Ga naar inhoud

Lithium huishoud accu loopt leeg als we rijden


Inge van Dijk
 Share

Recommended Posts

Wij hebben een camper met een Fiat Ducato 2.3 160pk motor. Daarnaast hebben wij er een lithium accu (x75) in zitten. Deze zat er al in bij aflevering. Nu hebben wij sinds aflevering (maart 2020) al dat de litium accu leegloopt als we rijden. Ook als de koelkast uit staat, dus het is niet de koelkast. Uiteraard terug naar de dealer om de electronica te laten checken. Ze hebben diverse onderdelen vervangen (weet niet precies welke). Helaas hielp het niet… Daarna is ie bij een fiatdealer geweest, daar bleek de dynamo te weigig stroom te leveren bij inspanning. Deze is vervangen, maar helaas het probleem is nog niet verholpen. Na zelf wat op onderzoek uit te zijn gegaan in onze camper (we worden er echt een beetje moe van dat we iedere keer onze camper best lang kwijt zijn, dus zelf maar eens iets uitzoeken. Hallo lief forum 🙂), kwamen wij erachter dat de lader een CBE CB516 (met 2 standen: lood en gel) is. Onze vragen zijn nu als volgt: 

 

- kan deze lader de oorzaak zijn van het ontladen tijdens het rijden? (Deze lijkt ons namelijk helemaal niet geschikt en gevaarlijk nog ook 🤨)

- zijn er nog andere ooraken mogelijk van het ontladen van de lithium accu tijdens het rijden?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Een lithium accu heeft een heel andere laadkarakteristiek als een loodaccu. Ook de stand “gel” is daar niet geschikt voor. Immers, een gel accu is gewoon een loodaccu waarin het zuur in een gelei zit.

Zorg dus voor een acculader met een stand lithium en daarnaast een booster (DC-DC converter) om de lithium accu ook door de dynamo te kunnen laten laden (er van uitgaande dat je een euro 6 temp motor hebt met intelligente dynamo). Daarnaast (met een booster) bescherm je daarmee ook de dynamo tegen te hoge laadstromen.

Nog steeds zijn er mensen (en helaas ook dealers) die stellen dat een lithium accu een simpele drop in is, zonder dat er verder iets aan voertuig of installatie gewijzigd hoeft te worden omdat het BMS van de accu alles wel regelt. Bullshit dus, helaas heb je dat nu aan den lijve ondervonden.

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Inge van Dijk zei:

Nu hebben wij sinds aflevering (maart 2020) al dat de litium accu leegloopt als we rijden.

In welk tijdbestek? Heb je verbruikers aan als je onderweg bent? Ondanks dat er niet of nauwelijks niet door de dynamo wordt geladen zal er iets moeten zijn die de accu leeg laat lopen. Niet laden betekend niet dat hij zomaar leeg mag lopen.

Welke verbruikers heb je zoal?

4 uren geleden, Inge van Dijk zei:

kwamen wij erachter dat de lader een CBE CB516 (met 2 standen: lood en gel) is.

Waarom en door wie is er voor deze lader gekozen? Welk merk en type EBL zit er trouwens in de camper?

Wat ik zou doen: 

  • Een 12v DC lader installeren die er voor zorgt dat de accu onder het rijden wel wordt geladen (Victron Orion of iets dergelijks);
  • Een 230-12v lader die wel geschikt is voor een LiFePo4 accu;
  • En ik lees niets over zonnepanelen en lader, heb je die niet en waarom niet?

Maar eerst achterhalen waar die stroom blijft onder het rijden.

 

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, GeMa zei:

Nog steeds zijn er mensen (en helaas ook dealers) die stellen dat een lithium accu een simpele drop in is, zonder dat er verder iets aan voertuig of installatie gewijzigd hoeft te worden omdat het BMS van de accu alles wel regelt. Bullshit dus, helaas heb je dat nu aan den lijve ondervonden.

Dat verklaard toch helemaal niet waarom die accu leeg loopt onder het rijden.

