Ga naar inhoud

TIPS GEZOCHT: Welke 6-7 pers. camper moet ik kiezen?


Vinson
 Share

Recommended Posts

Lieve mensen,

Mijn gezin en ik willen in de nabije toekomst een rondreis maken binnen de EU. We zijn met 2 volwassenen en 4 kinderen (0-8). We zijn van plan om tenminste 6-8 weken rond te reizen en als het bevalt wellicht langer. Ik heb een vraag over het 'woongedeelte' en een vraag over de basis. 

ONZE WENSEN
Prijs 25.000 - 35.000
Bouwjaar 2000+

Rijbewijs B
6 zitplaatsen (4+2)
XXL Garage
4 vaste slaapplaatsen (Bijv. 2 pers. alkoof en 2 x 1 pers. stapelbed) en 2/3 ombouw.

VRAAG 1: WOONGEDEELTE
Ik heb me al redelijk ingelezen en ook een enkele camper bekeken maar kan eigenlijk niet zoveel vinden over de kwaliteit van de bouwer.
Ik snap dat campers onderling enorm verschillen (bouwjaar, type, staat van onderhoud etc.) maar wil graag vragen om jullie algemene feedback / ervaringen mbt onze potentiële kandidaten:

Dethleffs Globetrotter
EVM
Rimor Superbrig 
Pilote Atlantis
Mc Louis Glamys
Rollerteam

VRAAG 2: BASIS
Vinden jullie dat er een groot verschil zit tussen een 2.4, 2.5 of een 2.8 motor en zijn er grote verschillen in kwaliteit tussen Ford, Fiat of Mercedes en waar moet ik op letten/aan denken?

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en energie!

Een mooie dag gewenst,
Vinson   

aangepast door Vinson
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Dr.Dream zei:

Die vind je niet voor rijbewijs B onder de 3500 kg.
Een camper die voor het aantal personen/slaapplaatsen in de buurt komt is de Adria Coral (A670) XL. Die is 4400 Kg.
Mercedes is niet betaalbaar, Ford motoren in campers zijn grote vraagtekens.
De meeste keuze aan campers vind je hier
 

Dank voor de reactie. Heb je een voorkeur uit de genoemde bouwers? Waarom zijn Ford motoren een groot vraagteken? Mobile.de ken ik, meer keuze misschien maar ik ben toch niet van plan te importeren. 

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, HymerBoy zei:

rijbewijs B voor een 6 persoons camper lijkt me een grote uitdaging, ook nog met XXL garage, die hou je niet onder de 3500kg(beladen incl. alle reizigers), beter c1 halen is de keuze makkelijker.

Ik zal nog eens bekijken of ik C1 wil halen. Veel 6 persoons campers pretenderen met een rijklaar gewicht van 2800-2900 en Max van 3500 dat je deze op B zou kunnen rijden. Maar dat is in jouw beleving dus niet zo?

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Vinson zei:

Veel 6 persoons campers pretenderen met een rijklaar gewicht van 2800-2900 en Max van 3500 dat je deze op B zou kunnen rijden. Maar dat is in jouw beleving dus niet zo?

Laat je vooral niet afschrikken, maar ik denk dat @HymerBoy wel een punt heeft. Kijk maar eens rond op Marktplaats: de meeste kampeerauto’s zijn ingericht voor 4 personen en worstelen dan al met overgewicht. En dan heb ik het nog niet eens over campers ingericht voor meer dan 4 personen. Het massa rijklaar gewicht is het gewicht van de camper met 90 procent vulling van de brandstoftank, een eventueel meegeleverd reservewiel, gereedschap en een bestuurder van 75 kilogram. Bij campers wordt een gastank met 90 procent vulling en een 90 procent gevulde schoonwatertank meegewogen. De fabrikant geeft dit gewicht op per type camper. Je kunt je afvragen in hoeverre dit gewicht nog klopt wanneer er later allerlei accessoires zijn bijgebouwd zoals een schotel op het dak, luchtvering en verzin zelf maar wat er nog meer aan extra’s op of in een kampeerauto kan zitten.

Scharrel eens rond op internet en ontdek dat overgewicht van kampeerauto’s nogal een issue is.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Wim Corduwener zei:

Laat je vooral niet afschrikken, maar ik denk dat @HymerBoy wel een punt heeft. Kijk maar eens rond op Marktplaats: de meeste kampeerauto’s zijn ingericht voor 4 personen en worstelen dan al met overgewicht. En dan heb ik het nog niet eens over campers ingericht voor meer dan 4 personen. Het massa rijklaar gewicht is het gewicht van de camper met 90 procent vulling van de brandstoftank, een eventueel meegeleverd reservewiel, gereedschap en een bestuurder van 75 kilogram. Bij campers wordt een gastank met 90 procent vulling en een 90 procent gevulde schoonwatertank meegewogen. De fabrikant geeft dit gewicht op per type camper. Je kunt je afvragen in hoeverre dit gewicht nog klopt wanneer er later allerlei accessoires zijn bijgebouwd zoals een schotel op het dak, luchtvering en verzin zelf maar wat er nog meer aan extra’s op of in een kampeerauto kan zitten.

