Douwe Geplaatst: 10 juli 2020 Share Geplaatst: 10 juli 2020 (aangepast) Is het zinvol om een aankoopkeuring te laten doen als je een gebruikte camper wilt gaan kopen? Wij kochten vorig jaar september een gebruikte camper van een particulier. Om verrassingen te voorkomen lieten wij een aankoopkeuring doen door een (volgens hun eigen website) keuringspartner van de NKC, die bovendien ook nog aanbevolen zou worden door de ANWB. Wij kwamen met de verkoper overeen dat eventuele gebreken, op zijn kosten, zouden worden verholpen, of de kosten van herstel op de koopprijs in mindering gebracht zouden worden. Zo kwamen tijdens de keuring enkele punten aan het licht, die reparatie of vervanging vereisten. De meeste punten waren reeds door de verkoper aangegeven en werden dan ook verholpen of verrekend. De aankoopkeuring kostte 449 Euro; als lid van de NKC kregen wij 20 Euro korting op dit bedrag. Onlangs was onze camper toe aan de APK keuring. Wij verwachtten natuurlijk geen grote mankementen, gezien de keuring die 8 maanden geleden gedaan was. Helaas werd de camper afgekeurd, en ook niet om zo maar iets. De vul-slangen voor de LPG flessen in de camper waren ver over hun keuringsdatum en in zeer slechte staat. Deze slangen vullen de flessen, via een buitenaansluiting, onder een druk van 8 Bar. Lekkage of barsten van deze slangen wil je liever niet hebben. Bij de aankoopkeuring in 2019 had de datum (2009) op de slangen moeten opvallen; er werd in het rapport echter alleen melding gemaakt van de datum op het oranje gas-slangetje (30mBar) wat aan de binnenleiding zit. Ook werd in het rapport de datum op de aluminium LPG-flessen niet genoemd, deze flessen dragen 2020 als herkeuringsdatum. Volgend jaar mogen ze dus niet meer gebruikt worden. Vervangen kost ongeveer 600 Euro. Met een rekening van bijna 600 Euro, kregen wij onze camper, met nieuwe slangen en nieuwe APK weer terug. Volgend jaar moeten we dan nog nieuwe flessen. Uiteraard hebben wij het keuringsbureau ingelicht over het afkeuren van de camper. In eerste instantie werd ons meegedeeld, dat een keuring geen garantie inhoudt. Voor verdere vragen moesten wij niet schromen om contact op te nemen. In een tweede mail hebben wij de zaak nog wat duidelijker uitgelegd en foto's van de LPG slangen meegestuurd. Op deze tweede mail werd niet gereageerd. Na geruime wachttijd, hebben wij telefonisch contact gezocht; de persoon in kwestie was in gesprek en zou terugbellen. Er werd niet teruggebeld. Blijkbaar hanteert men de tactiek om klanten met klachten te negeren, in de hoop dat men vanzelf moedeloos wordt en opgeeft. Wij hadden verwacht dat het keuringsbureau op zijn minst zijn fout zou toegeven en dat men uit fatsoen (gedeeltelijke) restitutie zou aanbieden. Het keuringsbureau heeft zichzelf, middels hun Voorwaarden, overigens voldoende gevrijwaard van aanspraken. Conclusie: een tussentijdse APK keuring bij een, zelf gekozen bedrijf, is voldoende en een stuk goedkoper. Het 'camper' deel kan men zelf wel inspecteren/controleren. Ook een zogenaamde 'campercheck', die door veel handelaren wordt aangeboden, biedt weinig zekerheid. Het is een slager die zijn eigen vlees keurt en daar meestal ook nog eens een stevig bedrag voor in rekening brengt in de vorm van 'afleveringskosten'. 10 juli 2020 aangepast door Douwe typefout Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jelle Geplaatst: 10 juli 2020 Share Geplaatst: 10 juli 2020 Beste Douwe, een nogal heftige situatie. Keuringsbedrijf ernstig tekort geschoten, daar wil je dus niet naar toe. Maar welk bedrijf is dit? Groet Jelle Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Douwe Geplaatst: 10 juli 2020 Auteur Share Geplaatst: 10 juli 2020 Hallo Jelle, ik voel er niet veel voor het specifiek noemen van het betrokken bedrijf. Ik durf ook niet te zeggen dat een ander bedrijf beter zou kunnen zijn. Het bedrijf waar wij de keuring door hebben laten doen, meldt op hun site dat ze trots zijn dat 96 % van hun klanten en de ANWB hen aanbeveelt. Voorts vermelden ze dat ze keuringspartner van de NKC zijn. Op de site van NKC kun je zoeken naar 'aankoopkeuring', de eerste die je ziet staan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JoKabussie Geplaatst: 10 juli 2020 Share Geplaatst: 10 juli 2020 Goedenavond , Welke delen worden , volgens u , gekeurd bij een aankoopkeuring. Is er wel melding gemaakt van evt. gas-gerelateerde aandachtspunten bij de "aankoopkeuring "? Er is verschil in aankoopkeuring en APK. Ik weet niet of de door u genoemde gas-gerelateerde items bij een aankoopkeuring tot een negatieve mening leiden of tot een vermelding moeten leiden. Gasfles-keuringsdatum is zelf te zien. Apk is echt voertuigtechnisch. Hier mankeert volgens uw verhaal niets aan. Heeft u alleen een APK verzocht of een camper-APK laten doen. Camperkeuring / APK houdt ook de gastechnische delen in. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Douwe Geplaatst: 10 juli 2020 Auteur Share Geplaatst: 10 juli 2020 Beste Jokabussie, ik denk dat U, gezien het bedrag wat voor zo'n keuring wordt berekend, wel begrijpt dat hier een zeer uitgebreide keuring is gedaan. De camper wordt op heel veel punten gecontroleerd, wat betreft werking van onderdelen; een lampje wat niet werkt, wordt vermeld. Als U precies wilt weten wat de aankoopkeuring voor een camper inhoudt, kunt U kijken op de site van een van de bedrijven die dergelijke keuringen aanbieden. Er is in het rapport melding gemaakt van de datum op een gas-slangetje, dus gas-gerelateerde items worden wel degelijk in de keuring meegenomen. De datum op een gasfles is zelf te zien, als de fles niet met de datum naar achteren in de kist staat, echter je laat een uitgebreide keuring doen door een bedrijf wat daar in gespecialiseerd is, om uit te sluiten dat je zelf cruciale punten over het hoofd ziet. Als in het rapport melding gemaakt wordt van de datum op het oranje slangetje wat, qua datering, eigenlijk vervangen moet worden, ga je er van uit dat er met de gasinstallatie verder niets mis is. Het oranje slangetje verkeerde overigens in prima staat. Wat het APK deel betreft: de camper wordt door het bedoelde bedrijf op de brug gezet, waar eigenlijk een complete APK keuring wordt gedaan. Ik hoop Uw vragen voldoende beantwoord te hebben, en anders wilt U het verhaal misschien nog eens rustig over lezen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GreDon Geplaatst: 11 juli 2020 Share Geplaatst: 11 juli 2020 23 uren geleden, Douwe zei: Het bedrijf waar wij de keuring door hebben laten doen, meldt op hun site dat ze trots zijn dat 96 % van hun klanten en de ANWB hen aanbeveelt. Voorts vermelden ze dat ze keuringspartner van de NKC zijn. Op de site van NKC kun je zoeken naar 'aankoopkeuring', de eerste die je ziet staan. Dan is het deze keurslager: https://www.mijnautocoach.nl/aankoopkeuring-camper/ Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GreDon Geplaatst: 11 juli 2020 Share Geplaatst: 11 juli 2020 En dan kun je dus beter dit doen samen met een nieuwe APK: Voor een aankoopadvies hanteert CED een particuliere tarief van € 225,- (incl. BTW). Dit geldt voor campers tot € 50.000,- en inspecties in Nederland. Voor campers tot € 100.000,- geldt een toeslag van € 50,- (incl. BTW). NKC-leden krijgen 20% korting en daarmee komt het NKC-tarief voor een aankoopadvies op een bedrag van € 185,- (incl. BTW).* Contact CED Recreatie Rietbaan 40-42 2908 LP Capelle a/d IJssel Tel: 010 - 284 35 44 Email: recreatie@ced.group Website: www.ced.group Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Douwe Geplaatst: 11 juli 2020 Auteur Share Geplaatst: 11 juli 2020 Tja, en wat doet CED in een geval zoals beschreven in mijn verhaal?? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
J vd Pal Geplaatst: 11 juli 2020 Share Geplaatst: 11 juli 2020 Ik heb geen goede ervaringen met CED. De camper werd oppervlakkig bekeken, de gasslang onder het fornuis hebben ze NIET bekeken, deze bleek later 17 jaar oud! Diverse beschadiggingen werden niet opgemerkt en over een oppervlakkig krasje op de bumper werd heel uitgebreid gerapporteerd. Qua taxatiebedrag zaten ze ver onder de marktwaarde en toen ik daar wat van zei werd dat afgedaan met "Jaah, de vraagprijs is niet de verkoopprijs." Let wel er zat dik €6.000,= euro tussen de taxatie en de vraagprijs voor een identieke camper (zelfde merk, model, bouwjaar, uitvoering en km stand!!) bij een camperdealer en dat bij een taxatie van net geen 20.000,=!! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Douwe Geplaatst: 11 juli 2020 Auteur Share Geplaatst: 11 juli 2020 De voorwaarden van CED heb ik inmiddels even bekeken; ook daar krijg je in het geval zoals ik beschreven heb, geen poot aan de grond. GreDon maakt van de gelegenheid gebruik om reclame te maken voor (zijn/haar) CED, maar geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik blijf bij de conclusie aan het eind van mijn verhaal en de les die ik geleerd heb: laat een APK keuring doen door een bedrijf wat je zelf kiest. De rest van een camper kun je zelf wel bekijken en controleren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GreDon Geplaatst: 12 juli 2020 Share Geplaatst: 12 juli 2020 Bij mij juist een prima keuring gehad. Alles nagekeken zelfs de werking van de vijf thermokoppels, de loadindex en de DOT-code van de banden en de datum van de gasslang en drukregelaar. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 19 juli 2020 Share Geplaatst: 19 juli 2020 Douwe , de camper zelf keuren , kan je alleen doen als je een volledige conditie inspectie lijst hanteert , zo ui het blote hooft heeft geen zin , want dan kan je zaken vergeten te inspecteren ., dit is mijn advies . Ps is zon lijst niet zomaar te verkrijgen stel hem dan zelf samen , en maak desnoods gebruik van internet . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.