Ga naar inhoud

Accu lithium boordaccu


Charly50
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

In onze camper (Chausson op Fiat Ducato) hebben we nagenoeg hetzelfde laten doen als bij "aranbo".  De start- en huishoudaccu zijn vervangen door één lithiumaccu (Solid Power Smart One van 240Ah) op de plaats van de startaccu. Alle spullen komen van Solid Power uit Rijssen. Zeer kundig bedrijf en uitstekende installatie. Op de plaats waar de huishoudaccu zat (onder de passagiersstoel)hebben we een omvormer van 2000W zuivere sinus laten plaatsen. Tevens zijn op het dak 2 extra zonnepanelen van 75W geplakt, wegen slechts een paar kg per stuk. Het gehele systeem werkt erg goed en laadt snel op. We zijn dan ook zeer tevreden. En er blijft ca 20% van de accucapaciteit gereserveerd om te starten. M.a.w. het is een beveiliging dat je altijd je auto starten. We zijn met de camper door Frankrijk en Spanje gereisd en zijn nu in Marokko. We hebben geen stroom meer nodig van het elektriciteitsnet.

En uiteraard is er rekening gehouden met acculader en regelaar van de zonnepanelen (MPPT van Victron).

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bedankt voor de reacties.

Heb een 100 amp lithium accu gekocht bij accuweb.nl voor 760 euro. Was met korting. Merk solarfam met bluetooth.

Met veel moeite de oude eruit en de nieuwe erin. De nieuwe kan gekanteld gemonteerd worden en past dan precies.

De lader van 220v en de dynamo van mijn Knaus zijn voldoende om de accu te laden. 

Link naar reactie
Share on other sites

Geachte camperaars,😀

 

Ik bezit een Knaus Ducato 2.3 jtd van 2016 (onderstel reeds gebouwd in 2015 vermoed ik) en ik overweeg mijn twee loodaccu's te vervangen door liefst 1 lithium accu.(ca 100 Amp)

 

Zoals eerder vermeld levert dat aardig wat voordelen op, zoals gewichtsbesparing en in de stalling (ca 6 maanden) is er minder ontlading (3% per maand van lithium heb ik begrepen).

Maar ik wil de Lithium graag in de orginele accubak bij de pedalen plaatsen.😅

 

Nu heb ik er al veel over gelezen, maar toch nog wat vragen om e.e.a. op rij te zetten. (voor de zekerheid dan bestel ik wel eventueel de goede spullen)

 

a)na het plaatsen van de lithium accu en het aansluiten, wordt deze dan "gewoon" geladen zonder aanpassing van de dynamo op de motor of moet er iets speciaals worden aangepast?

Bijvoorbeeld een controller of iets dergelijks? Mogelijk niet, als ik de bijdragen van de anderen lees. 

 

b)Moet de laadapparatuur in de auto moet vervangen worden door eentje die geschikt is voor de Lithium accu? Dat is nog wel een flinke verandering, want aan degene die nu erin zit, is van alles aangesloten en ook de 220v ingang van buiten moet worden omgezet. Het is een lader voor loodaccu's, dus die moet vervangen worden vermoed ik..

 

c) Ik vind het leuk om eventueel de spullen compleet te bestellen en zelf te monteren. Leuk om te doen, ik heb de tijd en heb een technische (wel wtb) achtergrond, dus dat lukt vast.

Van mijn vorige campers heb ik ook de distributieriem en de waterpomp vervangen..ik vind het heerlijk om aan de wagen te werken. Het maakt deel uit van de hobby..

 

d)De benodigdheiden zijn: Een accu, controller?, een acculader.  Heeft iemand enig idee wat de kosten ongeveer zijn en is het los te bestellen? Vergeet ik nog spullen soms?😗

 

Dank U alvast voor info en adviezen!  🤞🤞🤞

vriendelijke groet,

Dick

 

All-in-One_Accu_512.png

Link naar reactie
Share on other sites

@Dick737: De foto in je bericht is volgens mij van Solid Power in Rijssen. Zij vervangen de startaccu en de huishoudaccu door één LiFePO4 accu, waarvan het BMS zo is ingesteld dat er altijd startcapaciteit overblijft. Ik heb het zelf anders gedaan. Een link naar mijn verhaal staat hierboven in het tweede bericht van dit topic.

Enkele antwoorden op je vragen:

a. Bij het NDS 3Lion/3Link systeem dat ik heb gekozen, heb ik niets aan de dynamo veranderd. Als je een "intelligente" dynamoregeling hebt (bij Euro 6 motoren) heb je een DC-DC lader nodig.

b. In principe zou je de 230 volt acculader moeten vervangen door eentje die geschikt is voor LiFePO4 accu's. Ikzelf heb de 230 volt lader uitgeschakeld. Afgelopen zomer heb ik die niet nodig gehad, omdat ik de huishoudaccu met de zonnepanelen altijd volledig kon opladen.

c. Ik heb het samen met mijn zoon gedaan en dat was goed te doen.

d. Als het alleen om een LiFePO4 huishoudaccu gaat, moet je volgens mij rekenen op € 1.000 tot € 1.500 inclusief extra kabels, zekeringen en ander klein materiaal. Ik heb begrepen dat de oplossing van Solid Power op rond € 2.800 uitkomt, maar dat is dan voor zover ik weet inclusief montage.

