RiesG Geplaatst: 19 mei 2021 Share Geplaatst: 19 mei 2021 Hallo, Binnenkort zijn wij de gelukkige bezitters van een mooie Bürstner camper uit 2013, voorzien van een Comfort-Matic versnellingsbak. Het viel mij op dat bij overschakelen het voelt alsof de auto wat inhoudt. Dat zou normaal zijn, werd er beweerd. Vraag: is dat normaal? Dank wederom voor de hulp. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 19 mei 2021 Share Geplaatst: 19 mei 2021 (aangepast) Het is normaal. Ik moest er even aan wennen, maar nu weet ik niet beter. Ben erg tevreden met de Comfortmatic en heb er ook een van 2013 ( nieuw gekocht 2013) 1 uur geleden, RiesG zei: Hallo, Binnenkort zijn wij de gelukkige bezitters van een mooie Bürstner camper uit 2013, voorzien van een Comfort-Matic versnellingsbak. Het viel mij op dat bij overschakelen het voelt alsof de auto wat inhoudt. Dat zou normaal zijn, werd er beweerd. Vraag: is dat normaal? Dank wederom voor de hulp. 19 mei 2021 aangepast door Pierre Tekst niet goed opgemaakt Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
RiesG Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2021 Dank je wel Pierre. Het zal best even wennen zijn. Komt goed. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
RiesG Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 25 mei 2021 Heeft iemand, behalve Dr. Dream, ervaring met chiptuning én daardoor 'verbetering' van het schakelen van zo'n bak?? Heb net contact gehad met een tuner, en die 'denkt' dat het wel enigszins zal helpen, maar is niet zeker van zijn zaak. Dus. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
EddyUnk Geplaatst: 22 juli 2021 Share Geplaatst: 22 juli 2021 Ik laat mijn camper volgende week tunen. Ze passen echter enkel de motor-karakteristieken aan, de robot-bak wordt niets aan veranderd, die blijft werken zoals hij dat nu ook doet. Het kan natuurlijk wel zijn dat door het wat hogere vermogen van de motor dit iets soepeler gaat, maar hij zal niet sneller gaan schakelen daardoor lijkt me. ik laat wel weten of ik verschil voel met het schakelen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 22 juli 2021 Share Geplaatst: 22 juli 2021 Zou wat voorzichtig zijn met tunen. Er zijn bij een bepaalde serie van deze Comfort-matic bakken inferieure materialen (plastic) gebruikt, waardoor er problemen met de koppeling kunnen ontstaan. Denk dat meer vermogen daar niet goed aan doet. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
EddyUnk Geplaatst: 22 juli 2021 Share Geplaatst: 22 juli 2021 @GeMa dank voor de tip! Weet je ook zo welke serie dat betreft? Ik heb nu de 150pk versie, mij lijkt toch dat de “standaard” 178pk variant geen andere bak heeft… Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
RiesG Geplaatst: 22 juli 2021 Auteur Share Geplaatst: 22 juli 2021 Ik loop nog niet zo hard te springen m.b.t. tunen. Mogelijke problemen zijn mij al bekend. Eigenlijk begin ik er al aardig aan te wennen, aan dat overschakelen. Neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben of er in onze Ducato ook zo'n 'inferieure' bak ligt. Hoe kom je daar achter? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
EddyUnk Geplaatst: 22 juli 2021 Share Geplaatst: 22 juli 2021 Via NKC krijg je zelfs korting op een tuning, ze hebben daar. Een video over op de website. Overigens rijd ik al jaren met privé auto’s met “kenveld optimalisatie” zoals het zo mooi heet ;-), nog nooit problemen gehad. Gewoon net wat soepeler rijden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
RiesG Geplaatst: 22 juli 2021 Auteur Share Geplaatst: 22 juli 2021 Dank voor je reactie, Eddy. Maar helaas zijn de verhalen over die verkeerde versnellingsbakken niet leuk. Dus ik laat dat tunen nog even. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
EddyUnk Geplaatst: 22 juli 2021 Share Geplaatst: 22 juli 2021 Ik heb het inderdaad gelezen. Hmmm. Misschien dat ik maar preventief de koppelingsplaat ga laten vervangen. Niets zo erg als stilvallen op je vakantie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 (aangepast) 14 uren geleden, EddyUnk zei: @GeMa dank voor de tip! Weet je ook zo welke serie dat betreft? Ik heb nu de 150pk versie, mij lijkt toch dat de “standaard” 178pk variant geen andere bak heeft… Ik zou even zoeken op comfort matic op dit forum of anders op camperforum.nl . Er zijn tientallen meldingen hier en honderden in Europa over de koppeling van de Comfort Matic. Weet niet of een specifiek jaar (2017 wordt wel vaak genoemd) of type motor er uit springt, maar wel dat er een hoop gedoe is en dat Fiat de boot een beetje afhoudt. Velen hebben zelfs preventief de originele koppelingsplaten van Fiat door andere (Sachs heeft speciaal hiervoor een revisieset met metalen onderdelen voor de plastic) vervangen. Reden waarom wij hebben gekozen voor de nieuwe (echte) 9 traps automaat van ZF op onze Ducato camper. 23 juli 2021 aangepast door GeMa Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 14 uren geleden, RiesG zei: Ik loop nog niet zo hard te springen m.b.t. tunen. Mogelijke problemen zijn mij al bekend. Eigenlijk begin ik er al aardig aan te wennen, aan dat overschakelen. Neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben of er in onze Ducato ook zo'n 'inferieure' bak ligt. Hoe kom je daar achter? Even zoeken op dit forum op "comfort matic" of op camperforum.nl Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
EddyUnk Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 Gevonden inmiddels en ook helemaal doorgelezen (was een lange avond ). Ben er idd niet gerust op. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.