Jaapvanthoff Geplaatst: 28 december 2023 Geplaatst: 28 december 2023 Goedendag allemaal. Ik ben me als nieuw lid hier aan het inlezen, om wel overwogen een camper te kopen. Dilemma: camper voor B of met C1 rijbewijs. Zit daar prijs verschil tussen? En zo ja op welke gronden? Quote
Broers Joske Geplaatst: 28 december 2023 Geplaatst: 28 december 2023 (aangepast) Daar kan prijsverschil tussen zitten in verband met een zwaarder chassis, betere schokbrekers/spiraalveren voorzijde en (hulp)luchtvering achter. Maar dat verschil is altijd kleiner dan achteraf zelf de ophoging laten uitvoeren. In Nederland staan deze C1-campers niet vaak te koop, in Duitsland is dat veel vaker het geval omdat de (oudere) Duitsers geen C1-rijbewijs hoeven te behalen maar met hun gewone rijbewijs tot 7.500 kg mogen rijden. Onze camper met max.gewicht van 3.850 kg hebben wij daar ook gekocht, maar naderhand toch hier nog laten opwaarderen en dat kostte ook nog ruim 4.000 euro. 28 december 2023 aangepast door Broers Joske 1 Quote
Roelof Geplaatst: 28 december 2023 Geplaatst: 28 december 2023 Voor gebruikte campers met een MTM > 3500kg is de markt in Nederland klein. Er is weinig vraag naar. En dat vind je terug in de prijzen. In Nederland koop je zo'n camper dus relatief voordelig. Hou er verder rekening mee dat er in sommige landen andere verkeersregels gelden voor deze campers. Zo geldt bijvoorbeeld in Duitsland ook het inhaalverbod voor vrachtwagens voor campers boven de 3.5T. En datzelfde geldt in Duitsland ook voor het inrijverbod voor vrachtwagens. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk. Daar gelden bovengenoemde zaken weer niet voor zwaardere campers boven de 3.5T. Zelf hebben we ook een camper met een MTM van 4250kg. De voordelen wegen voor ons op tegen de nadelen. Meer ruimte en meer laadvermogen. 1 Quote
Broers Joske Geplaatst: 30 december 2023 Geplaatst: 30 december 2023 Op 28-12-2023 om 20:32, Roelof zei: Voor gebruikte campers met een MTM > 3500kg is de markt in Nederland klein. Er is weinig vraag naar. En dat vind je terug in de prijzen. In Nederland koop je zo'n camper dus relatief voordelig. Dat zie ik toch anders. Dit is de omgekeerde vraag beantwoorden. Je kunt die >3.500 kg campers ook voor zes tientjes laten terugkeuren en dan is de vraagprijs dus niet meer voordelig. Quote
Roelof Geplaatst: 30 december 2023 Geplaatst: 30 december 2023 Dat hele "terugkeuren" is in de praktijk niet interessant. Een camper met een technisch toegestane massa van boven de 3.5T is van zichzelf o.a. door een verzwaard chassis al zwaarder. En dan blijft er netto te weinig laadvermogen over om onder de 3.5T te blijven. En dat heeft ook invloed op de prijs. Er is steeds meer bewustwording over het laadvermogen van een camper. Een camper met weinig laadvermogen verkoopt niet meer zo makkelijk. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 1 januari 2024 Geplaatst: 1 januari 2024 Dat terugkeuren is zeker wel een goede oplossing. Die van ons mag 4.000 kg hebben en weegt leeg 2.902 kg. Daar zit dus voldoende marge in om onder de 3.500 kg te blijven. Dat is o.a. een van de voordelen van een Al-Ko chassis i.p.v. het verzwaarde Maxi-chassis. En daarnaast heeft het Al-Ko chassis ook nog een leuk BPM-voordeel. Quote
Roelof Geplaatst: 1 januari 2024 Geplaatst: 1 januari 2024 Eerst opgewaardeerd van 3500/3850kg naar 4000 kg en daarna teruggekeurd naar 3500kg? Quote
Jaapvanthoff Geplaatst: 2 januari 2024 Auteur Geplaatst: 2 januari 2024 13 uren geleden, Magic Ed. zei: En daarnaast heeft het Al-Ko chassis ook nog een leuk BPM-voordeel. @Magic Ed, Kun je dat eens toelichten? Quote
Magic Ed. Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 (aangepast) 14 uren geleden, Jaapvanthoff zei: @Magic Ed, Kun je dat eens toelichten? Ik leg dat aan jou persoonlijk uit via een PB van dit forum. 2 januari 2024 aangepast door Magic Ed. 1 Quote
Roelof Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 Dit is tegen de forumregels: De reageermogelijkheden zijn niet bedoeld voor commerciële boodschappen. Plaats geen links naar bedrijven. 1 Quote
