Ga naar inhoud

Fietsendrager lift 12V aansluiten


RiesG

Recommended Posts

We gaan het toch doen: een fietsendrager lift aanschaffen. Ik ga het zelf monteren. Dat lijkt in het geheel niet moeilijk. Toch zit ik met een vraag: waar haal ik het best 12V vandaan? Nieuwe kabel leggen vanaf het blok, of ergens aftappen? In dat laatste geval moet de diameter van de kabels wel groot genoeg zijn, dunkt mij.
Iemand ervaring?
Het betreft een Dethleffs Advantage T6501 uit 2005 (Ducato).

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben de fietsdrager door de dealer laten monteren. Zij hebben de aansluitkabels door een buis onder de camper door naar de huishoudaccu onder de rechtervoorstoel gelegd. Er zit een schakelaar in de plusleiding op de zijkant van de stoelconsole, zodat je de fietsdrager uit kunt schakelen en kwaadwillenden er niet mee kunnen spelen.

Bij ons met een camper van 5,65 meter is de lengte van de aansluitkabel 4,5 à 5 meter. Wat de diameter van de kabel is, weet ik niet, maar hoe langer de kabel is hoe groter de diameter moet zijn. Zie bijvoorbeeld: http://www.polz.info/leitungsrechner/ . Neem de 16A van de zekering als leidraad, hoewel de werkelijke stroom minder zal zijn. Het motortje is volgens mij een ruitenwissermotor met een flinke vertraging.

 

PS: Er moet een passende aansluitkabel aan de fietsdrager zitten, want in de montagehandleiding staat: "Niet benodigde lengte van de spanningskabel inkorten."

 

PS2: Ik heb deze schakelaar met controlelampje als hoofdschakelaar: https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/schakelaars/schakelaar-toggle-met-led-indicatie.html

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Dank Busje.
Dit kan inderdaad misschien wel dé optie zijn, die leiding van voor naar achter. Wel even wat meerwerk, dat wel.
Bij lengtes van meer dan de drie meter die al aan het liftmotortje zit, moet je inderdaad naar grotere diameters. Die 3 meter heeft aders van 1,5 mm2; verlenging wordt dan 2,5 mm2. Inkorten is sowieso nooit een probleem, als dat nodig zou moeten zijn.
Die schakelaar had ik ook al in gedachte!

Ik heb inmiddels de vraag ook uitgezet bij de monteur van ons garagebedrijf, die - toevalligerwijs - onze camper al zeker zeven jaar in onderhoud heeft (zolang hebben wij hem nog niet, echt toeval!). Hij heeft al het een en ander geïnstalleerd en weet waarschijnlijk of ik nog ergens een andere stroombron/kabel kan oppikken.

Link naar reactie
Share on other sites

Als je toch moet verlengen, zou ik de 1,5 mm2 zo kort mogelijk maken of zelfs, als dat mogelijk is, helemaal vervangen door 2,5 mm2. Je zou het kastje met de schakelaar en de motor even open moeten maken om te zien of dat kan.

 

Ergens van bestaande kabels aftakken zou niet mijn voorkeur hebben, omdat je niet weet of die bestaande kabels wel zwaar genoeg zijn en correct afgezekerd zijn voor de fietsdrager en omdat je mogelijk een rommelige installatie krijgt.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben me er iets meer in het verdiepen en vermoed dat ook 2,5 mm2 niet voldoende is om van accu of blok naar rek te gaan. Dat zal in ons geval al gauw minstens 7 meter zijn, en dan wordt het 4 mm2 of zelfs 6. Tenminste, als ik zou weten wat het vermogen van dat motortje is. Ik zoek me rot, maar heb het nog niet gevonden, die informatie. Ook al aan Thule gevraagd; die hebben dat niet paraat en "vragen het na".

Dus, Busje e.a., heb jij die informatie? Staat dat ergens op het motortje? Zou toch moeten, lijkt me. Zucht.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb geen idee. Onze camper staat in de stalling en ik kan dus niet voor je kijken. 

150 watt ~ 12,5 A lijkt me een aardige gok, gezien de 16 A zekering van Thule. Met Google vind ik ruitenwissermotoren van 60 en 70 watt. Het gaat in ieder geval niet om een langdurige belasting, dus oververhitting van de kabels is naar mijn idee niet aan de orde en een beetje spanningsverlies is niet heel erg.

Link naar reactie
Share on other sites

Jouw opmerking over belasting had ik ook al door mijn gedachten laten gaan.
W.b. het vermogen: in een wat oudere handleiding van de V16 werd gesproken over 3 meter kabel van 1,5 mm2 al aangesloten aan de motor. Als dat zo is, dan zal het vermogen niet veel meer dan 10A zijn. Ergens in een review las ik dat iemand nog geen 9 A had gemeten. Kortom, zelfs als ik helemaal van voor naar achteren moet, dan is 4 mm2 voldoende.
Ik ben benieuwd wat Thule gaat vertellen.
Overigens reuze dank voor het meedenken en reageren.

Link naar reactie
Share on other sites

Nog steeds geen antwoord, maar ik weet nu het typenummer van het motortje (inderdaad een Bosch ruitenwissermotortje). Inmiddels heb ik ook de nodige info over dat ding gevonden. Maar eigenlijk roept dat ook weer een hoop vragen op. Reken ik nu met de "nominale stroomsterkte" (4,5 A) of met de stroomsterkte wanneer het motortje het niet meer redt en stil komt te staan (ca 25 A)? Voor die tijd is de zekering (16A) al gesprongen. Dus moet ik nu rekenen met de max die de zekering kan hebben? Is wel veilig.
Liefst zou ik met die 4,5A willen rekenen, want dan prik ik hem aan een punt vlak in de buurt. Dat wordt gevoed met 2,5 mm2 draden. 
Het is me wat, die zwakstroom.

