Ga naar inhoud

Aanschaf camper in Duitsland


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met de aanschaf van een camper in Duitsland. Zo ja zou ik hierover graag contact hebben

Menghuis 


Menghuis
29-10-2014 07:21

Dag Wim,

Ben afgestapt van import uit Duitsland. Te veel haken en ogen en te weinig mensen die er iets zinnigs over wilden vertellen. 

Inmiddels bij Tielen Campers in America een schitterende Burstner Ixeo IT664 gekocht. Misschien iets duurder (Is overigens nog maar de vraag) dan via Duitsland, maar wel veel zekerheid geen gedoe en goede garantie. Wij zijn in ieder geval zeer tevreden. Niettemin nog dan voor je reageren.

Groet Ron 


Mientje-en-Bert
15-06-2015 10:24

Het importeren uit bv Duitsland is inderdaad een fluitje van een cent. Het belangrijkste is de leeftijd van de camper, het 1e halfjaar betaal je de volledige BPM en daarna gaat daar per maand een stukje vanaf. Valt de camper nog onder garantie dan kun je overal bij een dealer in Nederland terecht.

Ons scheelde het ongeveer € 7.000. Ondanks dat het invoeren heel eenvoudig is moet je het niet doen als je je onzeker hierbij voelt.

c-de-jongh
14-09-2015 01:26

gewoon via : mobile.de. Zoeken buiten ruhrgebiet ( goedkoper) en dan kijken, kopen, met eendags kenteken de grens over Afspraak RDW , BPM betalen en klaar bent u......

h van Duin
20-09-2015 08:25

Ik ben er zelf ook naar aan het kijken om een camper uit Duitsland te importeren

Inderdaad niet al te ingewikkeld denk ik.

Ik heb hier meer informatie gevonden over een camper importeren.

Stan-S
15-10-2015 02:23

Hallo,

Ik heb in 2012 een Camper geïmporteerd uit België (werkt hetzelfde als vanuit Duitsland). Verzeker je vooraf dat de camper voldoet aan de Nederlandse wetgeving i.v.m. noodzakelijke keuring door de RDW. Als er niets aan mankeert ben je voor 100 Euro klaar. Normaal gesproken voldoet de camper als deze in Duitsland of België geregistreerd heeft gestaan en er geen wijzigingen zijn aangebracht welke in strijd zijn met de wetgeving. In Nederland moet je dan nog wel de BPM betalen, deze is afhankelijk van de leeftijd (voor een normale Camper tussen de 0 en ca. 11000 euro). Let wel op dat de Camper ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000 km heeft gereden anders moet in Nederland de BTW nog betalen!!!! Deze kan dan wel door de vorige eigenaar in het land van herkomst teruggevraagd worden maar regel dat dan vooraf goed en verdisconteer dit in de prijs! Uiteraard moet de verkoper ook eigenaar zijn en het chassisnummer kloppen met het kenteken. Via internet kun je een inschatting maken van het BPM bedrag. Tevens zijn er op internet een aantal sites waar nog meer info op staat.  Succes met de zoektocht.

Stan

Magic_Edition
24-10-2015 02:46

Je hebt dit allemaal nodig:
Uit het buitenland:
- Origineel buitenlands kentekenbewijs.
- Indien voertuig ouder dan drie jaar (=diesel) of ouder dan vier jaar (=benzine) het buitenlandse bewijs van een nog geldige APK.
- COC/CVO-document, af te geven door buitenlandse merkendealer of importeur (bv Hymer) in het land van herkomst.
In Nederland (vóór de keuring):
- Voertuigrapport op basis van het chassisnummer van een NL-dealer van de cabine (bv Fiat) met de opties 'af fabriek' en de bruto prijzen van het basisvoertuig en van deze opties. Dat is waar de Belastingdienst ook vanuit gaat bij het controleren van jouw BPM-aangifte.
- Ingevuld formulier aangifte BPM op invoer uit het buitenland.
- Ingevuld formulier berekening BPM op invoer uit het buitenland.
- Ingevuld formulier aanvraag kwartaalheffing motorrijtuigenbelasting wg kampeerauto.
- Online te maken keuringsafspraak RDW met betaling van de kosten via iDeal (circa 110,- euro).
- Indien ouder dan 3 resp. 4 jaar en indien geen buitenlandsbewijs van APK aanwezig is, direct bij de RDW samen met de keuringsaanvraag ook de APK aanvraag doen.
- Online een ééndagskenteken aanvragen voor de dag van keuren en dit op eigen witte platen schrijven met een zwarte viltstift.
- Voertuig WA-verzekeren op dit ééndagskenteken (dus melden bij de verzekering !!).
- Op de afgesproken dag tijdig persoonlijk bij de RDW melden aan het loket met een geldig legitimatiebewijs waarop je BSN zichtbaar is.
In Nederland (na de keuring):
- Na de keuring op het RDW-station de twee BPM-formulieren in de betreffende brievenbus deponeren.
- Wachten op bericht van de Belastingdienst en dan het door hen vastgestelde BPM-bedrag betalen.
- Na betaling is binnen vijf werkdagen het kentekenbewijs in huis, kun je de gele platen laten maken en mag je de weg op nadat je het nieuwe kenteken hebt doorgegeven aan de (WA)-verzekering.
- Direct het formulier aanvraag kwartaalheffing motorrijtuigenbelasting wg kampeerauto per post opsturen.