Scharrel eens rond op internet en ontdek dat overgewicht van kampeerauto’s nogal een issue is.

 

Dank je voor je berichtje Wim. Ik denk dat ik dan toch serieus het behalen van een C1 moet overwegen. Denk niet dat dat een probleem moet zijn en dan hoeven we minder na te denken over een extra bakje lego mee. Met de meiden gaat het heel snel haha. Bovendien willen we zelf ook van alles meenemen: fietsen, een opblaasbare voortent, stoelen, tafel, kleine wasmachine, beetje speelgoed, boeken, spelletjes. Dus dan zit je er waarschijnlijk razendsnel overheen. Kan de basis van de meeste campers het omzetten naar 3500+ KG aan?      

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Vinson zei:

Kan de basis van de meeste campers het omzetten naar 3500+ KG aan?      

Dat is ook nog wel een dingetje wat je écht zelf van te voren goed moet uitzoeken. Voor veel kampeerauto’s staat het maximaal toelaatbare gewicht op 3500 kilogram, maar niet elke kampeerauto kun je bij de RDW laten verhogen. Doe vooral zélf onderzoek en laat je niet informeren door verkopers die snel willen verkopen.
Bij de meeste fabrikanten kun je informeren wat er aan gewichtsverhoging mogelijk is. Zij moeten dan een certificaat opsturen plus een nieuw typeplaatje en dat doen die slimmeriken niet voor niks.  In mijn geval kan ik zonder technische aanpassing met 350 kg verhogen, maar inclusief kosten RDW komt dat op 350 euro; dat is een euro per kilo.

Voor je wegenbelasting maakt het qua kosten niets uit omdat zij uitgaan van het ledige gewicht. 

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een camper die 4250 kg mag wegen. 3200 kg rijklaar gewicht op het kenteken. Ik heb de camper vorige week op de weegbrug gehad met een volle dieseltank, lege schoon en vuile watertank. Er lagen wat spullen in de garage, stoelen, tafel en nog een 25 kg aan spullen. De camper woog 4040 kg. Ik ben nu bezig om de camper op 4500 kg op kenteken te zetten. 

Een camper voor 6 personen onder de 3500 kg houden gaat nooit lukken. Je kunt overwegen om er een aanhanger aan te hangen. Dan moet je rijbewijs BE hebben. 

De meeste campers mogen 2000 kg trekken.

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, trailerad zei:

Wij hebben een camper die 4250 kg mag wegen. 3200 kg rijklaar gewicht op het kenteken. Ik heb de camper vorige week op de weegbrug gehad met een volle dieseltank, lege schoon en vuile watertank. Er lagen wat spullen in de garage, stoelen, tafel en nog een 25 kg aan spullen. De camper woog 4040 kg. Ik ben nu bezig om de camper op 4500 kg op kenteken te zetten. 

Een camper voor 6 personen onder de 3500 kg houden gaat nooit lukken. Je kunt overwegen om er een aanhanger aan te hangen. Dan moet je rijbewijs BE hebben. 

De meeste campers mogen 2000 kg trekken.

inderdaad, ga zeker niet uit van het rijklare gewicht op papier, dat klopt nooit, is altijd veel zwaarder, wegen is weten, de mijne was rijklaar op papier 2900kg, heb hem gewogen leeg, zonder watertank vulling, half volle dieseltank en geen personen al 3100kg.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, HymerBoy zei:

inderdaad, ga zeker niet uit van het rijklare gewicht op papier, dat klopt nooit, is altijd veel zwaarder, wegen is weten, de mijne was rijklaar op papier 2900kg, heb hem gewogen leeg, zonder watertank vulling, half volle dieseltank en geen personen al 3100kg.

Zit net te denken:  wat nou als je er een aanhangwagen achter hangt tot 750kg? Dan kun je mooi extra meenemen zonder een C1 rijbewijs of het risico van overladen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 24-9-2021 om 11:39, Adriatik zei:

Geen idee waarom je dat vraagt. Ik wil het je best vertellen, maar ik weet op voorhand zeker dat er geen 2 volwassenen en 4 kinderen in passen.


Puur uit interessen in je ervaringen met de kwaliteit van de camper basis, type/merk, de motor en de 'opbouw' in het algemeen.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 24-9-2021 om 11:39, Adriatik zei:

Geen idee waarom je dat vraagt. Ik wil het je best vertellen, maar ik weet op voorhand zeker dat er geen 2 volwassenen en 4 kinderen in passen.