Link naar reactie
Share on other sites

Met "gewoon DOEN" heb ik wat moeite, ongeacht welke oplossing je gekozen hebt. Volgens mij is er nog niemand die al een jaar of wat ervaring met een LFP accu heeft. De ervaring van één seizoen vind ik niet doorslaggevend, ook niet voor mijn eigen oplossing. Verder speelt de prijs/prestatie verhouding een rol. Of mijn oplossing voor grofweg de helft van de prijs van de Solid Power oplossing ook maar half zo goed is, durf ik niet zo te zeggen.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beste mensen, mede camperbezitters,

 

Ontzettend bedankt voor alle reacties, ik vind deze zeer informatief en mijn vragen zijn beantwoord.🤞

 

Nu nog even mijmeren of ik het wel of niet doe..het heeft wel veel voordelen, maar het is ook heel wat geld.

Eerlijk is eerlijk..bovendien staat er een aardige verbouwing op de planning in april, dus even zien hoe we uitkomen..🤑🤑

 

Maar ik ben net zoals enkelen van U erg gecharmeerd van het produkt, ook lekker zo een gewichtsverschil!

 

Met een paar weekjes haal ik de camper op uit de stalling..

ik heb de startaccu op de werkbank hier staan onder de lader...maar wil op termijn

een oplossing met inderdaad minder zelfontlading als hij ca 6 maanden niet gebruikt wordt.

Dus wie weet..ga ik het toch nog doen.. 😁

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beste Camperaars,

Ik wil geen roet onnodig in het eten gooien, maar ik meen ergens gehoord te hebben een nadeel van lithium accu's is laag temperatuur. Als je niet van plan bent 's winters weg te gaan niets aan de hand maar ik zou sws dit toch goed uitzoeken als ik dit zou overwegen.  

Link naar reactie
Share on other sites

Je mag een LFP accu niet bij temperaturen onder het vriespunt laden. Je kunt hem bij lage temperaturen wel als stroombron gebruiken. Maar zelfs 's winters hoeft dat geen probleem te zijn, omdat de LFP accu als huishoudaccu meestal binnen in de verwarmde camper staat.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo @ Busje,

wat is BMS? 

Het zijn nogal aardige bedragen tot aan €2800!

Waar zit hem dan de winst in? 

De campers zijn naar wat ik lees, toch redelijk jong van leeftijd. 

Gaan de accu's zo kort mee? 

Wij hebben sinds kort een Euro6 Dethleffs bouwjaar af Fiat van 18-5-'18 en dit jaar afgeleverd door Camperdealer.

deze heeft dan een intelligente dynamo? 

 

Als beginnend camper sta ik open voor tips. Zo ook mijn vraag mbt Mifi routers. Iemand ervaring/kennis? 

Mvg 

Link naar reactie
Share on other sites

BMS is de afkorting van Battery Management System. Het BMS regelt onder meer de ladingstoestand van een LiFePO4 accu, zodat die niet te ver opgeladen of te ver ontladen wordt.

 

De voordelen van een LiFePO4 zijn o.a.:

- Circa 50% lager gewicht in vergelijking van een lood-zwavelzuur accu van dezelfde capaciteit.

- De bruikbare capaciteit is circa 90% van de nominale capaciteit; bij een lood-zwavelzuur accu is dit circa 50%.

- De levensduur (in cycli, d.w.z. volledige ontlading en volledige lading) is ten minste 4 tot 5 maal zo groot als van een loodzwavelzuur accu.

- Constante spanning tijdens ontlading. Bij een lood-zwavelzuur daalt de spanning bij ontlading. 

Een nadeel is de hoge prijs.

 

De levensduur van een accu is in hoge mate afhankelijk van de manier waarop die gebruikt wordt. Onze AGM huishoudaccu, die nooit onder 50% ontladen is geweest, was na 5 jaar nog in prima staat. Grote en snelle ontlading bekort de levensduur van een accu.

 

Je camper heeft een intelligente dynamo, als er op een minpool van de startaccu (onder het luik voor de bestuurdersstoel) een kastje (accumonitor) zit.

 

Van MiFi routers heb ik geen verstand. Op www.camperforum.nl kun je daar wel het nodige over vinden.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, Busje zei:

BMS is de afkorting van Battery Management System. Het BMS regelt onder meer de ladingstoestand van een LiFePO4 accu, zodat die niet te ver opgeladen of te ver ontladen wordt.

 

De voordelen van een LiFePO4 zijn o.a.:

- Circa 50% lager gewicht in vergelijking van een lood-zwavelzuur accu van dezelfde capaciteit.

