Ga naar inhoud

Lithium huishoud accu loopt leeg als we rijden


Inge van Dijk
 Share

Recommended Posts

Ik heb het volgende geleerd: Een lithium accu is niet gecharmeerd van wisselende laadstromen. Omdat de inteligente dynamo veel stroom levert zodra je op de motor afremt en minder stroom, maar wel voldoende, levert om uit eindelijk de startaccu op te laden tijdens het rijden is er een DC-DC converter geplaatst. Deze heeft mog een functie:

Zodra je de HHaccu gebruikt tijdens stilstand is er geen verbinding met de startaccu. Zodra je gaat rijden is er wel verbinding met startaccu en HHaccu. Stel je voor je hebt geen DC-DC converter en je verbindt half lege HHaccu met behoorlijk volle Startaccu dan gaan er enorme stromen lopen wat je wilt voorkomen. Kans op oververhitting en brandt. De DC-DC converter krijgt een signaal dat de motor loopt en laad een beperkte hoeveel stroom door naar de HHaccu en houd dit zo constant mogelijk.

Wat kan Inge zelf doen: Verbinding HHaccu en Startaccu losnemen vlak voor het starten van de motor. Dan rijden en na de rit kijken hoe leeg de HHaccu is. Is deze "normaal" leeg gelopen dan zit er toch iets niet goed in de verbinding of is de DC-DC converter niet goed.

 

Ik weet niet wat er in een DC-DC converter zit maar een diode lijkt mij logisch om te voorkomen dat er stroom van de HHaccu naar de Startaccu loopt. Het kan zijn dat de diode brug in de DC-DC converter niet goed is. Wanneer je met een volle HHaccu gaat rijden en de diode doorgeslagen zijn loopt er stroom uit de HHaccu naar de Startaccu omdat de intelligente dynamo denkt dat er voldoende spanning is en dus minder bijlaadt.
Kortom: Meten is Weten. Nu is het allemaal giswerk. Ben wel benieuwd naar de oplossing.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-9-2021 om 13:09, Inge van Dijk zei:

Hi Solange

 

je hebt mail 🙂
maar ook even voor de meelezers we hebben geen au in de code op de zekeringkast. En een antwoord op een andere vraag van jou was booster = redarc bcdc1225d

 

😀

Ik heb geen mailtje gekregen...maar met de barre internettoestanden hier in 't zuiden is dat misschien normaal.
Heb je yves al kunnen bereiken ?
Groetjes uit Camargue 🙂

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 8-9-2021 om 21:14, Solange zei:

Ik heb geen mailtje gekregen...maar met de barre internettoestanden hier in 't zuiden is dat misschien normaal.
Heb je yves al kunnen bereiken ?
Groetjes uit Camargue 🙂

 

Hi Solange,

 

Ik bedoelde een nkc persoonlijk bericht 🙂 En omdat wij niet precies weten wat er allemaal al gebeurd is, willen wij de bedrijfsgegevens doorgeven aan onze dealer zodat zij even contact kunnen hebben. Ik hoop dat jullie een fijne reis (gehad) hebben en zodra er nieuws is, laat ik het weten. 

Link naar reactie
Share on other sites

Als een accu "leeg" getrokken wordt is er altijd een verbruiker ingeschakeld.( of de accu moet kapot zijn). daar moet dus naar gezocht worden. een koelkast mag alleen draaien op 12 volt als je aan de paal staat. de stroom is te hoog om de koelkast op een accu te laten werken. met een lekstroomtest kan een verbruiker altijd gevonden worden. het is mogelijk dat als de HH accu leeg gaat tijdens het rijden dat er een verbruiker , bijv de koelkast op de hh accu geschakeld blijft en dat de dynamo de hh accu tijdens het rijden de HH accu niet bij kan laden. ik kan je van harte 2 bedrijven aanbevelen .Auto Elektro Salland, 0570 551747 en de firma Boerkamp , 0570 622045. natuurlijk zitten er meer in ons landje die dat kunnen maar bij deze 2 heb ik zeer goede ervaring. mijn achtergrond is ook in elektro maar ik ga niet meer in kronkels liggen in campers.

