Ruudje Geplaatst: 24 november 2021 Share Geplaatst: 24 november 2021 Gegevens camper: Technische max.massa van Camper 4500kg, toegestane max.massa 3500 kg. Camper heeft al verzwaard Alko chassis. Vraag: Ik belaad de camper tot 3800 kg en heb C1 rijbewijs. Ben ik dan in overtreding ? Stel ik laat op kenteken max.massa verhogen tot 4000 kg en belading komt niet boven de 3500kg , mag er dan zonder C1 gereden worden?? Vr gr Ruud Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 25 november 2021 Share Geplaatst: 25 november 2021 Vraag 1: Technische Maximale Massa 4500kg Toegestane Max Massa : 3500kg Beladen : 3800kg Dan ben je in overtreding, doordat de Toegestane Max Massa 3500kg is. Dat staat los van je rijbewijs, dus ook met een C/C1 rijbewijs. Vraag 2: Technische Maximale Massa 4500kg Toegestane Max Massa : 4000kg (waarom niet 4500kg) Beladen : < 3500kg Dan ben je in overtreding, doordat Toegestane Max Massa 4000kg (waarom niet 4500kg) is, maar je niet het juiste rijbewijs bezit. In Nederland hanteren ze een tolerantie van 5%, dan zou je met een B(E) rijbewijs tot 3675kg kunnen laden als de Toegestane Max Massa 3500kg is. Deze tolerantie hanteren ze niet in het buitenland. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruudje Geplaatst: 25 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 25 november 2021 2 uren geleden, Frans zei: Vraag 1: Technische Maximale Massa 4500kg Toegestane Max Massa : 3500kg Beladen : 3800kg Dan ben je in overtreding, doordat de Toegestane Max Massa 3500kg is. Dat staat los van je rijbewijs, dus ook met een C/C1 rijbewijs. Vraag 2: Technische Maximale Massa 4500kg Toegestane Max Massa : 4000kg (waarom niet 4500kg) Beladen : < 3500kg Dan ben je in overtreding, doordat Toegestane Max Massa 4000kg (waarom niet 4500kg) is, maar je niet het juiste rijbewijs bezit. In Nederland hanteren ze een tolerantie van 5%, dan zou je met een B(E) rijbewijs tot 3675kg kunnen laden als de Toegestane Max Massa 3500kg is. Deze tolerantie hanteren ze niet in het buitenland. Bedankt voor je reactie Frans. Natuurlijk zou hem dan ophogen naar 4500kg. Grootste nadeel is dan dat ik hem dan niet meer aan de kids kan meegeven. Massa rijklaar is 2927, wellicht reserveband er uit laten. Dan +/- 600 kg over. Dan luifel, airco etc eraf….dus sprokkelen. Kijken wat wijsheid is. Thanks nogmaals. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruudje Geplaatst: 25 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 25 november 2021 16 minuten geleden, Ruudje zei: Bedankt voor je reactie Frans. Natuurlijk zou hem dan ophogen naar 4500kg. Grootste nadeel is dan dat ik hem dan niet meer aan de kids kan meegeven. Massa rijklaar is 2927, wellicht reserveband er uit laten. Dan +/- 600 kg over. Dan luifel, airco etc eraf….dus sprokkelen. Kijken wat wijsheid is. Thanks nogmaals. Eigenlijk toch wel vreemd, technisch gezien veranderd er niets aan de camper behalve op papier. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 25 november 2021 Share Geplaatst: 25 november 2021 Kentekenbewijs is leidend, heeft alles te maken met welk rijbewijs je nodig hebt. Tot 3500 kg toegestane max. massa, rijbewijs B, daarboven C of C1. Het is maar wat je belangrijk vindt, voldoende laadvermogen of zo nu en dan uitlenen aan iemand met alleen B. Je zegt dat de massa rijklaar 2927 kg is. Is dat wat op papier staat of heb je daadwerkelijk gewogen? Die van mij (nieuwe van 2020) zegt rijklaar 2970 kg op papier, maar feitelijk kom ik op 3280 kg gewogen (2 personen en standaard extra's, bagage komt er dan nog bij). Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruudje Geplaatst: 25 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 25 november 2021 1 uur geleden, GeMa zei: Kentekenbewijs is leidend, heeft alles te maken met welk rijbewijs je nodig hebt. Tot 3500 kg toegestane max. massa, rijbewijs B, daarboven C of C1. Het is maar wat je belangrijk vindt, voldoende laadvermogen of zo nu en dan uitlenen aan iemand met alleen B. Je zegt dat de massa rijklaar 2927 kg is. Is dat wat op papier staat of heb je daadwerkelijk gewogen? Die van mij (nieuwe van 2020) zegt rijklaar 2970 kg op papier, maar feitelijk kom ik op 3280 kg gewogen (2 personen en standaard extra's, bagage komt er dan nog bij). Hoi GeMa, dat is wat er op kenteken staat. Natuurlijk ga ik er overheen. Luifel,airco etc. Dus om exacte gewicht te bepalen zal ik ook moeten laten wegen. Ik zocht/ zoek naar de gemakkelijkste weg. M.a.w, niet steeds moeten bedenken ga ik er overheen of niet. Camper heeft nm al zwaarder chassis dus alleen ff C1 halen. Gr Ruud Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 25 november 2021 Share Geplaatst: 25 november 2021 (aangepast) Als de technische massa 4500 kg is (op kentekenbewijs) zou ik z.s.m. het C1 gaan halen. Ben je van een hoop gedoe en laadstress af. Het "omzetten" bij de RDW is in jouw geval een puur administratief proces. 25 november 2021 aangepast door GeMa Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruudje Geplaatst: 25 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 25 november 2021 2 minuten geleden, GeMa zei: Als de technische massa 4500 kg is (op kentekenbewijs) zou ik z.s.m. het C1 gaan halen. Ben je van een hoop gedoe en laadstress af. Het "omzetten" bij de RDW is in jouw geval een puur administratief proces. Mijn idee… 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 25 november 2021 Share Geplaatst: 25 november 2021 Als jij zo makkelijk zegt, effe C1 gaan halen dan kunnen de kids ook wel effe C1 gaan halen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 25 november 2021 Share Geplaatst: 25 november 2021 Een gewicht boven de 3500kg heeft ook nadelen. In b.v. Duitsland is je max. snelheid 100km/u. Als er een inhaalverbod is voor vrachtwagens, dan geldt die ook voor campers boven de 3500kg. In andere landen gelden weer andere regels. Er zijn mensen die b.v. een BE-rijbewijs hebben en dan een aanhanger meenemen. Zo kunnen ze toch veel/zware spullen meenemen. Je partner moet ook zijn/haar C/C1-rijbewijs gaan halen, als je elkaar wil afwisselen tijdens de reis. Ook wordt je elke 5 jaar gekeurd i.p.v. elke 10 jaar (afhankelijk van je leeftijd) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruudje Geplaatst: 26 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 26 november 2021 Op 25-11-2021 om 21:36, trailerad zei: Als jij zo makkelijk zegt, effe C1 gaan halen dan kunnen de kids ook wel effe C1 gaan halen. Haha en dan ook op kosten van Pa zeker!! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 27 november 2021 Share Geplaatst: 27 november 2021 Ja Ruudje het het een of het ander . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 27 november 2021 Share Geplaatst: 27 november 2021 Ja Ruudje, het is overal hetzelfde. Pa draait voor de kosten op. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruudje Geplaatst: 30 november 2021 Auteur Share Geplaatst: 30 november 2021 Op 27-11-2021 om 12:44, supreme zei: Ja Ruudje het het een of het ander . Alles heeft z'n grenzen he.. maar wellicht voor jullie ook herkenbaar...... Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 1 december 2021 Share Geplaatst: 1 december 2021 23 uren geleden, Ruudje zei: Alles heeft z'n grenzen he.. maar wellicht voor jullie ook herkenbaar...... Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jan39 Geplaatst: 26 juni Share Geplaatst: 26 juni Wat als er alleen afleverings gewicht op je kenteken staat de rest is niet i gevuld Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 26 juni Share Geplaatst: 26 juni (aangepast) ALs je rijbewijs B hebt blijft het 3500kg voorlopig. 26 juni aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Dieseltje Geplaatst: 26 juni Share Geplaatst: 26 juni Hopelijk is die belading stress over een paar jaar voorbij. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.