Ga naar inhoud

Stuurbekrachtigingspomp Fiat gescheurd en geen vergoeding van Fiat Nederland.


Magic Ed.
 Share

Recommended Posts

Mijn camper op basis van een Fiat Ducato is bij 55.000 km op de snelweg in België gestrand met een olie lekkage wegens een scheur in het metalen deel van de pomp van de stuurbekrachtiging. Via de pechhulp is de Belgische wegenwacht erbij geroepen. Deze stelde vast, niet ter plekke te repareren en verder rijden niet verantwoord/mogelijk. Afgesleept naar de dichtstbijzijnde garage die dit zou kunnen repareren (= nieuwe pomp plaatsen). Dat was op 3 km van de plek waar ik stond. In deze garage prima geholpen voor de redelijke prijs van bijna 800,- euro. Daarna gewoon 100 km verder huiswaarts kunnen rijden.

Fiat Nederland aangesproken op basis van de Wet op het Consumentenrecht in zake de minimaal te verwachten gebruiksduur (normaal zeker 200.000 km) en verzocht om een deel van de kosten op deze basis te vergoeden.

Dat werd geweigerd met de mededeling dat zij deze verzoeken alleen in behandeling nemen indien de reparatie door een erkende Fiat Professional dealer zou zijn uitgevoerd. Ik had mijn camper maar 80 km verder moeten laten slepen naar die dealer.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ja dat is vervelend. Maar weer een typisch voorbeeld van hoe Fiat klanten probeert af te wimpelen. Hetzelfde verhaal loopt hier ook al over de ondeugdelijke koppelingsplaten. Echt thema's voor de NKC om aan te pakken en daar ook de sjoemel software bij te betrekken. Maar ons club directie en vertegenwoordigers zwijgen zoals altijd in alle talen.

Link naar reactie
Share on other sites

Gaat het om deze camper? Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 75 euro. 

 

Vijf jaar oud en kennelijk niet via Fiat Nederland of de Dethleffs-organisatie in Nederland ingevoerd. Ik geef je weinig kans, al was het maar omdat de coulance-regeling van Fiat Nederland alleen van toepassing is op auto's jonger dan vijf jaar.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 years later...

Mijn fiat ducato uit 2021 ook een scheur in stuurhuis,39000 km gereden. Wordt nu gerepareerd bij fiatgarage. Reparatie 2200 euro!!!

Twee  maanden geleden van snelweg gesleept door de anwb met een gasklep die los zat  daardoor lekkage en volgelopen roetfilter.reparatie 800 euro.Helaas net de garantie van twee jaar afgelopen.

Wie oh wie kan ik nu aanspreken op basis van het consumentenrecht? Lijkt mij toch de dealer?

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
46 minuten geleden, glooby zei:

Wij hebben olielekkage afkomstig van de stuurbekrachtiging. We weten nog niet van waar exact de olie afkomstig is. Zijn dit soort storingen uit te lezen via de computer?


Nee, alleen indien het niveau onder peil komt is dat het enige resultaat van het uitlezen. Meestal is het de bout van het huis van de pomp van de stuurbekrachtiging. Dat kun je zo voelen, dan hangt er olie onder aan het metaal.
Zit het in de leidingen dan is dat op zelfde manier te zoeken.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 12-10-2023 om 18:31, WilmaU zei:

Mijn fiat ducato uit 2021 ook een scheur in stuurhuis,39000 km gereden. Wordt nu gerepareerd bij fiatgarage. Reparatie 2200 euro!!!

Twee  maanden geleden van snelweg gesleept door de anwb met een gasklep die los zat  daardoor lekkage en volgelopen roetfilter.reparatie 800 euro.Helaas net de garantie van twee jaar afgelopen.

Wie oh wie kan ik nu aanspreken op basis van het consumentenrecht? Lijkt mij toch de dealer?

 

 

Je kunt je beroepen op het conformiteitsbeginsel, een product moet redelijkerwijs voldoen aan hetgeen je er van verwachten mag. Een net 2 jaar oude camper, daarvan hoort het stuurhuis niet te scheuren en bij nog geen 40.000 km hoort de gasklep ook nog naar behoren te weken. Is wel een lastig traject, omdat fabrikanten zich verschuilden achter de wettelijke garantie. Maar conformiteit is ook een wettelijk recht. Niet geschoten is altijd mis, desnoods de rechtsbijstand inschakelen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...