Is bij mij allemaal geheel soepel gelopen onder prima begeleiding van de belastingadviseurs van SFA-Parkstad (info@sfa-parkstad.nl).
Alle in Nederland te regelen belastingzaken en in te vullen formulieren hebben zij mij uithanden genomen voor de schappelijke (actie)prijs van 39,- euro (ex.Btw). Ook vooraf een BPM-indicatie (gratis) gehad die prima in de buurt kwam van het uiteindelijk te betalen bedrag.
En alles werd zonder een correctie geaccepteerd voor de BPM.

Lijkt een moeilijke en lange weg, maar het valt best mee, en het is zeker de moeite waard.
Je spaart zo al snel duizenden euro's.
 

 

LMA Bruijns
09-06-2016 09:38

heb een flink aantal reacties gelezen hier, men spreekt allemaal over de 2.2 CDTI motor, dus alleen daarbij komt dit voor, niet bij een 2.0 TDCI?, of een ander type, want nogmaals, men spreekt alleen over de 2.2 TDCI. ik heb dan wel een 2.0 TDCI duratorq motor, heb Ford Nederland geraadpleegd, men deelde mij mede dat er geen problemen waren met die motor.

petruw
18-06-2016 10:16

Als ik een camper in Duitsland van een particulier koop, waar moet ik dan op letten, en wat heb ik dan allemaal nodig?

petruw
18-06-2016 10:46

9 berichten

Heeft iemand ervaring met aanschaf camper vanuit Duitsland van een particulier, ik lees alleen ervaringen van handelaren ,

Peter

p.weerman@ziggo.nl

 


Gied
06-09-2018 09:15

Ik ben sinds kort op dit forum actief en het valt mij niet mee om dit forum het goed te begrijpen.

Maar op dit item (ik hoop dat het onder de  goede vraag terecht komt) heb ik wel advies.

Ik heb dit gedaan via een handelaar, althans die had een camper staan uit Duitsland.

1. RDW is een formaliteit

2. km stand is niet altijd goed te verifiëren, daarom is onderhoudsboekje belangrijk.

3. laat de motor checken op foutcodes (OBD)

4. garantie is een moeilijk verhaal. Meestal koop je zonder garantie, van particulier dus, en voor dealergarantie kan je nergens terecht. Dit geldt sowieso voor bepaalde merken. En geloof me, er kan zoveel stuk gaan in zo'n camper dat je soms spijt hebt niet bij een dealer gekocht te hebben.

5. niet alle camperdealers en -handelaren zitten te wachten op ingevoerde campers. Hun verdienmodel is weg maar mogen de problemen oplossen met dikwijls een hoop gedoe met de eigenaar. (Terwijl dit bij personenauto's vanzelfsprekend is)

6. als je een moderne dieselmotor in hebt zitten en er is niet goed mee gereden dan kan je onverwachte kosten krijgen. Buiten de foutcodes kan je er niets aan meten. Veel elektronica en milieumaatregelen. I.h.a hoge reparatiekosten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Magic_Edition
29-10-2018 07:22

