Ga naar inhoud

Extra diesel kosten per kg/km


Peterr
 Share

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of iemand mij iets kan vetrellen over het extra diesel verbruik voor elke extra kilogram gewicht per gereden kilometer.

Dit zal een heel kleine hoeveelheid diesel zijn, dus we kunnen het ook hebben over bv. elke 100kg extra gewicht per 100 km gereden.

 

Ik vraag dit, omdat ik graag wil uitrekenen of  van een bepaalde voorziening aan boord (bv. een gasfles) het voordelig is om de lichtere en meestal duurdere versie te kopen.

Naast extra brandstof, moet ik natuurlijk ook eventueel een hoger wegenbelasting tarief in de gaten houden. Maar dat kan ik gewoon opzoeken. het effect op meer diesel niet.

 

Ik begrijp ook dfat het voor verschillende bussen wel wat uit kan maken en ik verwacht ook niet een precies getal, meer een benadering.

het gaat in mijn geval om een Fiat Ducato L3H2 uit 2019 met 140 pK. Gewicht leeg 2010 kg.

 

Dank en groet, Peterr

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, dat wordt een lastige. De opgave van de fabrikant (Fiat) is een min of meer theoretische, dus je zult het zelf proefondervindelijk moeten uitvinden denk ik. Mede omdat elke camper(opbouw) een andere CW waarde heeft. Belading heeft geen effect op de wegenbelasting, daarvoor geldt het tarief van het gewicht van de (CE) goedkeuring en de (gekeurde) uitstoot.

Link naar reactie
Share on other sites

Als u dit pressies wil weten kan u / moet een brandstofverbruiksmeter monteren , u gaat rijden een bepaald traject en schakel op een bepaald toerental enz , meet het verbruik . ga dan de camper laden en rij weer het zelfde traject , houd rekening of de wind is veranderd . bij terugkomst weer het verbruik aflezen . 

 

Maar net als GeMa ook schrijft dat de luchtweerstand ( CW ) is van grotere invloed als het gewicht , tussen de zomer en de winter kan dat 10 % zijn . Niet dat er meer wind staat of minder dat scheelt per dag maar de lucht is dikker in de winter als in de zomer .  

Link naar reactie
Share on other sites

dank voor je antwoord GeMa. Inderdaad heeft de CW waarde (ik neem aan dat dat de luchtweerstand is) grote invloed op het verbruik in het algemeen.

Ik heb vannacht in bed er ook nog over liggen denken. Meer kilos in de bus, verandert de CW waarde niet of nauwelijks (hij komt misschien door een groot gewicht extra in de bus wat lager te liggen, en dat kan een fractie in de CW uitmaken).

 

Mijn redenering en benadering vannacht was als volgt :

 

Lege bus gebruikt ongeveer 8 liter op 100 km. De helft gaat ongeveer aan CW en de andere helft om de 2000kg vooruit te krijgen. Dwz 4 liter per 100 kg voor 2000 kg.

dat is dus 0,002 lieter per kg voor 100 km. Laat ik uiteindelijk 50.000 km gaan rijden met de camper,dan is dat per kilogram 1 lter extra op 50.000 km.

Niet heel veel dus. Uiteraard is dit een benadering. Bergop zal het bv. iets meer uitmaken.

 

supreme : Ik zou het kunnen meten, maar omdat er zoveel verschillende factoren meespelen, zoals wind, drukte etc. zou ik de proef een twntig tal keren moeten doen.

Kost veel tijd en diesel. vandaar mijn benadering. Het gaat mij niet om een exact getal, maar om een idee.

 

  • Confused 1
Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn voor een dergelijke berekening wel érg veel variabelen. Ik denk dat de gevraagde benadering alleen in ‘laboratorium omstandigheden’ berekend kunnen worden, mede omdat het verschil in brandstofverbruik bij 100 kilo extra gewicht minimaal zal zijn. Zelf een beetje knutselen door twee keer dezelfde route te rijden is véél te onbetrouwbaar. De ene keer trek je vaker of sneller op, de volgende keer rem je een keer vaker af, die ene windvlaag, het soort banden, de temperatuur van motor en banden ... enz. Ook de vooronderstelling dat een bepaald percentage van het brandstofverbruik gebruikt wordt om vooruit te komen en een ander deel veroorzaakt wordt door CW, is volstrekt ondeugdelijk, al was het maar omdat het een aanname is die, voor zo ver ik weet, nergens op is gebaseerd. 
Een deugdelijk onderzoek onder laboratorium omstandigheden zal niet snel worden gedaan, omdat het weinig oplevert waar je iets mee kunt. Alleen interessant voor theoretici.

aangepast door Adriatik
Link naar reactie
Share on other sites

Adriatik, u heeft volkomen gelijk dat de 50/50% verdeling tussen CW en brandstof voor het gewicht een aanname is. Het gaat mij om een globaal idee te krijgen, geen absoluut preciese waarde. Het verbruik dat voor een auto wordt opgegeven is ook maar een globale benadering.  En of de verdeling nu 40/60 of 70/30 is, de benadering geeft, in ieder geval voor mij, een globaal idee.

 

Ik had gehoopt dat er mischien cijfers uit de transportwereld bekend zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...