Ga naar inhoud

Accu lithium boordaccu


Charly50
 Share

Recommended Posts

Ik wil graag de forumleden even wijzen op de volgende link: https://www.zwiebelfam.nl/lood-gel-agm-of-lifepo4/

Een verhelderend verhaal met de nodige kanttekeningen v.w.b. de Lithium accu.

Ik heb er geen verstand van, ik overwoog ook lithium accu's te monteren,  maar zie daar toch maar van af. Puur vanwege de veiligheid. 

Zomaar een Lithium accu monteren lijkt echt gevaarlijk.

Link naar reactie
Share on other sites

17 minuten geleden, Ienencees060220 zei:

Ik wil graag de forumleden even wijzen op de volgende link: https://www.zwiebelfam.nl/lood-gel-agm-of-lifepo4/

Een verhelderend verhaal met de nodige kanttekeningen v.w.b. de Lithium accu.

Ik heb er geen verstand van, ik overwoog ook lithium accu's te monteren,  maar zie daar toch maar van af. Puur vanwege de veiligheid. 

Zomaar een Lithium accu monteren lijkt echt gevaarlijk.

Zie de eerdere reactie van Magic Ed, verwijzing naar Alex Dickhoff, vakkundig advies en smeren je niets aan. Camperdealers geven mij de indruk wel oke te zijn met standaard access etc. Maar dit onderwerp gaat iets verder en zij hebben bredere ervaring op dit en ander gebied. Wij zijn er vorig jaar geweest en zijn positief over de ontmoeting en uitwisseling. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Op 11-1-2020 om 20:46, aranbo zei:

Dag Charly,

Je kunt alle accu's aan boord vervangen door een lithiumexemplaar op de plek van de startaccu van de Ducato. Wij hebben een Ducato uit 2016 met 180 PK en hebben dat een jaar geleden gedaan. Ik bedoel het systeem van Solid Power uit Rijssen. Er zijn twee sterktes van batterij. Het scheelde ons meer dan 60 kilo gewicht. (startaccu en twee boordaccu's).

Er verandert niets aan je elektrische systeem. Het geheel werkt perfect. We zijn er erg blij mee. Wil je meer weten, mag je bellen. (0628332904).

Groet

Arnout

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 11-1-2020 om 20:46, aranbo zei:

Dag Charly,

Je kunt alle accu's aan boord vervangen door een lithiumexemplaar op de plek van de startaccu van de Ducato. Wij hebben een Ducato uit 2016 met 180 PK en hebben dat een jaar geleden gedaan. Ik bedoel het systeem van Solid Power uit Rijssen. Er zijn twee sterktes van batterij. Het scheelde ons meer dan 60 kilo gewicht. (startaccu en twee boordaccu's).

Er verandert niets aan je elektrische systeem. Het geheel werkt perfect. We zijn er erg blij mee. Wil je meer weten, mag je bellen. (0628332904).

Groet

Arnout

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo Charly,

 

Ik heb een Fiat Ducato 2.3 D 130 multijet met Weinsberg Carabus opbouw uit 2018. Volgens mij zit dat geen geregelde dynamo in.

Ik zag jouw enthousiasme voor de Lifepo4 accu van Solarfam en ik ben benieuwd of dat nog steeds opgaat. Werkt alles nog steeds probleemloos.
 

Als ik de site van Zwiebelfam bekijk durf ik niet meer, er kan zoveel ravage ontstaan.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 28-2-2020 om 17:08, Dick737 zei:

Beste mensen, mede camperbezitters,

 

Ontzettend bedankt voor alle reacties, ik vind deze zeer informatief en mijn vragen zijn beantwoord.🤞

 

Nu nog even mijmeren of ik het wel of niet doe..het heeft wel veel voordelen, maar het is ook heel wat geld.

Eerlijk is eerlijk..bovendien staat er een aardige verbouwing op de planning in april, dus even zien hoe we uitkomen..🤑🤑

 

Maar ik ben net zoals enkelen van U erg gecharmeerd van het produkt, ook lekker zo een gewichtsverschil!

 

Met een paar weekjes haal ik de camper op uit de stalling..

ik heb de startaccu op de werkbank hier staan onder de lader...maar wil op termijn

een oplossing met inderdaad minder zelfontlading als hij ca 6 maanden niet gebruikt wordt.

Dus wie weet..ga ik het toch nog doen.. 😁

 

 

beste allemaal,

ik heb meet plezier jullie reacties gelezen en zou graag voor de gewichtswinst mijn accu willen vervangen voor een Lithium.

als ik naar de datums kijk van jullie quotes dan zijn we bijna 1,5 jaar verder en zou graag willen weten of jullie nog net zo tevreden zijn.

ik stel deze vraag omdat er nogal wat gewaarschuwd wordt op internet over overbelasting en zelfontbranding.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

beste allemaal,

 

dit is de eerste keer dat ik een vraag stel en zie dat ik mijn actie op het verkeerde punt heb gezet, mijn excuses hiervoor.

nu nsan nog een keer:

 

ik heb aandachtig  jullie reacties gelezen en zou graag voor de gewichtswinst mijn accu(s?) willen vervangen voor een Lithium exemplaar.

We zijn bijna 1,5 jaar verder en zou graag willen weten of jullie nog net zo tevreden zijn.

 

ik stel deze vraag omdat er inderdaad nogal wat gewaarschuwd wordt op internet over noodzakelijke aanpassingen, overbelasting en zelfontbranding.

 

Link naar reactie
Share on other sites

De BMS moet alles beveiligen en daar moet je een beetje vertrouwen in hebben , ik heb zonnepanelen en enkele jaren geleden is er in mijn straat een dak afgebrand door een kortsluiting , gaan we nu met zijn allen de zonnepanelen van ons dak goeien?vraag gesteld aan mijn verzekering voor het veranderen naar litium en voor de verzekering geen enkel probleem en gedekt door een kleine opium , dus……….

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet dat er al heel wat water onder de brug is gegaan over dit onderwerp en dat meningen verschillen tot aan heftige tegenstellingen aan toe, maar één tip, een leverancier die zegt dat het een simpele drop inn is, die lult of heeft niet de nodige vakkennis. LiFePO4 accu's hebben een specifieke laadkarakteristiek met hogere laadstromen. En ja, een goed BMS neemt een deel van die zaken voor z'n rekening, maar zeker (maar niet alleen) voertuigen met een intelligente dynamo hebben aanpassingen nodig aan acculader en/of een booster. Ook de kabels moeten berekend zijn op de hogere laadstromen.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...