Ga naar inhoud

Garmin Camper 780


AvA

Recommended Posts

Ik heb al klacht ingediend bij Garmin dat de aangeprezen Camper navigatie 780 niet is gebaseerd op een Camper maar op een vrachtwagen. Hierover wordt nergens gecommuniceerd op het moment van aankoop. De snelheid komt in geen enkel land overeen met die van campers, maar is puur gebaseerd op vrachtauto's, waardoor ook wegen die wel voor de camper geschikt zijn, door de navigatie worden gemeden. Omdat camper boven 3500 kg staat geregistreerd met beperkingen voor wegen verboden boven 3.5 ton, kun je bij instellingen niet beneden 3500 kg kiezen. Waarom kunnen wij niet zelf per land de snelheden invoeren die specifiek voor onze camper gelden. Nu wordt "advies" gegeven dan maar beneden 3500 kg in te vullen. Dat slaat natuurlijk nergens op,want dan wordt er ook geen rekening gehouden met beperking boven 3.5 ton. Snelheden worden continue met rood gemarkeerd en ondanks dat ik meldingen daarover al heb uitgezet blijft het regelmatig storen. Als ik dit had geweten, dan had ik dit niet gekocht, want is geen verbetering t.o.v. mijn huidige campernavigatie. Reactie van Garmin.... Dan had je maar binnen bedenktijd moeten retourneren.  Maar soms zit er wel eens meer tijd tussen aankoop en zeker weten dat je het systeem goed gebruikt.

Is NKC niet het juiste platform om juist deze gebreken te benoemen en aan te kaarten bij Garmin en andere ontwikkelaars voordat dit camper navigatie mag worden genoemd, al is het maar om te voorkomen dat mede camperaars door de naam een onjuiste aankoopbeslissing nemen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik bezit zelf een Pioneer FC 130 ook instelbaar voor vrachtauto's ,  instelling 3800 kg . Ik heb daar geen problemen mee dat hij wel eens een andere route kiest terwijl een camper daar wel mag / kan rijden . Ga ik naar een camperplaats en er is een stukje weg /straat waar geen vrachtauto's mogen komen geeft hij dit aan , en dan kan ik een de aanwijzing negeren door op het display te toetsen  verder geeft hij keurig aan waar ik b.v niet harder mag ( 80 km ) boven 3,5 ton ( Duitsland ) . Verder ben ik wel goed te spreken over dit apparaat nu al 8 jaar oud , maar vergeet niet dat inc inbouw deze 1200 euro kost .

Voorbeeld ik ben j.l naar een camping in Drenthe geweest samen met mijn zwager , die ging met een caravan , op de A 32 Heerenveen Meppel geeft de ANWB routeplanner aan afslag 5 dan ga je binnen door , ik moest ( navigatie ) afslag 4  nemen , en had dit niet wat iets meer km maar rijd stukke beter , geen drempels en rotonde .

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wij gebruiken de  Sygic Truck app op een android telefoon. In deze app kan je aangeven dat je een camper heb, vervolgens het gewicht, de hoogte en breedte in cm. En nog een heleboel meer, die in mijn ogen overbodig zijn, zoals voorkeur aanrijrichting : links of rechts...

Ik ben kleurenblind dus de kleuren instellen is nodig en dat gaat ook.

De prijs valt mee. Nieuwe kaarten kosten ca 60 euries voor 3 jaar met 4 keer een update. 

Met de campercontact app kan je de bestemming via "Route" doorgeven aan Sygic. Ook erg handig niets overschrijven.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Ik heb ook de Garmin 780, prima navigatie, eigenlijk niets mis mee, routes maken met basecamp, het werkt echt prima, je komt waar je wezen wilt, zonder dat je internet nodig hebt, je kunt je smartphone handsfree koppelen, en ja die snelheid, we hebben nooit haast en er staat inderdaad een vrachtauto bij, je mag dus wat harder rijden, maar is dat nodig als je met vakantie bent ?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IMG_20210626_200238567.thumb.jpg.b5365deadc1064a2eac5b6ac5a430ae0.jpg

Op 6-6-2021 om 19:14, Hanton zei:

Ik heb ook de Garmin 780, prima navigatie, eigenlijk niets mis mee, routes maken met basecamp, het werkt echt prima, je komt waar je wezen wilt, zonder dat je internet nodig hebt, je kunt je smartphone handsfree koppelen, en ja die snelheid, we hebben nooit haast en er staat inderdaad een vrachtauto bij, je mag dus wat harder rijden, maar is dat nodig als je met vakantie bent ?

