Ga naar inhoud

wat is nut en noodzaak van volledig afkoppelen van de huishoud-accu's


BUSdriver
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag forumleden,

 

Ik heb een vraag over het nut en noodzaak van het compleet ontkoppelen van de huishoudaccu's.

 

Mijn buscamper (Burstner City Car 600, op Fiat Ducato, model 2019) heeft af-fabriek 1 voertuig-accu en 2 huishoud-accu's, en als extra een door de dealer gemonteerd zonnepaneel. De voertuig-accu is voorzien van een massa-sleutel (heb ik laten inbouwen door de dealer).

 

Normaliter sluit ik alvorens te stallen de huishoud-accu's af d.m.v. de schakelaar op het Schaudt EBL. Nu zegt de winterstalling dat deze schakelaar de huishoud-accu's onvoldoende zou afkoppelen, en dat er nog steeds enkele sluipverbruikers stroom vragen (o.a. de regelaar van het zonnepaneel). De stalling verplicht mij nu om ook een massasleutel in te laten bouwen om ook de huishoud-accu's af te kunnen schakelen wanneer de camper de stalling in gaat.

 

Graag zou ik willen weten

  1. wat het gevaar zou zijn zonder massasleutel op de huishoud-accu's (voor mijn camper / voor de accu's en/of voor de stalling) ?
  2. welke componenten er na uitschakelen van het EBL nog ongewenst stroom verbruiken ?
  3. hoeveel dit verbruik zou zijn (ofwel: hoeveel maanden kunnen de accu's dit aan) ?
  4. als de massasleutels zo belangrijk zijn, waarom worden deze dan niet al in de fabriek gemonteerd (zowel op de voertuig- als op de huishoud-accu's) ?

 

Bij voorbaat dank,

 

Link naar reactie
Share on other sites

tja, een andere stalling zoeken is een optie, maar vind  er maar zo snel een. Ze liggen niet dik bezaaid en vooral niet de binnen stallingen.

 

Ik zelf schakel ook de EBL uit en ontkoppel zowel de start- als huishoudaccu. Even de minpool losmaken is bij de startaccu 2 minuten werk en bij de huishoudaccu (zit bij mij onder de stoel) 5 minuten.  In de huidige corona-omstandigheden heb ik besloten de huishoudaccu mee naar huis te nemen  ( 15 minuten werk en thuis op de druppellaar aan te sluiten). De camper haal ik 1 x per 6 weken op en laat hem een flink stuk rijden (ook goed voor de banden)  Wel weer effe aanmelden bij de RDW, maar dat kost mij maar € 24,00. 

 

Hoewel ik niet begrijp waarom uw stallinghouder ontkoppeling  dmv massasleutel verlangt staat u voor de keuze :  een andere stalling of even wat werk, de macht ligt bij de stallinghouder. Ik neem aan dat de minkabel  er af halen ook volstaat en hoop dat u er makkelijk bij kunt komen.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

In camperland wordt heel wat geknutseld, soms wat minder deskundig. Een elektrisch probleem kan leiden tot vonken en ontbranding. Heel vervelend indien dit in een opslag gebeurd met enorme schade tot gevolg. Dus de minpool van de hh accu gewoon voorzien van een schakelaar ter preventie van grote problemen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zit voor het zelfde dilemma , dit van wegen de brand in Winkel . op mijn huishoudaccu ( AGM ) zat al een H - schakelaar , op de startaccu had ik een accu wacht , deze mag niet meer gebruikt worden in de stalling . Nu monteer ik een tweede H- schakelaar op de start accu voor als hij tijdelijk in de stalling staat , en van de winter ( 6 maanden ) haal ik alleen de startaccu er uit en thuis bewaren , en indien nodig is bij laden . De AGM blijft prima op spanning .

Rij regelmatig het hele jaar door dan hoeft de ( GOEDE ACCU ) accu niet er uit te halen . 

 

BUSdriver , gewoon een schakelaar monteren zo duur is dat niet , een andere stalling zoek vind ik een onzinnig advies , en wat Edward betreft, heeft helemaal gelijk .

 

Als u de hoofdschakelaar uit zet , wel de zonnepanelen los koppelen van de regelaar als er licht op schijnt , alleen  de mijn kabel is voldoende .

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
Op 25-4-2021 om 17:49, Hiemerke zei:

Door de schakelaar op de EBL uit te schakelen wil nog niet zeggen dat de accu spanningsloos is. Er kan nl nog genoeg verbruikers buiten de EBL om aangesloten zijn. Ik kan dmv een zekering van 50A op de HH accu alles uitschakelen

Misschien een beetje late reactie:

Ik kan ook heel makkelijk bij zo'n grote zekering (bij mij 40A). Ik denk ook niet dat het aanvullend laten inbouwen van een massasleutel veel zal toevoegen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...