Ga naar inhoud

adblue problemen met citroen jumper


wimbcamp
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vrij jonge camper (okt 2019, km stand 33.000) gebouwd op een citroen Jumper. Tijdens vakantie kreeg ik melding dat er een probleem was met ad blue. Na thuiskomst bij dealer geweest: ad blue pomp is stuk, reparatie kost ca 2000 Euro. Citroen heeft aangegeven dat het buiten de garantie valt.

Mijn vraag: is het normaal dat een ad blue pomp al zo snel kapot gaat, heb de auto netjes alle beurten gegeven, in voorjaar nog een extra. Ad blue is toen bijgevuld.

Is het redelijk dat citroen mij voor alle kosten laat opdraven?

Op site van testaankoop België staat dat citroen motoren vaak last hebben van dit probleem. Is dat ook bij de nkc bekend? en zo ja kan de nkc stappen ondernemen om citroen op andere gedachten te brengen?

Link naar reactie
Share on other sites

AdBlue als onderwerp in een storing of frustratie komt helaas wel vaker voor en dit is niet beperkt tot Citroen. Dat bij jou de pomp defect is kan puur pech zijn maar natuurlijk ook gebrek aan goede kwaliteit. Je kunt dit voorleggen aan het NKC, wellicht dat zij hier iets mee kunnen. Maar gebruik dan niet dit forum want behalve het NKC logo vind je hier verder niets of niemand van het NKC zelf. Deze website is een stuurloos schip zonder kapitein of toezicht. Stuur het NKC een e-mail en wie weet reageren ze ook nog...

 

Wat wel een advies kan zijn is om elke keer als je AdBlue bijvult, hier een kleine dosering Xenum AdMax aan toe te voegen. Dit voorkomt kristalisering van de AdBlue en zou ook de sproeier in de uitlaat schoonhouden. Wellicht komt dit ook ten goede aan de mogelijk storingsgevoelige pomp van de Citroen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

23 minuten geleden, wimbcamp zei:

Op site van testaankoop België staat dat citroen motoren vaak last hebben van dit probleem. Is dat ook bij de nkc bekend? en zo ja kan de nkc stappen ondernemen om citroen op andere gedachten te brengen?

 

Ik denk dat de eerste stap is zelf klagen bij de dealer.

Als het een BOVAG dealer betreft  kan ook de Geschillencommissie  Voertuigen, een rol spelen, zie Voertuigen - De Geschillencommissie.

De commissie heeft ook een informatiepakket voor hulp bij klagen, zie Hulp bij klagen - De Geschillencommissie

Interessant is om de om de eerdere uitspraken van de Geschillencommissie Voertuigen eens te lezen. Je vindt daar uitspraken waarbij de dealer tot de kosten veroordeeld wordt, ondanks dat het buiten de garantieperiode viel, bv als er sprake is van een productiefout.

Zie Onze eerdere uitspraken - De Geschillencommissie en zoek op Commissie Voertuigen.

 

Wat betreft  NKC: Er is al een jarenlange discussie gaande mbt problemen met de automaat en nog geen resultaat. Ik zou er zelf voor kiezen zelf aan de slag te gaan, gebruik makend van de informatie die ACM ConsuWijzer | Praktisch advies voor consumenten van de Autoriteit Consument & Markt en bovenstaande info van de Geschillencommissie

me biedt. De Geschillencommissie kan maximaal € 127,50 kosten, maar krijg je terug als je gelijk hebt

 

Van belang is ook de informatie die je hebt van Testaankoop Belgie. Die moet je dan ook inbrengen. en wellicht zijn er meer leden die hetzelfde probleem hebben

 

Link naar reactie
Share on other sites

Google eens op internet. Bij Belgische consumentenorganisatie is dit probleem uitgebreid aan de orde gekomen. Het komt bij alle merken voor met waarschijnlijk piek bij Peugeot en Citroën. 

Bij Googlen kom je veel tuning bedrijven tegen die naar zijn zeggen dit probleem kunnen "wegschrijven" zonder nadelige gevolgen. Het AdBlue  systeem werkt dan niet meer. Voor de apk zou het geen nadelige gevolgen hebben. 