Er zijn weinig monteurs  bij camperbedrijven die handig zijn met elektro/elektronica, dus zoek het bij speciale bedrijven.

veel succes.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...
Op 6-9-2021 om 00:52, Pstuiver zei:

En ook hier! Sinds 4 weken Lithion accu, maar helaas laadt alleen goed ip aan de walstroom. Tijdens het rijden loopt hij leeg door verbruikers waarvan ik niet weer waar ze vandaan komen!! 

Ik volg dus graag!

Een euro 6 motor heeft een "smart" dynamo die bij normaal gebruik in de spaarstand gaat mbt de Co2 uitstoot. Wil je voldoende spanning dan moet je een booster plaatsen met voldoende vermogen. Een lifepo4 accu kun je meestal. Met 0.5c laden,  een ampère stroom die. 50% van de ah waarde van de accu. Een intelligente dynamo van een Fiat euro 6 kan gemakkelijk een laadstroom van 40 to 50 ampère laden mits je een goede booster plaatst. Let wel op dat je de lifepo accu met een lifepo lader gaat laden. Het gebruik van een lood zuur acculader of een agm lader gaat de levensduur van je accu aanzienlijk verkorten. Let er op. Dat bij het uitschakelen van je Ebl lader de start accu ook niet meer wordt bijgeladen. Je kan dit oplossen door een lifepo lader te plaatsen en deze direct aan de lifepo accu verbinden. Voor de start accu kun  je eventueel een goede 5 ampère cteck lader direct op de start accu plaatsen. Je moet dan de zekering van de accu lader in het ebl verwijderen. Je kunt de ebl ook aan (laten) passen maar wanneer je dit laat doen gaat dit meer kosten dan een kleine start accu lader. Je moet voor de booster zorgen dat die een lifepo accu ondersteunt. De capaciteit van de net stroop lifepo accu is 0.2c een goede capaciteit. 

Link naar reactie
Share on other sites

Bij de euro6 motor wordt tijdens het rijden ivm het milieu als de startaccu de optimale spanning heeft bereikt de dynamo uitgeschakeld. Dynamo draait dan wel mee maar doet mee voor spek en bonen. Daar wij in de camper ook nog een huishoudaccu hebben staan die de koelkast voorziet van 12 Volt wordt deze ook niet opgeladen en loopt langzaam leeg. De dynamo zal dus niet uitgeschakeld moeten worden. Dit kan afhankelijk van het type dynamo in het motormanagement systeem of via de D+ van de dynamo rechtstreeks aan de 12 Volt te leggen. Bij gebruik van een lithium accu moet de aangeboden spanning aan de accu hoger zijn dan bij een lood of gel accu. Vandaag de laadbooster.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De redenen waarom een dc/dc lader booster écht nodig is wanneer een loodaccu vervangen word door een Lifepo4 is geweten

Een Lifepo4 (of LFP) trekt alle stroom naar zich toe en kan de alternator zo zwaar belasten dat deze defect kan geraken

Ook de startbatterij word hiermee ook fel ontladen én, zo lang er niet "gemeten" wordt zullen we ook niet "weten" 

Van campers (Fiat, Ford enz) die intussen een "slimme" alternator hebben zien we dat dc/dc lader-boosters af fabriek worden ingebouwd

En dc/dc lader-boosters zoals o.a. de Victron Smart 12/12/30 hebben ook de laadkarakteristieken voor Lifepo4

Lifepo4 fabrikanten beweren dat het laden van hun batterijen allemaal wel kan door de settings in een EBL op Gel te zetten

Netladers in campers zijn meestal niet geschikt voor Lifepo4 dus...controleer dat éérst 

Want investeren in een duurdere Lifepo4 om méér autonomie te hebben wanneer je zonder stroom het enkele dagen langer wil uithouden is goed

Maar het ganse plaatje moet technisch ook juist zitten anders heeft het geen zin te investeren in deze batterijtechnologie

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 19-8-2021 om 19:58, Solange zei:

...

