Henk73 Geplaatst: 30 oktober 2023 Share Geplaatst: 30 oktober 2023 Ook mijn Carthago meubilair vertoont plotseling een craquelé effect in de skai bekleding van alle meubelen. Zie de ingestuurde brieven in het NKC maandblad. De Carthago is 5 jaar oud, waarvan 2 jaar niet gebruikt. De dealer, Stijkel campers in Harderwijk, verschuilt zich achter het standpunt van de fabrikant. Hij realiseert zich niet dat het daarmee zijn standpunt wordt. Volgens het consumentenrecht in het Burgelijk Wetboek is Stijkel degene die aansprakelijk gesteld moet worden en niet de producent Carthago. Dit standpunt houdt in: 2 jaar garantie en een oprekking van de garantietermijn naar 4 jaar voor deze kwestie met een magere coulance regeling. De coulance regeling komt de kosten van een nieuwe bekleding nauwelijks tegemoet. Na veelvuldige mailwisseling kwam het aanbod om nieuwe bekleding-hoezen tegen inkoopsprijs te leveren. Hierbij moesten verzendkosten en het stofferen nog opgeteld worden. De dealer zou dan afzien van zijn "marge"; normaliter dus ook nog bruto-winst maken op het herstel van de fabrieksfouten(?). Mijn kosten zouden dan =/- € 3500,- bedragen. Van de, door de dealer aangeraden, stoffeerder kreeg ik een offerte met eenzelfde bedrag. Op mijn verzoek om de levensduur van het nieuw te leveren meubilair/bekleding te melden wordt niet door hem gereageerd. Tevens worden allerlei barrières opgeworpen om niet tot enige vorm van schadevergoeding te komen, variërend van verwijzingen naar BOVAG, tot verwijzing naar andere dealers vanwege zijn 3 maanden afwezigheid. Niemand anders in het bedrijf is klaarblijkelijk tot onderhandeling bevoegd. Ik heb nu de hulp van de Consumentenbond ingeroepen en moet de resultaten hiervan nog afwachten. Ik ben benieuwd of andere leden met gelijke problemen, zich willen melden op het Forum zodat we wat druk kunnen uitoefenen op de (3?) Nederlandse Carthago dealers. Dus laat je horen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Solution Magic Ed. Geplaatst: 30 oktober 2023 Solution Share Geplaatst: 30 oktober 2023 Indien dit bedrijf is aangesloten bij de BOVAG dan zou ik daar geschilbemiddeling aanvragen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Aria Geplaatst: 14 november 2023 Share Geplaatst: 14 november 2023 Van de ‘geverfde’ leren stroken van banken en stoelen begint na 3 jaar de verf van de stoelzittingen los te laten. Kilometerstand 15.000 km. Carthago verwijst naar een stoffeerder in Duitsland, doet zelf niets. Ik heb de 2 stoelzittingen in Nederland laten stofferen met echt leer voor € 620. Nu drie jaar verder begint overal de verf van de leerstroken los te laten. Kilometerstand 30.000 km. Hoe meer Carthago-fans klachten melden, des te meer kan NKC ons helpen om bij Carthago verhaal te halen. Na drie jaar opnieuw stofferen is waanzin Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 14 november 2023 Share Geplaatst: 14 november 2023 1 uur geleden, Aria zei: Van de ‘geverfde’ leren stroken van banken en stoelen begint na 3 jaar de verf van de stoelzittingen los te laten. Kilometerstand 15.000 km. Carthago verwijst naar een stoffeerder in Duitsland, doet zelf niets. Ik heb de 2 stoelzittingen in Nederland laten stofferen met echt leer voor € 620. Nu drie jaar verder begint overal de verf van de leerstroken los te laten. Kilometerstand 30.000 km. Hoe meer Carthago-fans klachten melden, des te meer kan NKC ons helpen om bij Carthago verhaal te halen. Na drie jaar opnieuw stofferen is waanzin Aria reken niet op de NKC. AKTIE zullen jullie zelf moeten ondernemen. Te meer ik aanneem dat het aantal Carthago bezitters in Nederland relatief gering is. Ik denk dat u beter een andere weg kunt bewandelen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
