Ga naar inhoud

Probleem met elektrisch Hefbed in Chausson


PeterB
 Share

Recommended Posts

Wie heeft de oplossing?

Ik heb een camper Chausson Welcome Sweet van 2010.
Deze fabrikant was de eerste op de markt met een elektrisch hefbed. De motor van het bed wordt aangestuurd door een display van het merk Projekt 2000.
Wat is mijn probleem. Sinds enige tijd heeft de motor te weinig kracht om zelfstandig het bed omhoog te drukken. Zonder matras op het bed lukt het net op eigen kracht, maar met matras en dekbed, kussens gaat het bed tot halverwege zelfstandig omhoog en dan stopt de motor. De geleding etc van het hefmechanisme is geheel gecontroleerd en akkoord bevonden.
Mijn conclusie is dat de motor goed is omdat ik de motor rechtstreeks met de accu verbonden heb en toen ging het bed wel langzaam, maar wel zelfstandig omhoog.
Alle bekabelingen zijn doorgemeten, maar geen stroomverliezen zijn geconstateerd. Ik kreeg het idee dat een belangrijke verbindingskabel misschien de oorzaak kon zijn. Deze is inmiddels vervangen, maar daarmee was het probleem niet opgelost. Ergens in de bekabeling van de accu naar het bed en/of de bekabeling in de bedbodem moet volgens mij iets niet goed zijn. Maar wat en hoe is dit op te sporen. Is er iemand die dit probleem ook meegemaakt heeft of een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn. Ik hoor het graag. Peter.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Beste Peter,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de motor wel degelijk zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb enkele leveranciers het volgende bericht gestuurd. In dit bericht lees je wat ik tot nu toe gemeten heb. Als de motor slechter wordt, gaat deze meer stroom trekken. Volgens Project 2000 zou de motor maximaal 15 ampere mogen trekken.

 

Geachte heer / mevrouw,

In mijn camper is een Project 2000 elektrisch hefbed ingebouwd. Naarmate de jaren verstrijken krijg ik steeds meer problemen met het elektrisch omhoog sturen van het bed. De laatste tijd moet ik behoorlijk mee tillen om het bed in de hoogste stand te krijgen. De accu is in uitstekende conditie. Wanneer ik op het hoofdrelais van het hefbed meet, heb ik 14V terwijl de spanning bij het bedieningspaneel tot 9V terugzakt en de motor steeds langzamer draait. De stroom op de hoofdvoeding bij het bedieningspaneel is dan tot 19A opgelopen. Is dit probleem bij u bekend en komt dit vaker voor? Kunt u mij een oplossing geven?

Met vriendelijke groet,
M. Wijnen

 

Mocht ik van van de leveranciers een degelijke oplossing krijgen, dan zal ik deze hier melden.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Geachte heer van Wijnen, al enige reactie van de leverancier ontvangen? Wij hebben een dergelijk probleem ook met onze Challenger uit 2012. Vaak gaat het het bed goed helemaal naar beneden met af en toe een hapering, maar sinds gisteren gaat het bed enkel nog maar in de eerste stand naar beneden en moeten wij met het trapje het bed betreden. Resetten helpt ook niet. Het vermoeden bij mij is dat de elektronica hapert. Het bed gaat nog wel (weliswaar met verminderde snelheid)redelijk omhoog. Ben benieuwd naar uw reactie? Magreet. Cees van der Linden

Link naar reactie
Share on other sites

Op 26-6-2021 om 22:29, Dell zei:

Beste Peter,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de motor wel degelijk zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb enkele leveranciers het volgende bericht gestuurd. In dit bericht lees je wat ik tot nu toe gemeten heb. Als de motor slechter wordt, gaat deze meer stroom trekken. Volgens Project 2000 zou de motor maximaal 15 ampere mogen trekken.

 

Geachte heer / mevrouw,

In mijn camper is een Project 2000 elektrisch hefbed ingebouwd. Naarmate de jaren verstrijken krijg ik steeds meer problemen met het elektrisch omhoog sturen van het bed. De laatste tijd moet ik behoorlijk mee tillen om het bed in de hoogste stand te krijgen. De accu is in uitstekende conditie. Wanneer ik op het hoofdrelais van het hefbed meet, heb ik 14V terwijl de spanning bij het bedieningspaneel tot 9V terugzakt en de motor steeds langzamer draait. De stroom op de hoofdvoeding bij het bedieningspaneel is dan tot 19A opgelopen. Is dit probleem bij u bekend en komt dit vaker voor? Kunt u mij een oplossing geven?

