Ga naar inhoud

Comfort-Matic automaat (Ducato) houdt in bij overschakelen


RiesG
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Binnenkort zijn wij de gelukkige bezitters van een mooie Bürstner camper uit 2013, voorzien van een Comfort-Matic versnellingsbak. Het viel mij op dat bij overschakelen het voelt alsof de auto wat inhoudt. Dat zou normaal zijn, werd er beweerd.

Vraag: is dat normaal? 

Dank wederom voor de hulp.

Link naar reactie
Share on other sites

Het is normaal. Ik moest er even aan wennen, maar nu weet ik niet beter. Ben erg tevreden met de Comfortmatic en heb er ook een van 2013 ( nieuw gekocht 2013)

1 uur geleden, RiesG zei:

Hallo,

Binnenkort zijn wij de gelukkige bezitters van een mooie Bürstner camper uit 2013, voorzien van een Comfort-Matic versnellingsbak. Het viel mij op dat bij overschakelen het voelt alsof de auto wat inhoudt. Dat zou normaal zijn, werd er beweerd.

Vraag: is dat normaal? 

Dank wederom voor de hulp.

 

aangepast door Pierre
Tekst niet goed opgemaakt
Link naar reactie
Share on other sites

Heeft iemand, behalve Dr. Dream, ervaring met chiptuning én daardoor 'verbetering' van het schakelen van zo'n bak?? Heb net contact gehad met een tuner, en die 'denkt' dat het wel enigszins zal helpen, maar is niet zeker van zijn zaak. Dus.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik laat mijn camper volgende week tunen. Ze passen echter enkel de motor-karakteristieken aan, de robot-bak wordt niets aan veranderd, die blijft werken zoals hij dat nu ook doet. Het kan natuurlijk wel zijn dat door het wat hogere vermogen van de motor dit iets soepeler gaat, maar hij zal niet sneller gaan schakelen daardoor lijkt me. 
ik laat wel weten of ik verschil voel met het schakelen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik loop nog niet zo hard te springen m.b.t. tunen. Mogelijke problemen zijn mij al bekend.
Eigenlijk begin ik er al aardig aan te wennen, aan dat overschakelen.
Neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben of er in onze Ducato ook zo'n 'inferieure' bak ligt. Hoe kom je daar achter?

Link naar reactie
Share on other sites

Via NKC krijg je zelfs korting op een tuning, ze hebben daar. Een video over op de website. 
 

Overigens rijd ik al jaren met privé auto’s met “kenveld optimalisatie” zoals het zo mooi heet ;-), nog nooit problemen gehad. Gewoon net wat soepeler rijden. 

Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, EddyUnk zei:

@GeMa dank voor de tip! Weet je ook zo welke serie dat betreft? Ik heb nu de 150pk versie, mij lijkt toch dat de “standaard” 178pk variant geen andere bak heeft…

Ik zou even zoeken op comfort matic op dit forum of anders op camperforum.nl . Er zijn tientallen meldingen hier en honderden in Europa over de koppeling van de Comfort Matic. Weet niet of een specifiek jaar (2017 wordt wel vaak genoemd) of type motor er uit springt, maar wel dat er een hoop gedoe is en dat Fiat de boot een beetje afhoudt. Velen hebben zelfs preventief de originele koppelingsplaten van Fiat door andere (Sachs heeft speciaal hiervoor een revisieset met metalen onderdelen voor de plastic) vervangen. Reden waarom wij hebben gekozen voor de nieuwe (echte) 9 traps automaat van ZF op onze Ducato camper.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, RiesG zei:

Ik loop nog niet zo hard te springen m.b.t. tunen. Mogelijke problemen zijn mij al bekend.
Eigenlijk begin ik er al aardig aan te wennen, aan dat overschakelen.
Neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben of er in onze Ducato ook zo'n 'inferieure' bak ligt. Hoe kom je daar achter?

Even zoeken op dit forum op "comfort matic" of op camperforum.nl

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...