Ga naar inhoud

Te zware camper gekocht


Scheepstra
 Share

Recommended Posts

Wij kochten vorig jaar een Hymer 678. Hebben wel met de verkoper over gewicht gesproken, maar we konden er met ons BE rijbewijs in rijden. Al snel hadden we in de gaten dat we snel

overbelast zijn. Mijn man heeft nu zijn C1 rijbewijs gehaald en de camper laten overschrijven naar vrachtauto. Maar ik mag er nu niet meer in rijden en het voelt alsof er iets is van me afgenomen, want we reden altijd om de beurt. Moet ik nu als 74 jarige vrouw ook mijn C1 rijbewijs gaan halen. Ik voel me toch bedonderd door de verkoper die het gewicht van de camper bagatelliseerde. Dit zal toch vaker voorkomen!! 
wat is erger. Allebei met in een te zwaar beladen auto rijden of met je BE rijbewijs in een vrachtauto rijden. Gisteren op de weegbrug in Nagelen bleek onze auto leeg al 3690 kg te wegen!!

Link naar reactie
Share on other sites

Tja wat moet je hier nu van zeggen. Allereerst dat u met een B rijbewijs nooit deze camper moet gaan besturen. Bij een ongeval zit u verzekeringstechnisch zwaar in de problemen als ze er achter komen. U heeft natuurlijk ook bij het kopen zelf een onderzoeksplicht. Het gewicht achterhalen is heel eenvoudig.

Er zijn voor u 3 mogelijkheden. 1. U gaat toch voor het C1 rijbewijs, 2. U laat alleen uw man rijden, 3. U verkoopt de 678 weer.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ligt misschien toch iets genuanceerder.

 

Vaak wijkt het op het kentekenbewijs vermeldde gewicht (G. rijklare massa) en/of het door de fabrikant opgegeven afleveringsgewicht flink af van het werkelijk gewogen gewicht. Als de verkoper zich aan deze formele gewichten heeft gehouden bij de verkoop, is hem niet veel te verwijten, immers dat zijn de technische specs. Of het netjes is als "kenner" is een tweede.

 

En als de camper op het kentekenbewijs een 3500 kg camper is (F.2), is B(E) voldoende, ook als ie overbeladen is. Natuurlijk kun je dan bekeurd worden en bij een ongeval kan de verzekering een punt maken van de overbelading, maar je hebt bestuurd met een geldig rijbewijs.

 

En natuurlijk als F.2 (toegestane max. massa) hoger is dan 3500 kg op het kentekenbewijs dan heb je een C(1) rijbewijs nodig.

 

Zeker bij de aankoop van een 2e hands camper is het aan te raden die te (laten) wegen, zodat je deze teleurstelling kan voorkomen.

Link naar reactie
Share on other sites

U heeft zeker een punt Gema, maar uit het verhaal begrijp ik dat het geen beginners zijn. Een recente lichte Hymer 678 weegt standaard rond 2900 kg. Een wat oudere gaat over de 3000kg. Als de camper nu leeg 3690 kg weegt dan moeten er heel wat zichtbare accessoires zijn toe gevoegd. Ik denk aan luifel, fietsenrek, trekhaak, schotel +tv, zonnepaneel, omvormer, gastank of flessen etc etc. Komen nog de standaard zaken als kleding, huishoudgerei, gevulde ijskast, deels gevulde watertank etc. Etc. Bij. Conclusie bij " leeggewicht" rond 3000kg moet rekensommetje gemaakt worden. 

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Scheepstra zei:

Wij kochten vorig jaar een Hymer 678. Hebben wel met de verkoper over gewicht gesproken, maar we konden er met ons BE rijbewijs in rijden. Al snel hadden we in de gaten dat we snel

overbelast zijn. Mijn man heeft nu zijn C1 rijbewijs gehaald en de camper laten overschrijven naar vrachtauto. Maar ik mag er nu niet meer in rijden en het voelt alsof er iets is van me afgenomen, want we reden altijd om de beurt. Moet ik nu als 74 jarige vrouw ook mijn C1 rijbewijs gaan halen. Ik voel me toch bedonderd door de verkoper die het gewicht van de camper bagatelliseerde. Dit zal toch vaker voorkomen!!  waar ik minteresse in had 
wat is erger. Allebei met in een te zwaar beladen auto rijden of met je BE rijbewijs in een vrachtauto rijden. Gisteren op de weegbrug in Nagelen bleek onze auto leeg al 3690 kg te wegen!!

Ik kan me voorstellen dat u zich bedonderd voelt. Bij het zoeken naar een camper heb ik zelf 3 keer bij een verkoper geëist dat de camper waar ik interesse in had op de weegbrug werd gezet omdat ik het verhaal over het gewicht niet vertrouwde. (veel accessoires, zie opsomming Oomlodewijk) In beide gevallen bleek het "leeggewicht" zo hoog dat je eigenlijk niets mee kon nemen. In een geval was dat leeggewicht 3490 kg. Dan kun je er zelf niet eens in gaan zitten om te rijden.

Ik zou terug gaan naar de verkoper en kijken of er iets te regelen valt, inruilen voor een andere camper

 

Link naar reactie
Share on other sites

registreren als vrachtwagen???? je hoeft alleen maar de max massa(F2) van 3500kg  te verhogen naar de max technische massa(F1, wat voor deze camper gewoon kan denk ik) zodat je niet overbelast rondrijdt, het blijft een personen auto(M1) met als functie kampeerwagen(SA). Maar je moet dan wel C1 hebben dus idd of C1 halen of weer verkopen, dat laatste zal niet zo een probleem zijn gezien de markt. C1 halen wordt in juli een stuk makkelijker gezien de theorie aangepast wordt en je niet meer alle kennis voor vrachtwagens dient te hebben.

aangepast door HymerBoy
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 10-6-2022 om 12:22, Scheepstra zei:

Wij kochten vorig jaar een Hymer 678. Hebben wel met de verkoper over gewicht gesproken, maar we konden er met ons BE rijbewijs in rijden. Al snel hadden we in de gaten dat we snel

overbelast zijn. Mijn man heeft nu zijn C1 rijbewijs gehaald en de camper laten overschrijven naar vrachtauto. Maar ik mag er nu niet meer in rijden en het voelt alsof er iets is van me afgenomen, want we reden altijd om de beurt. Moet ik nu als 74 jarige vrouw ook mijn C1 rijbewijs gaan halen. Ik voel me toch bedonderd door de verkoper die het gewicht van de camper bagatelliseerde. Dit zal toch vaker voorkomen!! 
wat is erger. Allebei met in een te zwaar beladen auto rijden of met je BE rijbewijs in een vrachtauto rijden. Gisteren op de weegbrug in Nagelen bleek onze auto leeg al 3690 kg te wegen!!

Kijk eens op deze site van de geschillencommissie mbt gewicht van de camper :Camper te zwaar voor rijbewijs B - De Geschillencommissie

 

Men kan bij de geschillencommissie terecht als men de camper gekocht hebt bij een BOVAG dealer

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...