Ga naar inhoud

Levertijden (Knaus)camper II


Bombus
 Share

Recommended Posts

In juli 2021 hebben wij een buscamper besteld (zie item: Levertijden Knaus-camper). De levertijd zou ongeveer 8 maanden omvatten: februari 2022. We zijn nu een jaar verder. In die tussentijd schoof de levertijd verder door. Afgelopen week opnieuw weer eens gevraagd, wanneer de levering staat gepland: week 5-2023... Word je niet vrolijk van. Ik kom tot de voorzichtige conclusie dat er überhaupt geen Fiat-chassis (want daar staat deze buscamper op) is afgeleverd naar Knaus. Ik weet het: chiptekort, problemen met kabelbomen, ramen niet leverbaar. Daar is allemaal weinig aan te doen. Toch vraag ik me af hoe ik meer zekerheid kan krijgen over een definitieve levertijd.

 

Vrijwel alle campermerken vluchten weg bij Fiat (die wil stoppen met chassis-productie richting camperbouwers?). Dat kan inhouden dat bij andere onderstellen de leverantie wel nauwkeuriger bekend is cq. korter is? Zijn er Forumleden die daar meer over kunnen zeggen? Zijn er campermerken die om de problemen heenlaveren en wel leveren op een kortere termijn? 

 

De camper die wij in bestelling hebben is inmiddels € 15.000 duurder geworden. De bestelde camper blijft in Nederland een prijsgarantie houden. In theorie gooi je dit genoemde bedrag weg als je overstapt naar een andere camper. Zelfs als dit weer een Knaus-camper zou zijn. Wij zijn alle opties op een rijtje aan het zetten, om vervolgens onze keuze al of niet bij te stellen.

aangepast door Bombus
foutieve verwijzing
Link naar reactie
Share on other sites

  • Bombus changed the title to Levertijden (Knaus)camper II

Dit is een bekend probleem dat bij Stellantis wordt veroorzaakt door een grote deal met Amazon. Die krijgen voorrang bij de levering avn de Ducato's. Maar ik zou die 15.000 euro niet weggeven door te switchen maar wel van de dealer eisen dat je zonder kosten van hem een andere camper kunt gebruiken om geplande tripjes te kunnen doen.
En inderdaad Ford en MB kennen deze lange levertijden niet. Zij hebben ook geen verplichtingen aan Amazon.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor de reacties. Ik vrees dat we idd heel lang geduld moeten hebben. Jullie bevestigen dit ook.

 

@Dr.Dream Als tussenoplossing hebben wij bij de dealer een tweedehands buscamper gekocht voor € 32.000. Deze wordt weer teruggekocht (schriftelijk vastgelegd) voor € 28.000, zodra de nieuwe buscamper wordt geleverd. Daar moeten we het maar even mee doen.

 

P.S.: Zou leuk zijn als Knaus een gebaar zou maken naar de lange wachters, met een aantrekkelijk voorstel. 😉

Link naar reactie
Share on other sites

Mij overkomt precies hetzelfde, maar dan met een Sunlight. Overigens heb ik gelezen, dat Fiat 1000/1200 bussen per dag produceert, terwijl Amazon er 50.000 zou hebben besteld; dat zou een levertijdvertraging van een paar maanden moeten opleveren, niet meer. Er is dus meer aan de hand: tekort aan chips, kabelbomen (uit Oekraïne), magnesium? Erg jammer, maar het is niet anders.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

In augustus 2022 een Knaus camper geconfigureerd op de Knaus website en met de configuratiecode bezoek gebracht aan een aantal dealers.

Daar was het mij al heel snel duidelijk dat een nieuwe bestellen een moeilijk verhaal zou worden!.

De levering zou medio 2024 worden, de aankoopprijs was niet "vast", kortom niet gedaan.

Zoek criteria waren: Fiat Ducato, lengte bedden, hefbed,

Dus na enige dagen zoeken op het WWW (ook naar andere merken gekeken bij diverse dealers)  kwam ik de perfecte nieuwe Knaus tegen, die stond met de vermelding: net binnen op voorraad bij een dealer in het oosten van het land.