Op zich lijkt het me niet gek om op een forum voor camperaars te delen met welke camper je rijdt. Op een ander forum bestaat de mogelijkheid om in het onderschrift te vertellen waarin je rijdt. Als iemand dan bijvoorbeeld een vraag heeft dan hoeven anderen niet steeds te vragen om welke camper het gaat. Maar de mogelijkheid om een onderschrift toe te voegen heeft de beheerder niet aangevinkt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Lieve mensen,

Alhoewel ik heel dankbaar ben voor alle reacties, heb ik tot dusver nog geen echte antwoorden gehad op mijn 2 vragen en zijn we alleen ingegaan op de kwestie van een b of C1 rijbewijs bij een 6-7 persoons camper. 

1. Graag jullie algemene feedback / ervaringen mbt onze potentiële kandidaten:
Dethleffs Globetrotter
EVM
Rimor Superbrig 
Pilote Atlantis
Mc Louis Glamys
Rollerteam

2. Vinden jullie dat er een groot verschil zit tussen een 2.4, 2.5 of een 2.8 motor en zijn er grote verschillen in kwaliteit tussen Ford, Fiat of Mercedes en waar moet ik op letten/aan denken?

Bij voorbaat dank en een hele mooie zondag gewenst!

aangepast door Vinson
Link naar reactie
Share on other sites

Dag @Vinson

Onder andere gaat het hier over gewicht, daarom zou het handig zijn als je de gewichten bij je suggestie noemt. Blijkbaar heb je een paar campers op het oog en als je linkjes plaatst dan kunnen anderen kijken welke reële opties zijn.

Voor wat betreft de Ford-motoren heeft alleen de 2.2 TDCi van Ford, geproduceerd in de periode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010 een issue. Gebleken is dat bij deze motoren een gat in de zuiger kan ontstaan, waarna de motor op hol slaat en met veel rookontwikkeling onherstelbaar kapot gaat. De 2.4-motor van Ford is een compleet andere motor en heeft achterwielaandrijving. Zelf heb ik een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.

Een beetje een dingetje is volgens mij wel dat als er met één Ford Transit wat aan de hand is Dan zijn ineens alle andere modellen van Ford Transit ook besmet en ontstaan allerlei indianenverhalen.

Voor wat betreft de ander merken zoals Fiat en Mercedes, is het goed om rond te kijken op het internet, want elk merk heeft hier-en-daar wel issues.

Succes en laat je niet gek maken.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

9 minuten geleden, Wim Corduwener zei:

Dag @Vinson

Onder andere gaat het hier over gewicht, daarom zou het handig zijn als je de gewichten bij je suggestie noemt. Blijkbaar heb je een paar campers op het oog en als je linkjes plaatst dan kunnen anderen kijken welke reële opties zijn.

Voor wat betreft de Ford-motoren heeft alleen de 2.2 TDCi van Ford, geproduceerd in de periode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010 een issue. Gebleken is dat bij deze motoren een gat in de zuiger kan ontstaan, waarna de motor op hol slaat en met veel rookontwikkeling onherstelbaar kapot gaat. De 2.4-motor van Ford is een compleet andere motor en heeft achterwielaandrijving. Zelf heb ik een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.

Een beetje een dingetje is volgens mij wel dat als er met één Ford Transit wat aan de hand is Dan zijn ineens alle andere modellen van Ford Transit ook besmet en ontstaan allerlei indianenverhalen.

Voor wat betreft de ander merken zoals Fiat en Mercedes, is het goed om rond te kijken op het internet, want elk merk heeft hier-en-daar wel issues.

Succes en laat je niet gek maken.

Dankjewel voor je reactie! Ik denk er trouwens over om een extra gesloten aanhangwagen mee te nemen. "Onder andere gaat het hier over gewicht, daarom zou het handig zijn als je de gewichten bij je suggestie noemt." << Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Mogelijke kanshebbers / soort camper waarnaar ik nu kijk:

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/campers/m1724032874-pilote-atlantis-a8-nette-6-persoons-camper-weinig-kms.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/campers/m1750143327-rimor-europeo-ng-8-2005-euro-4-8-zitplaatsen-met-gordels.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/campers/m1738355521-complete-ruime-gezinscamper-7-slaapplaatsen-fijne-indeling.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/campers/m1721493686-dethleffs-camper-fiat-ducato-met-xl-garage.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

aangepast door Vinson
Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-9-2021 om 13:47, Vinson zei:


Puur uit interessen in je ervaringen met de kwaliteit van de camper basis, type/merk, de motor en de 'opbouw' in het algemeen.

Een beetje vreemde vraag vind ik het wel in dit draadje waarin het je gaat om een 6 tot 7 persoonscamper. Maar wanneer je een nieuw draadje opent waarin je deze vraag aan alle forumleden stelt zal ik er graag antwoord op geven.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...