Bijv. 's ochtends elektrisch koffie zetten (vergt heel veel energie) waterpomp en 's avonds de verlichting e.d. 
Een zonnepaneel zal gedurende de dag (afhankelijk van het weer) energie leveren. De opstelling, plat op het dak, kan je gerust al 80% Wpiek van het paneel nemen.
Ook kan je eens kijken of het laden via de alternator iets opleverd. Dat valt meestal erg tegen.

 

Met het optellen en aftrekken van de energie in de accu per dagdeel en de energie voorraad doorgevend aan de dag erna, krijg je een goed inzicht hoe de energie zich over de week verdeelt.

 

Ohw enne een microgolf oven neemt meer af dan die voorgestelde 700W. Zo'n ding neem intermitterend stroom af en dan weer minder. Afhankelijk van de hoogte van de instelling. Koop een energie meter en meet je apparaten thuis op.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Busje zei:

Om met de laatste regel te beginnen: 1 kWh komt bij 12 volt overeen met circa 83 Ah (1.000 / 12 = 83,33333). 

Verder kun je een lood-zwavelzuur accu beter niet dieper dan tot 50% ontladen. Dus met een 180 Ah accu heb je effectief maar 90 Ah beschikbaar.

 

Alvast bedankt voor de informatie! 😀

 

In de set zit normaal een AGM accu, dacht ik..

Zou deze dieper dan 50% kunnen worden ontladen?

Bij eender welke keuze van accu is het wellicht onmogelijk om de volle 100% van de accu te ontladen?

 

23 uren geleden, Busje zei:

Verwarmen met accustroom (koffiemachine, waterkoker, magnetron) is niet zo'n goed idee. Accu's kunnen niet zo goed tegen de (langdurig) hoge ontlaadstromen die je daarvoor nodig hebt. 1.500 watt bij 12 volt is circa 130 ampère, want je moet ook het verlies van de omvormer nog meetellen.

 

Drink je maar één keer koffie op een dag? De koelkast draait ook vast meer dan één uur per etmaal.

 

Als ik toch een koffiemachine, waterkoker, magnetron zou willen gebruiken zonder dat ik aangesloten ben op de walstroom, dan heb ik een accu met een grotere Ah nodig?

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om de microgolf een uur te laten draaien of mijn koffiemachine/waterkoker lang en meermaals op een dag te gebruiken 😉

Eventueel kan ik wel water warmen/koffie zetten op mijn gasfornuis.

Kort de microgolfoven kunnen gebruiken onderweg zou wel handig zijn.

 

23 uren geleden, Busje zei:

De gemiddelde opbrengst van zonnepaneel per etmaal is volgens vuistregels 4 x het wattpiek vermogen. Een zonnepaneel van 180 Wp brengt dus per etmaal grofweg ruim 500 Wh op en dat is maar de helft van je toch al te laag ingeschatte verbruik.

 

Als ik het goed begrijp, dan zal ik, als ik uitga van mijn voorgestelde verbruik in mijn eerste post, met dit zonnepaneel mijn accu nooit voldoende kunnen opladen?

 

 

23 uren geleden, Busje zei:

Die 1.000 watt omvormer in het setje dat je noemt, is in ieder geval te krap voor de koffiemachine en de waterkoker. Verder geeft een MPPT-regelaar een beter rendement dan een PWM-regelaar.

 

Wat zou je me eventueel kunnen aanraden om een complete setup te kunnen samen stellen die aan de zaken die ik wens voldoet? 😉

 

 

23 uren geleden, Busje zei:

Veel succes met het verdere huiswerk. Kijk bij voorbeeld eens op https://www.zwiebelfam.nl . Daar staat veel informatie o.a. over de elektrische installatie van campers.

 

Hartelijk dank voor jouw tip! Ik zal er zeker eens een kijkje nemen!

 

Jelle

aangepast door Jera92
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Arie zei:

Hallo Jelle,

Je begint al heel goed. Namelijk door in Watt en Watt-uren te rekenen. De voorgestelde accu is het beste/kan je to de helft ontladen. Dat gaat die het langste mee. De energie die opgeslagen is met een 180Ah x 13.3  (gemiddelde spanning) x 50% is ongeveer 1200Wh. Met dat getal werk je verder. Het voordeel van dit pad is dat je niet steeds hoeft om te rekenen of onnodig ingewikkeld voor jezelf maakt. Immers alle eenheden zijn dezelfde. In de praktijk verandert de spanning en stroomsterkte door het gebruik.
Die 50% is voor lood- en agm accu's, voor Li-ion accu's gelden andere spelregels.

 

Dag Arie

Bedankt voor je informatie en de tip om dit om te rekenen! 😀

Als ik het goed begrijp neem ik best de waarde 13.3 als gemiddelde spanning in Volt in plaats van de 12 Volt in mijn berekening?

 

Klopt het als een accu slechts voor 50% mag worden ontladen, ik eigenlijk een accu nodig heb die dan bijvoorbeeld 360Ah heeft, zodoende ik langer zonder walstroom kan?

Ik ben dit niet helemaal zeker, maar ik dacht dat een AGM accu dieper dan 50% kan worden ontladen,..

 

3 uren geleden, Arie zei:

Mocht je de kreten Peukert tegen komen, neem dat aan als weetje. Je kan er niks mee. Het geeft aan hoever de accu versleten is. Waar jij en ik naar geinteresseerd in zijn is de hoeveelheid beschikbare energie die tot je beschikking staat.

 

Als ik dit even samenvat, duid kreten Peukert aan hoeveel de accu aan slijtage heeft?

 

3 uren geleden, Arie zei:

Als je bekend met een spreadsheet programma, zet dan voor elke dag van de week de verbruikers uit. Bijv. 's ochtends elektrisch koffie zetten (vergt heel veel energie) waterpomp en 's avonds de verlichting e.d. 

Een zonnepaneel zal gedurende de dag (afhankelijk van het weer) energie leveren. De opstelling, plat op het dak, kan je gerust al 80% Wpiek van het paneel nemen.
Ook kan je eens kijken of het laden via de alternator iets opleverd. Dat valt meestal erg tegen.

 

Met het optellen en aftrekken van de energie in de accu per dagdeel en de energie voorraad doorgevend aan de dag erna, krijg je een goed inzicht hoe de energie zich over de week verdeelt.

 

Met een speadsheet programma kan ik dit inderdaad wat bijhouden 😉

Maar hiervoor zou ik al een zonnepaneel en accu nodig hebben om vervolgens het verbruik en de geleverde energie door het zonnepaneel in kaart te brengen?

 

Bedoel je met een alternator dat de accu oplaad tijdens het rijden?

 

3 uren geleden, Arie zei:

Als je bekend met een spreadsheet programma, zet dan voor elke dag van de week de verbruikers uit. Bijv. 's ochtends elektrisch koffie zetten (vergt heel veel energie) waterpomp en 's avonds de verlichting e.d. 

Een zonnepaneel zal gedurende de dag (afhankelijk van het weer) energie leveren. De opstelling, plat op het dak, kan je gerust al 80% Wpiek van het paneel nemen.
Ook kan je eens kijken of het laden via de alternator iets opleverd. Dat valt meestal erg tegen.

 

Met het optellen en aftrekken van de energie in de accu per dagdeel en de energie voorraad doorgevend aan de dag erna, krijg je een goed inzicht hoe de energie zich over de week verdeelt.

 

Ohw enne een microgolf oven neemt meer af dan die voorgestelde 700W. Zo'n ding neem intermitterend stroom af en dan weer minder. Afhankelijk van de hoogte van de instelling. Koop een energie meter en meet je apparaten thuis op.

 

Arie

 

Ik zal inderdaad eens experimenteren met een energie meter op de apparaten, dan krijg ik een verfijnder beeld van het verbruik.

