Ga naar inhoud

Zonnepaneel uitlezen


RiesG
 Share

Recommended Posts

1 uur terug, Nugget1 zei:

Normaal gesproken blijft een paneel leveren, ook al staat de camper aan de walstroom. Is de accu vol, wordt de levering nul. Ik kan niet zien of er een aparte meter is voor het paneel. Met een gelijkstoom ampere meter is het te controleren,

Precies zoals ik al dacht. Maar de amp-meter staat op 0, dus accu vol. Hoe weet ik nu of het niet alleen de walstroom is die de accu's oplaadt? En wat het paneel nog doet?
Kan je aangeven hoe de amp-meter moet worden aangesloten om te zien of het paneel levert?


Leuk overigens dat je het over "walstroom" hebt. Ook een boot gehad??

aangepast door RiesG
Link naar reactie
Share on other sites

Mijn advies is monteer een BM 700 van Victron , met een 500 ah sunt , dan kan u alles uitlezen wat er in en uit u boordaccu gaat enz . kosten ex montage c.a 140 euro ik had er een besteld 2 jaar terug bij de Wit in Schijndel  . 

 

De sunt is het meetapparatuur , en die plaatst je tussen de mijn pool en de mijn kabel .

 

Als u alleen wilt weten hoeveel u zonnen paneel levert dit kunt u meten , dan mag hij niet aan walsstroom staan . 

 

Ps , geef even aan hoe groot is u paneel / aantal watts

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Ook met een volle accu kun je zien of zonnepanelen wat doen. Koppel de walstroom af (of schakel de acculader van de walstroom uit) en meet de spanning (volt) van de accu. Als die meer dan 13 volt is, geven de zonnepanelen een onderhoudslading voor de accu.

Om te zien of de zonnepanelen werkelijk vermogen leveren, moet de accu gedeeltelijk ontladen zijn. Er moet dan (ook met afgekoppelde walstroom) een stroom van enkele ampères lopen tussen de paneelregelaar en de accu.

In principe heb je voor die metingen genoeg aan een multimeter. Je moet alleen uitkijken met het meten van de stroom (ampère). Multimeters kunnen vaak niet meer dan 10 A aan en je moet de meetkabel van de plus goed aansluiten.

 

PS: Walstroom is ook in de camperwereld een vrij gebruikelijk begrip. Je kunt een bootje zien als een drijvende camper en een camper als een rijdend bootje.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...