Ga naar inhoud

Carthago Meubilair


Henk73
 Share

Go to solution Solved by Magic Ed.,

Recommended Posts

Ook mijn Carthago meubilair vertoont plotseling een craquelé effect in de skai bekleding van alle meubelen. Zie de ingestuurde brieven in het NKC maandblad.

De Carthago is 5 jaar oud, waarvan 2 jaar niet gebruikt. De dealer, Stijkel campers in Harderwijk, verschuilt zich achter het standpunt van de fabrikant. Hij realiseert zich niet dat het daarmee zijn standpunt wordt. Volgens het consumentenrecht in het Burgelijk Wetboek is Stijkel degene die aansprakelijk gesteld moet worden en niet de producent Carthago.

Dit standpunt houdt in: 2 jaar garantie en een oprekking van de garantietermijn naar 4 jaar voor deze kwestie met een magere coulance regeling. De coulance regeling komt de kosten van een nieuwe bekleding nauwelijks tegemoet.  Na veelvuldige mailwisseling kwam het aanbod om nieuwe bekleding-hoezen tegen inkoopsprijs te leveren. Hierbij moesten verzendkosten en het stofferen nog opgeteld worden. De dealer zou dan afzien van zijn "marge"; normaliter dus ook nog bruto-winst maken op het herstel van de fabrieksfouten(?).

Mijn kosten zouden dan =/- € 3500,- bedragen. Van de, door de dealer aangeraden, stoffeerder kreeg ik een offerte met eenzelfde bedrag.

Op mijn verzoek om de levensduur van het nieuw te leveren meubilair/bekleding te melden wordt niet door hem gereageerd. Tevens worden allerlei barrières opgeworpen om niet tot enige vorm van schadevergoeding te komen, variërend van verwijzingen naar BOVAG, tot verwijzing naar andere dealers vanwege zijn 3 maanden afwezigheid. Niemand anders in het bedrijf is klaarblijkelijk tot onderhandeling bevoegd. 

Ik heb nu de hulp van de Consumentenbond ingeroepen en moet de resultaten hiervan nog afwachten.

Ik ben benieuwd of andere leden met gelijke problemen, zich willen melden op het Forum zodat we wat druk kunnen uitoefenen op de (3?) Nederlandse Carthago dealers. Dus laat je horen. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Van de ‘geverfde’ leren stroken van banken en stoelen begint na 3 jaar de verf van de stoelzittingen los te laten. Kilometerstand 15.000 km. Carthago verwijst naar een stoffeerder in Duitsland, doet zelf niets. Ik heb de 2 stoelzittingen in Nederland laten stofferen met echt leer voor € 620.

Nu drie jaar verder begint overal de verf van de leerstroken los te laten. Kilometerstand 30.000 km.

Hoe meer Carthago-fans klachten melden, des te meer kan NKC ons helpen om bij Carthago verhaal te halen. Na drie jaar opnieuw stofferen is waanzin

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Aria zei:

Van de ‘geverfde’ leren stroken van banken en stoelen begint na 3 jaar de verf van de stoelzittingen los te laten. Kilometerstand 15.000 km. Carthago verwijst naar een stoffeerder in Duitsland, doet zelf niets. Ik heb de 2 stoelzittingen in Nederland laten stofferen met echt leer voor € 620.

Nu drie jaar verder begint overal de verf van de leerstroken los te laten. Kilometerstand 30.000 km.

Hoe meer Carthago-fans klachten melden, des te meer kan NKC ons helpen om bij Carthago verhaal te halen. Na drie jaar opnieuw stofferen is waanzin

Aria reken niet op de NKC.

AKTIE zullen jullie zelf moeten ondernemen. Te meer ik aanneem dat het aantal Carthago bezitters in Nederland relatief gering is.

