Ga naar inhoud

Boordaccu is kaduk, welke nieuwe?


Jelle

Recommended Posts

Hallo mede camperaars. 

 

helaas is mijn boordaccu kaduk. Was wel een oudje geloof ik maar hij deed het altijd prima. Waar ik nu mee zit is,  wat wordt de nieuwe accu? Heb met  2 dealers contact gehad ,  maar die waren zo volgeboekt dat ze geen tijd hadden voor vervanging of zelfs maar even kijken. 

 

Heb de EBL uitgezet en de accu er maar zelf uitgehaald.

 

hier de info over de oude accu: Merk Yuasa ( kan hier geen boordaccu's van vinden, wel voor o.a. de motorfiets)

                                                        12V, 95Ah, 450A

                                                        Op de accu staat vermeld:" Maintenance free Calcium Battery , very low self discharge  (Van een accu i.c.m. met

                                                        Calcium had ik nog niet gehoord!)

                                                         De maten zijn:  L xBxH:  35cm x 17cm x 19cm,  omdat de accu onder de bestuurdersstoel staat is met name de hoogte van                                                           19cm van  belang. 

                                                         Heb ik hier te maken met een loodaccu?  

Elke reactie wordt zeer op prijs gesteld.

Ik probeer nog foto's te downloaden.

Met dank en groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Yuasa Calcium en calcium/calcium batterijen zijn onderhoudsvrij onder normale gebruiksomstandigheden. De grids (platen) van de accu zijn nog steeds van lood.  Voor extra sterkte heeft men calcium (minder dan 0.1%) aan de platen. Het betreft dus een andere generatie van de  lood batterijen.

Het is nu de vraag wil je weer een onderhoudsvrije loodaccu plaatsen of kies je voor een andere onderhoudsvrije accu. Bijv. een Gel/AGM accu of een kostbare Lithium accu. Maak je ook gebruik van zonnepanelen om de accu te laden of gewoon onder het rijden door de motor of aan de 220V paal.

Ik zou altijd kiezen voor een accu geschikt voor stroomvoorziening van bussen, boten en campers waarbij de accu moet dienen als langdurige stroombron, lekvrij en bestand tegen diepontladen.

Helaas zijn deze accu’s duurder dan de startaccu’s.

  Wil je bij de huidige layout blijven dan is er de Loodaccu met calcium :

90AH ACCU VARTA PROFESSIONAL MF LFD90, 930090080, 12V

een Gel accu die past is EXIDE ES900 80AH GEL ACCU 12V  Maar wel een stuk duurder.

Als je overgaat naar een andere accu (bijv. Gel accu)  kan het zijn dat je voltage setting van de EBL moet omzetten.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Neem eens contact op met Manfred Gammert, gewaardeerd lid van de Dethleffs WoMo Freunde op Facebook. Hij is DE expert hiervoor en levert je het beste materiaal voor de beste prijs. Hij heeft op zijn eigen terrein ook twee camperplaatsen om bij hem te overnachten. Hij zit in de buurt van Pforzheim (tussen Karlsruhe en Stuttgart). 
En voor het geval je met minder genoegen neemt, dan moet je naar Alex Dickhoffs doe-het-zelf loods/werkplaats in Eindhoven, of naar monteur "Peter van Allround Carservice Wessels in Papenhoven.
Succes.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dank allemaal voor de nuttige bijdragen. 

 

Ik heb nog een vraag over de Accu in relatie tot het Schaudt EBL20 blok.

 

Op dit blok wordt de mogelijkheid gegeven te switchen tussen de stand : 1. lood-zuur accu en

                                                                                                                            2. lood-gel accu

Weet iemand waar een AGM accu onder valt?  stand 1. of 2. ?

Wat is uit ervaring (of gewoon kennis) de betere keus, afgezien van de prijs?  een AGM of een gel accu?

Heeft iemand ervaring met het opsturen van een accu ( Accu service Holland, Accu totaal Center, Accudeal )?

 

 

Wederom dank voor uw bijdrage.

 

Met vr. Groet Jelle

Schaudt EBL 20.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Beste,

ik heb inmiddels zelf weer verder info gezocht op internet en ben tot de conclusie gekomen dat er t.a.v. de AGM accu's geen eenduidige richtlijn is voor de stand van de acculader.  Ik kom steeds tegen dat eigenlijk alleen de fabrikant per accu exact kan aangeven welke lader voor die specifieke accu geschikt is. Ook zie ik dat wordt geadviseerd om een speciale AGM lader bij te zetten. Al met al vind ik het een behoorlijk moeilijke en ingewikkelde materie. Hoe meer je weet, hoe minder je weet. Voor de liefhebber op famzwiebel.nl vind je ook een discussie met veel info hierover. 

 

Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Jelle dit klopt, ju kunt je EBL laten aanpassen , maar daar hangt een prijskaartje aan . ik heb ook een AGM en een klein extra lader bij geplaatst van 4 ah deze heb de mogelijk heid van gewone accu en extra voor AGM 14, 7 volt lading teven heeft hij een een onderhoud programma , dwz gaat eerst onderhoud uitvoeren ( accu inwendig reinigen ) en dan gaat hij over op na laden met een stappen diagram . 

 

Ju kunt hem recht streek op je accu plaatsen , maar dan heb je geen registratie via de EBL , maar dat is ook niet nodig .

 

Besteld bij Gereedschap Besteller acculader / druppellader 6v/12v 4A artikel nummer 500144 59,95 ex verzendkosten  7,25 factuur van 14 maart 2017 .

Link naar reactie
Share on other sites

dank voor alle info. Ik heb uiteindelijk toch voor de gemakkelijkste weg gekozen en dat is een soortgelijke accu als er in zat ( de vorige heeft het jaren volgehouden en altijd prima voldaan) en wel de door Bornandraced aangegeven Varta LDF 90.  

Nogmaals dank , ik heb weer veel geleerd,

Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid