Vonk Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Wij hebben 2 e-bikes en willen niet altijd aan de paal staan. Om ze toch op te laden zou je met een omvormer onze 2 grote huishoudaccu's kunnen gebruiken die ook gevoed worden door een zonnepaneel. Toch is dit onlogisch want je gaat 12 v omzetten in 230 v en dan weer terug naar 36 v dus 2 maal onnodig verlies van stroom. Bosch had vroeger een reislader die via een sigarettenplug 12 v direct transformeerde naar 36 v (dus onder het rijden of direct van de huishoudaccu die toch meer dan genoeg stroom heeft bij ons door zonnepaneel). Deze apparaten kan ik nergens meer vinden. Wat is de reden hiervan (onveilig?) of zijn er andere alternatieven ? Quote
Busje Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 (aangepast) Wij laden onze twee Bosch fietsaccu's met een 600 watt zuivere-sinus omvormer. Ik neem het efficiency-verlies van twee omzettingen voor lief. Toen we onze e-bikes ruim vijf jaar geleden kochten, bestonden de Bosch 12 volt laders nog niet. Die 12 volt laders zijn maar kort verkrijgbaar geweest. Zij hadden de helft van het vermogen van de 230 volt laders met overeenkomstige gevolgen voor de laadduur. Er was ook een Duitse fabrikant van autoladers voor e-bikes van verschillende merken (o.a. Bosch), maar die bestaat volgens mij niet meer en de naam ben ik ook kwijt. Ook die laders hadden trouwens een klein vermogen en dus een lange laadduur. Op het Camperforum zijn verscheidene mensen die zelf step-up laders van 12 volt naar 36 volt in elkaar gezet hebben. Ik heb geen idee of die goed werken en geschikt zijn voor de Bosch accu's, die een drie-pins aansluiting hebben. Edit: Dit is misschien wat https://www.e-fietsspecialist.nl/shop/autolader/ 23 april 2020 aangepast door Busje Quote
supreme Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Zo als busje het uitlegt , over het opladen doe ik het zelfde . maar ik lees een zonnepaneel hoeveel watt heeft u monteert . Quote
Busje Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 (aangepast) Wij hebben twee 105 Wp zonnepanelen en een 100 Ah LiFePO4 huishoudaccu. Afgelopen zomer van begin mei tot begin oktober hebben we geen walstroom nodig gehad. Ik moet daar meteen bij zeggen dat wij zelden langer dan drie dagen op één plek staan, waardoor het mes aan twee kanten snijdt: weinig ontlading van de huishoudaccu en opladen tijdens het rijden. Hoe het het afgelopen seizoen met het opladen van de fietsaccu’s is gegaan, blijkt uit de volgende berichten aan mijn zoon van twee opvolgende dagen: “Vandaag 63,5 km gefietst. Nog 2 streepjes op de fietsaccu's (20 - 40% lading). Na opladen van de fietsaccu's staat de hh-accu op 55%. Nu zien of de hh-accu morgen weer op 100% komt.” En de volgende dag: “100% toen we om half drie terugkwamen. Het werkt dus als gedacht, misschien niet helemaal, als er weinig zon is.” 25 april 2020 aangepast door Busje tekstcorrectie Quote
Vonk Geplaatst: 28 april 2020 Auteur Geplaatst: 28 april 2020 Ik heb op internet een kleine fabrikant gevonden uit Berlijn (www.powerbutler.de) die voor diverse merken fietsaccu’s ( o.a. Bosch) opladers maakt die 12 volt rechtstreeks omzetten in 36 volt. Zelfs een optie om met 1 oplader 2 accu's te bedienen ( beide met een Bosch aansluitstekkers) .Kosten €199 single en €299 double . Wat de ervaringen zijn en hoe lang het duurt en of dit zeer kleine bedrijf betrouwbaar is is mij onbekend . Quote