Ik denk dat u beter een andere weg kunt bewandelen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Misschien niet geheel on topic maar ik kocht vorig jaar  een splinternieuwe Carthago Compact 143 met uiterst besmettelijke Alcantara bekleding. Stom stom stom! Je durfde niks vast te pakken voor allereerst uitgebreid je handen gewast te hebben. De plakletters Carthago boven de voorruit bladerden er al na een week vanaf. Veel te klein die 143. Stoelen naar de tafel draaien is alleen mogelijk door veel te schuiven. Een waslijst andere tegenvallers bespaar ik de lezer. Wat een miskoop!!  Ik heb hem kunnen retourneren met flink verlies. Inmiddels ben ik al anderhalf jaar dik tevreden met mijn Knaus SKY I van (inmiddels) 4 jaar oud. 

Link naar reactie
Share on other sites

Dit is geen typisch Carthago probleem, maar komt voor bij alle (Duitse) campers die de afgelopen jaren geproduceerd zijn. Wij hadden hetzelfde met onze Knaus uit 2015. Ik ben toen bij verschillende stoffeerders langs geweest en zij zeiden allemaal dat dit probleem bij veel merken optreedt. En ermee naar Knaus gaan (in mijn geval) had geen zin. Uiteindelijk heb ik alle skai laten vervangen door leer. Inmiddels heb ik een nieuw camper besteld; met leren bekleding! De Knaus is overigens nu te koop...

Marc Brörens.

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo,

Ik ben degene die het eerste ingezonden artikel naar de redaktie van Kampeerauto gestuurd heeft (zie Kampeerato 4 van dit jaar). Het heeft inmiddels aardig wat reakties opgeleverd, en terecht. Sinds die tijd ben ik verder gaan informeren bij zowel camper onderhouds bedrijven als stoffeer bedrijven en uiteraard mede camperaars.

Daaruit blijkt inderdaad dat het geen "privilege" van Carthago (en dus ook Malibu) is maar dat ook Knaus, LMC, Niesmann Bischoff etc. etc met dezelfde "kwaliteit" kunstleer werken. 

Dus zoals NKC indertijd is opgekomen voor de problemen die camperaars hadden  met een bepaald type dieselmotor van Ford zou het te rechtvaardigen zijn dat NKC minimaal een oproep plaatst in de Kampeerauto waarin wordt gevraagd of camper bezitters met loskomende verf van de kunst leren bekleding (craquelé), en dan bijv. met name campers jonger dan 7 jaar (de inferieure kwaliteit wordt, volgens een van de gesproken stoffeerders, vanaf 2015/2016 gebruikt in zowel campers als caravans).

Ik zal een van de komende dagen een verzoek daartoe indienen bij NKC. 

 

PS, bij ons is inmiddels al het kunstleer (wangen van zittingen en banken) vervangen. De rugleuningen (incl. achterkant) van zowel chauffeur- als bijrijder- stoel zagen er nog prima uit (??), die hebben we dus niet laten vervangen. Preventief hebben we daar goed passende badstof hoezen overheen getrokken. In totaal waren wij bij een gerenommeerde stoffeerde in Zeeland +/- € 3250,- kwijt.

 

G.B Verspui

Link naar reactie
Share on other sites

Allen die hebben gereageerd wil ik danken voor de reactie. Het is wel duidelijk dat de kwaliteit van het kunstleer niet alleen bij Carthago maar ook bij andere camper fabrikanten zeer slecht is. Gezien de reactie van dealers en fabrikanten staat winstmaximalisatie boven kwaliteit en betrouwbaarheid. De inferieure kwaliteit veroorzaakt hoge herstelkosten voor de kopers.

Onze camper is van bouwjaar augustus 2016 en is in februari 2017 met 0 km op de teller gekocht en in gebruik genomen. Medio 2019  begon de ellende van het kunstleer en in 2023 zijn er meerdere plekken waar de leerstroken vervangen moeten worden. (zie bijgevoegde foto's, nummer IMG_5321 is de herstelde zitting met echt leer). Mijns inziens valt de schade van het leer onder de categorie materiaal-/fabrieksfout. 

 

Ik stel het op prijs dat dhr. Verspui het initiatief neemt om de NKC te verzoeken een inventarisatie te doen van camperaars met schade aan banken en stoelen door inferieur kunstleer. Aan de hand van het aantal meldingen van de schade kan de NKC overwegen de fabrikant te benaderen.

 

 

 

IMG_5318.jpeg

IMG_5319.jpeg

IMG_5321.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Onze Nederlands verkoper heeft deze klacht bij de fabriek geplaats.

Het antwoord is de klant moet verhaal halen bij de Duitse stoffeerder (Polstermacher).

De stoffeerder geeft aan dat ze in opdracht van Chartago deze kwaliteit moeten gebruiken en dus niets doen.

eindresultaat geen vergoeding of coulance.

We hebben in Nederland de camper opnieuw laten bekleden.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, t.p.riedijk zei:

Onze Nederlands verkoper heeft deze klacht bij de fabriek geplaats.

Het antwoord is de klant moet verhaal halen bij de Duitse stoffeerder (Polstermacher).

De stoffeerder geeft aan dat ze in opdracht van Chartago deze kwaliteit moeten gebruiken en dus niets doen.

eindresultaat geen vergoeding of coulance.

We hebben in Nederland de camper opnieuw laten bekleden.


Schakel juridische hulp (RBV) in. De verkoper is aansprakelijk op basis van de Nederlandse wet en de minimaal te verwachten gebruiksduur.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Voorlopige stand van zaken  van is:

1. De Consumentenbond verwijst naar de mogelijkheid van  “Bemiddeling “ door de BOVAG. Ik heb nu de vraag bij de BOVAG neergelegd en wacht op antwoord.

2. Het teller voor aantal reageerders staat nu op 10. Dit vind ik nog te weinig om “druk” uit te oefenen op de gezamenlijke Carthago dealers. Ik wil dus mijn oproep herhalen. Suggesties?

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, van der Honing zei:

Met zijn allen naar de importeur en met de campers de boel een paar uurtjes blokkeren. Als dat niet helpt naar de fabriek. En vooral de pers informeren.


Bij de importeur de deur blokkeren zal weinig indruk maken voor die paar stuks klanten die daar wat halen.
Dan moet je toch echt naar de fabriek.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Korte update,

zoals beloofd heb ik 17 nov j.l. een e-mail naar de NKC gestuurd met als laatste deel onderstaande (cursieve) tekst. Helaas nog geen enkele reaktie van de NKC ontvangen, zelfs geen korte bevestiging van ontvangst. Ik zal deze week tel. contact met hen opnemen.

 

Een ding hebben alle probleem gevallen gemeen..... de campers/caravans zijn allemaal max 7 jaar oud volgens een stoffeer bedrijf en geen enkele fabrikant pakt het (serieus) op.
 
Zoals u in de ingezonden brieven (m.n. 5 en 6) in de Kampeerauto en op uw eigen forum site kunt zien is er inmiddels een oproep gedaan aan camper bezitters die dit probleem ook hebben om zich te melden.
 
Dus daarom bij deze het verzoek of u in de volgende Kampeerauto een oproep kunt plaatsten, aan camper bezitters met craquelé schade aan kunstleren bekleding, om zich bij NKC te melden?
 
Bij voorbaat dank,
Link naar reactie
Share on other sites

Mails sturen zet vaak geen zoden aan de dijk. Ze belanden inderdaad vaker in de bureaulade. 
Recent mijn abo Campercontact Pro weer opgepakt. Als ik weer PRO betaalde, bood gratis routes aan waar ik uit kon kiezen. De gekozen route kwam maar niet. Na twee mails en verontschuldigingen nog altijd geen route. Ik pakte de telefoon en na twee minuten stond de route in de app van Campercontact. Opbellen, vriendelijk blijven maar ook resoluut!!  Dat werkt vaak prima!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...