Ga naar inhoud

Accu-keuze


peevanwee
 Share

Recommended Posts

Hallo, onze camper Is toe aan een nieuwe board-accu. Op internet kom ik veel tegen over lithium-accu's. Grote voordelen zijn het gewicht, lange levensduur en het feit dat ze helemaal ontladen mogen worden en daardoor eigenlijk een dubbele capaciteit hebben. Merknamen zijn dan vooral Super-B en Victron. Heeft iemand ervaring met deze merken en waarom is Super-B zo ongeveer 2x zo duur als Victron. Gr. Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-12-2020 om 16:08, Busje zei:

Een lithium (LiFePO4) accu mag je tot 10% ontladen, niet helemaal dus. Als het goed is, grijpt het BMS (Battery Management System) op tijd in om al te diepe ontlading te voorkomen. Victron en Super B zijn niet alleen zalig makend. Kijk even hier voor meer info: https://www.nkcforum.nl/topic/111-accu-lithium-boordaccu/

 

Dank je voor je reactie. Ben niet alleen wijzer geworden maar heb ook nog een andere mogelijkheid ontdekt. Mvg.

Link naar reactie
Share on other sites

lees je in op de onderwerpen: laden en ontladen van deze accu's. Het laden ervan kan op verschillende manieren, met veel mitsen en maren. Het ontladen kent ook wat voorwaarden. Als je ze binnen de vele gestelde voorwaarden gebruikt, gaan ze heel lang mee. Mocht je meegaan met het onzinnige idee van een verkoper dat ze gewoon uitgewisseld kunnen worden, hol dan snel weg. En mocht je er wel in meegaan, ga er dan gerust van uit dat ze net zo lang mee gaan als AGM accu's en misschien wel korter.
De grootte van de capaciteit zal je zelf een inschatting moeten maken, m.b.v. een energie balans.

 

M.a.w. je hebt nog heel wat huiswerk te doen. Hetgeen rechtvaardigd omdat het niet om kleine bedragen gaat.

Arie 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De lithium accu is goed te gebruiken in een camper . wij nemen de nespresso mee en zetten er gewoon kofffie in en als ik de mini airfryer aanzet komen er ook nog snacks uit 

allemaal met de accu lading . De accu die wij hebben Liontron heeft een ingebouwde BMS   en een BT functie waarmee ik mijn accu kan monitoren 
wij gebruiken een victron 30 ah laadbooster om de accu tijdens het rijden snel op te laden .en hebben een raptor bridge om er voor te zorgen dat er geen conflict is  met de standaard laad/boord systeem .    

wij zijn blij met de lithion accu  en zou niks anders meer willen . Alleen al het feit dat je 5 jaar garantie hebt op een accu geeft al rust  ( meer omdat je weet dat er weinig gebruikt gemaakt van hoeft te worden )  en als je dan ziet dat een 100 ah tussen de 1000 en de 1200 kost  . een bridge en een laadbooster erbij . dan is het voor sommigen een duur bakkie . maar we kunnen wel genieten van een lekkere bak met een uitzicht waar geen 220 snoer kan komen 😃

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb er ook naar gekeken, maar uiteindelijk gekozen voor 2 x 95 AH AGM  accu's icm be bestaande 2 zonnepanelen van 220 W.  p,stuk. Dit alles met een zuivere sinus omvormer van 1500 W . na diverse research gedaan te hebben tot de conclusie gekomen dat de meerprijs voor de Lithion Accu voor mij niet gerechtvaardigd is.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...