Ga naar inhoud

omvorme12/230volt


Ron bingo
 Share

Recommended Posts

Heel theoretisch geeft spanning x stroom het opgenomen vermogen, dus de lader van de fietsaccu gebruikt 230 Volt x 1,5 Ampere = 345 Watt.

Je zou dus een omvormer moeten hebben van 345 Watt welke je veilig afrond naar 400 Watt zodat de omvormer niet continue maximaal belast wordt.

Als je twee fietsen tegelijk wilt opladen wordt het dus een omvormer van 400W x 2 = 800 Watt.

 

Als een fietsaccu 625 Watt is dan moet je theoretisch ook 625 Watt uit de huishoudaccu halen om deze fietsaccu volledig vol te laden.

Dan is 625 Watt / 12 volt = 52 Ampere. Ofwel, er wordt theroretisch 52 Ampere uit de huisaccu getrokken om de fietsaccu vol te laden.

 

Een 96Ah huishoudaccu is waarschijnlijk lood/gel en mag daardor maar 50% ontladen worden, dus je hebt 96 / 2 = 48 Ampere in totaal tot je beschikking.

Als je 52 Ampere nodig hebt om 1 fietsaccu volledig vol te laden dan zit je al over deze 48 Ampere heen dus dat wordt erg krap tot niet mogelijk...

 

In de praktijk heeft een 12 Volt DC naar 230 volt AC omvormer een rendementsverlies van gemiddeld ca. 10% dus er is 10% extra stroom nodig voor de omvormer.

Als een 625 Watt fietsaccu dus 52 Ampere uit de huishoudaccu haalt dan moet je hier dus 5,2 Ampere verlies bij rekenen, waardoor het totaal 57,2 Ampere wordt.

Ofwel, om 1 fietsaccu op te laden onttrekt de omvormer in totaal 57,2 Ampere uit de huishoudaccu. En dit ga je met een netto 48 Ampere huishoudaccu niet halen.

 

Dan hebben we nog het zonnepaneel waarvan helaas het vermogen niet is opgegeven maar met 1 accu gok ik dat er 1 zonnepaneel van ca. 100-150 Watt zal zijn.

Een zonnepaneel van 150 Watt piek (Wp) wat plat op een dak ligt geeft ca. 80% rendement dus 80% van 150 Watt = 120 Watt.

Deze 120 Watt / 12 Volt = 10 Ampere maximaal bij volle zon, minus de verliezen in de zonnelader is ca. 8 a 9 Ampere netto wat x 12 Volt weer 108 Watt netto geeft.

Als je dus een fietsaccu van 625 Watt 100% vol wilt laden minus deze 108 Watt via het zonnepaneel dan moet de huishoudaccu nog 517 Watt leveren om te laden.

Deze 517 Watt / 12 Volt geeft 43,1 Ampere waardoor met volle zon de huishoudaccu geheel theoretisch wel net 1 fietsaccu kan opladen. Helaas dus geen 2 stuks.

 

In de praktijk zullen de fietsaccu's mogelijk niet altijd compleet leeg zijn waardoor er geen 57,2 Ampere uit de huishoudaccu wordt getrokken, misschien minder.

Daarnaast is de opgegeven 1.4 Ampere van de fietsaccu lader ook niet het continue stroomverbruik, dit zakt gedurende het oplaadproces al snel in tot lager.

Grote kans dat het opladen dus wel prima lukt, alleen zal de huishoudaccu hierna toch behoorlijk leeg geraakt zijn waardoor andere zaken in de knel gaan komen.

En we hebben het hier nog steeds over 1 fietsaccu opladen.

 

 

Mijn advies:

 

Om de fietsaccu's op te laden moet je meer accucapaciteit hebben dus neem op z'n minst 2 nieuwe 96Ah huishoudaccu's en zet deze parallel. Dit geeft met 50%

maximaal ontladen 2x 96Ah / 2 = 96Ah aan accucapaciteit. In dit geval moeten het altijd 2 nieuwe en zelfde merk/type accu's zijn anders krijg je onbalans tussen

de oude en nieuwe accu met storingen of uitval als gevolg. En als je wilt kun je ook gelijk kijken naar twee accu's met grotere capaciteit voor wat meer overschot.

