Ga naar inhoud

vragen over aanschaf camper/bus camper


tonnetje
 Share

Recommended Posts

Eerlijk gezegd zie ik de nadelen van een niet variabele turbo niet helemaal.

De 130 pk euro 5 variant komt aardig in de buurt van de 150 pk variant.

Juist de 150 pk variant is nauwelijks te chippen.

Ik heb nooit gereden met de 130pk, we hebben zelf de 148pk bus dus weet niet of er veel verschil in zit

Een variabele turbo is ook wat storing gevoeliger hoewel dat volgens mij bij de Ducato geen bekend probleem is.

 

Zie Squadra site voor veel meer info: Klik

Link naar reactie
Share on other sites

Volgens Squadra niet: 

 

Quote

Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 Multijet 16v 130 pk Euro 5"

De 2.3 MultiJet vanaf bouwjaar 2011 met 130 pk is de doorontwikkelde versie van de 2007 reeks. In tegenstelling tot de 150 pk versie met een turbo met variabele geometrie is de 130 pk versie voorzien van een turbo met vaste geometrie zonde elektronische turbodrukregeling. Dit betekent dat de turbodruk een vast gegeven is en dus niet via elektronische weg kan worden gewijzigd. Daardoor komt het standaard koppel en vermogen respectievelijk niet verder dan 320 Nm en 130 pk.

De 150 pk variant hadden wij al eerder ontwikkeld en eerlijk toegegeven  hadden wij verwacht dat daar meer in zou zitten. De 130 pk versie liet echter anders zien. Daar zijn de winsten in koppel en vermogen behoorlijk en benaderen zelfs een getunede 150 pk. Maar toch niet helemaal wat toe te schrijven is aan de al eerder genoemde geavanceerdere turbo van de 150 pk versie. Wij komen uit op een hele mooie 390 Nm en 155 pk. Men kan dus concluderen dat een getunede 130 pk een standaard 150 pk heel ruim voorbij steekt. Zelfs wanneer men voor de “mindere” Medio tuningsvariant kiest is er nog altijd 370 Nm en 147 pk ter beschikking.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Als ik mij niet vergis is euro 5 148 pk, de euro 6 is 150 pk. 

 

Quote

Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 Multijet 16v 150 pk Euro 5"

De 2.3 Multijet vanaf bouwjaar 2011 met 150 pk is de doorontwikkelde versie van de 2007 reeks. In tegenstelling tot de 130 pk versie met een turbo met vaste geometrie is de 150 pk versie voorzien van een turbo met variabele geometrie en elektronsiche turbodrukregeling. Daardoor kan het koppel en vermogen in standaard vorm verder toenemen tot 350 Nm en 150 pk. Althans men prijst de 2.3 Multijet aan met 150 pk. Volgens de fabrieksgegevens zijn het er 148 stuks. Onze metingen liet 144 pk zien. Het beloofde koppel van 350 Nm wordt wel keurig geleverd.

Na tuning is er maximaal 400 Nm beschikbaar. Het vermogen stijgt tot 165 pk. Wanneer dat méér dan genoeg is kan men ook kiezen voor iets minder. Dan is er 380 Nm en 156 pk beschikbaar.

 

Misschien is er bij andere tuners wel meer mogelijk.

aangepast door Dieseltje
Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Magic Ed. zei:

Een variabele turbo regelt de beschikbare kracht/druk veel regelmatiger en rijdt dus soepeler en prettiger. Bovendien is deze uitvoering prima geschikt voor chiptuning waarbij de turbodruk ook wordt 'aangepakt'.  

Met dit antwoord kan ik erg weinig.

Bij een bepaalde stand van het gaspedaal en een bepaald toerental valt er weinig aan de turbodruk te regelen.

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, peetan zei:

Met dit antwoord kan ik erg weinig.

Bij een bepaalde stand van het gaspedaal en een bepaald toerental valt er weinig aan de turbodruk te regelen.

Toch wel, door de luchtstroom te verstellen op het turbine wiel kun je in alle omstandigheden een optimale vuldruk (toerental van de turbo) regelen.

Het bereik van een variabele turbo is dus beter.

Maar ook de huidige waste-gate turbo’s zijn wel wat verbeterd waardoor ze onderin ook voldoende druk kunnen leveren. Misschien wat minder storing gevoelig door de simpelere werking.

aangepast door Dieseltje
  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-2-2024 om 16:51, Dieseltje zei:

T

Maar ook de huidige waste-gate turbo’s zijn wel wat verbeterd waardoor ze onderin ook voldoende druk kunnen leveren. Misschien wat minder storing gevoelig door de simpelere werking.

Inderdaad; wat er niet op of aanzit kan ook geen storing veroorzaken.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...