mikeanber Geplaatst: 15 november 2023 Share Geplaatst: 15 november 2023 zoals aan gegeven contact zoeken met de geschillencommissie of je eigen recht bij stand verzekering en de km stand is niet belangrijk gaat om gebruik en jaren en veel in de zon wordt moeilijk maar proberen waard zou ik zegen Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rien S Geplaatst: 15 november 2023 Share Geplaatst: 15 november 2023 Zoals ook al eerder in de Kampeerauto laten weten is de meubel bekleding van onze Carthage aan het slijten. Eerst de bestuurdersstoel, daarna de bijrijdersstoel en nu ook het andere meubilair. Onze dealer, Duijndam in Delft laat het ook afweten, helaas. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 15 november 2023 Share Geplaatst: 15 november 2023 Misschien niet geheel on topic maar ik kocht vorig jaar een splinternieuwe Carthago Compact 143 met uiterst besmettelijke Alcantara bekleding. Stom stom stom! Je durfde niks vast te pakken voor allereerst uitgebreid je handen gewast te hebben. De plakletters Carthago boven de voorruit bladerden er al na een week vanaf. Veel te klein die 143. Stoelen naar de tafel draaien is alleen mogelijk door veel te schuiven. Een waslijst andere tegenvallers bespaar ik de lezer. Wat een miskoop!! Ik heb hem kunnen retourneren met flink verlies. Inmiddels ben ik al anderhalf jaar dik tevreden met mijn Knaus SKY I van (inmiddels) 4 jaar oud. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 15 november 2023 Share Geplaatst: 15 november 2023 De oudere Carthago's zijn beter dan de nieuwe hoor ik vaak en ook uit eigen ervaring. Ik ben nog steeds goed tevreden over onze Chic C-Line i4.9 van 2012, 3ltr automaat. Een nieuwe Cathago zal er niet komen, dan wordt het een ander merk denk ik. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Marc Brörens Geplaatst: 16 november 2023 Share Geplaatst: 16 november 2023 Dit is geen typisch Carthago probleem, maar komt voor bij alle (Duitse) campers die de afgelopen jaren geproduceerd zijn. Wij hadden hetzelfde met onze Knaus uit 2015. Ik ben toen bij verschillende stoffeerders langs geweest en zij zeiden allemaal dat dit probleem bij veel merken optreedt. En ermee naar Knaus gaan (in mijn geval) had geen zin. Uiteindelijk heb ik alle skai laten vervangen door leer. Inmiddels heb ik een nieuw camper besteld; met leren bekleding! De Knaus is overigens nu te koop... Marc Brörens. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 16 november 2023 Share Geplaatst: 16 november 2023 33 minuten geleden, Marc Brörens zei: De Knaus is overigens nu te koop... Marc Brörens. Ik zou hem hier te koop zetten in de rubriek Vraag en Aanbod! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Marc Brörens Geplaatst: 16 november 2023 Share Geplaatst: 16 november 2023 Gedaan! Dank voor de tip. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GoRi Geplaatst: 16 november 2023 Share Geplaatst: 16 november 2023 Hallo, Ik ben degene die het eerste ingezonden artikel naar de redaktie van Kampeerauto gestuurd heeft (zie Kampeerato 4 van dit jaar). Het heeft inmiddels aardig wat reakties opgeleverd, en terecht. Sinds die tijd ben ik verder gaan informeren bij zowel camper onderhouds bedrijven als stoffeer bedrijven en uiteraard mede camperaars. Daaruit blijkt inderdaad dat het geen "privilege" van Carthago (en dus ook Malibu) is maar dat ook Knaus, LMC, Niesmann Bischoff etc. etc met dezelfde "kwaliteit" kunstleer werken. Dus zoals NKC indertijd is opgekomen voor de problemen die camperaars hadden met een bepaald type dieselmotor van Ford zou het te rechtvaardigen zijn dat NKC minimaal een oproep plaatst in de Kampeerauto waarin wordt gevraagd of camper