- De bruikbare capaciteit is circa 90% van de nominale capaciteit; bij een lood-zwavelzuur accu is dit circa 50%.

- De levensduur (in cycli, d.w.z. volledige ontlading en volledige lading) is ten minste 4 tot 5 maal zo groot als van een loodzwavelzuur accu.

- Constante spanning tijdens ontlading. Bij een lood-zwavelzuur daalt de spanning bij ontlading. 

Een nadeel is de hoge prijs.

 

De levensduur van een accu is in hoge mate afhankelijk van de manier waarop die gebruikt wordt. Onze AGM huishoudaccu, die nooit onder 50% ontladen is geweest, was na 5 jaar nog in prima staat. Grote en snelle ontlading bekort de levensduur van een accu.

 

Je camper heeft een intelligente dynamo, als er op een minpool van de startaccu (onder het luik voor de bestuurdersstoel) een kastje (accumonitor) zit.

 

Van MiFi routers heb ik geen verstand. Op www.camperforum.nl kun je daar wel het nodige over vinden.

Heb je er foto van? Van wat het kastje moet zijn? 

Veranderen is voor ons, net nieuwe camper, niet zinvol lijkt mij. Gebruik is ook van belang voor de levens en gebruiksduur. We hebben een zonnepaneel op dak liggen en daardoor laadt het nu ook bij.

thnx en grt.

Link naar reactie
Share on other sites

accumonitor.thumb.jpg.30fe091405aabfc861bf21cdee6d2908.jpg 

Dit is de accumonitor van onze personenauto, ook een Fiat. Op onze camper zit geen intelligente dynamo.

 

Met een nieuwe camper zou ik eerst een seizoen rondrijden en dan nog eens kijken wat de behoeftes in de praktijk zijn. Allemaal nieuwe spullen vervangen is ook zo wat.

 

Tenslotte als je reageert op een bericht dat er pal boven staat, hoef je niet dat hele bericht te citeren. Dat is namelijk niet bevorderlijk voor het overzicht.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor de tips Busje. Mijn onervarendheid met dit forum is duidelijk, val zo maar door de mand. Ik leer er als een HSL van, dat dan weer wel.  De foto spreekt voldoende en inderdaad een jaartje rondrijden met  de "C" als de andere C voorbij is, past ons goed.

Het kost al € genoeg ;-). Ik duik onder het luik om de startaccu te bekijken, bij ons moet dat bij de pedalen zo ongeveer bevinden.

Ik heb me ook aangemeld bij het Camperforum, dit is wat breder vwb bereik dan dit platform.

Er is veel te lezen en leren ;-).

 

Link naar reactie
Share on other sites

Helaas lees ik in deze topic niets over het amperage, dat de alternator (dynamo) laadt naar de lithium-accu('s).

Een voordeel van lithium is, dat je met een heel hoog amperage de accu snel vol kunt laden, ook bij stationair draaiende motor.

Maar dan moet je wel een booster installeren. Schaudt (EBL) maakt een booster, die wel tot 70Amp kan leveren. Wel de bekabeling erop aanpassen.

Met dit soort hoge laadstromen heb je eigenlijk geen zonnepaneel meer nodig als je regelmatig even rijdt.

aangepast door magro
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Jammer is dit weer. Ik lees hier heel weinig over het opladen van een lithium accu. En juist dit is uitermate belangrijk dat je weet wat je doet en vooral hoe en hoe niet.

Zo zijn er lithium accu's en lithium accu's, de een kan wel tegen kou en de ander niet

Zo kan je laden met zonnepanelen, maar dan wel met goed ingestelde apparatuur

Zo kan je laden met een (230V) lader, maar die dient wel de juiste laadt curve te hebben

Zo kan je opladen met de alternator, maar je zal wel moeten weten dat dit niet zomaar kan, gevolg; een uitgefikte alternator

En dan dient de accu ook nog eens beveiligd worden tegen de gebruiker!

 

Als een verkoper/specialist of hoe die zich ook zichzelf noemt dit bagatelliseerd, ren dan zo hard als je kan weg!!! M.a.w. doe je huiswerk en lees je in

 

[glazen bol] ik zie dat in de nabije toekomst allerlei problemen opdoemen als, heb de accu nog maar pas en nu al is die stuk? Hoe kan dat nou? De accu zou toch veel langer mee gaan?

 

Ja, de accu kan heel lang meegaan, als die op de juiste manier wordt gebruikt.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Goede dag heren .

ik ben in het bezit van LIFe PO4 deze is van 2017 ik heb in de sneeuw gestaan en het was nog aan het Friezen .

de volgende morgen een heel ochtend ritueel zoals eten thee drinken (waterkoker op 230 V) daar na koffie gezet ook 230 V

alles via een omvormer 230 V 2000 W mijn accu is 152A

geen probleem gehad .

we staan bijna altijd vrij .

Warme groet en God’s zegen RLM  

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...