Wat al heb je hiermee 96A tot je beschikking, na het opladen van 2 fietsaccu's is ook deze dubbele huishoudaccu opstelling vervolgens behoorlijk leeggetrokken.

 

Neem een goede omvormer zoals een Victron Phoenix van 800 Watt, die zijn goed betaalbaar.

 

Past het in je budget, vervang de huishoudaccu dan voor een goede lithium huishoudaccu. 5x zo duur maar flink minder gewicht en 4-5 keer de capacteit van nu.

En een lithiumaccu mag je wel bijna helemaal leegladen, zeg 80% dus een 100Ah lithiumaccu geeft een netto te gebruiken capaciteit van ca. 80 Ampere.

Kleine kanttekening hierbij, je moet ook een booster aanschaffen om de laadstroom van de dynamo te reguleren dus die extra kosten moet je hier wel bij optellen.

Daarnaast wordt een lithiumaccu ook het liefst met een lithium geschikte lader opgeladen dus de EBL oplader bij voorkeur afkoppelen en een aparte lader voor de

lithiumaccu aanschaffen. En de bestaande zonnelader aanpassen in de instellingen van lood/gel stand naar lithium stand.

En mocht er nog geld overblijven dan zou ik het ene zonnepaneel vervangen voor een grotere, of 2 zonnepanelen met samen meer vermogen dus sneller opladen.

Dit is al met al een aanzienlijke investering maar geeft uiteindelijk wel veel meer ruimte voor opladen, zeker als je een flinkere lithiumaccu van 150Ah of meer neemt.

 

Wat dan ook nog een optie is, is om geen acculader maar een acculader/omvormer in 1 te nemen. Die hang je zowel aan de huishoudaccu als ook aan de walstroom

ingang. Het voordeel is dat deze lader/omvormers met een veel hogere stroom een lithiumaccu vol kunnen laden waardoor deze in 2-4 uur weer 100% vol kan zijn.

Een goede optie zijn de Victron MultiPlus lader/omvormers en dan bijvoorbeeld het model van 1600VA/1300 Watt,  meer vermogen dan een 800 Watt omvormer maar dan ook gelijk geschikt voor de koffiemachine en waterkoker. Ofwel je hebt altijd 1300 Watt / 230V = ca. 230 Volt / 6 Ampere stroom in de camper, alsof je aan de walstroom staat. Vanzelfsprekend met de kanttekening dat dit het beste werkt in combinatie met een flinke lithium huishoudaccu die 110-150 Ampere continue geeft.

 

Er zijn overigens ook 12 volt fietsacculaders van bijvoorbeeld Power Butler, of goedkoper via zelfbouw als je goed kunt solderen maar ook deze oplossingen trekken nog steeds die 625 Watt plus (wat minder) verliezen uit je huishoudaccu. En die accu is momenteel dus te klein voor 2 fietsaccu's.

 

Resumerend: zonder investeringen in de energiehuidhouding van de camper nu een omvormer aanschaffen geeft niet de mogelijkheid om 2 fietsaccus op te laden.

Wil je op dit moment geen investeringen doen, blijf de fietsaccu's dan opladen als je aan de walstroom hangt, of laad ze ergens op waar dit (vaak gratis) mogelijk is.

 

 

 

 

 

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ron,

 

er zijn ook 12 volt opladers voor de fietsaccu, scheelt een hoop investering in een inverter (omvormer), maar je blijft tegen de (beperkte) accu capaciteit aanlopen.

 

Nadeel van de 12 volt opladers is dat ze erg traag zijn (beperkte laadstroom) en daardoor duurt het uren voor je de fietsaccu weer opgeladen hebt.

 

Ik heb, alles afwegende, gekozen voor een praktische (en goedkope) oplossing, laden als er 230 volt is (van de paal op de camping of elders).

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Camper-T zei:
10 uren geleden, Camper-T zei:

Heel theoretisch geeft spanning x stroom het opgenomen vermogen, dus de lader van de fietsaccu gebruikt 230 Volt x 1,5 Ampere = 345 Watt.

Je zou dus een omvormer moeten hebben van 345 Watt welke je veilig afrond naar 400 Watt zodat de omvormer niet continue maximaal belast wordt.