 

IMG_20210626_200238567.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Hallo. helaas geen ervaring met de Garmin 780. Wel reiservaring opgedaan met Garmin Camper 785 EU Digital Traffic. In juni 2020 aangeschaft n.a.v. goede consumentenbondtest. Daarna de Garmin gebruikt in o.a. Nederland, Frankrijk, Corsica en Duitsland. Update in 2021 crashte en werd door servicepoint Garmin gereset. Dat had echter geen invloed op de eerdere bevindingen. Die zijn als volgt:

Specifieke camper routeinformatie, zoals campercontact adressen en ACSI campings op de route, is goed. Met de ingevoerde camperafmetingen wordt niet overal rekening gehouden; zoals parkeergarages en te smalle en/of steile wegen. Schermsymbool geeft sowieso vaak aan dat de campertoegankelijkheid onbekend is, dus wel blijven opletten. Route begeleiding in de zin van voorsorteren en afslaan, tankstations etc. is wel oké. Waarschuwingen voor files, accidenten en werkzaamheden komen soms erg vroeg van te voren (bijv. 70 km) en zijn dan tussentijds al opgelost. Waarschuwingen voor botsingen en verlaten rijbaan waren storend dus uitgezet. Het is wel enigszins irritant dat gesproken verkeersinformatie of waarschuwingen vaak als 2 verschillende berichten door elkaar binnen komen waardoor beide niet meer verstaanbaar. Het meest stoort echter de onlogische keuze voor het bereiken van de gekozen bestemming want je wordt soms van de doorgaande route (provinciale weg, autoweg of snelweg) afgestuurd en er even later weer opgestuurd. Bij zowel voorgeprogrammeerde kortste als snelste route (er bestaat geen tussenmodus) gebeurt dat regelmatig. Tenslotte nog een laatste opmerking over de steden en plaatsen onderweg naar de bestemming; als je van te voren niet specifiek aangeeft dat je stadscentra wilt mijden, wordt je nog wel eens dwars door het centrum gestuurd. Met onze buscamper (L6.40m) nog net te doen maar met een grotere camper zit je dan al snel vast. Vraag: gebruiken wij soms niet alle software opties optimaal of is de update niet gelukt? Wij zijn ook geïnteresseerd in ervaringen met vergelijkbare navigatiesystemen van Tom Tom. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Wij vorig jaar ook op pad geweest met de Camper 780 door o.a. frankrijk maar verder weinig op aan te merken.
Ook wel eens in beeld dat er geen camper gegevens bekend zijn van de route maar stoort niet.
Rijden immers ook veel met de "onroute" kaart er in (grootste reden om een Garmin te kiezen) en moet je ook zelf opletten voor hoogtes en breedtes enzo.

Ook nog een ingebouwde pioneer maar dat kent geen updates meer sinds jaar op 10. Gebruik die alleen nog voor de camera en radio.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

Mijn ervaringen met de Garmin 780:

Navigeren meestal ok.  Soms over vreemde kleine weg gestuurd. 

Kaarten van Maps op de telefoon zijn veel gedetailleerder.

Camperplaatsen zie ik niet in beeld op de kaart.

Updaten Campercontact POI. Na een halve dag worstelen is het mij nog niet gelukt.

Na downloaden van het  .csv bestand ziet mijn Garmin Poi editloader het .csv bestand niet staan in de map downloads.

Heb ook in verkenner de .csv map in de sd kaart gevoerd, maar ook geen resultaat.

Wat doe ik fout?

Iemand een tip? Hellup!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Mijn camper is 6 meter  en dat gaat prima. Welke problemen verwacht je hier? Wat spannend kan zijn is de opgegeven breedte: op onze laatste trip werd ik een weggetje opgestuurd dat net 5 cm breder bleek dan mijn busje, dat was wel even opletten. En als je het er voor over hebt: de 795 kan ook zelf gemaakte routes rijden, dan ben je niet langer afhankelijk van de routekeuze van je Garmin.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Wij hebben januari 2022 een Garmin Camper 780 gekocht. In begin prima maar al snel begon hij kuren te krijgen, viel in eens uit en startte weer op en viel weer uit, etc. Op dat moment kon je hem ook niet uitzetten want regeerde nergens meer op. Terug gebracht naar de Mediamarkt, opgestuurd en gerepareerd. Na verloop van tijd op nieuw zelfde problemen en weer terug. Weer opgestuurd en na terugkomst al snel weer zelfde probleem. Inmiddels eind vorig jaar voor de 3e keer terug gebracht, begin dit jaar weer opgehaald en vandaag tijdens 1e rit getest. Euvel nog steeds niet verholpen en maar weer terug en op zoek naar een ander navigatiesysteem. Ben benieuwd wat de Mediamarkt te bieden heeft, tot nu toe wel prima en kosteloos geholpen. Wel veel gedoe! Kennen meer dit probleem?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid