Ga naar inhoud

Nieuwe Fiat (2024) Diesel geschikt voor HV100?


Travish100
 Share

Recommended Posts

Beste Forumleden, 

 

Feit is dat voor het gebruik van fossiele brandstoffen het einde nadert. Nu is mijn vraag of iemand kan zeggen of de nieuwe Fiat Ducato 2.2 (2024) motor geschikt is voor HV100 en dan met behoud van de garantie van Fiat. (Gaat ook op voor Citroen aangezien Citroen vanaf 2024 ook de Fiat motor toepast)

Wij als gezin zijn voornemens om rond juni (als de bestellingen weer geplaatst kunnen worden) een Adria Coral te bestellen maar ik vind het wel een ding om toch zeker te weten dat het gebruik van een Diesel ook nog toekomst heeft na 2035. Natuurlijk weet ik dat dan de Diesel niet per definitie verdwenen is maar wel dat een Diesel die ongeschikt is voor een synthetische brandstof weinig economische waarde meer heeft.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, Magic Ed. zei:

Ik zou deze vraag stellen aan de klantenservice van een van de Fiat Professional dealers, te vinden via https://www.fiatprofessional.com/nl/dealers, of op deze site direct de chatfunctie gebruiken.
 

Wat denk je zelf wanneer je die vraag stelt aan een dealer welk antwoord je krijgt? Hij zal in het geheel geen probleem zien, want hij wil alleen maar verkopen. TS vraagt een onbevoordeeld antwoord. Mijn inschatting is dat je voorlopig nog jaren lang kunt rijden op diesel. Er worden nog volop nieuwe diesels verkocht. Die blijven zeker nog 10 tot 15 jaar rijden. Maar de verkoopwaarde zal na die 15 jaar snel dalen.

Link naar reactie
Share on other sites

hallo allen

De Franse autobouwer Peugeot heeft alle modellen met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor als een van de eerste autofabrikanten officieel geschikt verklaard voor het gebruik van de duurzame brandstof HVO100, dat bij pompstations in heel Europa wordt aangeduid met de brandstofcode XTL.

  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Hiemerke zei:

Wat denk je zelf wanneer je die vraag stelt aan een dealer welk antwoord je krijgt? Hij zal in het geheel geen probleem zien, want hij wil alleen maar verkopen. TS vraagt een onbevoordeeld antwoord. Mijn inschatting is dat je voorlopig nog jaren lang kunt rijden op diesel. Er worden nog volop nieuwe diesels verkocht. Die blijven zeker nog 10 tot 15 jaar rijden. Maar de verkoopwaarde zal na die 15 jaar snel dalen.


Dat is zeker wel de verwachting ja. Maar indien je dat zwart op wit hebt dan zal in de praktijk men zich hieraan moeten conformeren en garanderen bij problemen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Maar de onzekerheid op dit gebied is voor ons wel de reden om onze min of meer voor dit jaar geplande verjonging (voorlopig) uit te stellen. 

 

Onze huidige camper hebben we 5 jaar geleden gekocht en is van 2007. Het was toen eigenlijk de bedoeling om nog een aantal jaren jonger te kopen. Maar we konden op dat moment in de bouwjaren waar we naar opzoek waren niet vinden wat we zochten. En kwamen uiteindelijk uit bij onze huidige camper die een aantal jaar ouder was. Toen was het idee om met die camper zo'n 5 jaar te doen en dan weer te verjongen. Maar daar zien we, in ieder geval voorlopig maar vanaf gezien de onzekerheid. En omdat de camper ook nog steeds prima bevalt wachten we eerst maar eens af of er wat meer duidelijkheid voor de toekomst komt.

Link naar reactie
Share on other sites

Vandaag het officiële antwoord ontvangen van Stellantis. De nieuwe 2024 motoren zijn niet geschikt voor HV100 (garantie vervalt) aangezien deze motoren ook vanaf dit modeljaar door Peugeot en Citroen worden gebruikt heeft dat naar mijn idee wel een groot effect voor de koper van een nieuwe camper. 
 

  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

Op 18-2-2024 om 17:02, Roelof zei:

Maar de onzekerheid op dit gebied is voor ons wel de reden om onze min of meer voor dit jaar geplande verjonging (voorlopig) uit te stellen. 

 

Onze huidige camper hebben we 5 jaar geleden gekocht en is van 2007. Het was toen eigenlijk de bedoeling om nog een aantal jaren jonger te kopen. Maar we konden op dat moment in de bouwjaren waar we naar opzoek waren niet vinden wat we zochten. En kwamen uiteindelijk uit bij onze huidige camper die een aantal jaar ouder was. Toen was het idee om met die camper zo'n 5 jaar te doen en dan weer te verjongen. Maar daar zien we, in ieder geval voorlopig maar vanaf gezien de onzekerheid. En omdat de camper ook nog steeds prima bevalt wachten we eerst maar eens af of er wat meer duidelijkheid voor de toekomst komt.

 

Het is zondermeer koffiedik kijken wat de toekomst van diesel zal brengen maar naast enige toename van milieuzones in de grote steden zie ik momenteel weinig beweging wat op een Nederlandse of globale einddatum voor dieselbrandstof lijkt. Daardoor loop je kans om onnodig lang langs de zijlijn mee te kijken terwijl je in die tijd al lang voor een nieuwe(re) diesel camper had kunnen kiezen. En simpel gezegd heb je op dit moment geen andere keuze, alle nieuwe campers zijn vrijwel allemaal diesel aangedreven.

 

Met de wetenschap dat al het transport, vele machines en werktuigen nog op diesel draaien, zelfs de vliegtuigen die op dieselvariant kerosine vliegen, is het zonder goed en betaalbaar alternatief simpel onmogelijk om te stoppen met diesel, dan ligt de economie plat. Fiat heeft volgens mij het voornemen om tot 2035 dieselmotoren te blijven bouwen en de luchtvaart kiest al vaker voor HVO-100 varianten om schoner met bestaande motoren te blijven vliegen. Als Fiat morgen een oficiele uitspraak doet dat de HVO-100 brandstoffen ook in de nieuwe 2024 Euro-6E (Final) motoren gebruikt mogen zal de toekomst voor schonere dieselcampers sowieso flink opgetrokken worden. Zolang er nog geen betaalbare en efficiente oplossingen zijn om zware motoren te vervangen voor emissievrije oplossingen zal de diesel sowieso nog tot 2035 te koop blijven, waarbij het doorrijden met diesels waarschijnlijk nog jaren langer kan duren.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Als je wilt verjongen zoals je eerder schreef, lijkt mij nu de tijd, nu de campers nog goed betaald worden. Maar wat je hierboven schreef snap ik ook; als de huidige camper nog prima bevalt zou ik mij totaal niet druk maken en wel zien wat er gebeurd. Tenzij je in een rokerige Euro4 of Euro5 diesel rijdt ben je op wat grote steden na vrijwel overal welkom en kun je de komende 20 jaar nog rustig diesel of wellicht een goedgekeurde variant tanken.

Link naar reactie
Share on other sites

Rokerige euro 4 of 5?

Euro 5 heeft ook een roetfilter, als ie rookt is er iets goed mis.

Grootste verschil euro 5 en 6 is de uitstoot NOx, das iets anders dan rook.

 

Fiat heeft nog lang een euro 6 temp op de markt gezet, euro 5b of euro 6 temp toelating in steden is vaak slechts 1 jaar verschil.

Plaatje gaat over de personenwagens. Voor de campers is er een euro 5b toelating t/m 02-2018 geweest. 

IMG_0920.jpeg

aangepast door Dieseltje
Link naar reactie
Share on other sites

Mijn "rokerige Euro4 of Euro5" was dan ook spreekwoordelijk/beeldend bedoeld. Dank voor de aanvullende info!

 

Hoe zit het overigens met de Euro-6E diesels en de Euro-6E van Fiat die volgens mij de "Final" toevoeging heeft?

Is dit alleen met AdBlue toevoeding, of heeft deze motor meer verbeteringen?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Durf niet zeker te zeggen waar precies de ad blue is gekomen bij Fiat/Iveco 2.3. De HDI motoren van Peugeot en Citroën hadden dit wel eerder.

Het bijzondere is dat een bestelwagens andere waarden en invoer jaartallen hebben van emissie verplichting.

Er is een euro 5 met ad-blue, gebruikt in de personenvervoer Ducato. Was maar 1 variant op, de 2.3 150pk.

Onze campers zijn allemaal gebouwd op bestelwagen eisen.

 

De eerste 2.3 euro 6 temp Fiat/Iveco motor heeft als aanpassing 2 EGR kleppen en volgens mij nog geen ad blue toevoeging. Of de latere euro 6 2.3 Fiat/Iveco motor dat wel had weet ik niet zeker. Heb mij er verder nooit in verdiept om meer verschillen te kennen.

 

Wat ik weet, de huidige ad blue Fiat/Stellantis 2.2 motor die nu ook in Peugeot en Citroën bussen ligt is van oorsprong de Alfa Romeo motor gebruikt in de Stelvio en Giulia. In basis ook een hele goede motor maar wel een motor uit de personenwagens, ben erg benieuwd hoe die zich gaat houden in een integraal van 8 meter en 5500kg! Geldt trouwens ook voor de huidige Mercedes met zijn 2 liter motor, vind het allemaal vrij klein voor de C campers.

aangepast door Dieseltje
Link naar reactie
Share on other sites

Het verkleinen van de cilinderinhoud is een trend van de laatste jaren, ook ik verbaas mij over de hiermee lagere vermogens die een zelfde type voertuig moet bewegen. Onmogelijk is het niet maar het is zeker merkbaar in het koppel c.q. de trekkracht, het geheel is een stuk minder sterk en daarmee merkbaar minder krachtig. Ik gok dat de autobouwers op de ondergrens zijn gaan zitten om hiermee aan de strengere emissiewaarden te komen, al dan niet aangevuld met de hybride technologie. Als je met een nieuwe camper waarin een kleine motor zit de bergen op moet zien te komen neem ik aan dat een deel snel voor chip tunen zal kiezen.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Camper-T zei:

 Als je met een nieuwe camper waarin een kleine motor zit de bergen op moet zien te komen neem ik aan dat een deel snel voor chip tunen zal kiezen.

Een 2.2 of 2.0 motor met 180 of 170pk valt niet heel veel te winnen.

Simpele beredenering, zelfde ijzer en meer uitgaand vermogen is minder lange levensduur.

Dus of je nog wil gaan chippen met deze generatie is nog maar de vraag.

 

O.a de Mercedes motor staat bekend om zijn lage interne weerstand, komt allemaal de uitstoot ten goede.

De vraag blijft natuurlijk hoe dat gedaan is en of dat ook ten koste gaat van de levensduur.

Veel moderne euro 6 motoren draaien met een veel lagere oliedruk op toeren, lagere oliedruk is minder wrijving in de motor en dus zuiniger/schoner.

De fabrikanten moeten letterlijk alles uit de kast halen om aan de milieu eisen te voldoen, of het dan ook betrouwbaar is zal de toekomst leren.

 

De 3.0 motor in de Ducato moet je koesteren.

Een integraal op Iveco onderstel 3.0 motor en 205pk valt voor de meeste helaas buiten budget of afmeting.  

 

aangepast door Dieseltje
Link naar reactie
Share on other sites

Fiat is met de Ducato (veel) later met AdBlue begonnen. Peugeot en Citroen hadden dit een jaar of twee eerder. Bij de Ducato zat er toen een blinde dop naast de dieseltankvulling achter het klepje. Ik meen mij te herinneren dat Fiat vanaf modeljaar 2019 ook AdBlue gebruikt. Dat had alles te maken met de juridische procedures onder de naam "sjoemel software". Vooral in Duitsland werd Fiat hiervoor voor het gerecht gesleept. Er zijn inmiddels veroordeling door het BGH (hoogste rechter in Duitsland) en het Europees Hof van Justitie. Ook dreigt de Duitse RDW (=Strassenverkehrsamt) om deze Ducato's het kenteken af te pakken indien er geen oplossing komt om aan de milieunormen te voldoen. Voor de Ducato's loopt dit vanaf Euro-5 t/m Euro-6 (modeljaar 2019 ?).
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...