Ga naar inhoud

Recommended Posts

Geplaatst:

Beste mensen

is het mógelijk als er geen stroom aanwezig is om onze fietsaccu’s op te laden met een powerstation die is opgeladen door een zonnepaneel

Geplaatst:

Ja hoor, mits het powerstation voldoende vermogen heeft. Dus kijk even hoeveel vermogen jouw accu nodig heeft bij een gemiddelde oplaadbeurt.

Geplaatst:
47 minuten geleden, GeMa zei:

Ja hoor, mits het powerstation voldoende vermogen heeft. Dus kijk even hoeveel vermogen jouw accu nodig heeft bij een gemiddelde oplaadbeurt.

Bedankt ik ga er in duiken wij willen een pokwerstation van rond 1000 watt

aan gaan schaffen en onze acculader geeft aan 36V - 4A

 

Geplaatst:

We hebben reeds een 200 watt zonnepaneel 

van Wattstunde die we met een Anderson stekker

die op onze stoel is gemonteerd aan kunnen sluiten

Als we zonder stroom staan willen we ook onze

fietsen op kunnen laden via een powerstation

Eventuele tips voor welk powerstation is welkom

  • 2 weeks later...
  • Solution
Geplaatst: (aangepast)

Het is niet raar en meer gedaan door camperaars; op dak hooguit een enkel zonnepaneel om de standaard accu een beetje te vullen als de zon schijnt.

Het verbruik in de camper is minimalistisch en veelal berpekt tot verwarmen, koken en koelen op gas en een paar lampjes, of een USB lader op 12 volt.

Daarom wil niet iedereen gelijk meer zonnepanelen, grote (LFP) lithiumaccu's en een omvormer, als er alleen 2 fietsaccu's opgeladen moeten worden.

 

Fietsaccu's zijn doorgaans gemiddeld 500 Watt, dus als je 2 compleet lege fietsaccu's van 500 Watt weer 100% vol wilt krijgen moet je 1000 Watt hebben.

In de keuze voor een powerstation zou ik niet op de rand gaan zitten maar voor 1500 tot 2000 Watt kiezen, dan heb je net even wat meer speling/marge.

En als je wat meer mobiel 230 volt vermogen bij je hebt ben je ook sneller geneigd om hier meer mee te doen, omdat het kan. 

Qua merken staan Bluetti, Ecoflow en Wattstunde redelijk bovenaan. En kies daarbij een voldoende groot zonnepaneel om redelijk snel bij te kunnen laden.

   

aangepast door Camper-T
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Twee fietsbatterijen van 500 en dat duurt wel even, zelf op een zonnige dag om die dingen in de camper opgeladen te krijgen.

Ik dacht eraan om gewoon twee extra fietsbatterijen te kopen en die dan beurtelings op te laden met de stroom van de camper. In de zomer moet dat prima lukken, want dan zit je ook lang buiten 's avonds. Enkel in de winter blijft dan het probleem. En daarvoor zou ik dan eerder opteren voor een lichte elektrogroep op benzine. (ondanks dat zo'n ding erg veel geluidshinder veroorzaakt. Maar misschien zijn er op dat vlak wel stillere modellen?

Groeten,

Peter

Geplaatst:

Als je ruzie op de camping of camperplaats wilt dan moet je uren lang een generator aanzetten, gegarandeerd succes.

Ook al zijn de duurdere merken redelijk stil, je houdt nog de uitstoot waar je buren heel de dag inzitten. Ik raad het af…

 

Geplaatst: (aangepast)

Beste Ridder, wij laden regelmatig onze fietsen op via onze zonnepanelen, maar hier is wat rekenwerk voor nodig:

Stel, je fietsaccu is 500Wh, het rendement van de fietslader is - geschat - 85%, het rendement van de omvormer is 90%.
Je hebt dus 500/0.85/0.9 = ~650Wh van de accu nodig om een lege fietsaccu te laden.
Als dat een loodaccu is, mag je die maar 50% ontladen, dus je hebt minimaal een 1300Whaccu nodig, dat is ongeveer 12V/100Ah.
Voor twee fietsen wordt dat 2600Wh of ~12V/200Ah, maar die is dan "leeg" na het laden van je fietsaccu's.

Als de zon schijnt tijdens het laden heb je uiteraard minder energie nodig.
Best is om niet te wachten tot de accu's helemaal leeg zijn...

 

Onze accu is een LiFePo4 2560Wh (12.8V/200Ah) en die mag je in theorie tot ong 10-20% ontladen.
Op het dak liggen twee 100W zonnepanelen.
Onze omvormer is Victron Multiplus 12/1200/50 met een rendement ruim boven 90%.
We kunnen dus onze twee 650Wh fietsaccu's comfortabel opladen, maar meestal zijn die niet helemaal leeg.
Onze camper wel heeft een compressor koelkast, maar dat belet ons niet lange periodes zonder stroompaal te overleven.

André
 

aangepast door Amyl
Geplaatst:

Je vergeet nog één punt, de zonnepanelen laden overdag ook als je de fietsaccu's  laad. In mijn geval kan ik met 445Wp op het dak mijn fietsaccu's laden zonder veel stroom uit de accu te halen laden. Met één fiets accu laden gebruik ik met een beetje zon helemaal niets uit de HH accu. En nog een opmerking, ik heb in de 8 jaar e-biken nog maar één keer een lege accu gehad omdat ik een inschattingsfout had gemaakt. Meestal is onze accu half leeg, de turbostand gebruiken wij heel sporadisch.

Geplaatst:
1 minuut geleden, CaradoT135 zei:

Je vergeet nog één punt, de zonnepanelen laden overdag ook als je de fietsaccu's  laad. In mijn geval kan ik met 445Wp op het dak mijn fietsaccu's laden zonder veel stroom uit de accu te halen laden. Met één fiets accu laden gebruik ik met een beetje zon helemaal niets uit de HH accu. En nog een opmerking, ik heb in de 8 jaar e-biken nog maar één keer een lege accu gehad omdat ik een inschattingsfout had gemaakt. Meestal is onze accu half leeg, de turbostand gebruiken wij heel sporadisch.

Carado, Klopt helemaal. Omdat we nogal wat reserve hebben kunnen we onze 650Wh fietsaccu's ook laden bij somber weer.

Geplaatst:

@camper-t. Ja ik weet het. Zo'n generator maakt te veel lawaai. Ik erger mij daar zelf ook aan als er iemand met zo'n ding naast mij staat.

Nu, op camping of op een camperplaats met stroom stelt zich het probleem niet.

Het is enkel wanneer we tijdens de wintermaanden op cp's staan die geen enkele service hebben.

Eigenlijk zeer uitzonderlijk dus. Dat samen met een aankoop die ook al niet gratis is, is dit inderdaad niet de beste oplossing.

Voorlopig lijkt voor mij een extra fietsbatterij de beste oplossing. Daarmee kan ik twee dagen fietsen en dan een dagje aan de paal....

 

Groeten,

Peter

Geplaatst:

Ook op een CP zonder enige faciliteiten zal je buren hebben en voel je je al snel bezwaard om daar uren lang een generator te laten draaien.

Twee extra fietsaccu’s, zeker als ze van een groter merk zijn, komen bij elkaar opgeteld erg in de buurt van een 1500-2000W powerstation.

Zonder losse zonnepanelen welteverstaan maar je kunt een powerstation sneller opladen als je een keer walstroom op de camping/CP hebt.

  • 5 months later...
Geplaatst:

Het belangrijkste is om de fiets accu's niet pas te laden als ze helemaal leeg zijn maar elke middag/avond als je ze gebruikt hebt. Dat maakt het voor je zonnepanelen ook minder inspannend om je accu weer vol te krijgen op een zonnige dag. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als Powerbutler AG. Die laad e-bikes direct op vanuit 12 volt scheelt in verlies van de omvormer.

Geplaatst:

@camper-t: deze zomer stond ik op een cp waar je voor 6euro gedurende 48 uur aan de stroom kon staan. Maar tien meter verder stond iemand met een stroomaggregaat gedurende uren zijn batterijen op te laden.

Voor mij is het zeer duidelijk: zo'n aggregaat komt er niet in. Is onwaarschijnlijk ergerlijk. Ook andere gebruikers rond mij ergerden zich blauw.

Ik blijf bij mijn vorige keuze: twee opgeladen fietsbatterijen mee, en om de paar dagen aan de walstroom. En daarnaast een 12V oplader (erg traag) voor in nood...

 

Groeten,

Peter

Geplaatst: (aangepast)
16 uren geleden, HSA1963 zei:

Het belangrijkste is om de fiets accu's niet pas te laden als ze helemaal leeg zijn maar elke middag/avond als je ze gebruikt hebt. Dat maakt het voor je zonnepanelen ook minder inspannend om je accu weer vol te krijgen op een zonnige dag. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als Powerbutler AG. Die laad e-bikes direct op vanuit 12 volt scheelt in verlies van de omvormer.

Houd er rekening mee dat ook een Powerbutler bij het opladen van 2 stuks e-bike accu's van 500W, in totaal 1000W uit de accu trekt. Dit is 1000/12=83,3A zonder verlies dus reken op minimaal 85A. En dat doet de Powerbutler met 2A dus je moet wel wat meer geduld hebben.

 

Er wordt wel vaker geschreven dat je de e-bike accu's niet volledig leeg moet rijden, zodat het opladen sneller gaat. Maar dit is vooraf niet altijd te voorspellen.

Of je wilt simpel een lange route rijden waardoor je weet dat je met >10% accucapaciteit terug zal komen. Dit moet je gewoon doen...

 

 

aangepast door Camper-T
Geplaatst:

Het aantal Ah is natuurlijk terecht. Alleen wat ik bedoelde is dat je niet eerst 2/3 dagen fietst en je Camper accu vol is en dan ineens 85 Ah eruit haalt. Want had je eerder geladen hadden je zonnepanelen op het dak van de camper je camper accu alweer bij kunnen laden. En een nachtje met 2A laden zijn je fietsaccu's ook vol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid