Ga naar inhoud

Gewichten overtreding


Ruudje
 Share

Recommended Posts

Gegevens camper:

Technische max.massa van Camper 4500kg, toegestane max.massa 3500 kg.

Camper heeft al verzwaard Alko chassis. 
 

Vraag: Ik belaad de camper tot 3800 kg en heb C1 rijbewijs. Ben ik dan in overtreding ?
Stel ik laat op kenteken max.massa verhogen tot 4000 kg en belading komt niet boven de 3500kg , mag er dan zonder C1 gereden worden??
 

Vr gr Ruud

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Vraag 1:

Technische Maximale Massa 4500kg

Toegestane Max Massa : 3500kg

Beladen : 3800kg

Dan ben je in overtreding, doordat de Toegestane Max Massa 3500kg is. Dat staat los van je rijbewijs, dus ook met een C/C1 rijbewijs.

 

Vraag 2:

Technische Maximale Massa 4500kg

Toegestane Max Massa : 4000kg (waarom niet 4500kg)

Beladen : < 3500kg

Dan ben je in overtreding, doordat Toegestane Max Massa 4000kg (waarom niet 4500kg) is, maar je niet het juiste rijbewijs bezit.

 

In Nederland hanteren ze een tolerantie van 5%, dan zou je met een B(E) rijbewijs tot 3675kg kunnen laden als de Toegestane Max Massa 3500kg is.

Deze tolerantie hanteren ze niet in het buitenland.

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Frans zei:

Vraag 1:

Technische Maximale Massa 4500kg

Toegestane Max Massa : 3500kg

Beladen : 3800kg

Dan ben je in overtreding, doordat de Toegestane Max Massa 3500kg is. Dat staat los van je rijbewijs, dus ook met een C/C1 rijbewijs.

 

Vraag 2:

Technische Maximale Massa 4500kg

Toegestane Max Massa : 4000kg (waarom niet 4500kg)

Beladen : < 3500kg

Dan ben je in overtreding, doordat Toegestane Max Massa 4000kg (waarom niet 4500kg) is, maar je niet het juiste rijbewijs bezit.

 

In Nederland hanteren ze een tolerantie van 5%, dan zou je met een B(E) rijbewijs tot 3675kg kunnen laden als de Toegestane Max Massa 3500kg is.

Deze tolerantie hanteren ze niet in het buitenland.

 

Bedankt voor je reactie Frans. Natuurlijk zou hem dan ophogen naar 4500kg.

Grootste nadeel is dan dat ik hem dan niet meer aan de kids kan meegeven.

Massa rijklaar is 2927, wellicht reserveband er uit laten. Dan +/- 600 kg over. Dan luifel, airco etc eraf….dus sprokkelen. Kijken wat wijsheid is. Thanks nogmaals.

Link naar reactie
Share on other sites

16 minuten geleden, Ruudje zei:

Bedankt voor je reactie Frans. Natuurlijk zou hem dan ophogen naar 4500kg.

Grootste nadeel is dan dat ik hem dan niet meer aan de kids kan meegeven.

Massa rijklaar is 2927, wellicht reserveband er uit laten. Dan +/- 600 kg over. Dan luifel, airco etc eraf….dus sprokkelen. Kijken wat wijsheid is. Thanks nogmaals.

Eigenlijk toch wel vreemd, technisch gezien veranderd er niets aan de camper behalve op papier.

Link naar reactie
Share on other sites

Kentekenbewijs is leidend, heeft alles te maken met welk rijbewijs je nodig hebt. Tot 3500 kg toegestane max. massa, rijbewijs B, daarboven C of C1. Het is maar wat je belangrijk vindt, voldoende laadvermogen of zo nu en dan uitlenen aan iemand met alleen B. Je zegt dat de massa rijklaar 2927 kg is. Is dat wat op papier staat of heb je daadwerkelijk gewogen? Die van mij (nieuwe van 2020) zegt rijklaar 2970 kg op papier, maar feitelijk kom ik op 3280 kg gewogen (2 personen en standaard extra's, bagage komt er dan nog bij).

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, GeMa zei:

Kentekenbewijs is leidend, heeft alles te maken met welk rijbewijs je nodig hebt. Tot 3500 kg toegestane max. massa, rijbewijs B, daarboven C of C1. Het is maar wat je belangrijk vindt, voldoende laadvermogen of zo nu en dan uitlenen aan iemand met alleen B. Je zegt dat de massa rijklaar 2927 kg is. Is dat wat op papier staat of heb je daadwerkelijk gewogen? Die van mij (nieuwe van 2020) zegt rijklaar 2970 kg op papier, maar feitelijk kom ik op 3280 kg gewogen (2 personen en standaard extra's, bagage komt er dan nog bij).

Hoi GeMa, dat is wat er op kenteken staat. Natuurlijk ga ik er overheen. Luifel,airco etc. Dus om exacte gewicht te bepalen zal ik ook moeten laten wegen. Ik zocht/ zoek naar de gemakkelijkste weg. M.a.w, niet steeds moeten bedenken ga ik er overheen of niet. Camper heeft nm al zwaarder chassis dus alleen ff C1 halen. 
 

Gr Ruud

Link naar reactie
Share on other sites

Een gewicht boven de 3500kg heeft ook nadelen.

In b.v. Duitsland is je max. snelheid 100km/u.

Als er een inhaalverbod is voor vrachtwagens, dan geldt die ook voor campers boven de 3500kg.

 

In andere landen gelden weer andere regels.

 

Er zijn mensen die b.v. een BE-rijbewijs hebben en dan een aanhanger meenemen. Zo kunnen ze toch veel/zware spullen meenemen. 

 

Je partner moet ook zijn/haar C/C1-rijbewijs gaan halen, als je elkaar wil afwisselen tijdens de reis.

Ook wordt je elke 5 jaar gekeurd i.p.v. elke 10 jaar (afhankelijk van je leeftijd)

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...