Busje Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 (aangepast) Dat is het Duitse bedrijf, waarvan ik dacht dat het niet meer bestond. Het opladen zal erg langzaam gaan. De dual versie trekt maximaal 10 ampère bij 12 volt, dus maximaal 120 watt. Twee 230 volt Bosch laders trekken samen 400 watt. Met de Powerbutler zal de laadtijd dus 3,5 tot 4 maal zo lang zijn als met de 230 volt laders. Ze zijn kennelijk een tijd weg geweest: Quote Ich freue mich sehr, dass es gelungen ist, den Powerbutler erneut auf den Markt zu bringen. en Quote Bosch hatten den 12V-Travel Charger aus dem Sortiment genommen und die Fa. Powerbutler aus Wilhelmshaven war nicht mehr erreichbar. 29 april 2020 aangepast door Busje Quote
VMP Geplaatst: 15 augustus 2020 Geplaatst: 15 augustus 2020 Dag allemaal, Ik heb zelf een oplader van Bosch van 12V naar 36V. Dat ding ligt nu in mijn tuinhuisje. Is onwaarschijnlijk traag en trekt de huishoudbatterij helemaal leeg nog voor de fietsbatterij is opgeladen. Bij zonnig weer valt dat nogal mee, maar een fietsweekend in november is om problemen vragen. Nu gebruik ik een omvormer van 12V naar 220 V en daarop de oplader. En opladen doe ik enkel nog als we rijden. Peter Quote
PiPER28 Geplaatst: 30 april 2022 Geplaatst: 30 april 2022 Wij hebben de fietsen achterop de camper. Tijdens het rijden laden we de fietsen op met de originele acculaders en de inverter (1500w)die tijdens het rijden is ingeschakeld . De acculaders plaatsen we in èèn van de fietstassen en de kabels die daar uitkomen zijn via een dubbelstekker aangesloten op een waterdicht gemonteerd stopcontact achter op de camper. Altijd opgeladen accus op het moment van aankomen op je nieuwe bestemming! Quote
FrankenJ Geplaatst: 18 oktober 2022 Geplaatst: 18 oktober 2022 wij gebruiken ook de originele oplader (dus omvormer in gebruik) ten eerste rijden we nooit onze accu volledig leeg, daarnaast doen wij vaak ene dag "veel" fietsen (40 a'50 km) en de andere dag niet of weinig. het opladen gaat bij ons een beetje tussendoor, is er veel zon, rijden we met de camper.... is een beetje uitvogelen volgens mij wanneer en hoe lang je de accu's aan de oplader zet. Quote
Camper-T Geplaatst: 18 oktober 2022 Geplaatst: 18 oktober 2022 (aangepast) Op 23-4-2020 om 11:50, Vonk zei: Wij hebben 2 e-bikes en willen niet altijd aan de paal staan. Om ze toch op te laden zou je met een omvormer onze 2 grote huishoudaccu's kunnen gebruiken die ook gevoed worden door een zonnepaneel. Toch is dit onlogisch want je gaat 12 v omzetten in 230 v en dan weer terug naar 36 v dus 2 maal onnodig verlies van stroom. Bosch had vroeger een reislader die via een sigarettenplug 12 v direct transformeerde naar 36 v (dus onder het rijden of direct van de huishoudaccu die toch meer dan genoeg stroom heeft bij ons door zonnepaneel). Deze apparaten kan ik nergens meer vinden. Wat is de reden hiervan (onveilig?) of zijn er andere alternatieven ? Een oude post uit 2020 maar goed. Een gemiddelde lood huishoudaccu is ca. 100Ah. Die kun je maximaal voor 50% leegtrekken dus netto heeft deze accu een bruikbare capaciteit van 50Ah. Twee accu's van netto 50Ah is in totaal 100Ah en dit maal 12 volt is 1200 Watt aan beschikbare energie. Een gemiddelde ebike accu is 500 Watt dus als je die volledig moet opladen kost dit ook 500 Watt, plus enige verliezen van de oplader en optioneel een omvormer. Twee ebike accu's van 500 Watt opladen kost 1000 Watt en dit moet met verliezen van de lader en optionele omvormer uit de twee accu's van 1200 Watt komen. Netto zal je zonder walstroom en zonnepanelen in theorie precies de 2 huishoudaccu's leegtrekken om 2 ebike accu's volledig op te laden. 18 oktober 2022 aangepast door Camper-T Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.