Halimmen Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 In de theorielessen voor het C1 rijbewijs wordt geleerd dat je alle regels als vrachtwagen dient te volgen. op de site van de ANWB staat echter dat de maximum snelheid dezelfde is als personenauto’s. Nu vraag ik me af of alle regels van personenauto’s van toepassing zijn. Kunne we dus alle borden die bedoeld zijn voor vrachtwagens negeren? mvg Hans Gaillard Quote
Roelof Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Nee. Dat hangt o.a. van het land af waar je rijdt. Zo is bijvoorbeeld het inhaalverbod voor vrachtwagens in Duitsland wel van toepassing. Op de NKC-site is hierover wel de nodige informatie te vinden. Quote
Kees_S Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 (aangepast) Het is zeer simpel. Staat op jouw NL-kentekenbewijs de categrorie M1 (aangevuld met SA) dan is het overal een personenauto en gelden de regels van een personenauto. Staan er borden met opschrift >3500 kg of >3.5 ton dan moet je je daar ook aan houden indien het max.toelaatbare gewicht hier boven zit. Staat op het kentekenbewijs de categorie N1 dan ben je altijd een vrachtauto en moet je altijd alle regels voor vrachtauto's opvolgen. 19 mei 2023 aangepast door Kees_S Quote
Roelof Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Zo simpel is het niet. M1/SA en > 3500kg dan geldt o.a. het inhaalverbod voor vrachtwagens in Duitsland. Quote
Kees_S Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 Op 19-5-2023 om 20:57, Roelof zei: Zo simpel is het niet. M1/SA en > 3500kg dan geldt o.a. het inhaalverbod voor vrachtwagens in Duitsland. O ja, welke wet is dan van toepassing? Quote
Roelof Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 Op welke wet het gebaseerd is weet ik niet. Maar dit is wat de NKC er over zegt: https://www.nkc.nl/advies/onderweg/landeninformatie/met-de-camper-naar-duitsland/ Quote
Kees_S Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 Op 22-5-2023 om 16:27, Roelof zei: Op welke wet het gebaseerd is weet ik niet. Maar dit is wat de NKC er over zegt: https://www.nkc.nl/advies/onderweg/landeninformatie/met-de-camper-naar-duitsland/ Ja zij geven deze warrige tekst: Verkeersregels In Duitsland gelden de verkeersborden voor vrachtauto’s ook voor campers die zwaarder zijn dan 3.500 kilogram. Het bord 'minimum afstand houden voor vrachtwagens' geldt ook voor campers zwaarder dan 3.500 kg. Laat nu volgens het NL-kentekenbewijs een camper gelijk zijn aan een personenauto met kampeerinrichting. Dan vind ik dat niet terug in bovenstaande tekst. Ik zou dus altijd naar de rechter stappen met een bekeuring en daar pleiten en bewijzen dat mijn voertuig een personenauto is. Quote
Roelof Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 Zo staat het op diverse sites. Het inhaalverbod in Duitsland geldt voor alle voertuigen met een MTM > 3500kg. Dus ook voor een camper M1/SA. Maar er zijn meer verschillen per land. Zo geldt een inrijverbod voor vrachtwagens in Duitsland ook voor campers boven de 3.5T terwijl dat in bijv. Nederland niet het geval is. Quote
Adriatik Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 Kees_S, probeer nu niet je gelijk te halen. Als in Duitsland gesproken wordt over een camper dan wordt er een camper bedoeld. Dat is zo’n speciaal ingerichte personenauto. Quote
trailerad Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 Volgens mij mag je in Duitsland 100 net als de touringcars. Maar in Nederland mag je niet met een D rijbewijs een camper boven 3500 kg besturen. Raar hè. Of heb ik het mis, kan ook. Quote
Kees_S Geplaatst: 24 mei 2023 Geplaatst: 24 mei 2023 15 uren geleden, trailerad zei: Volgens mij mag je in Duitsland 100 net als de touringcars. Maar in Nederland mag je niet met een D rijbewijs een camper boven 3500 kg besturen. Raar hè. Of heb ik het mis, kan ook. Helemaal juist. En met een C1/C-rijbewijs mag je in Nederland met een camper type M1/SA 130 kmh rijden. Quote
GeMa Geplaatst: 25 mei 2023 Geplaatst: 25 mei 2023 Op 23-5-2023 om 16:45, Kees_S zei: Ja zij geven deze warrige tekst: Verkeersregels In Duitsland gelden de verkeersborden voor vrachtauto’s ook voor campers die zwaarder zijn dan 3.500 kilogram. Het bord 'minimum afstand houden voor vrachtwagens' geldt ook voor campers zwaarder dan 3.500 kg. Laat nu volgens het NL-kentekenbewijs een camper gelijk zijn aan een personenauto met kampeerinrichting. Dan vind ik dat niet terug in bovenstaande tekst. Ik zou dus altijd naar de rechter stappen met een bekeuring en daar pleiten en bewijzen dat mijn voertuig een personenauto is. Kees, dat pad is al meerdere malen gelopen, EU-landen mogen specifieke eisen/regels stellen, zeker bij dit soort wetgeving. Ja, je rijdt in een NL-camper en meestal is die in Nederland op het kentekenbewijs M1/SA gecodeerd. Dat betekent dat ie voor de Nederlandse wegenverkeerswet als personenauto wordt beschouwd. Maar in Duitsland (maar ook b.v. Frankrijk) hebben ze regels dat voor personenauto's boven de 3500 kg andere snelheden etc. gelden. Dat mag binnen de EU-wetgeving. Sterker nog, een NL-gemeente mag in de plaatselijke verordering bepalen dat een camper niet langer dan 2-3 dagen op de openbare weg geparkeerd mag worden, terwijl personenauto's (M1/SA !!!!) er onbeperkt mogen staan. Ander voorbeeld, als er voor een wegdeel een max asdruk geldt, geldt die dus ook voor jouw M1/SA camper, dus als die te zwaar is mag je er niet komen. Duitsland zegt niet dat onze M1/SA camper geen personenauto is, ze hebben gewoon specifieke regels voor zware voertuigen, ook als dat een personenauto is. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.