Roelof Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 @Jaapvanthoff Magie.Ed is actief in de importbegeleiding en niet onafhankelijk. Dus realiseer je dat. Ik vermoed dat hij met die opmerking bedoeld dat je over een camper op standaard Al-ko-chassis minder BPM betaalt dan in geval van een maxi-chassis. Een maxi-chassis is duurder dus betaal je ook meer BPM. Maar als je meer laadvermogen wil kun je veel beter meteen een camper op maxi-chassis kopen. Want opwaarderen van een standaard-chassis is vele malen duurder dan het verschil in BPM tussen een standaard- en een maxi-chassis. 1 1 Quote
Frans Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 Wat maakt het uit, de NKC is ook niet altijd objectief/onafhankelijk in zijn artikelen. Degene die hier op het forum zijn, kunnen best wel zelf beslissen wat je met de links doen. Als hier geen links naar commerciële sites geplaatst mogen worden, dan kunnen er minder mensen geholpen worden. De NKC is net B.V. Nederland. Allerlei regels en niemand die het handhaaft. [ontopic] Houdt er ook rekening mee, dat als je een camper met een Technisch Maximaal Massa van >3500KG hebt, je ook een GO-Box nodig kan hebben in Oostenrijk. Dat is ondanks dat je het eventueel laat terugkeuren. NKC artikel 2 1 Quote
Roelof Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 (aangepast) "Als hier geen links naar commerciële sites geplaatst mogen worden, dan kunnen er minder mensen geholpen worden." Je bedoeld: "Als hier geen links naar commerciële sites geplaatst mogen worden, dan kunnen er minder mensen van hun geld afgeholpen worden." Maar daarvoor is dit forum niet bedoeld. Er gelden niet voor niets regels. Adverteren doe je maar via de gebruikelijke kanalen. 2 januari 2024 aangepast door Roelof 1 1 Quote
Adriatik Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 Roelof heeft volstrekt gelijk. In de eerste plaats omdat iedereen zich aan de regels dient te houden wanneer je te gast bent op een forum. In de tweede plaats omdat het niet zo netjes is wanneer je doet alsof je een onafhankelijk advies geeft, terwijl je er van eet. Je eigen bedrijf als ‘de expert’ benoemen heet ‘wij van wc-eend’. De kluit belazeren heet dat! 1 Quote
Cor1961 Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 En dan ook nog in de ledenraad zitten van het NKC……dubbele agenda…… 1 Quote
Roelof Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 (aangepast) In zo'n raad zitting nemen gebeurd soms ook alleen maar voor eigen gewin. Dat zie je in andere bestuursorganen ook. Nu maar terug naar het oorspronkelijke onderwerp. We dwalen af 2 januari 2024 aangepast door Roelof 1 Quote
Magic Ed. Geplaatst: 2 januari 2024 Geplaatst: 2 januari 2024 (aangepast) Op 2-1-2024 om 11:21, Roelof zei: @Jaapvanthoff Magie.Ed is actief in de importbegeleiding en niet onafhankelijk. Dus realiseer je dat. Ik vermoed dat hij met die opmerking bedoeld dat je over een camper op standaard Al-ko-chassis minder BPM betaalt dan in geval van een maxi-chassis. Een maxi-chassis is duurder dus betaal je ook meer BPM. Maar als je meer laadvermogen wil kun je veel beter meteen een camper op maxi-chassis kopen. Want opwaarderen van een standaard-chassis is vele malen duurder dan het verschil in BPM tussen een standaard- en een maxi-chassis. Jij gokt maar wat in de rondte en weet niet wat er werkelijk bij deze BPM-berekening geldt. Je betaalt bij een Al-Ko chassis zelfs minder BPM dan bij een light chassis. Verkeerd aangeven kan zo maar 1000,- euro teveel betalen zijn. Nu mag jij dat weer uitleggen. 3 januari 2024 aangepast door Magic Ed. Quote
mikeanber Geplaatst: 3 januari 2024 Geplaatst: 3 januari 2024 hallo allen zoals eerder aan gegeven blijf opletten voor duistere personen hier op de forum blijf opletten 1 Quote
Magic Ed. Geplaatst: 3 januari 2024 Geplaatst: 3 januari 2024 3 uren geleden, mikeanber zei: hallo allen zoals eerder aan gegeven blijf opletten voor duistere personen hier op de forum blijf opletten En de donkerste daarvan is @mikeanber 1 Quote
Roelof Geplaatst: 6 januari 2024 Geplaatst: 6 januari 2024 Op 2-1-2024 om 10:45, Magic Ed. zei: Ik leg dat aan jou persoonlijk uit via een PB van dit forum. Dit bericht zag er oorspronkelijk anders uit. Kennelijk op de vingers getikt door de moderator? 1 Quote
Frans Geplaatst: 6 januari 2024 Geplaatst: 6 januari 2024 Dus er WEL gemodderd !!! Zouden ze vaker moeten doen. Zal het forum goed doen. 1 Quote
Magic Ed. Geplaatst: 7 januari 2024 Geplaatst: 7 januari 2024 Op 2-1-2024 om 19:48, Magic Ed. zei: Jij gokt maar wat in de rondte en weet niet wat er werkelijk bij deze BPM-berekening geldt. Je betaalt bij een Al-Ko chassis zelfs minder BPM dan bij een light chassis. Verkeerd aangeven kan zo maar 1000,- euro teveel betalen zijn. Nu mag jij dat weer uitleggen. Wij wachten nog op jouw uitleg. Zeker de bril niet op en schimmen gezien? Quote
RvdB Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Op 28-12-2023 om 17:39, Jaapvanthoff zei: Goedendag allemaal. Ik ben me als nieuw lid hier aan het inlezen, om wel overwogen een camper te kopen. Dilemma: camper voor B of met C1 rijbewijs. Zit daar prijs verschil tussen? En zo ja op welke gronden? Begin maart hebben we bij een bedrijf een in 2022 in NL ingevoerde camper gekocht die oorspronkelijk uit Duitsland kwam en daar 2 eigenaren heeft gehad. De camper werd ons verkocht als te rijden met een B rijbewijs, dus maximaal 3500 kg. Als ledig gewicht staat op het kentekenbewijs 2890 kg en rijklaargewicht is 2980 kg. Je zou dus zeggen voldoende laadmogelijkheid. Na een paar dagen de camper uit proberen (dus weinig spullen bij en tanks leeg) hebben we hem gewogen en kwamen dus onze ergernis uit op 3800 kg. Dus niet eens in een "vakantiebelading". Uiteindelijk hebben we de hele camper leeg gemaakt (zoals we hem kochten) en toen weer gewogen met als resultaat 3420 kg. Dus eigenlijk kan mijn vrouw nog mee en verder niets (als je niet boven je max van 3500 kg wil gaan). Ergens mis ik in onze camper ca. 250 kg die hij zwaarder is als op het kentekenbewijs staat en dat zorgt nu voor de problemen. Het blijkt dat een ingevoerde camper in NL niet gewogen wordt bij invoer en afgifte NL kenteken. De Duitse gegevens worden kennelijk zo overgenomen. Tot overmaat van ramp blijkt het bedrijf (Caravan Handels in Kerkrade) al zijn activiteiten gestaakt te hebben en kunnen wij nergens meer contact krijgen. Ook onze 1 jaar verleende Bovag garantie is niets waard. We hebben onze rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld die gaat bekijken of we de koop ongedaan kunnen maken op basis van dwaling (ons onjuist geïnformeerd) Dat zal wel een lang en onzeker traject worden en daarom ze we maar alvast begonnen met het behalen van ons C1 rijbewijs. De technische maximum massa van onze camper blijkt 4000 te zijn, dus het gewicht via de RDW ophogen zal geen probleem zijn. Hopelijk worden we dan niet eerst gewogen omdat we misschien nog wel in een andere wegenbelastingcatagorie gaan vallen. De hogere categorie brengt veel extra kosten en andere regels (zeker ook in het buiteland) met zich mee en beloopt in duizenden euro's. Mijn TIP: weeg voor aankoop de camper in de "lege staat" zodat je weet wat hij werkelijk weegt en je niet voor verrassingen komt te staan. Van tevoren je gebruikelijke inventaris wegen en samen met je eigen gewichten de optelsom maken of het allemaal binnen de grenzen past. Quote
HymerBoy Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Kenteken gewicht is nooit gewogen, ook niet in NL bij nieuwe campers, is gewoon kaal gewicht af fabriek, alle opties worden niet meegerekend. Dus idd zoals je zegt altijd wegen voor de koop. Ik doe dat simpel met een caravan/camper weger op alle 4 de wielen inividueel , dan heb je een redelijk goede indicatie. Ik heb nog geen camper gezien die klopt met het kenteken gewicht. Je zou nog kunnen kiezen voor een aanhangertje voor je spullen, dan blijf je in ieder geval op de 3500kg. Niet ideaal maar goedkoper dan opwaarderen naar 4000kg. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april 13 uren geleden, HymerBoy zei: Kenteken gewicht is nooit gewogen, ook niet in NL bij nieuwe campers, is gewoon kaal gewicht af fabriek, alle opties worden niet meegerekend. Dus idd zoals je zegt altijd wegen voor de koop. Ik doe dat simpel met een caravan/camper weger op alle 4 de wielen inividueel , dan heb je een redelijk goede indicatie. Ik heb nog geen camper gezien die klopt met het kenteken gewicht. Je zou nog kunnen kiezen voor een aanhangertje voor je spullen, dan blijf je in ieder geval op de 3500kg. Niet ideaal maar goedkoper dan opwaarderen naar 4000kg. Kan dan wel goedkoper zijn, maar het rijden is veel beperkter en op campingplaatsen en campings zit je met die aanhanger in je maag op je eigen toch al beperkte plek. Doe mij dus maar de veilige opwaardering. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.