Als je twee fietsen tegelijk wilt opladen wordt het dus een omvormer van 400W x 2 = 800 Watt.

 

Als een fietsaccu 625 Watt is dan moet je theoretisch ook 625 Watt uit de huishoudaccu halen om deze fietsaccu volledig vol te laden.

Dan is 625 Watt / 12 volt = 52 Ampere. Ofwel, er wordt theroretisch 52 Ampere uit de huisaccu getrokken om de fietsaccu vol te laden.

 

Een 96Ah huishoudaccu is waarschijnlijk lood/gel en mag daardor maar 50% ontladen worden, dus je hebt 96 / 2 = 48 Ampere in totaal tot je beschikking.

Als je 52 Ampere nodig hebt om 1 fietsaccu volledig vol te laden dan zit je al over deze 48 Ampere heen dus dat wordt erg krap tot niet mogelijk...

 

In de praktijk heeft een 12 Volt DC naar 230 volt AC omvormer een rendementsverlies van gemiddeld ca. 10% dus er is 10% extra stroom nodig voor de omvormer.

Als een 625 Watt fietsaccu dus 52 Ampere uit de huishoudaccu haalt dan moet je hier dus 5,2 Ampere verlies bij rekenen, waardoor het totaal 57,2 Ampere wordt.

Ofwel, om 1 fietsaccu op te laden onttrekt de omvormer in totaal 57,2 Ampere uit de huishoudaccu. En dit ga je met een netto 48 Ampere huishoudaccu niet halen.

 

Dan hebben we nog het zonnepaneel waarvan helaas het vermogen niet is opgegeven maar met 1 accu gok ik dat er 1 zonnepaneel van ca. 100-150 Watt zal zijn.

Een zonnepaneel van 150 Watt piek (Wp) wat plat op een dak ligt geeft ca. 80% rendement dus 80% van 150 Watt = 120 Watt.

Deze 120 Watt / 12 Volt = 10 Ampere maximaal bij volle zon, minus de verliezen in de zonnelader is ca. 8 a 9 Ampere netto wat x 12 Volt weer 108 Watt netto geeft.

Als je dus een fietsaccu van 625 Watt 100% vol wilt laden minus deze 108 Watt via het zonnepaneel dan moet de huishoudaccu nog 517 Watt leveren om te laden.

Deze 517 Watt / 12 Volt geeft 43,1 Ampere waardoor met volle zon de huishoudaccu geheel theoretisch wel net 1 fietsaccu kan opladen. Helaas dus geen 2 stuks.

 

In de praktijk zullen de fietsaccu's mogelijk niet altijd compleet leeg zijn waardoor er geen 57,2 Ampere uit de huishoudaccu wordt getrokken, misschien minder.

Daarnaast is de opgegeven 1.4 Ampere van de fietsaccu lader ook niet het continue stroomverbruik, dit zakt gedurende het oplaadproces al snel in tot lager.

Grote kans dat het opladen dus wel prima lukt, alleen zal de huishoudaccu hierna toch behoorlijk leeg geraakt zijn waardoor andere zaken in de knel gaan komen.

En we hebben het hier nog steeds over 1 fietsaccu opladen.

 

 

Mijn advies:

 

Om de fietsaccu's op te laden moet je meer accucapaciteit hebben dus neem op z'n minst 2 nieuwe 96Ah huishoudaccu's en zet deze parallel. Dit geeft met 50%

maximaal ontladen 2x 96Ah / 2 = 96Ah aan accucapaciteit. In dit geval moeten het altijd 2 nieuwe en zelfde merk/type accu's zijn anders krijg je onbalans tussen

de oude en nieuwe accu met storingen of uitval als gevolg. En als je wilt kun je ook gelijk kijken naar twee accu's met grotere capaciteit voor wat meer overschot.

Wat al heb je hiermee 96A tot je beschikking, na het opladen van 2 fietsaccu's is ook deze dubbele huishoudaccu opstelling vervolgens behoorlijk leeggetrokken.

 

Neem een goede omvormer zoals een Victron Phoenix van 800 Watt, die zijn goed betaalbaar.

 

Past het in je budget, vervang de huishoudaccu dan voor een goede lithium huishoudaccu. 5x zo duur maar flink minder gewicht en 4-5 keer de capacteit van nu.

