Ga naar inhoud

Welk type gasfles aanschaffen


Martenida
 Share

Recommended Posts

Goedendag wij krijgen volgende week onze eerste camper en heb uiteraard wat vragen onder anderen deze.

Ik moet voor onze camper gasflessen aanschaffen,er is plek voor 2 x11 kg flessen

wat is verstandig omdat de camper ook in het buitenland gebruikt wordt.

aanschaf stalenfles statiegeld 

aanschaf stalenfles eigendom

aanschaf kunstoffles

aanschaf lpg dampgasfles €350

dus wat doe je als je nederlandse flessen in het buitenland leeg zijn

als ik 2 flessen van 11kg propaan heb hoelang kan ik daarmee doen alleen om te koken voor 2 personen en misschien af en toe koelkast als er geen stroom is 220v

Link naar reactie
Share on other sites

Adriatik bedankt voor je reactie, de aanschafprijs van de lpg flessen kan goedkoper heb ik gezien het ligt ook aan de grote van de flessen.

ok in het buitenland doen ze niet moeilijk om te vullen

maar hoe krijg jij je lpg flessen gevuld dan in NL??,of rij je gewoon naar de pomp en gewoon bij de lpg pomp vullen door middel van je buiten aansluiting

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Martenida zei:

maar hoe krijg jij je lpg flessen gevuld dan in NL??,of rij je gewoon naar de pomp en gewoon bij de lpg pomp vullen door middel van je buiten aansluiting

Zo is het. Je rijdt naar de pomp, je sluit de slang aan op de buitenaansluiting, en vullen maar! Zo gaat het in het buitenland ook trouwens!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Inderdaad. Zelf vullen van LPG flessen is in NL en 6 andere EU landen verboden. Dat hele volksstammen het toch doen, maakt het niet OK. Er is een gegronde reden (veiligheid) om het niet te doen. Ik zou voor eigen hervulbare (propaan) stalen of alu flessen gaan, met een setje nippels kun je die in het buitenland laten navullen. Nog een reden om geen LPG te nemen is de kans op vervuiling, reden waarom diverse fabrikanten van o.a. koelkasten het gebruik er van afraden. Ik heb initieel kunststof (Benegas) ruilflessen genomen, tot ik er achter kwam dat die alleen in NL en B te ruilen zijn. Nu alu hervulbare.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Kan iemand mij vertellen welke gasflessen van >= 10 liter zowel in Nederland als in Frankrijk te koop zijn?

Van de zomer lopen leuren met die lichtbruin/beige flessen die ze nergens in Frankrijk verkopen.

Blijken alleen in de Benelux te koop.

Gelukkig genoeg gas over om thuis te komen met de tweede fles, maar dat voelt niet goed.

aangepast door gebruikersnaam
Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ik wilde 5 oktober mijn LPG flessen vullen, met buitenaansluiting en 80% vulling, net voor de Belgische grens in Nederland. Nou niet dus, de pomp werd niet aan gezet binnen door de pompbediende. Het is verboden kreeg ik als antwoord. Nou dan tank ik wel in België zei ik. Haar antwoord, daar is het nog goedkoper ook. Nu 4 december hebben wij nog een volle tank en een iets minder dan half vol. Regelmatig op gekookt, een paar keer de kachel aan gehad en de koelkast een paar keer op gas gehad omdat we storing op  230 met de koelkast hadden. Wij hebben al die tijd in de camper door gebracht in Frankijk, Portugal en Spanje.

Link naar reactie
Share on other sites

Dag allemaal,

 

Ik heb al bijna tien jaar geleden de inruilflessen vervangen door twee LPG flessen. Eerst met binnenvulling, maar dat gaf nogal problemen: de helft van je bagageruimte moeten leegmaken om gas te kunnen tanken, en daarbij uitbaters die beweren dat je iets onwettigs doet. Op het eerste zicht merk je ook niet het verschil tussen een LPG fles en een butaanfles.

Sinds ik een buitenvulling heb, stelt die vraag zich niet meer. Het is alsof je met een LPG wagen gewoon brandstof gaat tanken.

Uitsluitend gebruik van LPG is voor de koelkast wel niet ideaal. De waakvlam van de koelkast gaat dan na een tijd walmen. Verwarming en koken is probleemloos.

In België is het grootste probleem echter dat er steeds minder tankstations met LPG zijn. Wel steeds meer met CNG. (zie een andere die ik zelf op dit forum wil gooien)

De my LPG.eu- app helpt daarbij wel zeer handig. 

Als ik andere camper-vrienden bezig zie op vakantie...Inschatten hoeveel gas er nog is, zoektochten om bij te vullen in het buitenland, of skivakanties met twee extra flessen in de bagageruimte, en dan bovendien de prijs van dat gas....

Ben ik zeer blij dat ik de investering gedaan heb en nu volledig met LPG en buitenvulling rijd. Overigens kan ik altijd (tijdelijk) de LPG fles eruit halen en mijn oude Butaan/propaanfles er terug inplaatsen. 

 

Peter

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

37 minuten geleden, VMP zei:

Jawel. Een filter op elke fles. Maar zo'n filter houdt niet alles tegen. Ik merk wel een verschil naar gelang waar of wanneer ik gas getankt heb.

Even een vraag ,om de hoeveel tijd vervang je het filter ,ik zag de filters op internet staan voor ong €18 hier werd gezegd om de 20.000 km  dat zal bij een lpg fles om de 3jaar zijn denk ik

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...