Ga naar inhoud

LPG flessen in stalling


jackann
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Verwijderen van gasflessen indien de Camper in de stalling wordt geplaatst:

 

Naar aanleiding van het artikel Kampeerauto nummer 8 - 2010.

Als een stallingeigenaar de gasflessen er uit wil hebben ontstaat een groter veiligheid. Butaan/propaan flessen kunnen exploderen bij een hevige brand waardoor grote gevaren ontstaan voor omstanders en brandweer.

 

LPG damp tanks zijn echter ook gasflessen en hierbij is een geheel andere benadering nodig en zijn in twee categorieën te verdelen:

Vast tanks, meestal onder de auto gemonteerd en staande LPG tanks welke dezelfde afmetingen hebben als Butaan/Propaan flessen en horen in een gasbun te staan.

Het keer op keer verwijderen van vaste LPG tanks onder de auto is geen optie. Indien deze tank door de stallingeigenaar wordt geweigerd, rest er slechts één optie en dat is een andere stalling zoeken.

Wat zijn de gevaren van een LPG damp tank bij het ontstaan van brand?

LPG damp tanken kunnen niet exploderen. Ze zijn alle beveiligd met een veerveiligheid. (wettelijke eis)

De temperatuur van vloeibaar gas bedraagt ongeveer - 40 / -4 C. De warmteopname in het vloeibare gas is hier optimaal, echter is de temperatuuropname in dampvormig gas minder ideaal. Dampvormig gas zal onder invloed van temperatuur zeer snel een drukverhoging laten zien. De gemonteerde veerveiligheid zal nu bij 27 Bar overdruk zijn werk doen en het teveel aan gas afblazen tot de druk in de tank weer is gestabiliseerd. Hierdoor is het aan te raden een LPG-tank te vullen voor dat deze gestald wordt.

In de verticale tank zit maximaal slechts 11 kg brandstof in. Dit is marginaal t.o.v. het geheel van de Camper. Bij brand praat men over kg brandbaar materiaal.

 

In een brandstoftank kan al gauw 50 kg of meer zeer brandbaar materiaal in zitten. Deze hoeveelheid komt in één keer vrij en geeft plotseling een grote vuurzee. De drukopbouw van metalen tanks is echter beperkt zodat de explosie niet gevaarlijk is. Tegenwoordig zijn brandstoftanks veelal uit kunststof vervaardigd waardoor deze in het vuur zal smelten en de brandstof zal uitstromen. Wel zal dit pas plaatsvinden na enige tijd waardoor omstanders al niet meer te dicht bij de vuurbron aanwezig zijn.

 

Bij loskoppelen van 2 LPG verticale tanken gaat het  om 4 slangen waarvan twee gevuld zijn met vloeistof. Je kan er veelal slecht bij en de kans op lekkage wordt vergroot. Als dit keer op keer na gebruik van de Camper wordt gedaan is de kans op lekkage reëel. Dit moet je niet willen.

Er zijn twee soorten koppelingen namelijk met zachte afdichting en bolconisch.

Zachte koppelingen dichten af op een rubberen ring. Deze ring is zeer eenvoudig te vervangen indien hij wat ouder wordt of beschadigd is.

Bolconische koppelingen dichten af metaal op metaal. Hierbij treed enige vervorming op en het materiaal gat door de vloeigrens. Deze koppelingen zijn niet geschikt voor veelvuldige gebruik maar het zijn montage koppelingen. Bij deze koppelingen wordt veel vloeibare pakking gebruikt (Loctite). Deze pakking hard uit indien het in aanraking komt met metaal en is daarna alleen met veel kracht en of verwarming los te krijgen. In een gasbun met beperkte ruimte, hout, kunststof en gas is dit werk voor specialisten.

Conclusie:

LPG damptanks afvullen en niet elke keer na gebruik van de camper verwijderen.

De verbindingen zijn daarvoor niet geschikt en de LPG damptank is niet onveiliger dan de brandstoftank.

Het maakt dus geen verschil of het om een vaste LPG damptank onder de auto gaat of verticale LPG damp tanks in een gasbun.

Met dank aan  de Brandweer en Technisch Bureau Terveer voor aanvullende informatie

Een brand van een auto met LPG tank is te zien op: http://tbt-zwolle.hyves.nl

 

Freek S

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 5-4-2021 om 15:42, Freek S zei:

Verwijderen van gasflessen indien de Camper in de stalling wordt geplaatst:

 

Naar aanleiding van het artikel Kampeerauto nummer 8 - 2010.

Als een stallingeigenaar de gasflessen er uit wil hebben ontstaat een groter veiligheid. Butaan/propaan flessen kunnen exploderen bij een hevige brand waardoor grote gevaren ontstaan voor omstanders en brandweer.

 

LPG damp tanks zijn echter ook gasflessen en hierbij is een geheel andere benadering nodig en zijn in twee categorieën te verdelen:

Vast tanks, meestal onder de auto gemonteerd en staande LPG tanks welke dezelfde afmetingen hebben als Butaan/Propaan flessen en horen in een gasbun te staan.

Het keer op keer verwijderen van vaste LPG tanks onder de auto is geen optie. Indien deze tank door de stallingeigenaar wordt geweigerd, rest er slechts één optie en dat is een andere stalling zoeken.