bezitters met loskomende verf van de kunst leren bekleding (craquelé), en dan bijv. met name campers jonger dan 7 jaar (de inferieure kwaliteit wordt, volgens een van de gesproken stoffeerders, vanaf 2015/2016 gebruikt in zowel campers als caravans). Ik zal een van de komende dagen een verzoek daartoe indienen bij NKC. PS, bij ons is inmiddels al het kunstleer (wangen van zittingen en banken) vervangen. De rugleuningen (incl. achterkant) van zowel chauffeur- als bijrijder- stoel zagen er nog prima uit (??), die hebben we dus niet laten vervangen. Preventief hebben we daar goed passende badstof hoezen overheen getrokken. In totaal waren wij bij een gerenommeerde stoffeerde in Zeeland +/- € 3250,- kwijt. G.B Verspui Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Aria Geplaatst: 19 november 2023 Share Geplaatst: 19 november 2023 Allen die hebben gereageerd wil ik danken voor de reactie. Het is wel duidelijk dat de kwaliteit van het kunstleer niet alleen bij Carthago maar ook bij andere camper fabrikanten zeer slecht is. Gezien de reactie van dealers en fabrikanten staat winstmaximalisatie boven kwaliteit en betrouwbaarheid. De inferieure kwaliteit veroorzaakt hoge herstelkosten voor de kopers. Onze camper is van bouwjaar augustus 2016 en is in februari 2017 met 0 km op de teller gekocht en in gebruik genomen. Medio 2019 begon de ellende van het kunstleer en in 2023 zijn er meerdere plekken waar de leerstroken vervangen moeten worden. (zie bijgevoegde foto's, nummer IMG_5321 is de herstelde zitting met echt leer). Mijns inziens valt de schade van het leer onder de categorie materiaal-/fabrieksfout. Ik stel het op prijs dat dhr. Verspui het initiatief neemt om de NKC te verzoeken een inventarisatie te doen van camperaars met schade aan banken en stoelen door inferieur kunstleer. Aan de hand van het aantal meldingen van de schade kan de NKC overwegen de fabrikant te benaderen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
t.p.riedijk Geplaatst: 21 november 2023 Share Geplaatst: 21 november 2023 Onze Nederlands verkoper heeft deze klacht bij de fabriek geplaats. Het antwoord is de klant moet verhaal halen bij de Duitse stoffeerder (Polstermacher). De stoffeerder geeft aan dat ze in opdracht van Chartago deze kwaliteit moeten gebruiken en dus niets doen. eindresultaat geen vergoeding of coulance. We hebben in Nederland de camper opnieuw laten bekleden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 21 november 2023 Share Geplaatst: 21 november 2023 Typisch gevalletje van kluitje-in-het-riet! Het is juridische flauwekul! Degene die u de camper heeft verkocht is aansprakelijk naar u! Díe moet u tegemoetkomen. Vervolgens kan deze de fabriek weer aansprakelijk stellen (zonder u daarmee lastig te vallen). Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 21 november 2023 Share Geplaatst: 21 november 2023 2 uren geleden, t.p.riedijk zei: Onze Nederlands verkoper heeft deze klacht bij de fabriek geplaats. Het antwoord is de klant moet verhaal halen bij de Duitse stoffeerder (Polstermacher). De stoffeerder geeft aan dat ze in opdracht van Chartago deze kwaliteit moeten gebruiken en dus niets doen. eindresultaat geen vergoeding of coulance. We hebben in Nederland de camper opnieuw laten bekleden. Schakel juridische hulp (RBV) in. De verkoper is aansprakelijk op basis van de Nederlandse wet en de minimaal te verwachten gebruiksduur. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
R van der Steeg Geplaatst: 23 november 2023 Share Geplaatst: 23 november 2023 Helaas moet ik ook melden dat de bekleding van mijn Malibu Van 600 uit 2018 craquele effecten in de bekleding laten zien. Begrijp dat menig 1:1 klachtenactie tot nu toe geen resultaat heeft opgeleverd en sluit mij graag bij een gezamenlijke actie aan. R. van der Steeg Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
mikeanber Geplaatst: 24 november 2023 Share Geplaatst: 24 november 2023 hallo allen dit melden bij geschillencommissie of eigen verzekering mogelijk consumentenbond Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Henk73 Geplaatst: 24 november 2023 Auteur Share Geplaatst: 24 november 2023 Voorlopige stand van zaken van is: 1. De Consumentenbond verwijst naar de mogelijkheid van “Bemiddeling “ door de BOVAG. Ik heb nu de vraag bij de BOVAG neergelegd en wacht op antwoord. 2. Het teller voor aantal reageerders staat nu op 10. Dit vind ik nog te weinig om “druk” uit te oefenen op de gezamenlijke Carthago dealers. Ik wil dus mijn oproep herhalen. Suggesties? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 24 november 2023 Share Geplaatst: 24 november 2023 Met zijn allen naar de importeur en met de campers de boel een paar uurtjes blokkeren. Als dat niet helpt naar de fabriek. En vooral de pers informeren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 25 november 2023 Share Geplaatst: 25 november 2023 22 uren geleden, van der Honing zei: Met zijn allen naar de importeur en met de campers de boel een paar uurtjes blokkeren. Als dat niet helpt naar de fabriek. En vooral de pers informeren. Bij de importeur de deur blokkeren zal weinig indruk maken voor die paar stuks klanten die daar wat halen. Dan moet je toch echt naar de fabriek. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 25 november 2023 Share Geplaatst: 25 november 2023 Wil je echt voet aan de grond krijgen, klop dan eens aan bij een van de consumenten TV programma's die leven van andermans kommer en kwel. Kassa, Radar of misschien zelfs Max vakantieman. Die beschadigde stoffering is buiten alle proporties. Misschien dat een van die TV programma's er 'brood' in ziet. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GoRi Geplaatst: 4 december 2023 Share Geplaatst: 4 december 2023 Korte update, zoals beloofd heb ik 17 nov j.l. een e-mail naar de NKC gestuurd met als laatste deel onderstaande (cursieve) tekst. Helaas nog geen enkele reaktie van de NKC ontvangen, zelfs geen korte bevestiging van ontvangst. Ik zal deze week tel. contact met hen opnemen. Een ding hebben alle probleem gevallen gemeen..... de campers/caravans zijn allemaal max 7 jaar oud volgens een stoffeer bedrijf en geen enkele fabrikant pakt het (serieus) op. Zoals u in de ingezonden brieven (m.n. 5 en 6) in de Kampeerauto en op uw eigen forum site kunt zien is er inmiddels een oproep gedaan aan camper bezitters die dit probleem ook hebben om zich te melden. Dus daarom bij deze het verzoek of u in de volgende Kampeerauto een oproep kunt plaatsten, aan camper bezitters met craquelé schade aan kunstleren bekleding, om zich bij NKC te melden? Bij voorbaat dank, Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 4 december 2023 Share Geplaatst: 4 december 2023 Wat jammer nu toch dat de NKC dit in de burolade legt. Ben ik blij dat ik geen lid hoef te zijn van deze club. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 4 december 2023 Share Geplaatst: 4 december 2023 Mails sturen zet vaak geen zoden aan de dijk. Ze belanden inderdaad vaker in de bureaulade. Recent mijn abo Campercontact Pro weer opgepakt. Als ik weer PRO betaalde, bood gratis routes aan waar ik uit kon kiezen. De gekozen route kwam maar niet. Na twee mails en verontschuldigingen nog altijd geen route. Ik pakte de telefoon en na twee minuten stond de route in de app van Campercontact. Opbellen, vriendelijk blijven maar ook resoluut!! Dat werkt vaak prima! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.