Ga naar inhoud

Recommended Posts

Geplaatst:

Zijn er mensen die ook problemen hebben (gehad) met het een minuut lang enórm(!)  stotteren / inhouden  van de halfwarme (!) motor Fiat Ducato euro 6  model 2017,  2.3  diesel  177  pk, mogelijk veroorzaakt door EGR klep  (thermostatisch geregeld?) of andere oorzaak? Al een tiental dealers hiervoor bezocht en is in alle jaren nooit opgelost, want ze vinden de oorzaak niet, zoals helaas bij vrijwel alle problemen.  Oh ja, hopen op een wonder met een software-update ............

  • 1 month later...
Geplaatst:

Is wel eens geprobeerd de klep uit te schakelen en dan ....? Lijkt een sensor probleem te zijn. 

Treedt het altijd op en onder identieke omstandigheden? 

Kun je eventueel de omstandigheden waaronder het optreed ahw reconstrueren? 

Zo nodig terug naar de Importeur/Fiat vertegenwoordiger. 

Zijn er ook (ex-)wegenwachters onder de NKC leden (bijv. de technische begeleiders) die hier idee over hebben?

Mvg. 

Geplaatst:
Op 9-3-2020 om 17:04, Warmenhj zei:

Is wel eens geprobeerd de klep uit te schakelen en dan ....? Lijkt een sensor probleem te zijn. 

Treedt het altijd op en onder identieke omstandigheden? 

Kun je eventueel de omstandigheden waaronder het optreed ahw reconstrueren? 

Zo nodig terug naar de Importeur/Fiat vertegenwoordiger. 

Zijn er ook (ex-)wegenwachters onder de NKC leden (bijv. de technische begeleiders) die hier idee over hebben?

Mvg. 

Thx., Ben al bijna drie jaar onderweg en heb al rond de vijftien Fiat dealers bezocht, de ene nog dommer dan de andere. Met stopt een stekker van de computer in en roept vol trots dat er niets aan de hand is. Het uitschakelen van die EGR klep heb ik ook al tien maal gevraagd, maar men luistert niet naar de klant. 

En zoals vaak door mij gemeld, Fiat heeft geen eigen technische dienst voor "moeilijke" gevallen en dus blijf je hangen bij die domme dealers. Nu voor mij in Spanje, van hetzelfde laken een pak.  Waarschuwing voor een ieder : kies nooooooooit voor Fiat als basis voor de camper, want het wordt een nagel aan je doodskist.

Geplaatst:

wellicht dat een goede fiat tuner wat kan betekenen? die hebben veel meer kijk op de software en sensoren en dergelijke, Die kunnen vaak ook e.e.a. uit programmeren zoals een EGR klep, of dat bij een euro 6 ook nog kan geen idee. 

Geplaatst:
Op 11-3-2020 om 07:52, campaan zei:

Thx., Ben al bijna drie jaar onderweg en heb al rond de vijftien Fiat dealers bezocht, de ene nog dommer dan de andere. Met stopt een stekker van de computer in en roept vol trots dat er niets aan de hand is. Het uitschakelen van die EGR klep heb ik ook al tien maal gevraagd, maar men luistert niet naar de klant. 

En zoals vaak door mij gemeld, Fiat heeft geen eigen technische dienst voor "moeilijke" gevallen en dus blijf je hangen bij die domme dealers. Nu voor mij in Spanje, van hetzelfde laken een pak.  Waarschuwing voor een ieder : kies nooooooooit voor Fiat als basis voor de camper, want het wordt een nagel aan je doodskist.

 

Op 11-3-2020 om 07:52, campaan zei:

Thx., Ben al bijna drie jaar onderweg en heb al rond de vijftien Fiat dealers bezocht, de ene nog dommer dan de andere. Met stopt een stekker van de computer in en roept vol trots dat er niets aan de hand is. Het uitschakelen van die EGR klep heb ik ook al tien maal gevraagd, maar men luistert niet naar de klant. 

En zoals vaak door mij gemeld, Fiat heeft geen eigen technische dienst voor "moeilijke" gevallen en dus blijf je hangen bij die domme dealers. Nu voor mij in Spanje, van hetzelfde laken een pak.  Waarschuwing voor een ieder : kies nooooooooit voor Fiat als basis voor de camper, want het wordt een nagel aan je doodskist.

Wat een grote pech, temeer daar van de campers vwb motor en basis, Fiat hoofdleverancier is. En ook jammer dat er van de kant van de technische begeleiders ook kennelijk geen reactie op is gekomen! Uit ervaring weet ik dat als een elektronisch probleem zich op dat moment niet voordoet, het ook niet te meten valt. Als er zelfs een vrachtauto Fiat dealer niet uitkomt, dan .... :-(

Maybe aan autotechnische MTS? Hoop dat er toch een oplossing gaat komen op je pad.