Wat zijn de gevaren van een LPG damp tank bij het ontstaan van brand?

LPG damp tanken kunnen niet exploderen. Ze zijn alle beveiligd met een veerveiligheid. (wettelijke eis)

De temperatuur van vloeibaar gas bedraagt ongeveer - 40 / -4 C. De warmteopname in het vloeibare gas is hier optimaal, echter is de temperatuuropname in dampvormig gas minder ideaal. Dampvormig gas zal onder invloed van temperatuur zeer snel een drukverhoging laten zien. De gemonteerde veerveiligheid zal nu bij 27 Bar overdruk zijn werk doen en het teveel aan gas afblazen tot de druk in de tank weer is gestabiliseerd. Hierdoor is het aan te raden een LPG-tank te vullen voor dat deze gestald wordt.

In de verticale tank zit maximaal slechts 11 kg brandstof in. Dit is marginaal t.o.v. het geheel van de Camper. Bij brand praat men over kg brandbaar materiaal.

 

In een brandstoftank kan al gauw 50 kg of meer zeer brandbaar materiaal in zitten. Deze hoeveelheid komt in één keer vrij en geeft plotseling een grote vuurzee. De drukopbouw van metalen tanks is echter beperkt zodat de explosie niet gevaarlijk is. Tegenwoordig zijn brandstoftanks veelal uit kunststof vervaardigd waardoor deze in het vuur zal smelten en de brandstof zal uitstromen. Wel zal dit pas plaatsvinden na enige tijd waardoor omstanders al niet meer te dicht bij de vuurbron aanwezig zijn.

 

Bij loskoppelen van 2 LPG verticale tanken gaat het  om 4 slangen waarvan twee gevuld zijn met vloeistof. Je kan er veelal slecht bij en de kans op lekkage wordt vergroot. Als dit keer op keer na gebruik van de Camper wordt gedaan is de kans op lekkage reëel. Dit moet je niet willen.

Er zijn twee soorten koppelingen namelijk met zachte afdichting en bolconisch.

Zachte koppelingen dichten af op een rubberen ring. Deze ring is zeer eenvoudig te vervangen indien hij wat ouder wordt of beschadigd is.

Bolconische koppelingen dichten af metaal op metaal. Hierbij treed enige vervorming op en het materiaal gat door de vloeigrens. Deze koppelingen zijn niet geschikt voor veelvuldige gebruik maar het zijn montage koppelingen. Bij deze koppelingen wordt veel vloeibare pakking gebruikt (Loctite). Deze pakking hard uit indien het in aanraking komt met metaal en is daarna alleen met veel kracht en of verwarming los te krijgen. In een gasbun met beperkte ruimte, hout, kunststof en gas is dit werk voor specialisten.

Conclusie:

LPG damptanks afvullen en niet elke keer na gebruik van de camper verwijderen.

De verbindingen zijn daarvoor niet geschikt en de LPG damptank is niet onveiliger dan de brandstoftank.

Het maakt dus geen verschil of het om een vaste LPG damptank onder de auto gaat of verticale LPG damp tanks in een gasbun.

Met dank aan  de Brandweer en Technisch Bureau Terveer voor aanvullende informatie

Een brand van een auto met LPG tank is te zien op: http://tbt-zwolle.hyves.nl

 

Freek S

Ja, LPG tanks hebben een overdrukbeveiliging en gaan b.v. in een brand "afblazen"en zullen dan niet exploderen. Maar......, ik weet niet of je zoiets in het echt of op een instructiefilm wel eens gezien hebt (ik wel in m'n opleiding), daarmee creëer je in een stalling wel een vlammenwerper die de hele omgeving in de hens steekt. Ik heb eens een afblazende (brandende) auto met LPG tank zo een heel tankstation in de fik doen steken. Gastanks er uit en buiten in een speciale opslag is domweg het veiligst. En ja, een vaste LPG tank haal je er niet zomaar even uit, maar die had er eigenlijk (wettelijk) ook helemaal niet in mogen zitten (zie eerdere discussies hierover). Een vast LPG tank in een voertuig moet primair voor de voortstuwing zijn bedoeld en mag secundair (alleen!) voor verwarmen van de cabine worden gebruikt!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

LPG flessen kunnen er in blijven omdat ze niet exploderen en de brandweer kan blijven blussen en de omgeving nat houden.

Gasflessen exploderen en zijn gevaarlijk in een grotere omgeving. De brandweer kan de omgeving niet nat houden.

Als de stalling geen onderscheid kan maken wordt het lastig.

Stalling 31 (meerdere grote locaties) kunnen LPG flessen blijven zitten en gasflessen moeten er uit.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Dr.Dream zei:

 

Hier heb ik toch de nodige vraagtekens bij. Wat is het verschil tussen de vulling van de een gewone gasfles (butaan of propaan) en een LPG-fles (mengsel van propaan en butaan)? 

Een officiële LPG-fles heeft een 80% vulbeperking EN een afblaasventiel. Hierdoor zal ie minder snel exploderen (maar kan dat uiteindelijk wel) als een "gewone" gasfles. Echter, als zo'n LPG fles gaat afblazen vanwege een brand ontstaat er een geweldige vlammenwerper die de hele omgeving in de hens zet. Dus......

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...