Ik rij een Citroen uit 2017, km stand 35000. Gisteren zonder problemen door APK gekomen.

Wat ik begrijp is dat de motor regelmatig flink warm gereden moet worden om verbranding van vuil te stimuleren en dat kristal vorming van de AdBlue moet worden voorkomen.

Ondanks dat ik tot nu toe geen problemen heb gehad wordt ik wel nerveus van dit soort berichten en vraag me af wat nu te doen.

1. Het advies om Xenum toe te voegen navolgen, of

2. Het AdBlue systeem uit laten schakelen ( en klopt het dat dit voor APK geen gevolgen heeft. Naar mijn mening verandert er toch iets aan de uitstoot!).

Link naar reactie
Share on other sites

ik gebruik ook xenum admax op advies van de dealer, gewoon iedere keer bij ablue toevoegen admax erbij gooien( gaat maar om enkele  mili liters)dit voorkomt kristaliseren van de adblue en het verstoppen van de pomp wordt hiermee tegen gegaan. Voor de apk maakt het uitschakelen niks uit dit omdat je 1 miljoen deeltjes per cm3 mag hebben, met adblue werkend had ik er 7.000, zit dus nogal een marge in en als je het uitschakeld zit je dus nog ruim onder de 1 miljoen. Je roetfilter moet dan wel goed werken.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, HymerBoy zei:

ik gebruik ook xenum admax op advies van de dealer, gewoon iedere keer bij ablue toevoegen admax erbij gooien( gaat maar om enkele  mili liters)dit voorkomt kristaliseren van de adblue en het verstoppen van de pomp wordt hiermee tegen gegaan. Voor de apk maakt het uitschakelen niks uit dit omdat je 1 miljoen deeltjes per cm3 mag hebben, met adblue werkend had ik er 7.000, zit dus nogal een marge in en als je het uitschakeld zit je dus nog ruim onder de 1 miljoen. Je roetfilter moet dan wel goed werken.

Het is dan toch wel heel merkwaardig cq. Nalatig  dat Xenum Admax niet door alle dealers na onderhoud of in een rondschrijven wordt aanbevolen. 

Ik zie dat Xenum op internet wordt aangeboden, maar is het ook bij tankstations te krijgen?

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn veel autogarages die tijdens een beurt AdBlue additief aan de AdBlue tank toevoegen voordat ze de AdBlue tank bijvullen. Soms vind je dit terug op je factuur, soms zien ze dit als een preventieve vanzelfsprekendheid die 'annoniem' in het bijvullen van AdBlue is opgenomen. Niet alle garages zullen altijd adviseren om een AdBlue additief te gebruiken, net zo min als de fabrikanten van AdBlue zelf al een additief in de vloeistof opnemen om de losse additieven overbodig te maken. (Wellicht niet mogelijk i.vm. met de houdbaarheid.)

 

Of AdBlue additieven als Xenum Admax ook bij de tankstantions wordt aangeboden weet ik niet. Wel weet ik dit Xenum Admax niet het enige merk is dat een additief voor AdBlue maakt, er zijn met een snelle Google zoekactie meer merken te vinden die dit maken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb contact gehad met Citroen Nederland die hier zelf geen uitspraak of info over doet en terug verwijst naar de dealer.

Terugkoppeling naar de dealer levert op dat het toevoegen van een Additief  wordt afgeraden en de werking  zelfs zeer in twijfel wordt getrokken.

Het wegschrijven van de werking van het  AdBlue systeem wordt helemaal afgeraden.

En daar sta je dan!. 

Maar hopen dat bij je eigen camper het systeem probleemloos blijft werken en dat het tijdens je reis niet te veel in je hoofd gaat zitten.

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

Volgens het NKC:

De AdBlue verhouding van 32,5% Ureum en 67,5% gedemineraliseerd water moet voldoen aan de ISO 22241-norm. Om kristalvorming in het AdBlue-systeem tegen te gaan worden soms additieven gebruikt. Let erop dat ook bij AdBlue-additieven de zuiverheid belangrijk is, deze moet voldoen aan de DIN 70070. 

