Ga naar inhoud

vragen over aanschaf camper/bus camper


tonnetje
 Share

Recommended Posts

goedenavond allemaal we zijn  nieuw op het forum en we staan op het punt een camper of bus camper te kopen

we hebben een paar vragen 

het verbruik van een camper ten opzichte van een bus camper er vanuit gaand dat ze ze allebei de 130pk ducati multijet motor euro5 hebben

is dit verschil groot of verwaarloosbaar? beide met snelweg km,s en rond de 100km/h

volgende vraag is wanneer zijn de opbouwen van de campers zonder houtconstructies gebouwd of is dit per merk afhankelijk

de campers waar wij naar kijken zijn rond 2014-1016

welke merken moeten we met een boog omheen lopen?

de robotbak van de ducato en sommige vloeren ook had ik al gelezen

alle opmerkingen en raad welkom we zien door de bomen het bos effe niet meer😅 

grtz teun en lummie

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het dieselverbruik neemt in deze volgorde toe, breder, hoger, zwaarder, zwaardere rechtervoet.  Maar indien je op een paar liet diesel per jaar moet kijken dan kun je beter geen camper kopen. Het verschil is zeker niet verwaarloosbaar, maar kan wel nog teruggebracht worden door de juiste motor te kiezen en chiptuning te laten doen.
De 131 pK Ducat2.3 MJ zou niet mijn voorkeur hebben. Deze heeft namelijk geen variabele turbo. Die zit er pas in vanaf de 148 pK 2.3 MJ. 
Vanaf 2014 hebben vrijwel alle midden- en topklasse campers een houtvrije opbouw.
De robotbak van de Fiat Ducato met Euro-5 motor heeft geen problemen met de versnellingsbak c.q. koppelingsplaat. Dit begint pas vanaf de eerste Euro-6 motoren, maar kan gemakkelijk opgelost worden door een koppelingsplaat van Sachs te (laten) monteren. Is belangrijke zaak van onderhandeling bij de aankoop dan.
De vloerproblemen van Bürstner worden onder coulance opgelost indien camper nog geen vijf jaar oud is. Houd daar eventueel rekening mee.
Pas ook op met de Carthago campers. Die hebben problemen met de lederen bekleding en vele half-integraal Carthago's hebben vocht- en lekkage problemen.
Kijk bij de zoektocht zeker ook in Duitsland (en in mindere mate in België). Daar is vaak verrassend veel voordeel te behalen, zeker met campers op een Al-Ko chassis. Ook schrijft de BPM bij invoer volgens de nieuwe regels reeds 28,5% af na zes maanden op buitenlands kenteken gestaan te hebben.
Succes.



 

aangepast door Magic Ed.
  • Like 2
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Adriatik zei:

Waarbij het geen kwaad kan te vermelden dat er bedrijven zijn die er baat bij hebben wanneer campers uit Duitsland naar Nederland worden gehaald. Onder andere Magic Ed. heeft daar belangen bij!


Geweldig dat jij reclame maakt voor deze bedrijven.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Adriatik zei:

Waarbij het geen kwaad kan te vermelden dat er bedrijven zijn die er baat bij hebben wanneer campers uit Duitsland naar Nederland worden gehaald. Onder andere Magic Ed. heeft daar belangen bij!

dat is lachen. Nu maakt u gratis reclame terwijl Magic Ed. Zelf geen enkele verwijzing naar wie dan ook maakt vwb de invoer.👍😂😂😂😂

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Magic Ed. zei:

Ook schrijft de BPM bij invoer volgens de nieuwe regels reeds 28,5% af na zes maanden op buitenlands kenteken gestaan te hebben.
Succes.



 

TS zoekt een camper van bouwjaar 2014-2016. Dus deze informatie is totaal niet relevant. Maar het import-evangelie is weer verkondigd. En daar gaat het tenslotte om.

 

Ik zie het als een wanhopige poging van een importbedrijf in nood. De prijzen van gebruikte campers zijn de laatste jaren in heel West-Europa geharmoniseerd. Vergelijk de prijzen in Nederland maar met die op de verkoopsites in de ons omringende landen. Import is zelden nog interessant. Er is geen droog brood meer mee te verdienen. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-1-2024 om 18:55, Roelof zei:

TS zoekt een camper van bouwjaar 2014-2016. Dus deze informatie is totaal niet relevant. Maar het import-evangelie is weer verkondigd. En daar gaat het tenslotte om.

 

Ik zie het als een wanhopige poging van een importbedrijf in nood. De prijzen van gebruikte campers zijn de laatste jaren in heel West-Europa geharmoniseerd. Vergelijk de prijzen in Nederland maar met die op de verkoopsites in de ons omringende landen. Import is zelden nog interessant. Er is geen droog brood meer mee te verdienen. 


Voor jou is er kennelijk niets te verdienen. Hoe dat elders gaat is een zaak van anderen. En ook voor 2014-2016 is er flink voordeel op de afschrijving van de BPM te halen, dus veel meer dan de genoemde 28,5%.
 

 

Op 28-1-2024 om 18:45, van der Honing zei:

Als het aardig bedoeld was ja.

 

 

De toon maakt de muziek toch.

 

 

aangepast door Magic Ed.
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

13 minuten geleden, Magic Ed. zei:


Voor jou is er kennelijk niets te verdienen. Hoe dat elders gaat is een zaak van anderen. En ook voor 2014-2016 is er flink voordeel op de afschrijving van de BPM te halen, dus veel meer dan de genoemde 28,5%.
 

Don't worry. Ik ben niet actief in de branche. Maar volg het wel met interesse. 

 

En dat het afschrijvingspercentage op de BPM stijgt naarmate het voertuig ouder wordt is een open deur. Als dat niet het geval zou wezen zou er sowieso geen enkele camper meer geïmporteerd worden.

Link naar reactie
Share on other sites

De keus wordt alleen maar groter/beter als je ook over de grenzen gaat kijken. Wij kochten een overjarige 2.3 148pk euro 5 buscamper in Duitsland, alweer een heel aantal jaren geleden. 

Zou mij niet zo’n zorgen maken over motor keuzes, verbruik en vermogen liggen kort bij elkaar en 130 of 148pk moet geen deal breaker zijn.

Persoonlijk geen favoriet van een robot automaat, voor mij een bewuste keuze om een handgeschakelde versie te kopen. 

Onze volgende haast zeker een koppelomvormer automaat.

 

Denk dat de inrichting keuze veel belangrijker is.

aangepast door Dieseltje
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Dieseltje zei:

Wij kochten een overjarige 2.3 148pk euro 5 buscamper in Duitsland, alweer een heel aantal jaren geleden...

Dat is nou juist de crux van het verhaal. Tot een jaar of 6-7 geleden kon je blindelings een camper in Duitsland kopen omdat een vergelijkbare in Nederland altijd duurder was. Maar dat is verleden tijd. En overjarige modellen zijn er niet meer. Tegenwoordig is een levertijd van een jaar of langer voor een nieuwe camper de standaard. 

De markt van gebruikte campers en daarmee de keus is wel een stuk groter in Duitsland. Maar daarentegen kennen ze daar weer geen NAP/Tellerrapport zoals we dat in Nederland wel kennen.

aangepast door Roelof
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-1-2024 om 21:00, Roelof zei:

Dat is nou juist de crux van het verhaal. Tot een jaar of 6-7 geleden kon je blindelings een camper in Duitsland kopen omdat een vergelijkbare in Nederland altijd duurder was. Maar dat is verleden tijd. En overjarige modellen zijn er niet meer. Tegenwoordig is een levertijd van een jaar of langer voor een nieuwe camper de standaard. 

De markt van gebruikte campers en daarmee de keus is wel een stuk groter in Duitsland. Maar daarentegen kennen ze daar weer geen NAP/Tellerrapport zoals we dat in Nederland wel kennen.


In Duitsland wordt op elk APK-formulier de KM-stand genoteerd. En indien deze bij de volgende APK niet spoort dan volgt afkeur. Wat wil je nog meer hebben?

Het zijn de NL-handelaren die de KM-stand terugdraaien nadat ze bij de RDW de invoerkeuring hebben gehad. Want daarna is er helemaal geen controle meer in Nederland.
 

Link naar reactie
Share on other sites

In Duitsland moet altijd het laatste APK formulier bij het voertuig zijn en blijven, ook bij export.
En bij een volgende APK keuring daar moet het getoond worden.
In Nederland houdt de RDW niets meer bij van de Km-stand van importvoertuigen. Daar staat altijd "geen oordeel" bij op www.rdw.nl
 

Link naar reactie
Share on other sites

En daarom kan de RDW zeggen dat (ik meen) 70% van de Duitse import voertuigen terug gedraaid zijn. (Door de NL handelaar meestal)

Zelf heb ik ook wel eens een auto/motor gehaald in Duitsland, na een aantal jaar weer verkocht incl de export documenten waarop de km stand stond bij export en natuurlijk de km stand bij import van de Carpass of NAP.

 

Niets mis met een import voertuig mits alle documenten transparant zijn.

 

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Dieseltje zei:

En daarom kan de RDW zeggen dat (ik meen) 70% van de Duitse import voertuigen terug gedraaid zijn. (Door de NL handelaar meestal)

Zelf heb ik ook wel eens een auto/motor gehaald in Duitsland, na een aantal jaar weer verkocht incl de export documenten waarop de km stand stond bij export en natuurlijk de km stand bij import van de Carpass of NAP.

 

Niets mis met een import voertuig mits alle documenten transparant zijn.

 


Precies, zo is dat. Zelf importeren en niet van de handel kopen en je weet precies wat je koopt.
En indien de RDW nu eens niet de kop in het zand zo steken en bij importvoertuigen ook gewoon een oordeel zou geven dan was dit probleem voor het grootste deel opgelost en zou de handel in NL ook niet zoveel frauderen met de KM-stand.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-1-2024 om 12:54, Magic Ed. zei:


De 131 pK Ducat2.3 MJ zou niet mijn voorkeur hebben. Deze heeft namelijk geen variabele turbo.



 

Zou u mij, in Jip en Janneke taal, eens uit kunnen leggen wat het grote voordeel zou kunnen zijn van een turbo met variabele geometrie en een conventionele turbo (met b.v dumpvalve technologie)?

I.B. wat er niet aanziet kan ook geen storingen veroorzaken.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...