Ga naar inhoud

Aanschaf prijs camper B en/of C rijbewijs


Jaapvanthoff
 Share

Recommended Posts

Daar kan prijsverschil tussen zitten in verband met een zwaarder chassis, betere schokbrekers/spiraalveren voorzijde en (hulp)luchtvering achter. Maar dat verschil is altijd kleiner dan achteraf zelf de ophoging laten uitvoeren. In Nederland staan deze C1-campers niet vaak te koop, in Duitsland is dat veel vaker het geval omdat de (oudere) Duitsers geen C1-rijbewijs hoeven te behalen maar met hun gewone rijbewijs tot 7.500 kg mogen rijden. Onze camper met max.gewicht van 3.850 kg hebben wij daar ook gekocht, maar naderhand toch hier nog laten opwaarderen en dat kostte ook nog ruim 4.000 euro.

 

aangepast door Broers Joske
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Voor gebruikte campers met een MTM > 3500kg is de markt in Nederland klein. Er is weinig vraag naar. En dat vind je terug in de prijzen. In Nederland koop je zo'n camper dus relatief voordelig. 

Hou er verder rekening mee dat er in sommige landen andere verkeersregels gelden voor deze campers. Zo geldt bijvoorbeeld in Duitsland ook het inhaalverbod voor vrachtwagens voor campers boven de 3.5T. En datzelfde geldt in Duitsland ook voor het inrijverbod voor vrachtwagens. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk. Daar gelden bovengenoemde zaken weer niet voor zwaardere campers boven de 3.5T.

Zelf hebben we ook een camper met een MTM van 4250kg. De voordelen wegen voor ons op tegen de nadelen. Meer ruimte en meer laadvermogen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-12-2023 om 20:32, Roelof zei:

Voor gebruikte campers met een MTM > 3500kg is de markt in Nederland klein. Er is weinig vraag naar. En dat vind je terug in de prijzen. In Nederland koop je zo'n camper dus relatief voordelig. 

 

 


Dat zie ik toch anders. Dit is de omgekeerde vraag beantwoorden. Je kunt die >3.500 kg campers ook voor zes tientjes laten terugkeuren en dan is de vraagprijs dus niet meer voordelig.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat hele "terugkeuren" is in de praktijk niet interessant. Een camper met een technisch toegestane massa van boven de 3.5T is van zichzelf o.a. door een verzwaard chassis al zwaarder. En dan blijft er netto te weinig laadvermogen over om onder de 3.5T te blijven. 

En dat heeft ook invloed op de prijs. Er is steeds meer bewustwording over het laadvermogen van een camper. Een camper met weinig laadvermogen verkoopt niet meer zo makkelijk.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat terugkeuren is zeker wel een goede oplossing. Die van ons mag 4.000 kg hebben en weegt leeg 2.902 kg. Daar zit dus voldoende marge in om onder de 3.500 kg te blijven. Dat is o.a. een van de voordelen van een Al-Ko chassis i.p.v. het verzwaarde Maxi-chassis. En daarnaast heeft het Al-Ko chassis ook nog een leuk BPM-voordeel.

 

Link naar reactie
Share on other sites

@Jaapvanthoff

 

Magie.Ed is actief in de importbegeleiding en niet onafhankelijk. Dus realiseer je dat.

 

Ik vermoed dat hij met die opmerking bedoeld dat je over een camper op standaard Al-ko-chassis minder BPM betaalt dan in geval van een maxi-chassis. Een maxi-chassis is duurder dus betaal je ook meer BPM.

 

Maar als je meer laadvermogen wil kun je veel beter meteen een camper op maxi-chassis kopen. Want opwaarderen van een standaard-chassis is vele malen duurder dan het verschil in BPM tussen een standaard- en een maxi-chassis.

 

 

 

 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

Wat maakt het uit, de NKC is ook niet altijd objectief/onafhankelijk in zijn artikelen.

Degene die hier op het forum zijn, kunnen best wel zelf beslissen wat je met de links doen.

Als hier geen links naar commerciële sites geplaatst mogen worden, dan kunnen er minder mensen geholpen worden.

 

De NKC is net B.V. Nederland.

Allerlei regels en niemand die het handhaaft.

 

[ontopic]

Houdt er ook rekening mee, dat als je een camper met een Technisch Maximaal Massa van >3500KG hebt, je ook een GO-Box nodig kan hebben in Oostenrijk.

Dat is ondanks dat je het eventueel laat terugkeuren.

NKC artikel

 

 

  • Like 2
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

"Als hier geen links naar commerciële sites geplaatst mogen worden, dan kunnen er minder mensen geholpen worden."

 

Je bedoeld:

"Als hier geen links naar commerciële sites geplaatst mogen worden, dan kunnen er minder mensen van hun geld afgeholpen worden."

 

Maar daarvoor is dit forum niet bedoeld. Er gelden niet voor niets regels.

Adverteren doe je maar via de gebruikelijke kanalen.

aangepast door Roelof
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Roelof heeft volstrekt gelijk. In de eerste plaats omdat iedereen zich aan de regels dient te houden wanneer je te gast bent op een forum.

In de tweede plaats omdat het niet zo netjes is wanneer je doet alsof je een onafhankelijk advies geeft, terwijl je er van eet. Je eigen bedrijf als ‘de expert’ benoemen heet ‘wij van wc-eend’. De kluit belazeren heet dat!

  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-1-2024 om 11:21, Roelof zei:

@Jaapvanthoff

 

Magie.Ed is actief in de importbegeleiding en niet onafhankelijk. Dus realiseer je dat.

 

Ik vermoed dat hij met die opmerking bedoeld dat je over een camper op standaard Al-ko-chassis minder BPM betaalt dan in geval van een maxi-chassis. Een maxi-chassis is duurder dus betaal je ook meer BPM.

 

Maar als je meer laadvermogen wil kun je veel beter meteen een camper op maxi-chassis kopen. Want opwaarderen van een standaard-chassis is vele malen duurder dan het verschil in BPM tussen een standaard- en een maxi-chassis.

 

 

 

 


Jij gokt maar wat in de rondte en weet niet wat er werkelijk bij deze BPM-berekening geldt.
Je betaalt bij een Al-Ko chassis zelfs minder BPM dan bij een light chassis. Verkeerd aangeven kan zo maar 1000,- euro teveel betalen zijn.
Nu mag jij dat weer uitleggen.

 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-1-2024 om 19:48, Magic Ed. zei:


Jij gokt maar wat in de rondte en weet niet wat er werkelijk bij deze BPM-berekening geldt.
Je betaalt bij een Al-Ko chassis zelfs minder BPM dan bij een light chassis. Verkeerd aangeven kan zo maar 1000,- euro teveel betalen zijn.
Nu mag jij dat weer uitleggen.

 


Wij wachten nog op jouw uitleg. Zeker de bril niet op en schimmen gezien?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...