Ga naar inhoud

Camper te zwaar geleverd.


Halimmen
 Share

Recommended Posts

Camper aangeboden voor rijklaar gewicht 3090  en nu blijkt hij 3280 te wegen. Daardoor zijn we nu genoodzaakt om de camper op te waarderen. Kosten € 4000,= euro inclusief € 2400 voor twee maal c1 rijbewijs. Valt er redelijkerwijs iets te verhalen op de verkoper.

Link naar reactie
Share on other sites

Indien je dit gewicht van 3090 kg zwart op wit hebt bij de koopovereenkomst dan heb je het Wetboek aan jouw zijde. De verkoper heeft dan een wanprestatie geleverd in zake de levering van een ondeugdelijk product. Je moet hem in gebreke stellen en 14 dagen de tijd geven om met een passende oplossing te komen. Dat kan zijn, de camper terugnemen en de volledig aankoopkosten terugbetalen of in gaan op het verzoek om de extra kosten te betalen. Is dit niet rond binnen 14 dagen dan schakel je de rechtsbijstandverzekering in.
 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Halimmen zei:

Camper aangeboden voor rijklaar gewicht 3090  en nu blijkt hij 3280 te wegen. Daardoor zijn we nu genoodzaakt om de camper op te waarderen. Kosten € 4000,= euro inclusief € 2400 voor twee maal c1 rijbewijs. Valt er redelijkerwijs iets te verhalen op de verkoper.

Google eens "Geschillencommissie camper te zwaar" .  Dan vind je een soortgelijke situatie beoordeelt door de Geschillencommissie. Mocht je je camper gekocht hebben bij een Bovag dealer dan kan je een beroep doen op de geschillencommissie

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is geen soortgelijke situatie. Deze uitspraak gaat om een verschil tussen opgegeven rijklaar-gewicht en het werkelijke gewicht, maar over het feit dat de 4-persoons camper in deze casus, slechts 60 kg onder het maximale toegestane gewicht (3.500 kg) weegt! Zodra iemand in de camper stapt van meer dan 60 kg is die camper dus al overbeladen. Echt een andere situatie.

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Adriatik zei:

Ik vrees dat het iets minder simpel ligt. Het rijklaargewicht is doorgaans het gewicht zonder zaken als koelkast, eventuele TV, reserveband en dergelijke. 190 kg aan ‘accessoires’ heb je snel bij elkaar geteld!


Je weet niet wat er met de verkoper besproken is. Het rijklaar gewicht of het aflevergewicht. Indien dat laatste het geval is dan is de verkoper 100% aansprakelijk. Verder heeft de verkoper een meldingsplicht en had hij moeten waarschuwen dat deze camper alleen geschikt zou zijn voor bezitters van een C/C1-rijbewijs. Daar kun je hem dus altijd op aansprakelijk stellen.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-5-2023 om 14:24, Halimmen zei:

Camper aangeboden voor rijklaar gewicht 3090 …..

Heel duidelijk! Halimmen schrijft in onvervalst Nederlands: Camper aangeboden voor rijklaargewicht. Dat is geen aflevergewicht! Daar lijkt me weinig onduidelijkheid over!

aangepast door Adriatik
Link naar reactie
Share on other sites

Ik meen te begrijpen dat je de camper 2e hands van een particulier of handelaar hebt gekocht?

 

Want nieuwe campers komen in de specificaties altijd met +/- 5% bij de gewichtsaanduiding. En rijklaar is een rekbaar begrip, wat hoort er wel/niet bij.

 

Ik heb een nieuwe Knaus gekocht en daar staat bij rijklaar: "basismodel zonder opties, maar met basisuitrusting (dus wel koelkast etc.) en met inbegrip van de tot 90% gevulde brandstoftank alsook afgevulde bedrijfsmaterialen zoals smeervetten, oliën en koelvloeistof en, gereedschap en hulp bij bandenpech, en de wettelijk vastgelegde massa van de chauffeur, die wordt berekend aan de hand van een vaste waarde van 75 kg". Ik had de Platinum uitvoering met extra's zoals luifel, reservewiel, automaat etc. en die komen er dan qua gewicht nog bij.

 

Inderdaad is in dit specifieke geval (als het dus geen nieuwe betreft en je kunt teruggrijpen op de specificaties en opgave van de fabrikant) belangrijk wat je concreet hebt afgesproken met de verkoper en hoe dat eventueel op papier staat. Maar maak je ook niet teveel illusies, de meeste campers van boven de 6 meter hebben "overgewicht" (of een krap laadvermogen, het is maar hoe je het bekijkt). De fabrikanten proberen een zo groot mogelijke camper toch (op papier) onder de 3500 kg te houden, zodat je er met je B-rijbewijs in kunt rijden.

 

En als de camper op het kentekenbewijs met max toegelaten massa 3500 kg staat en hij rijklaar gewogen 3280 kg is, hoeft de verkoper je ook niet te wijzen op het C(1) rijbewijs. Juridisch ligt het dus wat genuanceerder. Alles staat en valt bij wat er in de koopovereenkomst is afgesproken.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...