Ga naar inhoud

Caravan met auto ervoor of camper met auto erachter?


Bombus
 Share

Recommended Posts

Af en toe zie je ze. Een -vaak behoorlijk grote- camper met daar achteraan nog eens een auto, al of niet op een aanhanger.

 

Mij ontgaat totaal wat hier nu de voordelen van zijn. Eenmaal op een camping aangekomen wil je nog eens flinke afstanden afleggen? Met die extra auto dus? Waarom dan geen -wat mij betreft behoorlijke- auto met daar achteraan een caravan? Volgens mij een aanzienlijk voordeliger oplossing. 

 

Wat zie ik over het hoofd. Wie kan duidelijkheid verschaffen. Wie ziet de voordelen wél in?

 

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Share on other sites

Onbevangen rond toeren met de camper gaat haast niet meer. Dus wordt langer op 1 plaats (die vaak gereserveerd moet worden) verbleven. Met de Camper de omgeving verkennen is niet  zo handig, vooral niet als een stad het doel is. Dus wordt er al naar gelang een auto, motor of scooter meegenomen. De wat mobielere camperaars komen met de fiets goed uit de voeten.

Link naar reactie
Share on other sites

Het is dan denk ik toch een keuze @Bombus. En mensen die een camper van 100K-250K kunnen rijden hebben waarschijnlijk ook het geld om hier nog een kleine auto achter te hangen en beiden vol te tanken. Misschien soms het luie en verwende type van de [NL] sticker op de achterkant van de auto, die denken dat dit staat voor Niet-Lopen.

En misschien zitten er ook mensen tussen waarbij iemand gehandicapt is en daardoor een kleine auto meenemen uitkomst biedt. Als je persee een camper wilt.

Feit blijft ook dat de camperpaleizen van 500K en meer zelfs vaker wel dan geen garage voor een los autootje hebben, tot complete Ferrari's meenemen toe.

 

Misschien is het een idee om dit soort camperaars eens aan te spreken met de vraag waarom zij een losse auto meeslepen. Wie weet leer je nog wat.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Wij nemen een motor en twee e-bikes mee naar Portugal en Spanje. Met een caravan kan de motor niet mee. In Spanje en Portugal kun je verschrikkelijk mooie motortochten rijden. Ik maak de ritten in MyRoute zet de navigatie op de motor en rijden. Afgelopen jaar hebben wij een motortocht boven Benidorm en Altea gereden, daar wordt je helemaal blij van. Tijdens deze rit zijn we naar een heel mooi motormuseum geweest. Museo Vehículos Antiguos Guadalest | Automoción, aviación y navegación en Guadalest (museovehiculosguadalest.com) Zo'n motoritten maken het helemaal waard om de motor mee te nemen. Bij Ronda in Spanje heb je ook een paar hele mooie wegen om met de motor te rijden. En omdat we motor toch bij hebben gaan we er ook boodschappen mee doen.

 

Dus er zijn wel degelijk redenen om de motor of de auto mee te nemen.

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo @trailerad, ik kan me alles voorstellen bij jullie keuze. Naar Spanje met de camper en daar heerlijk toeren op de motor. Maar je eindigt met 'Dus wel degelijk redenen om de motor of de auto mee te nemen'. Motor: ja duidelijk. Maar auto. Ik heb (bijna) nog nooit een motor met daarachter een caravan gezien. Als je met een caravan op pad gaat, dan heb je al een auto bij je he. 

 

Maar goed, blijkbaar ben ik een van de weinigen die dit niet snap en dit een rare oplossing vind: camper met autootje erachter. Als ik zo'n koppel zie -niet vaak Nederlanders trouwens-, dan stel ik de bewuste vraag. En het gesprek komt zelden ver dan: 'It's very comfortable man!' Waarom geen caravan met een auto dan? En je krijgt een onbegrijpelijke blik terug. Zoiets als een paard met huifkar en in de huifkar nog eens een pony?

 

Wat mij betreft discussie gesloten: ik lees zinniger gedachtewisselingen in dit Forum. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik begrijp het ook niet. Wij overnachten doorgaans "vrij", soms op een camperplaats en in uitzonderlijke gevallen op een camping. Als ik regelmatig op een camping zou verblijven zou ik de camper sowieso inruilen voor een auto-caravancombinatie. Dat lijkt mij dan veel praktischer en het is nog voordeliger ook.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Zou het misschien zo kunnen zijn dat iedereen zijn eigen afweging daarin maakt en zijn eigen argumenten daarbij gebruikt? En uit eigen ervaring weet ik dat de argumenten en afweging lang niet altijd economisch van aard zijn. Gevoel en persoonlijke ervaringen spelen altijd een belangrijkere rol.

Dus iedere keuze, aanschaf en gebruik is prima, als het op dat moment past bij de eigen persoonlijke situatie.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Tjonge, wat een ge …

Waarom zou iemand moeten vertellen waarom hij of zij kiest voor een bepaalde manier van camperen? En waarom zou je een oordeel moeten hebben over de manier van vakantie vieren van een ander? En vóór er nu gezegd wordt dat niemand een oordeel uitspreekt, tussen de regels door gebeurt dat wel degelijk.

Laten we gewoon lekker camperen, ieder op zijn of haar eigen manier.

Groet uit mijn campertje!

  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

Als ik de spelregels van dit Forum lees, dan zie ik daar staan: 'Het forum van de NKC is er voor camperaars om onderling ervaringen en meningen uit te wisselen.'

Ik heb helemaal geen oordeel over de camperaar met extra auto @Adriatik. Hooguit een voorlopige mening, die ik graag wil toetsen aan die van ervaringsdeskundigen. Ik vraag me namelijk af waarom sommigen voor deze optie kiezen. Het is ingewikkelder dan ik dacht om daarachter te komen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Samen met mijn vrouw beoefenen we een sport waarvoor je vaak door heel kleine wegjes moet. Dan kant het  fijn zijn om de camper op een C.P te laten staan en met een auto door de bergweggetjes te gaan. Wij kunnen dit momenteel niet.

En om een stad te bezoeken, rijden we tot de omgeving van de stad, en gaan dan met de fiets.

Groeten, P

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo @VMP, dank voor je reactie. Ik vroeg me inderdaad af, waarom mensen voor deze optie (camper met daarachter een auto) zouden kiezen. Logischer en eenvoudiger/voordeliger zou zijn auto met caravan.

Ik begrijp dat deze optie in jullie situatie niet werkt? Met een klein autootje die je gebruikt voor bergweggetjes, kan je geen caravan met fietsen trekken. Ik neem aan dat dit de reden is? Of heb je überhaupt niets met caravans? Wat ook zou kunnen. Zou je hier nog op in willen gaan?

Link naar reactie
Share on other sites

Over de keuze auto met caravan of camper hebben wij niet lang nagedacht: met een caravan wordt je verondersteld om steeds op een camping te staan. Met onze camper staan we zelden of nooit op camping. De weinige keren dat we op camping staan, verwonder ik me steeds over de kosten op een camping. Laats in een campingwinkeltje een blik maïs gekocht aan de prijs van caviar....

Maar voor onze bergsport had auto met caravan misschien beter geweest. Maar totnogtoe geen spijt van onze keuze gehad. Ik heb er wel even aan gedacht om een aanhanger te nemen en een motor mee te nemen, maar camper in combinatie met E-bike doet het toch wel. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...