 

Hartelijk dank voor jouw tips! 😀

Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Een AGM accu is ook een lood-zwavelzuur accu en die 50% geldt daar ook voor. Je kunt wel dieper ontladen, maar dat betekent een aanslag op de levensduur van de accu. Verder moet je ter behoud van de accu bij een diepe ontlading meteen weer opladen en dat is niet altijd mogelijk.

 

Het gaat bij zware verbruikers zoals een koffiemachine of magnetron niet alleen om de capaciteit van de accu, maar vooral om de grote stroom die die verbruikers vragen. Bij een ontlaadstroom van 130 A zakt de spanning van een lood-zwavelzuur accu in no time in elkaar tot (ver) onder 12 volt en pleeg je een aanslag op de levensduur. Dat is het Peukert effect waar Arie het hierboven over heeft.

 

De opbrengst van alleen de zonnepanelen is inderdaad te laag voor je dagelijkse stroomverbruik. Meer dan een dag ergens staan zonder aansluiting op 230 volt (walstroom) en zonder de motor te laten draaien gaat dan niet lukken.

 

Ik kan om te beginnen niet in je portemonnee kijken. Het beschikbare budget is natuurlijk wel belangrijk. Je moet je ook afvragen of een tweedehands bus een grote investering in apparatuur waard is.

De mogelijkheden van zonnepanelen hangen af van de ruimte op het dak van je camper. Dakluiken kunnen bij voorbeeld een belemmering zijn. Flexibele of semi-flexibele zonnepanelen zijn lichter dan harde panelen, maar ook duurder.

Lithium (LiFePO4) accu's zijn bij eenzelfde capaciteit lichter dan lood-zwavelzuur accu's, maar veel duurder. De keuze van laadregelaar(s) hangt af van de capaciteit van de zonnepanelen.

Iedere setup is een compromis tussen wensen en mogelijkheden.

 

Kortom het blijft huiswerk maken en nadenken. Ik ben daar zelf maanden mee bezig geweest.

Zie https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?=10&t=8470015&p=1864633

aangepast door Busje
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Jelle,

Het getal 13.3 is een beetje het gemiddelde. Bij 13.6 a 13.7V is de accu vol en 10.6V leeg. Die 10.6V moet je niet te vaak 'aan tikken'. Die 50% is een richtwaarde waar de accu lang mee gaat. En het begrip lang meegaan is een rekbaar. Afhankelijk van merk en type accu, gebruik en bedrijfsomstandigheden.
Om goed vat te hebben op de berekening is de 50% van de capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde spanning een goed uitgangspunt.
Dat AGM accu's dieper ontladen kunnen worden is deels waar. Echter verstandig is het niet om dat te doen. Door de constructie van de accu kunnen ze er beter tegen.
Een grotere accu wil nog niet zeggen dat je er meer bedrijfsuren kan maken. De energie die je eruit trekt, moet er ook weer een keer in.

 

Peukert, is een lastig verhaal. Ook voor mij. Het heeft o.a. te maken met het chemische proces wat bij laden en ontladen plaats vindt. En naarmate de accu veroudert, gaat dat proces moeizamer. Toen ik dat door kreeg, concludeerde ik, daar ben ik helemaal niet in geinteresseerd! Ik wil weten of er voldoende energie is. En nu ik op het punt sta om nieuwe accu's aan te schaffen, weet ik waarom er nieuwe nodig zijn en waar het door komt.

 

Het gebruik van een spreadsheet is een mooi stuk gereedschap. Het geeft inzicht in je energiebalans. Thuis kan je verbruiken wat je wil, de rekening komt later. In een camper is het na verloop van tijd gewoon einde oefening! Geen electriciteit betekend: geen licht, geen kachel/boiler, geen water (pomp) en meer ongemakken.
Onderstaand plaatje van een scherm afdruk van mijn energiebalans. Daar probeer ik de overgang naar Li-ion te berekenen wat ik nodig heb (o.a. extra zonnepanelen en de vraag hoe 'groot' moet de accu zijn) Ben er nog steeds niet helemaal uit. Ik heb er 4 weken instaan, want dat was voor mij zo'n beetje een periode dat er een zekere herhaling te ontdekken viel. De gele vlakken zijn de cellen die ik mag wijzigen, de rest zijn berekende waarden.

 

Ja, met de alternator bedoelde ik het opladen van accu(s) tijdens het rijden. En met de spreadsheet leerde ik dat het niet echt zoden aan de dijk geeft. Als de accu nieuw is (zo heb ik gemerkt) heb je aan zonnepanelen voldoende. Maar na enige jaren en in winter omstandigheden is het handig dat dit kan. Heb het zo gemaakt dat IK bepaal wanneer dat nodig is (handmatige inschakeling). Ik ben geen voorstander van automaten zoals Cyrix. Daar zijn de meningen over verdeeld.

 

Zonnepanelen; hou rekening met dat ze plat op dak liggen (80% Wp), gedurende de zonnige dag de opbrengst varieert. Voor de opstelling van de panelen: teken op schaal de beschikbare ruimte van het dak, incl. de obstakels als dakramen e.d. Teken die in op de 'juiste' plek in. Ga dan op internet zoeken wat de afmetingen zijn van de panelen en teken die op een apart stukje papier met dezelfde schaal als de daktekening. Knip ze uit en schuif en pas en meet, tot je een ons weegt... EN!! het is leuk om te doen.

Energie.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Die 13,3 volt als gemiddelde accuspanning van een lood-zwavelzuur accu vind ik wat optimistisch als je naar de volgende tabel kijkt. Houd er rekening mee dat deze tabel geldt, als de accu enige tijd in rust is geweest, dat wil zeggen niet geladen of ontladen is. De spanning van een LiFePO4 accu is over het bijna gehele ontlaad-traject 12,8 volt.

 

Ontladingstabel%2012%20Volt%20SMF%20accus.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Jera 92 wil je meer halen uit je zonnepanelen zou u overwegen kunnen om ze kantelbaar te maken over 2 zijdens . De zon staat in Nederland op 21 juni op + / 62 gr van het horizontale vlak en 21 december op 22 gr , dan neem ik het gemiddelde van 62 - 22 = 40 gr .  Die hoek zou je de zonnepanelen eigenlijk moeten staan .

 

Ervaring met mijn boot toen ( nu een camper ) op 1 mei stond de zon te schijnen aan een heldere hemel , en mijn panelen leverde op dat moment 8 ah ( 324 ah accu cap )

spanning op dat moment 13,8 volt , toen heb ik de panelen op 30 gr gezet en de ah ging naar 13,5 ah . De boot lag met de voorpunt op het zuiden en de panelen gekanteld over bakboord . Zonnepaneel cap- 2 x 90 watt daglicht . 

 

Ps ik kon ze ook over stuurbrood kantelen . 

 

Ook mijn opmerking  is dat je met 2 panelen plat op dak , met zon installatie die u voor ogen heeft te weinig is , verbetering is meer panelen of kantelen .

Link naar reactie
Share on other sites

Het kantelbaar maken kan, m.i. veel te omslachtig. Tenzij je het leuk vind om zoiets te maken. De kantelbare panelen die ik op het net gezien heb, zijn meestal over 1 zijde te scharnieren. Dan moet toevallig de camper goed staan. En dat is meestal een kansloze opgave. Daarom uitgaan van plat op dak: 80% Wp, en gedurende de dag dat je de verbruikers gebruikt dit percentage aanpassen.

En wellicht heb ik de spanning te hoog ingeschat. Dat maakt voor een berekening niks uit, want met jezelf vele "wat als" vragen stelt, die parameters makkelijk aan kan passen. Zo heb ik veel inzicht verkregen. En als de accu nog nieuw is, zit je niet zo gauw verlegen. Het wordt listiger (merk ik nu ook) als de accu's al een tijdje meegaan (6 jaar), dat de accu het niet meer lekker doet als voorheen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...