Huidige situatie : Ik rij met een nieuwe camper met Euro6 motor maar zonder laadbooster omdat die gloeiend heet wordt en ik heb geen lithium batterij meer omdat die werd leeggezogen. 
...

 

Solange, Bij het installeren van een Lithium accu met DCDC booster zou het originele koppelrelais verwijderd moeten worden:


Bij een gewone (AGM/lood) HH accu koppelt dit relais de start- en HH accu parallel en worden ze samen geladen. Dat werkt ook met de alternatoren van moderne Euro5 en Euro6 motoren, omdat door het parallel schakelen beide accus door de alternator als één accu worden beschouwd; de spanning en laadkarakteristiek zijn dezelfde.
Bij een Lithium HH en lood-startaccu zijn de spaning en laadkarakteristiek verschillend, vandaar de DCDC booster.
Echter, bij ombouw van AGM/lood naar Lithium moet zeker dat koppelrelais weggenomen worden.
Indien dat niet is gebeurd:

  • dan wordt de DCDC booster ingang (~12.5V) en uitgang (~14.4V) doorverbonden. Dat kan zeker de oververhitting verklaren.
  • de Lithium accu staat tijdens het rijden parallel met de lood-accu. Tijdens het rijden raakt die niet geladen.
    Anderzijds, als de Li geladen is met de 230V lader, dan is de spanning ~14.4V, waardoor die tijdens het rijden de startaccu zal ópladen.
    Bovendien, de alternator zal in standby gaan als die de hogere spanning detecteert, pas terug laden als de spanning laag genoeg is, m.a.w. als de Li helemaal leeg is.

Het lijkt me echt de moeite om te kijken of dat koppelrelais er nog in zit.

 

Suc6,
André

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Amyl zei:

 

Ben ik het grotendeels mee eens. De dc dc booster is nodig om de laadstroom te conditioneren voor de lithium accu maar ook om de stroom naar de lithium accu te begrenzen. De hete dynamo komt doordat de laadstroom van de lithium accu niet begrensd wordt. Het koppel relais moet inderdaad uitgeschakeld worden. De lithium hh accu en de start accu moeten ten alle tijde galvanisch gescheiden zijn. Bij een camper met een EBL kan het nodig zijn om deze aan te passen om de galvanische scheiding ten alle tijde te waarborgen. Ook voor de veiligheid. Houdt er rekening mee dat beide accu's ook bij walstroom gescheiden blijven. Beide accu's hebben een eigen laadkarakterestiek en indien er op 230v geladen wordt ook ieder een eigen lader. 

Groeten Henk 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om het eenvoudig te maken  er is bijna geen camper gelijk en bovendien bij geen camper is een totaal elektrisch schema aanwezig.

Er is al voldoende gezegd over de slimme generator bij Euro 5 en 6 motoren.

De elektrische installatie van de auto en het camper gedeelte moeten hierdoor volledig gescheiden zijn (bij een slimme generator) omdat er een spanningsverschil aanwezig kan zijn. Bij het toepassen van een Lithium accu wordt het verschil nog groter en wordt het probleem zichtbaarder.

Als de motor draait komt er een D+ signaal (oude term). Het D+ signaal kan een extern relais zijn. Het is maar net hoe alles is gemaakt en aangesloten.

Deze moet de booster (direct of indirect) inschakelen om de huishoud accu te laden.

Er gebeurd echter meer:

Via het zelfde D+ signaal gaat de koelkast van gas op 12 V over. Op de het camperblok (EBL***) kan een tweede aparte voeding vanaf de start batterij  zitten voor de voeding van de koelkast en kan er alsnog een koppeling ontstaat.

Door het ontbreken van een totaal schema zal men moeten beginnen om het schema van het camperblok te bestuderen en uit te zoeken welke draden daarop zijn aangesloten en welke klemmen niet worden gebruikt.

Als er een totaalschema is gemaakt moet het mogelijk zijn om de oorzaak te vinden.

Het is al snel een tijdrovende klus, zeker als je het moet laten uitvoeren  een dure klus.

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Freek S zei:

Om het eenvoudig te maken  er is bijna geen camper gelijk en bovendien bij geen camper is een totaal elektrisch schema aanwezig.

Er is al voldoende gezegd over de slimme generator bij Euro 5 en 6 motoren.

De elektrische installatie van de auto en het camper gedeelte moeten hierdoor volledig gescheiden zijn (bij een slimme generator) omdat er een spanningsverschil aanwezig kan zijn. Bij het toepassen van een Lithium accu wordt het verschil nog groter en wordt het probleem zichtbaarder.

Als de motor draait komt er een D+ signaal (oude term). Het D+ signaal kan een extern relais zijn. Het is maar net hoe alles is gemaakt en aangesloten.

Deze moet de booster (direct of indirect) inschakelen om de huishoud accu te laden.

Er gebeurd echter meer:

Via het zelfde D+ signaal gaat de koelkast van gas op 12 V over. Op de het camperblok (EBL***) kan een tweede aparte voeding vanaf de start batterij  zitten voor de voeding van de koelkast en kan er alsnog een koppeling ontstaat.

Door het ontbreken van een totaal schema zal men moeten beginnen om het schema van het camperblok te bestuderen en uit te zoeken welke draden daarop zijn aangesloten en welke klemmen niet worden gebruikt.

Als er een totaalschema is gemaakt moet het mogelijk zijn om de oorzaak te vinden.

Het is al snel een tijdrovende klus, zeker als je het moet laten uitvoeren  een dure klus.

Hellemaal eens Freek. Je moet zoals je al hebt aangegeven de systemen geheel galvanisch scheiden. Dus ook de bestaande systemen voor het laden van de start accu en de huishoud accu hoen hier bij. Deze zijn voor de meeste campers verschillend en dus is er voor iedere situatie een specifieke oplossing nodig om alles correct aan te passen. 

Dit is zeker geen eenvoudige zaak en je moet goed onderlegd zijn om al deze afhankelijkheden te doorzien. Verschillende accu systemen werken niet samen en moeten dus volledig gescheiden worden. 

Groeten Henk 

Link naar reactie
Share on other sites

Even een aanvulling op Borgerink:

De meesten koelkasten kunnen op 12 V, 230 V en gas.

Met walstroom draaien ze op 230 V.

Als de motor loopt draaien ze op 12 V van af de startaccu.

 

Er komen steeds meer 12 V compressorkoelkasten.

Deze draaien normaal op de huishoud accu.

Het camperblok van Schaudt heeft aparte aansluitingen voor dit type koelkast om als de motor  loopt over te schakelen op de startaccu.

Er kunnen dus meerdere verbindingen zijn tussen beide systemen die gescheiden moeten worden.

Deze moeten eerst in een schema zichtbaar worden gemaakt voordat men kan vinden waar het probleem zit.

Link naar reactie
Share on other sites

Als de DC/DC booster heet wordt (ik hoor dat dit normaal is of kan zijn) , of een geur afgeeft. Is dat ook "normaal" wanneer hij zijn werk moet doen. Of omdat hij ook overbelast wordt omdat er bijv nog een koppelrelais tussen zit? Of dergelijk?

Link naar reactie
Share on other sites

even een paar zaken.

er is blijkbaar een lektroom aanwezig. dit kan de garage meten. hooguit binnen een uur moeten zij de oorzaak kunnen vinden. het komt voor dat de lader/on\mvormer stroom blijft vragen terwijl hij uit zou moeten staan.

ten 2e een normale afgeregelde spanning van de dynamo (met lopende motor is rond de 14 volt!!!. onderdelen vervangen als de diagnose niet juist is is waanzin.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Voor die personen die deze saga nog volgen een update:

 

Afgelopen winter heeft de camper bij de dealer gestaan om het probleem te fixen. Door privé omstandigheden lukte het ons afgelopen weekend pas om weer met de camper weg te gaan. Helaas is het nog niet opgelost 😭

 

We hebben wel ontdekt dat de accu niet leeg loopt als je hem echt uit zet in de app. Maar ja dan doet de koelkast het ook niet en laadt de accu ook niet op als je em gebruikt hebt en je gaat rijden. Waarbij ik me dan wel afvraag waarom de koelkast het niet doet, die zou toch op de dynamo lopen als je rijdt? Maar ja ik heb er geen verstand van en kennelijk heb je toch wel iets van stroom nodig via de accu…

 

De dealer stelt nu voor om de kabel van de dynamo naar de accu te vervangen…. Geen flauw idee of daarmee het probleem opgelost kan worden, maar oké. We worden er wel knap moe van in ieder geval.

 

Afijn als jullie nog briljante ingevingen hebben die ons in de goede richting zouden kunnen helpen, zijn die altijd welkom natuurlijk.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 6-9-2021 om 00:52, Pstuiver zei:

En ook hier! Sinds 4 weken Lithion accu, maar helaas laadt alleen goed ip aan de walstroom. Tijdens het rijden loopt hij leeg door verbruikers waarvan ik niet weer waar ze vandaan komen!! 

Ik volg dus graag!

 

Ha @Pstuiver, ik zie dat ik jouw reactie helemaal gemist heb, sorry!! Is het bij jou al opgelost?  Of ben je ook nog aan t tobben?

aangepast door Inge van Dijk
Link naar reactie
Share on other sites

Ik nijg er steeds meer naar dat de boel gewoon niet goed is geïnstalleerd/aangesloten. Jullie koelkast moet het met lopende motor gewoon op 12 volt (van de dynamo) doen. Zodra de 230 afgekoppeld is en er spanning op de D+ staat (dynamo draait), schakelt de koelkast over naar 12 volt. Tenminste als het een AES koelkast is, anders moet je dat handmatig doen. En nogmaals, een LifePO4 accu kent nauwelijks zelfontlading, dus er moet ergens een stroom vloeien als alles uit staat. Als ik via het bedieningspaneel van de EBL de 12 volt uitschakel, werkt geen enkel 12 volt apparaat meer, behalve dan de koelkast bij draaiende motor. Ik denk dat daar ergens de fout zit, tenzij er bewust voor gekozen is (compressorkoelkast) om de koelkast altijd op 12 volt te laten draaien. Mensen die veel off grid staan (in het wild) doen dat vaak, maar dan moet je wel maatregelen nemen om te voorkomen dat de koelkast niet steeds de hele huishoudaccu leeg trekt en b.v. via zonnepanelen overdag de huishoudaccu weer opladen.

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

We hebben een absorptie koelkast.

Die koelkast mag nooit stroom via de HH accu krijgen, dat lijkt mij wel duidelijk. Maar ook al zou die absorptie koelkast onder het rijden stroom van de HH accu krijgen, dan zal de HH accu nog steeds door de dynamo geladen moeten worden en zou de HH accu niet leeg moeten lopen, dat doet de startaccu namelijk ook niet onder het rijden met ingeschakelde 12 volt koelkast (tenminste bij mij niet).

Er is iets anders aan de hand, onder het rijden is er geen verbinding tussen de HH accu en startaccu/dynamo, anders zou de HH accu niet leeg lopen.

@GeMa, ik heb een EBL99 en bij uitgeschakelde bedieningspaneel heeft mijn EBL een paar reserve aansluitingen in de Molex stekker waar constant stroom op staat. Maar in datzelfde Molex blokje ook een paar reserve aansluitingen welke via het bedieningspaneel zijn geschakeld.

En Inge gaf eerder al aan dat ze géén compressor koelkast heeft.

Ik verbaas mij er trouwens erg over (eigenlijk ook niet) dat zoiets simpels als het meten van de elektrische installatie, na een jaar nog niet is opgelost.

 

Ook verbaas ik mij dat er allerlei niet relevante zaken bij worden gehaald. Wat heeft een iets afwijkende laadkarakteristiek met het leeglopen van de accu van doen, helemaal niets. Het aanbevelen van het rijden op gas is al helemaal geen oplossing van het probleem.