Alle info van een professional vind je hier: 
https://www.facebook.com/sfa.parkstad.6416/posts/129440847878349.
Voor 75,- euro wordt u hier van a tot z prima begeleid met maatwerk BPM-aangifte en zelfs een gratis BPM-indicatie voordat u gaat kopen.
Een echte aanrader dus.
 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Leuk en goed dat dit onderwerp weer terug is. Ik kan nog melden dat wij bij de NKC de eerste drie jaar na aankoop verzekerd zijn geweest voor het aankoopbedrag plus invoerkosten van de zes maanden oude Duitse camper. Na deze drie jaar had ik de keuze tussen verzekeren tegen dagwaarde of 5 jaar tegen de vaste taxatiewaarde met betaling van 120,- euro taxatiekosten. Voor de laatste optie heb ik gekozen en de NKC stuurde haar taxateur. Tot mijn verbazing en grote vreugde was de uitkomst van het taxatierapport 36 maanden na de invoer gelijk aan mijn aankoopbedrag plus invoerkosten. Met andere woorden. Ik heb 36 maanden gereden en gewoond voor NUL afschrijving. Dit bevestigt dus zeker het grote voordeel van het aankopen van een (jonge) camper in Duitsland. Nogmaals dank aan het servicebureau dat ons hierbij prima begeleid heeft.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

In november een hymer van een particulier geimporteerd vanuit duitsland. Bij vragen meldt je gerust, ik heb alles zelf geregeld, stelt niet veel voor als je het maar voorbereid.

 

-1  Kijken hier en daar, ik heb een aantal campers bezocht in een bepaalde straal zodat het in 1 dag te doen was.

- 2 Onderhandelen/kopen. Ophaal datum met verkoper afspreken.

- 3 Ophalen, Samen met verkoper naar lokale KFZ, Ausfuhr kenteken(geen kurzzeit) aanvragen bij plaatselijke KFZ, (let wel er moet een geldige duitse APK op zitten), dan eerst een verzekering voor dit kenteken halen, je moet nml een duitse WA verzekering op dat ausfuhr kenteken hebben, anders accepteren ze het niet, er zit altijd een kantoortje naast het KFZ waar ze ook de nummerplaten maken. Hier kan je verzekering voor 9 dagen halen. (Let op is alleen WA, ik heb op chassis nr een all risk in NL afgesloten, dit was mogelijk).

- 4 Nummertje trekken en in de rij gaan staan, overschrijven bij KFZ samen met de verkoper.

- 5 Betalen van het overschrijven en de wegenbelasting voor 2 weken van het ausfuhr kenteken en eventueel controle KFZ van chassis nr op de camper, camper moet dus mee naar KFZ.

- 6 Met ausfuhr kenteken platen laten maken op kantoortje ernaast waar je net verzekering hebt gekocht, erop zetten dan online wegenbelasting ontheffing aanvragen om in NL met deze platen te rijden(belastingdienst) dit is gratis. Bewijs even bewaren op telefoon op laptop voor als je aangehouden wordt. 

- 7 Naar huis rijden, en dan naar de RDW, kan op dezelfde platen als die nog geldig zijn(9 dagen)anders gratis 1 dagkenteken aanvragen online.

- 8 BMP aanvragen(belastingdienst), gebruik hierbij autotelex website hulp, berekenen rest BPM kan je op hun site en kost niks, die 75 euro hierboven is dus geldklopperij, rest bpm is gewoon op basis van bv een ducato bestelbus of in mijn geval een ducato maxi, het gaat om het donor voertuig(chassis), dan voor 20 euro bij autotelex online een uitdraai laten maken voor de belastingdienst, kan je zo opsturen. Is helemaal kant en klaar.

- 9 Wachten op kenteken, bij mij 1 week.

- 10 Kenteken binnen, Camper tarief aanvragen bij belastingdienst ook al staat er al kampeerwagen op het kenteken, dit moet je doen voor kwart tarief. Zolang er een aanvraag camper tarief is hoef je nog geen belasting te betalen, hier krijg je een bevestiging van.

 

ps nr 3,4,5,6 en 7 was ik in een middag mee klaar.

 

rest is hoe snel de ambtenarij is......kenteken binnen een week binnen, camper tarief duurt al wat weken, niet snel dus 😞 Maar goed we kunnen gewoon op pad 🙂 

 

Kosten als je het zelf doet: Verzekering ausfuhr kenteken voor 9 dagen 60 euro, Overschrijven/wegenbelasting ausfuhr kenteken 35 euro , RDW 100 euro, BPM aanvraag 20 euro,  totaal dus 215 euro.

Link naar reactie
Share on other sites

Dan heb jij veel geluk gehad dat ze jouw camper niet in beslag genomen hebben, want met dat Duitse Ausfuhr kenteken mag je in Nederland geen meter rijden. Ook niet met de aangevraagde ontheffing. Dat geldt alleen voor buitenlandse eigenaars van dat kenteken.
En Auto-Telex, laat me niet lachen. Had ik die aangifte gevolgd dan was ik nu 1000,- euro armer aan te betalen rest-BPM. Die kennen namelijk de regeling voor chassis-cabine bij Al-Ko chassis niet en gaan dus standaard met de gesloten cabine veel te hoog zitten. Nee, geef mij dan maar het handwerk van  www.sfa-parkstad.nl voor 75,- euro met al hun tips en juiste info over het invoertraject en transport.

Link naar reactie
Share on other sites

ik ben aangehouden bij de grens, alles was prima voor elkaar. Ik moest de heren wel even de belastingdienst link laten lezen, Dus waarom het niet mag volgens jou snap ik niet, ik heb het nml ook vooraf bij de belasting dienst en de rdw nagevraagd. En idd voor de autotelex moet je wel zelf kennis van zaken hebben en de belastingregels kennen zodat je de goedkoopste optie kan nemen. Ik had het ook vrijblijvend laten berekenen via een expert en kwam op nagenoeg hetzelfde bedrag uit als ik via autotelex Maar ieder heeft zijn eigen ding om het te regelen. 

 

voor ausfuhr kenteken zie deze data: Zie vooral de belastingdienst link, mag gewoon!!!

 

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=41435

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik

aangepast door SkiRon
Link naar reactie
Share on other sites

Allemaal grote onzin. Het mag niet met gele platen en ook niet met rode platen uit Duitsland. Deze regels zijn van vroeger en gelden nu niet meer. Per 1-1-2018 is toezicht hierop aangescherpt. En bovendien wat is de status van een mijnheer Frans die dit op een forum schrijft ???
En de Belastingdienst link zegt helemaal niets over het rijden met gele en rode kentekens uit Duitsland, maar slechts over het rijden met een gewoon op naam van een Duitser geregistreerd kenteken. Daar mag inderdaad met deze ontheffing veertien dagen in Nederland mee rijden.

Even onze grote alwetende vriend Google gebruiken en je staat volkomen in je hemd, kijk maar:
 

Het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland door een inwoner van Nederland is NIET toegestaan. Op het gebruik van een Duits exportkenteken of Duits Kurzzeitkennzeichen staan hoge boetes. Deze kentekenplaten zijn te herkennen aan een geel of rood vlak aan de rechterzijde van de kentekenplaat.
8 jan. 2016https://www.anwb.nl › experts › juridisch › is-het-toegestaan-om-met-een-du...
 
 
 
VERBODEN: Rijden met Duits Exportkenteken in Nederland ...
9 okt. 2018 - STRENG VERBODEN: Rijden met een Duits Exportkenteken in ... die gebruik maken van deze kentekenplaten met een rood of geel vlak.

En ik ken iemand persoonlijk die met zo'n voertuig aan de grens is gepakt. De camper werd in beslag genomen. Hij kreeg 100% boete op houderschapsbelasting, BPM en BTW. Dat was zo'n groot bedrag dat hij niet kon/wilde betalen en de camper is daarop verbeurd verklaard en openbaar verkocht door de dienst Domeinen.

Jij mag dus God danken op je blote voeten met een Pelgrimstocht.
Link naar reactie
Share on other sites

hmm blijft vreemd, ik ben nml door de douane aangehouden en mocht door na het tonen van die ontheffing en mijn verwijzing naar de belastingdienst, ook de anwb weet  niet alles, en bij uw linkje van de anwb staan ook tegenstrijdige berichten in de reacties, mocht het echt niet toegestaan zijn ben ik wel foutief geinformeerd door de belasting dienst. 

 

Die meneer Frans is politie voorlichter. Ook die weten het vaak niet, van de politie krijg ik ook tegenstrijdige antwoorden, de een zegt dat het zo mag en de ander zegt van niet, daar heb je dus ook niets aan.

 

Maar voortaan om problemen te vermijden rijd ik tot de grens en gooi er dan een eendagskenteken op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

verder vond ik nog het volgende, het lijkt hem in de geldigheid van het ausfuhr kenteken te zitten, tot 15 dagen met ontheffing lijkt toegestaan, langer wordt gezien als belasting(bpm) ontduiking en volgt het verhaal van boete, inbeslagname etc. zie quote's hieronder.

 

2. Zollkennzeichen (DE), mogelijkheid van 9 t/m 365 dagen geldig.

zollkennzeichen800pixelre-1.png?resize=3

check-40319_960_720-1.png?resize=94%2C91

Het Zollkennzeichen is een Duits export kenteken (tijdelijke registratie voor een langere looptijd) en is het enige juiste kenteken wat u kunt gebruiken om met een importauto vanuit Duitsland naar Nederland te rijden. U moet dit kenteken aanschaffen met een maximale duur van 15 dagen om niet in overtreding te komen in Nederland. De datum die in het rode vlak staat, is de afloopdatum van het Duitse exportkenteken en mag niet langer geldig zijn dan 14 dagen [in Nederland]. Naast dit kenteken moet u een verzekering afsluiten voor deze periode. Om helemaal zeker te zijn dat u geen problemen gaat krijgen met de politie, douane of andere overheidscontroleurs tijdens de overtocht, vraagt u een vrijstelling aan voor dit Duitse exportkenteken bij de Nederlandse belastingdienst, voor een periode van maximaal 14 dagen. De vrijstelling en de bpm aangifte neemt u dan mee in de auto en laat u zien, in het geval dat u wordt aangehouden. Op deze manier doet u het juiste en gaat ook geen enkel probleem krijgen. Het voordeel van een Duitse exportkenteken is ook dat u in Nederland gedurende deze periode (van 14 dagen) mag rijden met dit kenteken. Zomede kunt u na de invoer bij de RDW gewoon doorrijden met uw nieuwe importauto en alvast genieten.

Dit kenteken is herkenbaar aan het rode vlak op het kenteken met een geldigheidsdatum.

 

Er worden veel verhalen geschreven over hoge boetes die worden uitgegeven als u rijdt met een Zollkennzeichen, over de nog te betalen Bpm + een vergrijpboete (+50%) of dat de politie direct een boete geeft van €450,- als er wordt gereden met het Kurzzeitkennzeichen. 

Helaas wordt er ook misbruik van gemaakt om de belasting (BPM) te ontduiken. Uit deze reden reikt de Belastingdienst/Politie/Douane hiervoor boetes uit. Het is mogelijk om een Duitse exportkenteken (Zollkennzeichen) te bestellen voor een periode van/tot een jaar. Als u met dit kenteken meerdere maanden in Nederland rijdt zonder de auto in te voeren en dus BPM te betalen, bent u in overtreding en riskeert u een flinke boete. Het is alleen terecht dat de Belastingdienst hiervoor een boete uitschrijft omdat alle andere mensen netjes BPM hebben betaald. De boetes die worden uitgeschreven kunnen zeer hoog zijn en zeker als er opzet in het spel is. Dit wordt beschouwd als belastingontduiking.

 

Ook de anwb lijkt dit te bevestigen:

 

ANWB Expert

U vraagt of u met een Duits export kenteken in Nederland mag rijden.

Duits export kenteken in Nederland 
Tegenwoordig wel, zolang dat kenteken nog geldig is of met een maximale duur van 14 dagen. U moet online via de Belastingdienst een ontheffing daarvoor aanvragen. Wanneer u een zogenoemde vrijstelling bij kort gebruik auto of motor in Nederland aanvraagt, mag u dus tijdelijk legaal met dit kenteken in Nederland rijden. De hele procedure, spelregels en de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik kunt u regelen via deze pagina.

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door SkiRon
Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-1-2020 om 18:36, SkiRon zei:

hmm blijft vreemd .... mocht het echt niet toegestaan zijn ben ik wel foutief geïnformeerd door de belasting dienst. 

 

Die meneer Frans is politie voorlichter. Ook die weten het vaak niet, van de politie krijg ik ook tegenstrijdige antwoorden, de een zegt dat het zo mag en de ander zegt van niet, daar heb je dus ook niets aan.

 

Maar voortaan om problemen te vermijden rijd ik tot de grens en gooi er dan een ééndagskenteken op.


Dat ééndagskenteken mag ook niet, dat is namelijk alleen voor de rit van grens of het stallingsadres via de kortste weg v.v. naar de RDW-invoerkeuring.

Tja, Belastingtelefoon daar kennen we allemaal de kwaliteit van. Ver beneden peil, lange wachttijden en geen enkele mogelijkheid om hen aan te spreken op de gevolgen van verkeerde voorlichting.