Link naar reactie
Share on other sites

Als de accu niet of verkeerd wordt geladen en er door sluipverbruik (er is altijd wel iets dat stroom vraagt) steeds iets uit gaat, verklaart dat het "leeglopen". Daarnaast sluit ik niet uit dat door de voor lithium gebrekkige installatie er her en der schade is ontstaan. Vergis je niet, bij een LifePO4 (lithium) accu kunnen laad- en ontlaadstromen gaan lopen van 100-150 ampère!

 

En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet persé tegen LifePO4, maar als je er voor kiest, doe dat dan verstandig met het juiste advies en een aangepaste installatie.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wij hebben exact hetzelfde probleem en komen nu net terug van de fiat garage met een nieuwe dynamo....maar morgen moeten we naar onze dealer die terug een lithium batterij wil steken met andere aansluitingen...Als ik jullie verhaal lees weet ik nog niet zozeer of ik dat wel ga doen...
Hier is onze historiek :

Het gaat om volgende opstelling : Chausson 6040 integraal op Fiat Chassis 160pk, automaat, Euro6 motor. Door Chausson standaard geleverd : Een acculader BCE516 en een booster van Redarc 25A.  Door de dealer geplaatst een lithium batterij van PowerXtreme.  We hebben geen omvormer en geen zonnepaneel. Onze keuze voor een lithium batterij was vooral gewicht en levensduur.

Als de camper ging rijden en de ijskast op 12 V stond merkten we via de app dat de batterij ontlaad werd met -32A. Als we de ijskast volledig uitzetten bleef er nog altijd een ontlading van -8 tot -16A.
Na een rit van 100 km (niet ver dus) kwam ik aan met een batterij die al serieus discharched was. Aan de stroompaal ging dan de acculader BCE516 keihard aan het werk met constant de ventilator op, om terug tot 100 % te komen. Vervolgens bleef de batterij  een paar uur op 100 % in stand-by modus om daarna weer te dischargen tot 75 % om dan weer terug naar 100 % te gaan enz.

De dealer heeft na deze vaststelling een aantal zaken aangepast :
1. Een aantal aansluitingen gecontroleerd/aangepast – probleem niet verholpen.
2. Een nieuwe lithium batterij geprobeerd – probleem niet verholpen
3. Een zwaardere laadbooster geplaatst (redarc type BCDC1250D) – probleem niet verholpen.
4. Zekeringen gecontroleerd : waren allemaal ok.
5. Terug een gewone AGM batterij geplaatst : probleem gedeeltelijk opgelost : ttz, de batterij loopt niet meer leeg (of misschien nog wel, maar met een AGM batterij is er geen app) MAAR de laadbooster wordt gloeiend heet.
Op onze aanvraag is dan ook de laadbooster voorlopig afgekoppeld.
6. Op eigen initiatief  naar de Fiat garage gereden om een foute dynamo uit te sluiten…maar helaas waren de metingen daar niet perfect. Start accu gaf 100 % maar dynamo laadde slechts met 12 V ipv de gebruikelijke 14,40
Er werd vandaag een nieuwe gestoken en die doet het terug ok. Waarom was die dynamo niet goed ? Door de lithium batterij ? Foute aansluitingen ? Geen idee
 
Huidige situatie : Ik rij met een nieuwe camper met Euro6 motor maar zonder laadbooster omdat die gloeiend heet wordt en ik heb geen lithium batterij meer omdat die werd leeggezogen.  

Eerst hoopte ik nog op het feit dat de dynamo misschien ‘af’ fabriek een fout had en dat daardoor de boel niet werkte. Maar als ik lees dat jullie exact hetzelfde hebben, begin ik toch te twijfelen en denk ik eerder aan een aansluit probleem….

Alle tips welkom !



Link naar reactie
Share on other sites

Dat de dynamo bij een volle start accu 12 volt geeft is normaal, het zou nog lager moeten zijn 11,2 volt komt zelfs voor bij dynamo's met euro 6 motoren.

Wat voor EBL zit er in de camper?

Wat voor koelkast, compressor of absorptie?

Normaal gesproken zou een absorptie koelkast onder het rijden geen stroom van de HH accu mogen krijgen. Dit krijgt hij van de startaccu die vervolgens weer stroom krijgt van de dynamo.

