Ga naar inhoud

Beschikbaarheid diesel brandstof


Jan B.
 Share

Recommended Posts

De dieselprijzen zijn momenteel erg hoog. Op sommige websites wordt ook gesteld dat de prijs van diesel verder zal stijgen en extreem hoog gaat worden en dat diesel op termijn gaat verdwijnen. Aangezien vrijwel alle campers zijn uitgerust met een dieselmotor is dan de vraag wat dat gaat betekenen. Is het gebruik van een camper nog wel betaalbaar en wat wordt straks de waarde van een camper wanneer je die wil verkopen/inruilen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb geen glazen bol, dus je vragen kan ik niet beantwoorden.

Het camperen zal er niet goedkoper op worden, de waarde van je diesel-camper wél. Valt, vrees ik, weinig aan te doen. We kunnen natuurlijk aan die ‘meneer’ in Moskou vragen zich met z’n eigen land te bemoeien i.p.v. met het land van een ander, maar ik vrees dat dat weinig gaat helpen.

Liever dure diesel dan het gefluit van bommen om je oren en leven zonder stroom. Alles is relatief.

Link naar reactie
Share on other sites

Met hogere dieselprijzen door de oorlog in Oekraïne kan ik vooralsnog wel leven maar het zou ook zo zijn dat diesel beleidsmatig, dus vanuit de overheid, wordt ontmoedigd door de prijs te manipuleren en uiteindelijk te stoppen met het aanbieden van diesel. Daar moet ik maar even niet aan denken want dan is de waarde van je camper nihil vanaf het moment dat deze beleidsmatige keuze wordt aangekondigd. 

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, dat wordt creatiever omgaan met de situatie. Minder grote afstanden (dichter bij huis is het ook mooi), niet meer op dure campings/camperplaatsen staan maar op die met minder faciliteiten, geen of minder Tolwegen benutten, snelheid naar beneden. In plaats van 6 maanden nog maar 5 maanden overwinteren etc. etc.

Uiteindelijk is het een keus die je maakt tussen camperen en andere soorten vakanties die ook niet goedkoper gaan worden.

En misschien, heel misschien valt het straks mee en normaliseert alles zich een beetje. We houden de moed er in. 

Ps. Ik heb in september in Frankrijk € 1,55 voor diesel betaald, goedkoper dan Luxemburg dankzij Monsieur Macron!!

Link naar reactie
Share on other sites

Het aandeel wat campers in de afname van diesel hebben is nihil tenopzichte van het aandel transport. Als de diesel echt te duur zou worden of op korte termijn zelfs zou verdwijnen dan staat vrijwel de hele economie stil en vallen duizenden bedrijven om.

HVO schonere dieselvervanger is een mooie oplossing die niet uit fossiele olie wordt gemaakt maar het aanbod is nu al te klein voor de vraag. Vooral de luchtvaart zou een aangepaste HVO variant gebruiken om schoner te vliegen. Diesel en kerosine liggen chemisch redelijk dicht bijelkaar waardoor HVO ook makkelijker geschikt te maken is als schone kerosine variant. Meest mogelijk de reden dat het relatief schaarse HVO nog niet ruimschoots aan de pomp is terug te vinden.

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

De miljarden richting Coronasteun, de miljarden richting hulp aan vluchtelingen, de miljarden voor de energiecompensatie, de miljarden richting Brussel en Oekraïne, etc. etc. Misschien gratis geleend geld tegen 0,00% rente maar dat moet inderdaad een keer terugkomen.
Dat gebeurd dus door belastingen en accijnzen te heffen, dus als je daar nu ook nog aan gaat toornen dan kunnen we straks achteraan sluiten bij de zuid Europese landen en zelf ons handje gaan ophouden in Brussel voor wat staatssteun en kwijtscheldingen van leningen.

Persoonlijk baard het mij wel eens zorgen, of Nederland niet een beetje té veel geld uitgeeft en te snel met miljarden strooit. De toekomst zal het leren…

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Er is hoop, Australische wetenschappers hebben systeem ontwikkeld waarmee dieselmotoren eenvoudig om te bouwen naar 10% Diesel en 90% waterstof.

Nadeel is dat je er wel een tank bij krijgt in de camper.

Binnen 1 tot 2 jaar zou het commercieel op de markt kunnen komen. Denk overigens dat er al lang een pasklare oplossing voor is maar dat de olieproducenten die uitvindingen voorlopig nog ergens in een laadje bewaren uit angst voor verminderen van de omzet! 

Mooi onderwerp overigens voor NKC om hier eens in te duiken.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...