Ik had van SFA-Parkstad een e-mail gekregen met als onderwerp "Hoe haal ik een buitenlands voertuig naar Nederland?". Daar stonden vier mogelijkheden in die mij allemaal juist voorkwamen. Ik heb die gevolgd en dat is zonder een centje pijn verlopen.
 

 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Ja dat van dat eendagskenteken is mij bekent, ik ben vanuit DE rechtstreeks naar de RDW gereden dus had in mijn geval gekund.

Maar goed tegen de tijd dat ik het weer nodig heb ga ik me er weer in verdiepen. Blijft triest dat je nergens goed terecht kan met je vragen bij de overheid.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-1-2020 om 01:12, SkiRon zei:

ik ben aangehouden bij de grens, alles was prima voor elkaar. Ik moest de heren wel even de belastingdienst link laten lezen, Dus waarom het niet mag volgens jou snap ik niet, ik heb het nml ook vooraf bij de belasting dienst en de rdw nagevraagd. En idd voor de autotelex moet je wel zelf kennis van zaken hebben en de belastingregels kennen zodat je de goedkoopste optie kan nemen. Ik had het ook vrijblijvend laten berekenen via een expert en kwam op nagenoeg hetzelfde bedrag uit als ik via autotelex Maar ieder heeft zijn eigen ding om het te regelen. 

 

voor ausfuhr kenteken zie deze data: Zie vooral de belastingdienst link, mag gewoon!!!

 

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=41435

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 17-1-2020 om 11:00, Magic Ed. zei:

@Hymer: Jij quote alleen maar. Wil er ons ook nog iets vertellen erbij ??

 

Beste Magic Ed van SFA-Parkstad, jij weet duidelijk niet waar je het over hebt:

 

Op 4-1-2020 om 17:44, Magic Ed. zei:

Allemaal grote onzin. Het mag niet met gele platen en ook niet met rode platen uit Duitsland. Deze regels zijn van vroeger en gelden nu niet meer. Per 1-1-2018 is toezicht hierop aangescherpt. En bovendien wat is de status van een mijnheer Frans die dit op een forum schrijft ???
En de Belastingdienst link zegt helemaal niets over het rijden met gele en rode kentekens uit Duitsland, maar slechts over het rijden met een gewoon op naam van een Duitser geregistreerd kenteken. Daar mag inderdaad met deze ontheffing veertien dagen in Nederland mee rijden.

Even onze grote alwetende vriend Google gebruiken en je staat volkomen in je hemd, kijk maar:

 

Ja google is leidend, ik zal even een stukje typen dat het wel mag. Heft dit dan het gevoel op dat het niet mag?
 

Het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland door een inwoner van Nederland is NIET toegestaan. Op het gebruik van een Duits exportkenteken of Duits Kurzzeitkennzeichen staan hoge boetes. Deze kentekenplaten zijn te herkennen aan een geel of rood vlak aan de rechterzijde van de kentekenplaat.
8 jan. 2016https://www.anwb.nl › experts › juridisch › is-het-toegestaan-om-met-een-du...
 
Anwb experts weten meer van DE koffie net als leraren. Morgen is het antwoord groen en de week erop rood.
 
VERBODEN: Rijden met Duits Exportkenteken in Nederland ...
9 okt. 2018 - STRENG VERBODEN: Rijden met een Duits Exportkenteken in ... die gebruik maken van deze kentekenplaten met een rood of geel vlak.
 
Dit stukje hierboven is van één van de grootste auto importbedrijf mannen die graag hun eigen pakket aan je willen verkopen met een 'EU transport kenteken' (zo noemen zei het) maar eigenlijk krijg je een ééndagskenteken voor veel geld. Dit stukje tekst klopt van geen kanten, puur angst zaaien.
 

En ik ken iemand persoonlijk die met zo'n voertuig aan de grens is gepakt. De camper werd in beslag genomen. Hij kreeg 100% boete op houderschapsbelasting, BPM en BTW. Dat was zo'n groot bedrag dat hij niet kon/wilde betalen en de camper is daarop verbeurd verklaard en openbaar verkocht door de dienst Domeinen. 
 
Helaas zo snel gaat dit niet in het mooie Nederland!! 

Jij mag dus God danken op je blote voeten met een Pelgrimstocht.
 
