Ga naar inhoud

Fabriekscamper; bedrijfsauto (N1) als kampeerwagen (SA)


Diene
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,


Ik heb op het forum gezocht maar hier geen concreet antwoord op kunnen vinden. 
 

Wij hebben enkele jaren geleden een (in 2008) uit Duitsland geïmporteerde Arnold Mercedes gekocht. Deze fabriekscamper uit 1983 heeft op kenteken voertuigcategorie N1 bedrijfsauto gekregen, met als aanmerking kampeerwagen (SA). Wij hebben na aanschaf bij de belastingdienst campertarief aangevraagd, want dat had de vorige eigenaar blijkbaar nooit gedaan. 
 

Onlangs stond onze camper een dag te lang aan de straat en kregen we een bezoekje van handhaving. Allemaal zonder problemen opgelost, maar deze vroeg wel of wij de camper als bedrijfsauto gebruikten aangezien deze zo geregistreerd staat.

 

Wij hadden er nooit verder over nagedacht maar vragen ons nu toch af: is er een nadeel/voordeel dat onze camper (massa rijklaar 2530kg, toegestane max. massa voertuig 3200kg op kenteken) als bedrijfsauto geregistreerd staat??

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

 

Diene

Link naar reactie
Share on other sites

48 minuten geleden, Kees_S zei:

Ja, jullie mogen dan geen snelheden rijden van een personenauto en moeten zich houden aan alle beperkingen van een vrachtauto beneden de 7,5 ton.

 


Volgens de info die ik via NKC heb gevonden geldt dit alleen voor campers bóven de 3500kg. 
 

zie https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/verkeer/inhalen-met-de-camper/

Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, Roelof zei:

Je kunt hem bij de RDW wel om laten keuren naar M1. Is dacht ik alleen een administratieve kwestie.

 
Dat heb ik inderdaad begrepen. Maar om te weten of dat nodig/handig is, is goed te weten of de huidige situatie een nadeel is. Omzetten zou een voordeel moeten zijn, anders lijkt het een nutteloze administratieve handeling 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Share on other sites

Zojuist, Dr.Dream zei:


Klopt, en waarom zou je dan op N1 willen (blijven)?
 

De milieuzones is eventueel een reden om omzetting te overwegen inderdaad. Ik wist niet dat hier onderscheid in was. Hoewel we nog nooit in een milieuzone-situatie gekomen zijn, kan het blijkbaar met een omzetting voor een klein bedrag een hoop gedoe besparen. Bedankt voor de info allen. 
 

Onderwerp mag van mij gesloten worden 🤗

Link naar reactie
Share on other sites

2 minuten geleden, Kees_S zei:


Volgens mij is de Topic-starter de enige persoon die het zou kunnen sluiten, want een moderator die dit leest en doet heb ik hier nog niet gezien.

 

Aaaah, dat wist ik niet. Ik heb gezocht maar kon niet vinden hoe. Dus ging er van uit dat dit door een moderator gedaan moest worden 🤷🏼‍♀️

 

Dus als iemand uit kan leggen hoe ik dat doe, hoor ik het graag!

aangepast door Diene
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Diene zei:

Aaaah, dat wist ik niet. Ik heb gezocht maar kon niet vinden hoe. Dus ging er van uit dat dit door een moderator gedaan moest worden 🤷🏼‍♀️

 

Dus als iemand uit kan leggen hoe ik dat doe, hoor ik het graag!

Is niet uit te leggen, je kunt dat niet zelf doen.  Als bedrijfswagen betaalde jullie natuurlijk ook de volle mep houderschapsbelasting, of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, FJC48 zei:

Is niet uit te leggen, je kunt dat niet zelf doen.  Als bedrijfswagen betaalde jullie natuurlijk ook de volle mep houderschapsbelasting, of zie ik dat verkeerd?

Voor de Belastingdienst maakt het als particulier niet uit; je krijgt altijd het kwarttarief voor een personenwagen als kan aantonen dat het daadwerkelijk om een kampeermiddel gaat.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Anderzijds kan je met een bedrijfsauto wel lang ergens geparkeerd staan. Ik denk dat je als N1 (bedrijfswagen tot max.3,5t) en bewezen hebt dat het een campeerauto is, je van 2 walletjes kan eten. Het eerste val je buiten het apv verbod en het tweede betaal je minder belasting. Of zie ik het te zonnig in?

 

Arie 

aangepast door Arie
Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Arie zei:

Anderzijds kan je met een bedrijfsauto wel lang ergens geparkeerd staan. Ik denk dat je als N1 (bedrijfswagen tot max.3,5t) en bewezen hebt dat het een campeerauto is, je van 2 walletjes kan eten. Het eerste val je buiten het apv verbod en het tweede betaal je minder belasting. Of zie ik het te zonnig in?

 

Arie 


Helaas, dat is inderdaad wat te rooskleurig. De camper valt gewoon binnen de 3-dagenregeling van de APV in mijn woonplaats. Daar heeft handhaving me al enkele keren op aangesproken 😉

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...