Ga naar inhoud

Interieur upgraden


Wim Corduwener
 Share

Recommended Posts

Wij hebben een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter. Hij bevalt ons prima, maar we vinden het interieur ietwat gedateerd. Maar eerst willen we een aantal onpraktische zaken meer praktisch maken.


1k0.jpg

▲ Het interieur is voornamelijk uitgevoerd in gefotografeerd hout met hier en daar wat grijze accenten. Ik heb het wel eens erger gezien, maar we willen er toch wat meer eigenheid.


1k0.jpg

▲ Voordeel is dat hij wel lekker ruim is.

 

1k0.jpg

▲ Beige tapijt ziet er wel gezellig uit, maar als je geen stofzuiger wilt meenemen dan is vinyl handiger. Het zat vast met plakstrips en was er gemakkelijk uit te halen.

 

1k0.jpg

▲ Onze kampeerauto is voorzien van een automatische Oyster-schotel met een TV op een uitschuifbare en draaibare beugel. Dat is handig want  je kunt vanuit het zitgedeelte èn vanuit het bed tv kijken. Wat dan weer niet handig is dat deze bevestiging twee HDMI-aansluitingen afdekt. 😳

 

1k0.jpg

▲ Een stuk eruit zagen had de vorige eigenaar ook kunnen verzinnen. Inmiddels zit er ook een haakse koppeling op de coax-kabel.

 

1k0.jpg

▲ Dan die halogeen spotjes. Ik weet niet hoeveel mensen op dit forum een Dethleffs kampeerauto hebben en ook dezelfde spotjes hebben, maar ik vind het goedkope ondingen. Om te beginnen kunnen ze alleen gedraaid worden naar het interieur dus krijg je constant lasogen omdat je in die felle spotjes zit te kijken.
Dat ze niet naar binnen gedraaid kunnen worden is waarschijnlijk gedaan omdat halogeenlampen nogal wat warmte produceren en misschien je gordijntjes in de fik vliegen.


1k0.jpg

▲ Bovendien zijn de ingebouwde schakelaars van een erbarmelijk slechte kwaliteit en worden ze -doordat inwendige clipjes snel afbreken- in de plastic behuizing gedrukt. Inmiddels heb ik de spotjes zodanig in de armatuurtjes gemonteerd dat ze uit het zicht gedraaid kunnen worden, waardoor een soort van indirecte verlichting ontstaat. Die halogeenlampjes zien er onschuldig uit maar het zijn echte stroomvreters. Ik ga binnenkort eens kijken welke LED’-lampjes ik daar kan inprikken.

 

1k0.jpg

▲ Bij een aantal van de spotjes was de schakelaar echt kapot en heb een meer degelijke schakelaar gemonteerd. Als ik zin heb ga ik de ander zeven spotjes ook aanpakken.


1k0.jpg

▲ Nadenkend over het vele houtwerk in het interieur kwamen we op de tafel. Die tafel kan verlaagd worden en met extra uitschuifbare schotjes, steuntjes, gesleep en gepuzzel met kussens kun je twee extra slaapplaatsen maken. Leuk, maar ik ga echt niet met vier personen in dit ding pitten.

 

1k0.jpg

▲ Dit pennenbakje (of wat het ook is) verklaart waarom de vorige eigenaar een dozijn pennen door die ventilatiesleufjes heeft laten vallen en onderin deze ombouw liggen. Handig? Nee! Als ik er iets belangrijkers in laat vallen, moet ik de hele behuizing uitbouwen. 😦
 

1k0.jpg

▲ Dus een andere tafelblad dat aansluit op de zijkant. Het begin is er.


1k0.jpg

▲ De volgende stap zijn de laden. Inmiddels heb ik de frontjes van de drie laden onder het aanrecht gedemonteerd en die staan nu in de grondverf.

Wordt vervolgd.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor jullie reacties.

11 uren geleden, FJC48 zei:

Ga je de hoeken van de tafel nog afronden ?

Nee niet per se. De doorgang langs de kopse kant van de tafel is ruim genoeg en persoonlijk vind ik die afgeronde hoeken van de vorige tafel niet mooi. Ik hou van strakke vormen. In deze kampeerauto zitten meer van die glooiende vormen in het plafond, waar halogeen lampen zijn ingebouwd. 
 

8 uren geleden, Adriatik zei:

PS Ik zou geen Adriatik heten wanneer ik niet opmerkte dat dit mooie verhaal in het topic ‘basisvoertuig’ staat. Dat lijkt me niet de juiste rubriek.

Ik begrijp je opmerking. Misschien heb ik verkeerd gekeken, maar er zijn volgens vier boards waar ik dit topic had kunnen plaatsen, Basis voertuigCamper, Algemene camperzaken en zelfbouw. Bij geen van deze boards heb ik informatie kunnen vinden welke onderwerpen precies waar thuishoren. Ik heb dit board gebruikt omdat ik aan de basis van dit voertuig hier en daar wat aanpassingen doe. Maar ik sta open voor uitleg en suggesties.


Het is een andere discussie, maar op dit forum zijn vaak dezelfde soort onderwerpen in verschillende boards te vinden. En je kunt je afvragen of dit de schuld is van diegene die het bericht verkeerd heeft geplaatst of de schuld van de beheerder die ooit dit forum in elkaar heeft gesleuteld.

Link naar reactie
Share on other sites

Kleine update:
1k0.jpg

▲ De laden zijn inmiddels geschilderd. Voordat ik alle laden en deurtjes in de verf zet doe ik stap-voor-stap om te zien of het een beetje staat.


1k0.jpg

▲ De deurtjes zijn de volgende stap. Voordat de verfbus wordt open getrokken heb ik de deurtjes eerst met Photoshop bewerkt om te zien of het niet teveel wordt.


1k0.jpg

▲ Ik was toch bezig dus heb ik de deurtjes bovenin ook maar even meegenomen. 
Tot zover.

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor je hoopgevende reactie.

Als het keukenblok geschilderd en weer gemonteerd is gaan we rustig rondkijken waar nog meer behoefte is aan veranderingen. In al het enthousiasme doe je snel teveel en dat zou jammer zijn.  
Verder zijn er nog wat technische issues die ik wil oplossen:

 

1k0.jpg

▲ Een vaker voorkomend probleem: kunststof afdekstrips die krimpen. Bijna elke strip in dit interieur inheeft er last van.


1k0.jpg

▲ Een trekslot onder een van de banken.

 

1k0.jpg
 Waarvan de schoot is afgebroken. Inmiddels een nieuwe besteld van metaal.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...