 

Oplossing van het probleem is uitsluiten. Haal de minpool van de HH accu en dan meten of de koelkast met draaiende motor het doet. Meten met draaiende motor of de 12 volt koelkastaansluiting dan stroom vanaf de startaccu/booster krijgt.

Spanning meten van de HH accu met in- en uitgeschakelde koelkast.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ha Allemaal,

 

Het heeft even geduurd, maar het lijkt gefixt! We zijn daarvoor wel naar een bedrijf in Rijssen geweest dat gespecialiseerd is in electronica in campers en vrachtwagens.

 

Na een mail aan twee bedrijven nam dit bedrijf binnen 2 werkdagen na onze mail contact met ons op. We maakten een afspraak dat we eerst maar eens langs zouden komen om te kijken of hij tot snelle diagnose kon komen en zo niet om een plan te maken om tot een oplossing te komen.

 

Wat deze man tijdens die eerste diagnose constateerde is het volgende: De (voor hem onbekende) booster (een Redarc BCD1240D) zat bij ons op een ‘rare plek’ namelijk niet bij de lithium accu in de buurt maar onder het aanrechtblok naast de wallader. Daarnaast waren de kabels eigenlijk te dun. Zijn aanname was deze niet vervangen waren bij het plaatsen van de lithium accu. Na een kort ritje waarop duidelijk zichtbaar was dat de accu volledig voor ons gevoel willekeurig laadde en ontlaadde (terwijl werkelijk alles in de camper uit was, zelfs het 12v paneel) gaf hij eerlijk toe dat hij dit probleem nog nooit had gezien en kon dus niet zo snel identificeren wat het probleem was. 

 

Het plan de Booster van die plek afhalen en met de juiste kabels aansluiten terwijl hij naast hem lag en de camper op de rollerbank om te kijken of de kabels de oorzaak waren van het probleem en of hij het laden daarmee stabiel kon krijgen. Zo niet dan wilde hij een test doen met een booster van een ander merk om te zien of het de booster was. Als het de booster was, had hij van ons toestemming om die te vervangen. Zo niet dan zou er tussentijds contact zijn en zouden ze vandaaruit verder zoeken. Zo zouden we ook invloed op de kosten houden.

 

Hij had wel die dag nog tijd om er verder in duiken. Alleen hadden wij dit niet verwacht geen vervoer terug geregeld. Dat was geen probleem, we kregen gratis en voor niets een bedrijfswagen mee om mee naar huis te rijden. 

 

En bij het los maken van de booster kwam al snel de waarschijnlijke aap uit de mouw. Ook het zonnepaneel was namelijk op de booster aangesloten. Het zonnepaneel had niet zijn eigen ‘kastje’. Toen de booster los gekoppeld was van het zonnepaneel en enkel aan de lithiumaccu (en dynamo natuurlijk) zat deed die overigens nog steeds zijn werk niet. Terwijl de lithium accu met een andere booster prima opgeladen werd. Wij vermoeden dat het aansluiten van het zonnepaneel op de booster hem iedere keere om zeep hielp.  

 

De oude Redarc booster is weer terug geplaatst en functioneert nu enkel als kastje voor het zonnepaneel en de nieuwe booster (een TS800) is nu met de juiste kabels naast de lithium accu geplaatst. De weg naar huis was nog een stukje rijden dus tijd genoeg om te testen en alles werkt voortreffelijk! 12V paneel aan, koelkast aan geen enkel probleem. Het zonnepaneel laadt nog steeds zoals het moet (dat was geen problemen en nu gelukkig nog steeds niet) En de lithium accu laadt gewoon zoals het hoort en ontlaadt niet meer. En dat alles binnen 1 dag (3,5 uur) gefixt. Overigens gaf de monteur aan dat als we toch nog problemen tegen kwamen, we het wel moesten laten weten, want dan had hij zijn werk niet goed gedaan. Wat een super fijne en geruststellende instelling!!