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, GreDon zei:

Volgens mij krijgt de koelkast op 12-V altijd spanning van de HH-accu. En moderne elektronica in de voor het milieu vanaf Euro-6 geknepen dynamo laadcycli houden deze niet op pijl. Daarom zou je zeker bij deze voertuigen de koelkast niet op automaat moet rijden maar op gas. Heb je dat reeds getest? Loopt de HH-accu dan nog steeds even snel leeg?

Je mag niet met een "brandende" koelkast rijden, zo staat het ook ingesteld. En de dynamo kan prima de huishoudaccu bijladen (ook een LifePO4) mits er in het geval van een Euro 6 motor met intelligente dynamo een booster (DC-DC converter) op zit.

 

En als je de standaard (lood) accu door een LifePO4 vervangt, moet je wel zorgen dat de acculader en booster geschikt en juist ingesteld worden voor LifePO4. LifePO4 heeft namelijk een andere laadkarakteristiek en hogere laad- en ontlaadstromen als lood.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

5 minuten geleden, GreDon zei:


Met een crashsensor mag je wel degelijk met een "brandende" koelkast rijden. En er staat hiervoor nergens iets vast ingesteld. Alleen op de stand automaat gaat hij naar 12-V wanneer de D+ stroom levert. Indien jouw stelling juist zo zijn, dan mag je ook niet met een brandende kachel rijden en geen diesel in de motor verbranden laten.
 

Het is in ieder geval wettelijk verboden als je een tankstation binnen rijdt of bijvoorbeeld op een veerboot staat. Dat is bij de modernere AES koelkasten ook zo ingesteld. Rijdend op 12 volt. Zet je de motor uit, dan duurt het 15 minuten voordat ie op gas aanschakelt (dat is om te voorkomen die ie bij het tanken meteen alop gas inschakelt, met alle risico van dien).

 

Daarnaast is er wetgeving die bepaalt dat je gas in een voertuig tijdens het rijden alleen mag gebruiken voor de voorstuwing (LPG) en het verwarmen van het voertuig.

 

GreDon, ben bang dat je niet helemaal de nuances kent, een kachel in een camper is een gesloten systeem, in tegenstelling tot de brander van de koelkast. Daarom mag de koelkast niet aan bij het binnenrijden in een tankstation of bij het staan op een veerboot. En een verbrandingsmotor is natuurlijk helemaal iets anders, bovendien moet je die ook uitzetten tijdens het tanken.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-8-2021 om 17:42, GeMa zei:

Daarnaast (met een booster) bescherm je daarmee ook de dynamo tegen te hoge laadstromen.

Het is inderdaad een EURO6 met intelligente dynamo. Eerst volgende is de booster en 12V schakelkast die erin zitten controleren, maar de dealer heeft al een nieuwe booster en 12V schakelkast besteld voor als er mankementen geconstateerd worden. Ze hebben al meerdere jaren ervaring met het plaatsen van dit soort accu's en hebben ons verzekerd dat het niet een kwestie van even accu's wisselen en verder niets was.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-8-2021 om 18:51, CaradoT135 zei:

In welk tijdbestek?

In ca 3 uur rijden ontlaat de accu met ca 30% (van 80% naar 50%)

 

 

Op 9-8-2021 om 18:51, CaradoT135 zei:

Heb je verbruikers aan als je onderweg bent?

We hadden in dit geval alleen de koelkast aan. Wat natuurlijk een behoorlijke verbruiker is. Later hebben we getest wat het verschil is tussen met en zonder koelkast:

Op een zonnige dag en we hebben een zonnepaneel was het als volgt:

Met koelkast aan: -22v als we stil staan voor een stoplicht en -6v als we rijden

Zonder koelkast aan: -17v als we stilstaan voor een stoplicht en -3v als we rijden

 

Op 9-8-2021 om 18:51, CaradoT135 zei:

Welke verbruikers heb je zoal?

Wat we wel hebben, maar niet aanhebben als we rijden is een maxxfan, een tv en schotel en een omvormer. Die laatste gebruiken we overigens nauwelijks.

 

Op 9-8-2021 om 18:51, CaradoT135 zei:
  • En ik lees niets over zonnepanelen en lader, heb je die niet en waarom niet?Maar eerst achterhalen waar die stroom blijft onder het rijden.

