Ga naar inhoud

accu e-bikes opladen


Vonk
 Share

Recommended Posts

Wij hebben 2 e-bikes en willen niet altijd aan de paal staan. Om ze toch op te laden zou je met een omvormer onze 2 grote huishoudaccu's  kunnen gebruiken die ook gevoed worden door een zonnepaneel. Toch is dit onlogisch want je gaat 12 v omzetten in 230 v en dan weer terug naar 36 v dus 2 maal onnodig verlies van  stroom. Bosch had vroeger een reislader die via een sigarettenplug 12 v  direct transformeerde naar 36 v (dus onder het rijden of  direct van de huishoudaccu die toch meer dan genoeg stroom heeft bij ons door zonnepaneel). Deze apparaten kan ik nergens meer vinden. Wat is de reden hiervan (onveilig?) of zijn er andere alternatieven ?  

Link naar reactie
Share on other sites

Wij laden onze twee Bosch fietsaccu's met een 600 watt zuivere-sinus omvormer. Ik neem het efficiency-verlies van twee omzettingen voor lief. Toen we onze e-bikes ruim vijf jaar geleden kochten, bestonden de Bosch 12 volt laders nog niet. Die 12 volt laders zijn maar kort verkrijgbaar geweest. Zij hadden de helft van het vermogen van de 230 volt laders met overeenkomstige gevolgen voor de laadduur. Er was ook een Duitse fabrikant van autoladers voor e-bikes van verschillende merken (o.a. Bosch), maar die bestaat volgens mij niet meer en de naam ben ik ook kwijt. Ook die laders hadden trouwens een klein vermogen en dus een lange laadduur. Op het Camperforum zijn verscheidene mensen die zelf step-up laders van 12 volt naar 36 volt in elkaar gezet hebben. Ik heb geen idee of die goed werken en geschikt zijn voor de Bosch accu's, die een drie-pins aansluiting hebben.

 

Edit: Dit is misschien wat https://www.e-fietsspecialist.nl/shop/autolader/

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben twee 105 Wp zonnepanelen en een 100 Ah LiFePO4 huishoudaccu. Afgelopen zomer van begin mei tot begin oktober hebben we geen walstroom nodig gehad. Ik moet daar meteen bij zeggen dat wij zelden langer dan drie dagen op één plek staan, waardoor het mes aan twee kanten snijdt: weinig ontlading van de huishoudaccu en opladen tijdens het rijden.

Hoe het het afgelopen seizoen met het opladen van de fietsaccu’s is gegaan, blijkt uit de volgende berichten aan mijn zoon van twee opvolgende dagen: “Vandaag 63,5 km gefietst. Nog 2 streepjes op de fietsaccu's (20 - 40% lading). Na opladen van de fietsaccu's staat de hh-accu op 55%. Nu zien of de hh-accu morgen weer op 100% komt.” En de volgende dag: “100% toen we om half drie terugkwamen. Het werkt dus als gedacht, misschien niet helemaal, als er weinig zon is.
 

aangepast door Busje
tekstcorrectie
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb op internet een kleine fabrikant gevonden uit Berlijn (www.powerbutler.de) die voor diverse merken fietsaccu’s ( o.a. Bosch) opladers maakt die 12 volt rechtstreeks omzetten in 36 volt. Zelfs een optie om met 1 oplader 2 accu's te bedienen ( beide met een Bosch aansluitstekkers) .Kosten €199 single en €299 double .  Wat de ervaringen zijn en hoe  lang het duurt en of dit zeer kleine bedrijf betrouwbaar is is mij onbekend . 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is het Duitse bedrijf, waarvan ik dacht dat het niet meer bestond. Het opladen zal erg langzaam gaan. De dual versie trekt maximaal 10 ampère bij 12 volt, dus maximaal 120 watt. Twee 230 volt Bosch laders trekken samen 400 watt. Met de Powerbutler zal de laadtijd dus 3,5 tot 4 maal zo lang zijn als met de 230 volt laders.

Ze zijn kennelijk een tijd weg geweest: 

Quote

Ich freue mich sehr, dass es gelungen ist, den Powerbutler erneut auf den Markt zu bringen. 

en

Quote

Bosch hatten den 12V-Travel Charger aus dem Sortiment genommen und die Fa. Powerbutler aus Wilhelmshaven war nicht mehr erreichbar. 

 

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Dag allemaal,

 

Ik heb zelf een oplader van Bosch van 12V naar 36V. Dat ding ligt nu in mijn tuinhuisje. Is onwaarschijnlijk traag en trekt de huishoudbatterij helemaal leeg nog voor de fietsbatterij is opgeladen. Bij zonnig weer valt dat nogal mee, maar een fietsweekend in november is om problemen vragen.

Nu gebruik ik een omvormer van 12V naar 220 V en daarop de oplader. En opladen doe ik enkel nog als we rijden.

 

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Wij hebben de fietsen achterop de camper. Tijdens het rijden laden we de fietsen op met de originele acculaders en de inverter (1500w)die tijdens het rijden is ingeschakeld . De acculaders plaatsen we in èèn van de fietstassen en de kabels die daar uitkomen  zijn via een dubbelstekker aangesloten op een  waterdicht gemonteerd stopcontact achter op  de camper.

 

Altijd opgeladen accus op het moment van aankomen op je nieuwe bestemming!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

wij gebruiken ook de originele oplader (dus omvormer in gebruik)  ten eerste rijden we nooit onze accu volledig leeg, daarnaast doen wij vaak ene dag "veel" fietsen (40 a'50 km) en de andere dag niet of weinig. het opladen gaat bij ons een beetje tussendoor, is er veel zon, rijden we met de camper.... is een beetje uitvogelen volgens mij wanneer en hoe lang je de accu's aan de oplader zet. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-4-2020 om 11:50, Vonk zei:

Wij hebben 2 e-bikes en willen niet altijd aan de paal staan. Om ze toch op te laden zou je met een omvormer onze 2 grote huishoudaccu's  kunnen gebruiken die ook gevoed worden door een zonnepaneel. Toch is dit onlogisch want je gaat 12 v omzetten in 230 v en dan weer terug naar 36 v dus 2 maal onnodig verlies van  stroom. Bosch had vroeger een reislader die via een sigarettenplug 12 v  direct transformeerde naar 36 v (dus onder het rijden of  direct van de huishoudaccu die toch meer dan genoeg stroom heeft bij ons door zonnepaneel). Deze apparaten kan ik nergens meer vinden. Wat is de reden hiervan (onveilig?) of zijn er andere alternatieven ?  

 

Een oude post uit 2020 maar goed.

 

Een gemiddelde lood huishoudaccu is ca. 100Ah. Die kun je maximaal voor 50% leegtrekken dus netto heeft deze accu een bruikbare capaciteit van 50Ah.

Twee accu's van netto 50Ah is in totaal 100Ah en dit maal 12 volt is 1200 Watt aan beschikbare energie.

Een gemiddelde ebike accu is 500 Watt dus als je die volledig moet opladen kost dit ook 500 Watt, plus enige verliezen van de oplader en optioneel een omvormer.

Twee ebike accu's van 500 Watt opladen kost 1000 Watt en dit moet met verliezen van de lader en optionele omvormer uit de twee accu's van 1200 Watt komen.

 

Netto zal je zonder walstroom en zonnepanelen in theorie precies de 2 huishoudaccu's leegtrekken om 2 ebike accu's volledig op te laden.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...