Met vriendelijke groet,
M. Wijnen

 

Mocht ik van van de leveranciers een degelijke oplossing krijgen, dan zal ik deze hier melden.

 

22 uren geleden, Cees van der Linden zei:

Geachte heer van Wijnen, al enige reactie van de leverancier ontvangen? Wij hebben een dergelijk probleem ook met onze Challenger uit 2012. Vaak gaat het het bed goed helemaal naar beneden met af en toe een hapering, maar sinds gisteren gaat het bed enkel nog maar in de eerste stand naar beneden en moeten wij met het trapje het bed betreden. Resetten helpt ook niet. Het vermoeden bij mij is dat de elektronica hapert. Het bed gaat nog wel (weliswaar met verminderde snelheid)redelijk omhoog. Ben benieuwd naar uw reactie? Magreet. Cees van der Linden

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een Chausson Sweet uit 2013. Nu ging het bed altijd al sneller naar beneden dan naar boven, maar sinds wij de matras vervangen hadden door een iets dikker exemplaar moet het bed behoorlijk ondersteund worden. Dit was iets waar ik absoluut geen rekening mee gehouden had toen we de matras vervingen. 

Ik vermoed dat het (ook) een gewichtskwestie is.
Heeft iemand al antwoord van project2000 ontvangen over een eventuele oplossing, anders dan de matras weer vervangen door een duntje?

groet Jos

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...
Op 26-6-2021 om 22:29, Dell zei:

Beste Peter,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de motor wel degelijk zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb enkele leveranciers het volgende bericht gestuurd. In dit bericht lees je wat ik tot nu toe gemeten heb. Als de motor slechter wordt, gaat deze meer stroom trekken. Volgens Project 2000 zou de motor maximaal 15 ampere mogen trekken.

 

Geachte heer / mevrouw,

In mijn camper is een Project 2000 elektrisch hefbed ingebouwd. Naarmate de jaren verstrijken krijg ik steeds meer problemen met het elektrisch omhoog sturen van het bed. De laatste tijd moet ik behoorlijk mee tillen om het bed in de hoogste stand te krijgen. De accu is in uitstekende conditie. Wanneer ik op het hoofdrelais van het hefbed meet, heb ik 14V terwijl de spanning bij het bedieningspaneel tot 9V terugzakt en de motor steeds langzamer draait. De stroom op de hoofdvoeding bij het bedieningspaneel is dan tot 19A opgelopen. Is dit probleem bij u bekend en komt dit vaker voor? Kunt u mij een oplossing geven?

Met vriendelijke groet,
M. Wijnen

 

Mocht ik van van de leveranciers een degelijke oplossing krijgen, dan zal ik deze hier melden.

Heb code van motortje op google ingetikt kwam ik bij een ruitenwissermotor uit van een Ford transit misschien is dit een tip 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 16-5-2021 om 21:13, PeterB zei:

Wie heeft de oplossing?

Ik heb een camper Chausson Welcome Sweet van 2010.
Deze fabrikant was de eerste op de markt met een elektrisch hefbed. De motor van het bed wordt aangestuurd door een display van het merk Projekt 2000.
Wat is mijn probleem. Sinds enige tijd heeft de motor te weinig kracht om zelfstandig het bed omhoog te drukken. Zonder matras op het bed lukt het net op eigen kracht, maar met matras en dekbed, kussens gaat het bed tot halverwege zelfstandig omhoog en dan stopt de motor. De geleding etc van het hefmechanisme is geheel gecontroleerd en akkoord bevonden.
Mijn conclusie is dat de motor goed is omdat ik de motor rechtstreeks met de accu verbonden heb en toen ging het bed wel langzaam, maar wel zelfstandig omhoog.
Alle bekabelingen zijn doorgemeten, maar geen stroomverliezen zijn geconstateerd. Ik kreeg het idee dat een belangrijke verbindingskabel misschien de oorzaak kon zijn. Deze is inmiddels vervangen, maar daarmee was het probleem niet opgelost. Ergens in de bekabeling van de accu naar het bed en/of de bekabeling in de bedbodem moet volgens mij iets niet goed zijn. Maar wat en hoe is dit op te sporen. Is er iemand die dit probleem ook meegemaakt heeft of een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn. Ik hoor het graag. Peter.
 

Heeft u al een oplossing voor het bed

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-11-2021 om 19:20, Cees van der Linden zei:

Geachte heer van Wijnen, al enige reactie van de leverancier ontvangen? Wij hebben een dergelijk probleem ook met onze Challenger uit 2012. Vaak gaat het het bed goed helemaal naar beneden met af en toe een hapering, maar sinds gisteren gaat het bed enkel nog maar in de eerste stand naar beneden en moeten wij met het trapje het bed betreden. Resetten helpt ook niet. Het vermoeden bij mij is dat de elektronica hapert. Het bed gaat nog wel (weliswaar met verminderde snelheid)redelijk omhoog. Ben benieuwd naar uw reactie? Magreet. Cees van der Linden

Heeft u al een oplossing voor het bed

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Probleem met hebben Challenger uit 2012. 
het licht onder het heffend ging uit, vervolgens stond alles te knipperen op de display en daarna ging alles uit.

de rest van de camper installatie werkt wel.

heeft iemand hier een oplossing voor, weet iemand welke zekering van het bed is.

alvast bedankt voor de reactie

Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-6-2022 om 21:33, Hansm zei:

Probleem met hebben Challenger uit 2012. 
het licht onder het heffend ging uit, vervolgens stond alles te knipperen op de display en daarna ging alles uit.

de rest van de camper installatie werkt wel.

heeft iemand hier een oplossing voor, weet iemand welke zekering van het bed is.

alvast bedankt voor de reactie

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo, ik heb een Chausson Flash 10  van 2012 met beschreven hefbed. Heb tijdje problemen gehad met het omhoog en omlaag gaan. Mailtje gestuurd naar werkplaats@ronhazenberg.nl en kreeg binnen een dag een reactie met de oplossing.  Super bedrijf!!

Bij mij was de bediening van slag. Er blijkt tussen het bedieningsknoppen omlaag en omhoog nog een knopje verscholen te zitten. Als je dit “knopje” indrukt en tegelijkertijd het knopje omhoog dan gaat het service lampje branden. Daarna zou je het bed weer normaal moeten kunnen bedienen. Stuur hem dan eerst omhoog tot de eindschakelaar ingedrukt wordt door het bed (stop dan met omhoog gaan). Daarna moet je de stopstanden welke vroeger geprogrammeerd waren weer programmeren. Dit verhaal heb ik ook maar is een beetje lang om hier weer te geven. Ik hoop dat het iemand kan helpen!. Overigens help ik (al 10 jaar) de motor steeds bij het omhoog door een beetje mee te tillen omdat ik merkte dat het toch wat zwaar is voor het motortje. Tot op heden werkt het nog steeds / weer prima.  Stan.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wij hebben ook een chausson sweet  welcome, het hefbed gaat goed naar beneden , naar boven gaat het moeizaam en moeten meehelpen om omhoog te krijgen. Lees dit probleem meer, is er een oplossing dit heb ik nog niet gelezen,  bedankt voor het meedenken 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 16-5-2021 om 21:13, PeterB zei:

Wie heeft de oplossing?

Ik heb een camper Chausson Welcome Sweet van 2010.
Deze fabrikant was de eerste op de markt met een elektrisch hefbed. De motor van het bed wordt aangestuurd door een display van het merk Projekt 2000.
Wat is mijn probleem. Sinds enige tijd heeft de motor te weinig kracht om zelfstandig het bed omhoog te drukken. Zonder matras op het bed lukt het net op eigen kracht, maar met matras en dekbed, kussens gaat het bed tot halverwege zelfstandig omhoog en dan stopt de motor. De geleding etc van het hefmechanisme is geheel gecontroleerd en akkoord bevonden.
Mijn conclusie is dat de motor goed is omdat ik de motor rechtstreeks met de accu verbonden heb en toen ging het bed wel langzaam, maar wel zelfstandig omhoog.
Alle bekabelingen zijn doorgemeten, maar geen stroomverliezen zijn geconstateerd. Ik kreeg het idee dat een belangrijke verbindingskabel misschien de oorzaak kon zijn. Deze is inmiddels vervangen, maar daarmee was het probleem niet opgelost. Ergens in de bekabeling van de accu naar het bed en/of de bekabeling in de bedbodem moet volgens mij iets niet goed zijn. Maar wat en hoe is dit op te sporen. Is er iemand die dit probleem ook meegemaakt heeft of een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn. Ik hoor het graag. Peter.
 

Dag,  Dat probleem is bij mijn camper opgelost. Eerst na laten kijken of motortje lagers, defecten heeft anders een nieuwe betere accu erin. Probleem is opgelost. Succes ermee. Ps heeft iemand nog een valnet vh bed over. 0620225371. 

Link naar reactie
Share on other sites

34 minuten geleden, Anoniem zei:

Dag,  Dat probleem is bij mijn camper opgelost. Eerst na laten kijken of motortje lagers, defecten heeft anders een nieuwe betere accu erin. Probleem is opgelost. Succes ermee. Ps heeft iemand nog een valnet vh bed over. 0620225371. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...