En een lithiumaccu mag je wel bijna helemaal leegladen, zeg 80% dus een 100Ah lithiumaccu geeft een netto te gebruiken capaciteit van ca. 80 Ampere.

Kleine kanttekening hierbij, je moet ook een booster aanschaffen om de laadstroom van de dynamo te reguleren dus die extra kosten moet je hier wel bij optellen.

Daarnaast wordt een lithiumaccu ook het liefst met een lithium geschikte lader opgeladen dus de EBL oplader bij voorkeur afkoppelen en een aparte lader voor de

lithiumaccu aanschaffen. En de bestaande zonnelader aanpassen in de instellingen van lood/gel stand naar lithium stand.

En mocht er nog geld overblijven dan zou ik het ene zonnepaneel vervangen voor een grotere, of 2 zonnepanelen met samen meer vermogen dus sneller opladen.

Dit is al met al een aanzienlijke investering maar geeft uiteindelijk wel veel meer ruimte voor opladen, zeker als je een flinkere lithiumaccu van 150Ah of meer neemt.

 

Wat dan ook nog een optie is, is om geen acculader maar een acculader/omvormer in 1 te nemen. Die hang je zowel aan de huishoudaccu als ook aan de walstroom

ingang. Het voordeel is dat deze lader/omvormers met een veel hogere stroom een lithiumaccu vol kunnen laden waardoor deze in 2-4 uur weer 100% vol kan zijn.

Een goede optie zijn de Victron MultiPlus lader/omvormers en dan bijvoorbeeld het model van 1600VA/1300 Watt,  meer vermogen dan een 800 Watt omvormer maar dan ook gelijk geschikt voor de koffiemachine en waterkoker. Ofwel je hebt altijd 1300 Watt / 230V = ca. 230 Volt / 6 Ampere stroom in de camper, alsof je aan de walstroom staat. Vanzelfsprekend met de kanttekening dat dit het beste werkt in combinatie met een flinke lithium huishoudaccu die 110-150 Ampere continue geeft.

 

Er zijn overigens ook 12 volt fietsacculaders van bijvoorbeeld Power Butler, of goedkoper via zelfbouw als je goed kunt solderen maar ook deze oplossingen trekken nog steeds die 625 Watt plus (wat minder) verliezen uit je huishoudaccu. En die accu is momenteel dus te klein voor 2 fietsaccu's.

 

Resumerend: zonder investeringen in de energiehuidhouding van de camper nu een omvormer aanschaffen geeft niet de mogelijkheid om 2 fietsaccus op te laden.

Wil je op dit moment geen investeringen doen, blijf de fietsaccu's dan opladen als je aan de walstroom hangt, of laad ze ergens op waar dit (vaak gratis) mogelijk is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Sinds dit jaar heb ik een omvormer voor het laden van de fietsaccu's en het afbakken van broodjes. Totaal zo'n 6 weken op reis geweest en niet één keer aan de paal gestaan.

Accu is een 95Ah AGM, de omvormer is 1000 watt 2 x PV, samen 220Wp.

Het laden van de accu's (400 Wh en 500 Wh) doe ik één voor één, maar wij fietsen de accu's eigenlijk nooit leger dan half leeg. Samen met de PV panelen laad ik de accu's zonder problemen weer vol. Anders is het met de broodjes bakken (750W) daar is de accu eigenlijk te licht voor, daar ga ik binnenkort iets aan doen.

Link naar reactie
Share on other sites

Panelen die samen 220Wp zijn brengen plat op dak 80% van de Wp op dus 176 Watt netto / 12 Volt = 14,6 Ampere, minus laderverlies ca. 15 Ampere.

Als je in de volle zon 15 Ampere aan de omvormer aanbiedt die 1 fietsaccu moet opladen dan doet de AGM accu maar een klein deel mee en is prima. 

 

750 Watt oven plus ca. 10% omvormerverlies betekend 825 Watt / 12 Volt = 68,75 Ampere over langere tijd uit de robuuste 95Ah AGM accu trekken.

Een AGM accu kan veel beter tegen korte hoge stromen maar langdurig veel stroom trekken zal hij niet fijn vinden en vaker de levensduur verkorten. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...