 

Wij zijn ondanks de kosten die hier natuurlijk aan zaten, maar daar hebben we vooraf bewust voor gekozen, echt een stelletje happy campers nu. 

Dit was afgelopen week. Komende week is het te warm om met het hondje erbij op pad te gaan, maar hopelijk de week daarna gaan we weer even echt op pad en we hebben goede hoop dat de ellende nu klaar is🤞. (Mocht dat niet zo zijn, dan horen jullie ons weer 🫣) En onze geleerde les: ga toch eerder naar een gespecialiseerd bedrijf als de dealer maar blijft tobben. 

 

Voor alle meelevers, tipgevers, kritische meekijkers etc. Dankjulliewel! Voor alle tobbers net als wij, ik hoop dat jullie wat aan dit verhaal hebben.

 

Ps. Zit jij met een zelfde soort probleem en wil je weten bij welk bedrijf wij langs zijn geweest, stuur dan een PB, ik weet niet of ik hun naam hier namelijk zomaar mag noemen. Wij zijn in ieder geval (tot nu toe) meer dan tevreden over dit bedrijf.

 

Groetjes van een stel happy campers en hun beestenbende.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

54 minuten geleden, Oomlodewijk zei:

Fijn om te horen dat het probleem is opgelost en goed dat je alles hebt terug gekoppeld. Wat mij betreft mag je de naam van het bedrijf hier noemen, dat scheelt je waarschijnlijk een hoop pb's en zo'n bedrijf/monteur verdient wel wat reclame. 

Zeker! En beheerders, mocht het niet mogen, laat maar weten, dan haal ik het er weer vanaf: 

 

Het was Teunis Automotive: https://www.teunis.nl/automotive/campers/ Als je daar aan komt dan heb je echt een electro afdeling, waar je met electronische zaken geholpen wordt. Maar je kunt er uiteindelijk voor alles terecht. Alleen daar hebben we nog geen mening over gevormd 🙂 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik wil het altijd begrijpen wat er aan de hand is / was.

Uit de documentatie blijkt dat de Redarc BCD1240D twee ingangen heeft, één voorde zonnepanelen en één voor de dynamo.

De ingang van de zonnepanelen werkt nu weer dus daar zat niet het probleem.

De aansluiting van de Dynamo / Start-accu  is nu via een andere DC – DC omvormer aangesloten op de huishoud (Lithium) accu, en werkt dus nu ook goed.

Voorzichtige conclusie: of hij was verkeerd aangesloten of verkeerd ingesteld, beide liggen echter niet zo voor de hand, en volgens de documentatie moet hij er wel geschikt voor zijn (Defect?) en bovendien is hij ook niet goedkoop.

Probleem opgelost, maar niet echt de oorzaak gevonden.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wij hebben een Hymer buscamper type Yosemite. Fiat Ducato 2,3 103 KW.

 

ik schrik van dit gesprek, 

Ben gister net voor de zoveelste keer met de dealer in gesprek , omdat onze motor accu, leeg loopt na nog geen uur rijden.

Dit gebeurt steeds vanaf ongeveer een half jaar dat we deze bus hebben.

Auto start dan helemaal niet en het energielevel staat op nul.
Na 10 min. Begint deze weer langzaam vol te lopen zodat de auto weer kan starten. (Auto zit dan niet aan het landstroom.)

Roetfilter sensor is vervangen ,( dat was volgens garage het euvel)  dit duurde 1,5 maand, waardoor wij onze vakantie moesten uitstellen.
Het leeglopen van de accu en afslaan bij stilstand is niet verholpen.

 

Nu blijkt er geen originele accu in de motor te zitten.

Ik moet dus uitzoeken welke accu er in zit, als ik bovenstaande lees.

 

Camper dealer zegt dat hij in de verhuur ook 2 buscampers heeft rijden met hetzelfde probleem.

wij moeten van hem naar de fiat Vakgarage om dit te laten repareren.
Ik doe dat niet want ik vind dit de verantwoording van de dealer.

Hoe denken jullie daarover?

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...