Na een bezoek aan de dealer deze aangekocht en levering 1e week october!

Sky Wave 650 Meg 60 years,, Fiat 160pk, 9 traps automaat, TTM 3850.

 

 

 

aangepast door ErikvanH
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gefeliciteerd @ErikvanH!

Een mooie actie. Vanuit wat er mondjesmaat binnenkomt bij de dealers wil dit nog wel eens lukken in een zeldzaam geval.

 

Zoals in het begin van dit item al wordt genoemd, hebben wij een Knaus buscamper besteld in juli 2021. De levertijd loopt mee met de tijd. D.w.z.: nu, begin oktober is de levering gepland in week 14 van 2023. De levertijd is in de tijd dus steeds 'een half jaar'. Er zit dus nog steeds geen schot in de zaak. Het is ook vrijwel onmogelijk om de exacte redenen te achterhalen, hoe Fiat cq. Knaus dit in de tijd (en hoe) gaat oplossen. Ik hoor er ook niets meer over in de media. Onze aankoop is wel prijsvast. Als ik exact dezelfde camper nu configureer, dan is deze ca. € 15.000 duurder geworden. Dus ontbinden van de deal zou € 15.000 kosten. Kortom, je zit min of meer vast aan je bestelling. Het blijft dus maar afwachten.

aangepast door Bombus
Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel,

ja er lijkt een flinke prijsverhoging aan te komen in 2023.😱

Hoop voor je dat je snel in bezit komt van je nieuwe Knaus! 
Volgens ingewijden is het probleem dat Fiat nog niet klaar is met de electro Ducato’s voor Amazon en een grote order van de Italiaanse post en gaan ze daarna weer produceren voor de gekende camper fabrikanten.

Het lijkt er wel op dat er Citroën’s (die in dezelfde fabriek gebouwd worden) uitgeleverd worden. Bijvoorbeeld lLMC levert mondjesmaat nieuwe op Citroën chassis. 
 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik vraag mij af in hoeverre Fiat Professional straks een daling in de verkopp van Ducato onderstellen zal hebben omdat veel campermerken zijn overgestapt naar onderstellen van Mercedes, Iveco, MAN, en Ford. Dit heeft een redelijke investering gekost om alles naar deze andere onderstellen aan te passen dus deze alternatieve merken straks weer laten vallen lijkt mij twijfelachtig.

Misschien als Fiat Professional op basis van zijn Amazon affarie 100% inzet op elektrische onderstellen voor campers die een groot bereik hebben en ruim binnen de <3500kg vallen dat er wel een grote interesse terug kan komen. Ik denk maar even hard op...

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo @Dia, jouw verhaal is in ieder geval in lijn met onze bestelling: besteld in juli 2021, levering nu gesteld op begin april 2023. Tot nu toe staat de levering steeds 6 á 7 maanden verder dan het moment van checken van de leverdatum. Nog bepaald geen garantie dat de huidige leverdatum de definitieve is, vrees ik...

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 7-10-2022 om 23:27, Dia zei:

De levering (aan de dealer) van mijn in augustus/september 2021 bestelde camper wordt nu eind mei 2023 verwacht. Hebben jullie overeenkomstige berichten?

En de verwachte levertijd va mijn Sunlight Cliff AE is opeens vervroegd naar 20 januari 2023. Wat een fijn begin van het nieuwe jaar🍾🎊

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Op 8-1-2023 om 16:38, Conny540 zei:

En de verwachte levertijd va mijn Sunlight Cliff AE is opeens vervroegd naar 20 januari 2023. Wat een fijn begin van het nieuwe jaar🍾🎊

 

 

M’n camperbus op 17 februari op mogen halen. Anderhalf jaar na bestellen. M’n dealer zei dat het nog steeds slechts mondjesmaat was qua leveren van de campers op Fiat-basis. Ik was wel aangenaam verrast door het interieur: nieuwste uitvoering, model 2024. 
Heerlijk aan het inrichten, en snel uitproberen. Eind goed al goed.

2CEFA3B8-6659-4A27-BF8C-D8503F24D8F5.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...