 

Op de tanks met AdBlue kan ik de ISO 22241 wel terugvinden maar deze of de DIN 70070 vermelding vind ik niet terug op de flesjes Xenum AdMax. Ik heb Xenum Belgie uit nieuwsgierigheid een e-mail gestuurd want ik ben toch best benieuwd of dit klopt, aangezien AdMax best veel gebruikt/geadviseerd wordt. Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Pierre zei:

 

 

Wellicht geeft dit artikel van NKC wat verduidelijking :  AdBlue in de camper - NKC

Duidelijk verhaal van de NKC. Allemaal heel goed bedoeld zolang het systeem goed werkt.

Ik zie wel grote verschillen in verbruik. Bij NKC 15 liter voor 3000km!??

Ik heb tot nu toe 10.000km gereden en 11 liter bij getankt. 1 x vanuit 5 liter kannister en 1 maal aan de pomp. Dat komt op bijna 1 liter op 1000km.

Wie heeft overeenkomstig of afwijkend verbruik.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Als vervolg op mijn bovenstaande post, de reactie van Xenum over hun Admax AdBlue additief:

 

DIN 70070 slaat op de zuiverheid en concrete samenstelling van Adblue, dit heeft niets te maken met de samenstelling van het eventuele additief.

Ook de verhouding van toevoeging van het additief is 1:500 waardoor je door toevoeging van Admax aan de AdBlue met DIN 70070 vermelding geen wijziging zal toebrengen aan de samenstelling of de DIN70070 specificatie, deze blijft perfect behouden.

 

Dus vanuit de visie van Xenum klopt het AdBlue verhaal van het NKC niet geheel. Additieven zijn niet onderhevig aan de ISO 22241-norm of de DIN 70070, alleen de hoeveelheid additief zou niet dusdanig hoog mogen zijn dat het de kwaliteit van de AdBlue vloeistof volgens de ISO 22241-norm en DIN 70070 zal aantasten.

 

 

@van der Honing Onze 2.3D 140pk Ducato uit 2020 idem dito, ook deze verbruikt naar inschatting 1 liter AdBlue per 1000km.

Ooit huurde wij een nieuwe Adria Matrix, ook met Ducato onderstel en deze zoop wel ca. 3 liter per 1000km. Toch vreemd.

Er werd ons toen verteld dat een andere Adria Matrix op Citroen Jumper onderstel veel zuiniger was met AdBlue. 

Misschien is het maar net hoe de AdBlue toevoeging is afgesteld in de software, of misschien wat voor type verstuiver er in zit? 

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Camper-T zei:

 

@van der Honing Onze 2.3D 140pk Ducato uit 2020 idem dito, ook deze verbruikt naar inschatting 1 liter AdBlue per 1000km.

Ooit huurde wij een nieuwe Adria Matrix, ook met Ducato onderstel en deze zoop wel ca. 3 liter per 1000km. Toch vreemd.

Er werd ons toen verteld dat een andere Adria Matrix op Citroen Jumper onderstel veel zuiniger was met AdBlue. 

Misschien is het maar net hoe de AdBlue toevoeging is afgesteld in de software, of misschien wat voor type verstuiver er in zit? 


Volgens mij kun je Fiat en Citroën niet met elkaar vergelijken wegens een heel ander type motor?
Fiat is 2.2 of 23. MJ en Citroën is 2.0 HDI motor.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Camper-T.: De toevoeging van Admax op AdBlue is 1 op 500 ( 25 ml op 15 liter is nmm 1 op 600) er  verandert niets aan de samenstelling van Adblue. Dan begrijp ik ook waarom mijn dealer aangeeft dat het nut van de toevoeging van Admax in twijfel wordt getrokken.  De toevoeging lijkt me dan te verwaarlozen. Of zie ik dat te simpel?

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

De toevoeging zorgt er voor dat door de chemische reactie de kristallen verdwijnen of aangemaakt worden, de samenstelling van de adblue blijft 67.5% en 32.5% blijft gelijk. De premium adblue merken hebben dit additief al in de adblue zitten en zullen dus minder snel kristalliseren. Tis beetje hocus pocus (hogere scheikunde haha)  bv effinox en optispray adblue

 

hier vindt je wat meer info:

 

https://www.denhartogbv.com/branche/vervoer/transportsector/werking-van-adblue/

aangepast door HymerBoy
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Camper 2018 Weinsberg Peugeot Boxer 20.000km adblue storing. Peugeot rekent 90 euro onderzoekskosten en geeft geen coulance regeling kosten vervanging systeem ongeveer 1200 euro. Plotseling, na voltanken met diesel, begon alles weer te werken en storingsmelding is verdwenen. Bij uitlezen door mijn garage was alles OK en storing uit geheugen verwijdert.