  • 1 month later...
Geplaatst:

 

Mijn garagist maakte er mij op attent dat het kan zijn bij koude motor dat die heel even lichtjes stottert. Dat ligt aan de EGR klep. Ik heb het ook al regelmatig ondervonden maar stoort mij niet en gaat enkel over de eerste kilometer met koude motor. Dus zal het wel een gekend probleem zijn.... De onze is 150 pk euro 6

  • 2 months later...
Geplaatst:

bij een te hoge verbrandingstemperatuur ontstaat NOx= schadelijk voor milieu. om die temperatuur omlaag te brengen  worden uitlaatgassen de motor weer ingevoerd. dit wordt geregeld met de EGRklep. nadeel van dit systeem is dat het inlaatgedeelte enorm vervuild en dat ook de egr klep vast komt te zitten. een grote oorzaak is dat er in een te hoge versnelling wordt gereden. minimaal 8o km per uur in zn 5 en pas boven 110 in zn 6. tijdig terugschakelen als er vermogen geleverd moet worden. de EGR klep wordt ook wel uitgeschakeld hetzij mechanisch (door een plaatje te monteren) of elektronisch. een garage mag dit officieel niet uitvoeren!! mijn advies is het inlaatspruitstuk te laten demonteren, dan pas kan men zien hoe erg de vervuiling is.het schoonmaken moet door een kundig monteur worden uitgevoerd omdat er geen vuil via de inlaatklep in de motor mag komen. middelen die aan de brandstof toegevoegd kunnen worden raad ik te sterkste af. Ik weet te weinig van de staat van uw camper, bijv de km stand. hoe rijd u. ed. als de egr klep gedemonteerd is kan de garage met een camera binnen in het inlaatspruitstuk kijken. alleen uitlezen is echt onvoldoende. u heeft een klacht en daar moet goed naar geluisterd worden. een fiat diesel behoord zeker tot de groep beste dieselmotoren.

ik adviseer u om naar een dieselspecialist te gaan zoals bijvoorbeeld Buchli of KleinJan  zie internet. 

 

veel succes

  • Like 1
  • 5 weeks later...
Geplaatst:
Op 6-7-2020 om 15:43, PKR zei:

bij een te hoge verbrandingstemperatuur ontstaat NOx= schadelijk voor milieu. om die temperatuur omlaag te brengen  worden uitlaatgassen de motor weer ingevoerd. dit wordt geregeld met de EGRklep. nadeel van dit systeem is dat het inlaatgedeelte enorm vervuild en dat ook de egr klep vast komt te zitten. een grote oorzaak is dat er in een te hoge versnelling wordt gereden. minimaal 8o km per uur in zn 5 en pas boven 110 in zn 6. tijdig terugschakelen als er vermogen geleverd moet worden. de EGR klep wordt ook wel uitgeschakeld hetzij mechanisch (door een plaatje te monteren) of elektronisch. een garage mag dit officieel niet uitvoeren!! mijn advies is het inlaatspruitstuk te laten demonteren, dan pas kan men zien hoe erg de vervuiling is.het schoonmaken moet door een kundig monteur worden uitgevoerd omdat er geen vuil via de inlaatklep in de motor mag komen. middelen die aan de brandstof toegevoegd kunnen worden raad ik te sterkste af. Ik weet te weinig van de staat van uw camper, bijv de km stand. hoe rijd u. ed. als de egr klep gedemonteerd is kan de garage met een camera binnen in het inlaatspruitstuk kijken. alleen uitlezen is echt onvoldoende. u heeft een klacht en daar moet goed naar geluisterd worden. een fiat diesel behoord zeker tot de groep beste dieselmotoren.

ik adviseer u om naar een dieselspecialist te gaan zoals bijvoorbeeld Buchli of KleinJan  zie internet. 

 

veel succes

Veel dank voor alle goede adviezen, beter om NOOIT meer voor een Fiat te kiezen, want het zijn losers! Ik koop een basisauto om zorgeloos te kunnen reizen en niet om eindeloos gesodemieter te hebben met dit waardeloze merk! Trouwens camperbouwers kiezen dit merk ENKEL omdat de basisauto met gigakoritng = eigen geldelijk gewin aan te kopen is. Kwaliteit is van geen enkel belang, maar dat moge duidelijk zijn, ja toch.

Geplaatst:

Ben wel eens bezig geweest met Mercedes en VW egr kleppen.

Zit heel veel troep in inlaatspruitstuk.

Als motor warm is ga maar een wat meer in hogere toeren rijden.

Nieuwe rijstijl is funest voor ieder merk!!

Geplaatst:

Rijk dat klop hele maal , maar  ook zonder E G R klep kan dit voorkomen , zelf al in de jaren 80 . we hadden klanten ( TRUCS ) die mees al laag in de toeren al overschakelde en altijd

voorzichtig   reden en na zon 150.000 km waren de inlaatkleppen vervuild en de cilinderkop gedeeltelijk dicht gekold . DE klanten die met een aanhanger reden en veel meer kracht nodig hadden moesten veel hogere toeren gebruiken , en die motoren vervuilde hele maal niet na 300.000 km nog brand schoon .

Jongst leden stond mijn camper voor APK op de werkput en ik heb er een onder gekeken , en ik keek ook even in de uitlaatpijp deze was brand schoon gewoon een metaalkleur .

 

Misschien is het ook  eens verstandig om in de uitlaatpijp te kijken zit daar veel roet dan zal dat bij EGR werking ook wel eens in de inlaat komen .

 

Mijn camper is een Renault Master 111,  2012 euro 5 met 6 bak en ik vul de tank voor de winterstalling ( 1 okt- ) 2 x FORTE toe op de 110 L en tank soms prinieum diesel .

  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid