Ga naar inhoud

extra electriciteit via 12V uitgang van boordbatterij ??


campaan
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Ik denk dat je de zonnepanelen voor de laadregelaar moet koppelen. Ik ben nu een zonnepaneel op mijn aanhanger aan het bouwen. ik heb gekozen voor een 90 watt zonnepaneel. Ik had ook voor een zwaarder paneel kunnen kiezen, maar dan moet ook de laadregelaar zwaarder worden. Je moet optellen hoeveel watt jouw panelen leveren en daar de laadregelaar op afstemmen. Misschien moet er dan ook nog een nieuwe zwaardere laadregelaar in. Maar ik ben geen expert. 😔

Link naar reactie
Share on other sites

Je kunt een apart zonnepaneel met eigen zonnelader direct op de huishoudaccu aansluiten, bij de andere zonnelader en laders.

In theorie doen alle werkende laders hun eigen ding richting de huishoudaccu, dus hoe meer laders des te sneller is de accu vol.

De praktijk is dat niet elke lader meer even efficient zal laden als ze tegelijk 1 accu laden maar op zich kan dit geen kwaad.

Als je losse smart PV laders van Victron hebt dan kun je ze via Bluetooth laten communiceren zodat ze efficiënter samenwerken.

 

Als je met een uitgaande 12V plug van de huishoudaccu de sigarettenaansteker plug bedoeld dan kan dit tot een maximum stroom.

De meeste sigarettenaansteker pluggen zijn gezekerd met 10A dus heb je meer stroom uit je zonnepaneel dan klapt deze zekering.

Het makkelijkste met een mobiel paneel zijn krokodillenklemmen direct op de accu, of een aparte losse stekker aan de accu maken.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Dat klopt maar zie ik als een vanzelfsprekendheid voor mensen die al een zonnepaneel gebruiken. Al zijn er wel enkele merken die een zonnepaneel verkopen waar op de achterkant een 12V omvormer is vastgekit. Hieraan zitten ook vaak al kabels met krokodillenklemmen voor op de accu. Dit zijn eigenlijk altijd de opvouwbare panelen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...