Vraag is natuurlijk wat zal de toekomst brengen?

 

Al met al staat dit Adblue probleem heel vaak vermeldt op internet, Peugeot,  Fiat,  Citroen etc. overal hetzelfde liedje.

 

Als storing zich weer voordoet dan laat ik het uitschrijven in de computer en gaan we verder zonder deze rommel.

MVG Michel 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Michel, heel vervelend die AdBlue storing, ook weer een van de velen helaas. En wat de oorzaak van de storing is laat zich voorlopig raden...

Alleen de wetenschap dat een diesel met haperende AdBlue installatie de motor tot stilstand kan brengen en daar wordt je dus niet vrolijk van.

 

Wat veel in garages als paardenmiddel wordt gedaan is wat ik ook al eerder schreef: een kleine dosering Xenum AdMax  toevoegen aan de AdBlue tank.

Dit voorkomt kristalisering van de AdBlue en zou ook de sproeier in de uitlaat schoonhouden. Wellicht voorkomt dit ook jouw AdBlue storing.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 1-8-2023 om 09:27, Michel Dingemans zei:

Camper 2018 Weinsberg Peugeot Boxer 20.000km adblue storing. Peugeot rekent 90 euro onderzoekskosten en geeft geen coulance regeling kosten vervanging systeem ongeveer 1200 euro. Plotseling, na voltanken met diesel, begon alles weer te werken en storingsmelding is verdwenen. Bij uitlezen door mijn garage was alles OK en storing uit geheugen verwijdert.

Vraag is natuurlijk wat zal de toekomst brengen?

 

Al met al staat dit Adblue probleem heel vaak vermeldt op internet, Peugeot,  Fiat,  Citroen etc. overal hetzelfde liedje.

 

Als storing zich weer voordoet dan laat ik het uitschrijven in de computer en gaan we verder zonder deze rommel.

MVG Michel 

Gooi bij elke keer als je adblue toevoegt er wat admax bij , helpt echt. Kost weinig en kleine moeite, Ik heb ook peugeot weinsberg. De pomp raakt af en toe verstopt door kristallisering, zeker bij kortere stukken rijden(komt niet goed op temp)kan dus idd zomaar weer verdwijnen als de kristallisering weer oplost, maar het kan ook je pomp naar de knoppen helpen, die admax voorkomt kristallisering. Peugeot citroen adblue pomp is er gevoelig voor. Of optispray ipv adblue tanken. Optispray is adblue speciaal voor bv landbouw voertuigen of kranen die weinig draaien, daar zit al een speciale toevoeging in om kristalistatie te voorkomen.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 14-7-2023 om 14:17, van der Honing zei:

Duidelijk verhaal van de NKC. Allemaal heel goed bedoeld zolang het systeem goed werkt.

Ik zie wel grote verschillen in verbruik. Bij NKC 15 liter voor 3000km!??

Ik heb tot nu toe 10.000km gereden en 11 liter bij getankt. 1 x vanuit 5 liter kannister en 1 maal aan de pomp. Dat komt op bijna 1 liter op 1000km.

Wie heeft overeenkomstig of afwijkend verbruik.

 

ik heb tijdens afgelopen vakantie 15 liter AdBlue verbruikt op 3400 km ..... (2023 Ford 2.0 TDci 170 pk automaat). 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 20-9-2023 om 20:39, van der Honing zei:

Heeft u snelweg, bergen, binnen door, korte afstanden gereden?

Heb van de dealer begrepen dat het verbruik afhankelijk is van de omstandigheden.

Sorry voor late reactie, maar meeste was snelweg, ook door de bergen. Maar weinig binnendoor en weinig hele stijle klim. Route Nederland-Duitsland-Tjechie-Slovenie-Kroatie-Oostenrijk. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...