Beetje angst zaaien bij onwetende mensen. Wel eerst linken naar SFA-Parkstad, Sociaal Financieel Afhankelijk van dit forum?
 
Op 5-1-2020 om 19:39, SkiRon zei:

Ja dat van dat eendagskenteken is mij bekent, ik ben vanuit DE rechtstreeks naar de RDW gereden dus had in mijn geval gekund.

Maar goed tegen de tijd dat ik het weer nodig heb ga ik me er weer in verdiepen. Blijft triest dat je nergens goed terecht kan met je vragen bij de overheid.

 
Bespaar je de moeite, je manier van denken klopt.
 

 

 

Geniet allen van jullie camper, Hans hier gaat voor de volgende corona.

aangepast door sunA
Link naar reactie
Share on other sites

Zijn ze hier allemaal zo onaardig tegen elkaar?  Dan ben ik zo weer weg.
Onlangs onze eerste camper gekocht in België en daarom ook lid geworden van de NKC.
En ja, de import ook laten regelen door Sfa-Parkstad. Alles zo verlopen als zij aangaven en super tevreden.
Ze controleerden zelfs de RDW kentekendatabase en zagen direct dat de keurmeester een fout in ons nadeel had gemaakt waardoor we de 15% fijnstofheffingstoeslag op de wegenbelasting zouden moeten gaan betalen. Keurmeester kon kennelijk niet omrekenen van mg/km naar g/km dat toch echt op het ingeleverde Cvo stond. Na de melding van Sfa heb ik met de RDW gebeld en die gaven aan dat dit alleen hersteld kon worden middels een schriftelijk bezwaar onder toevoeging van bewijs (het Cvo dus). Dat heb ik opgestuurd en binnen één week bericht dat het verbeterd was.
En nee, ik werk niet bij Sfa en heb er ook geen aandelen van.
 

Link naar reactie
Share on other sites

nee hoor maar als er in elke post wordt benadrukt hoe goed sfa..... is (niet alleen in dit topic) wordt je er een beetje moe van.  Blij dat alles goed verlopen is, nu genieten van de camper, voorjaar komt eraan 🙂

 

Wat betreft die controle in de RDW database, dit hadden ze tijdens de keuring/1e inschrijving kunnen doen, had je achteraf ook niet bezwaar hoeven aantekenen, je krijgt nml een uitdraai van de keurmeester hoe het op kenteken komt te staan, dan krijg je uitleg van de keurmeester en als alles klopt wordt het definitief, althans zo ging het bij mij. 

aangepast door SkiRon
Link naar reactie
Share on other sites

Wij kregen van de keurmeester helemaal niets en ook nauwelijks uitleg. Het enig wat hij zei is "ik stuur het keuringsrapport digitaal naar de Belastingdienst". Ik stond erbij en vergat de tip van Sfa om te vragen dat ik als c.c. in dat bericht werd toegevoegd. Dus wat blij dat Sfa dit opmerkte.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Indien jullie elkaar niet vertrouwen dan cash betalen, boter bij de vis bij afhalen.
Zorg wel dat je het opname bewijs van de bank meeneemt, anders kunnen ze je bij een controle als witwasser/drugdealer in de boeien slaan.
Andere mogelijkheid is ter plekke met de telefoon online betalen. Dan laat je de verkoper meekijken en hij heeft het dan wegens buitenlandse overboeking wel pas één werkdag later op de rekening staan.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb het gewoon online overgemaakt zoals door GreDon aangegeven, had mijn laptop meegenomen, meteen na overschrijving gedaan, verkoper bewijs van betaling laten zien maar ook 10 min later stond het op de rekening van de verkoper(in mijn geval dus geen werkdag). Was ook in duitsland. Van te voren wel even je bank inlichten vanwege het hoge bedrag.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, HymerBoy zei:

Ik heb het gewoon online overgemaakt zoals door GreDon aangegeven, had mijn laptop meegenomen, meteen na overschrijving gedaan, verkoper bewijs van betaling laten zien maar ook 10 min later stond het op de rekening van de verkoper(in mijn geval dus geen werkdag). Was ook in duitsland. Van te voren wel even je bank inlichten vanwege het hoge bedrag.

 

Goed geregeld. Zo hebben wij het ook gedaan. En vervolgens hier naar de RDW en een professional de BPM laten regelen en de kat was in het bakkie en in de beurs nog een leuk bedrag over t.o.v. de aanschaf in NL.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...