We hebben een zonnepaneel van 120watt zeg ik uit mijn hoofd.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, CaradoT135 zei:

Wat voor koelkast, compressor of absorptie?

Normaal gesproken zou een absorptie koelkast onder het rijden geen stroom van de HH accu mogen krijgen. Dit krijgt hij van de startaccu die vervolgens weer stroom krijgt van de dynamo.

We hebben een absorptie koelkast. Deze zit idd op de startaccu/dynamo aangesloten. Een incorrecte aansluiting van de koelkast is het eerste waar we zelf aan dachten en we dus hebben laten uitsluiten.

aangepast door Inge van Dijk
dubbel deel in een zin
Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, GreDon zei:

Volgens mij krijgt de koelkast op 12-V altijd spanning van de HH-accu. En moderne elektronica in de voor het milieu vanaf Euro-6 geknepen dynamo laadcycli houden deze niet op pijl. Daarom zou je zeker bij deze voertuigen de koelkast niet op automaat moet rijden maar op gas. Heb je dat reeds getest? Loopt de HH-accu dan nog steeds even snel leeg?

 

We hebben en crash sensor en kunnen dus op gas rijden, maar we zijn er zelf geen fan van op met brandende koelkast te rijden. En omdat hij in principe automatisch op 12V als we rijden doen we dus altijd fijn het gas dicht ;). We hebben het wel getest hoor, zowel op gas al gewoon koelkast uit. In beide gevallen ontlaat de accu minder snel, maar ontlaat nog steeds.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 19-8-2021 om 19:58, Solange zei:

Wij hebben exact hetzelfde probleem ........

Alle tips welkom !

 

Phoehé, dat klink inderdaad wel redelijk het zelfde. Wij hebben alleen geen automaat en het merk opbouw is anders (Benimar), maar zeker dat laatste lijkt er niet echt toe te doen. Wat een gedoe hè?

Ik zal updates blijven posten dus dan blijf je op de hoogte :). Mochten we het ei van columbus vinden ;), dan stuur ik je even een bericht.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-8-2021 om 20:07, Inge van Dijk zei:

Phoehé, dat klink inderdaad wel redelijk het zelfde. Wij hebben alleen geen automaat en het merk opbouw is anders (Benimar), maar zeker dat laatste lijkt er niet echt toe te doen. Wat een gedoe hè?

Ik zal updates blijven posten dus dan blijf je op de hoogte :). Mochten we het ei van columbus vinden ;), dan stuur ik je even een bericht.

Vooral dat ze ook bij jullie de dynamo veranderd hebben vind ik sterk. Een nieuwe wagen en toch de dynamo die niet genoeg geeft...heb al van vele mensen gehoord, dat dit bijna onmogelijk is en dat de dynamo (omdat het een slimme is) sowieso minder geeft als de startaccu vol is. Maar je zou natuurlijk wel verwachten van een Fiat garage dat ze dat weten.
Bij ons staat de tweede er nu in, de dealer heeft nog vanalles aangepast (andere aansluitingen..ik word een beetje gek als ik al die draden zie)...maar terug naar af...Geen resultaat...
Hadden/hebben jullie ook een laadbooster ? Zo ja, welk merk ? Wij hebben RedArc en dat ding wordt gloeiend heet. Ze zeggen dat dit normaal is, maar ik vind het toch maar eng...
groetjes,
Solange

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-8-2021 om 20:07, Inge van Dijk zei:

Phoehé, dat klink inderdaad wel redelijk het zelfde. Wij hebben alleen geen automaat en het merk opbouw is anders (Benimar), maar zeker dat laatste lijkt er niet echt toe te doen. Wat een gedoe hè?

Ik zal updates blijven posten dus dan blijf je op de hoogte :). Mochten we het ei van columbus vinden ;), dan stuur ik je even een bericht.

Hallo Inge,
Wij zijn vandaag bij een specialist geweest die het probleem heeft gedetecteerd. Het is te complex om hier uit te leggen maar ik zou je willen vragen om alvast 1 ding na te kijken. Op je zekeringskast (schakelbord) staat normaal gezien een klever met met een letter en cijfercode op. De laatste letters : is dat AU ? Indien ja, laat het mij even weten, dat zou mee bepalend zijn voor het conflict in je wagen.
Groetjes,
Solange

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, GreDon zei:

 

Erg geheimzinnig. Deel svp alles wat hiermee te maken heeft.

Ik wacht nog even op een berichtje van Inge...Ik wil zien wat zij op haar zekeringskast heeft staan.
Voor de rest is er niks geheimzinnig aan hoor...ik heb hierboven ergens het volledige verslag geschreven van ons probleem wat redelijk parallel loopt met dat van Inge. Ondertussen is het bij ons opgelost....wat de technieker juist gedaan heeft weet ik niet..daar is mijn technische kennis niet voldoende voor. Maar het zou wel te maken hebben met een conflict tussen de zekeringskast en de rest van de elektronica.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 27-8-2021 om 21:25, Solange zei:

Wij zijn vandaag bij een specialist geweest die het probleem heeft gedetecteerd. Het is te complex om hier uit te leggen maar ik zou je willen vragen om alvast 1 ding na te kijken. Op je zekeringskast (schakelbord) staat normaal gezien een klever met met een letter en cijfercode op. De laatste letters : is dat AU ? Indien ja, laat het mij even weten, dat zou mee bepalend zijn voor het conflict in je wagen.

Hi Solange

 

je hebt mail 🙂
maar ook even voor de meelezers we hebben geen au in de code op de zekeringkast. En een antwoord op een andere vraag van jou was booster = redarc bcdc1225d

 

😀

Link naar reactie
Share on other sites

Eerlijk gezegd, klinkt me dit als een hoop bullshit van het betrokken bedrijf. Als je accu snel leegloopt is of de accu stuk of er lopen lekstromen van sluipgebruikers. Zeker een LifePO4 heeft niet of nauwelijks zelfontlading, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb het al eerder hier gezegd, een simpele drop-inn van Lithium bestaat niet! Iedere monteur die zegt van wel, moet je snel bij weglopen. LifePO4 vergt bijna altijd een DC-DC booster om de accu door de dynamo opgeladen te krijgen en tegelijkertijd de dynamo te beschermen. Booster moet dan ook geschikt zijn voor LifePO4. Ook de acculader, gebruikt om de accu "aan de paal" op te laden moet specifiek voor LifePO4 geschikt zijn, omdat deze een heel andere laadkarakteristiek heeft als lood (incl. gel en AGM). Daarnaast moeten je kabels, aansluitingen, zekeringen e.d. aangepast worden aan de (veel) hogere laad- en ontlaadstromen van LifePO4.

Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, GeMa zei:

LifePO4 vergt bijna altijd een DC-DC booster om de accu door de dynamo opgeladen te krijgen en tegelijkertijd de dynamo te beschermen.

 

17 uren geleden, Inge van Dijk zei:

booster = redarc bcdc1225d

 

Quote

The REDARC BCDC1225D is a 12V 25A In-vehicle DC to DC battery charger suitable for battery types including lithium, AGM, GEL, standard lead acid and calcium.

Volgens de fabrikant is de booster die Inge heeft geschikt. Je mag toch aannemen dat tijdens de installatie de booster in de juiste stand is gezet en dat kabels conform de juiste specificaties zijn gebruikt. Waarom zou je anders zo'n dure booster gebruiken (mijn keus zou trouwens één van het blauwe merk zijn)?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-8-2021 om 20:07, Inge van Dijk zei:

Phoehé, dat klink inderdaad wel redelijk het zelfde. Wij hebben alleen geen automaat en het merk opbouw is anders (Benimar), maar zeker dat laatste lijkt er niet echt toe te doen. Wat een gedoe hè?

Ik zal updates blijven posten dus dan blijf je op de hoogte :). Mochten we het ei van columbus vinden ;), dan stuur ik je even een bericht.

En ook hier! Sinds 4 weken Lithion accu, maar helaas laadt alleen goed ip aan de walstroom. Tijdens het rijden loopt hij leeg door verbruikers waarvan ik niet weer waar ze vandaan komen!! 

Ik volg dus graag!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...