Link naar reactie
Share on other sites

Je moet wel met meer dan 4,5 A rekening houden, want je hebt in ieder geval met de aanloopstroom te maken. Die 25 A heb ik nooit gehaald, ook al heb ik de knop wel eens niet op tijd losgelaten. De zekering is nog nooit bezweken.

Kortstondige piekbelastingen zijn niet doorslag gevend voor de kabel diameter. Weet je zeker dat de hele lengte tussen dat "punt vlak in de buurt" en de accu 2,5 mm2 is? Hoe zit het met de totale belasting van het ding dat nu op dat punt is aangesloten en de fietsdrager? 

Link naar reactie
Share on other sites

Oké, hier heb ik al wat aan: ervaringsfeiten. Hoe lang is de kabel bij jou en welke dikte?

Inderdaad liggen die vragen over "het punt in de buurt" nog open. Lijkt verder leeg te zijn en rechtstreeks van voren te komen, maar heeft nog wat onderzoek ter bevestiging nodig.
Ondertussen ga ik al wel het rek ophangen, dat is een fluitje van een cent; kan alle punten van de vorige gebruiken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik schat de lengte van de kabel op circa 5 meter. Een eindje naar beneden en dan onder de camper door tot de voorstoel. De camper is 5,65 meter lang en van de voorstoel tot de voorbumper is ten minste een meter. De diameter weet ik niet. De camper staat geschorst in de stalling en ik kan niet kijken.

 

Handig dat je de bestaande gaten kunt gebruiken. Wij hadden eerst een totaal andere en bredere drager, die bezweken is.

Zie: 

Fietsdrager.thumb.jpg.96441259e858181fee

 

Net rechts van het nummerbord zie je de buis met de kabel omhoog gaan. 

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Jammer dat je de diameter niet weet.
In overleg met mijn vriend, die tenslotte ooit eens elektrotechniek heeft gestudeerd, hebben we besloten een zo'n kort mogelijke weg te nemen met een kabel met 4 mm2 adres. Wordt nog een eind, want onze camper is een meter langer dan die van jou. Gaat lukken.
Nogmaals dank voor je hulp.

Link naar reactie
Share on other sites

Het enige waarmee ik je nog kan helpen is dat de kabel is doorverbonden met gele kabelverbinders en fastons, dus minimaal 2,5 en maximaal 6 mm2. 1,5 jaar geleden hebben we de fietsdrager opnieuw aangesloten in verband met een nieuwe LiFePO4 huishoudaccu, zonnepanelen en een nieuwe schakelaar met controleledje. De oorspronkelijke schakelaar van de dealer had geen controlelampje en ik kon nooit onthouden wat de aan- en uitstand was.

Mijn zoon is elektrotechnisch onderlegd. Ik mocht toekijken en het dommere werk doen. Voor het hele verhaal: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8470015&p=1864633

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...
Op 25-10-2020 om 13:01, RiesG zei:

Nog steeds geen antwoord, maar ik weet nu het typenummer van het motortje (inderdaad een Bosch ruitenwissermotortje). Inmiddels heb ik ook de nodige info over dat ding gevonden. Maar eigenlijk roept dat ook weer een hoop vragen op. Reken ik nu met de "nominale stroomsterkte" (4,5 A) of met de stroomsterkte wanneer het motortje het niet meer redt en stil komt te staan (ca 25 A)? Voor die tijd is de zekering (16A) al gesprongen. Dus moet ik nu rekenen met de max die de zekering kan hebben? Is wel veilig.
Liefst zou ik met die 4,5A willen rekenen, want dan prik ik hem aan een punt vlak in de buurt. Dat wordt gevoed met 2,5 mm2 draden. 
Het is me wat, die zwakstroom.

Dag Ries, heb jij de gegevens van de ruitenwisser motor voor mij, ik ben aan het aansluiten en vraag mij af waarop ik moet afzekeren? vrgr willem mourik

Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-10-2020 om 15:30, Busje zei:

Je moet wel met meer dan 4,5 A rekening houden, want je hebt in ieder geval met de aanloopstroom te maken. Die 25 A heb ik nooit gehaald, ook al heb ik de knop wel eens niet op tijd losgelaten. De zekering is nog nooit bezweken.

Kortstondige piekbelastingen zijn niet doorslag gevend voor de kabel diameter. Weet je zeker dat de hele lengte tussen dat "punt vlak in de buurt" en de accu 2,5 mm2 is? Hoe zit het met de totale belasting van het ding dat nu op dat punt is aangesloten en de fietsdrager? 

Dag Busje, heb jij de lift afgezekerd op 25 Ampere, begrijp ik dat goed?

Link naar reactie
Share on other sites

Willem,

Ik begrijp dat jij eigenlijk alle gegevens van dat motortje al hebt.

Na een beetje nadenken heb ik hem afgezekerd met 16A en heb heel bewust een nieuwe leiding van 6 mm2 gelegd van een accu naar vlak bij het motortje. Bij de accu de zekering en binnen, net buiten de accukast, een schakelaar, zodat eventuele grapjasjes de knop op de lift kunnen indrukken zonder dat er iets gebeurt.

Tijdens diverse testen ging alles prima. Draden e.d. bleven lekker koel; lift ging keurig op en neer, ook met 40 kg aan boord.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, RiesG zei:

Willem,

Ik begrijp dat jij eigenlijk alle gegevens van dat motortje al hebt.

Na een beetje nadenken heb ik hem afgezekerd met 16A en heb heel bewust een nieuwe leiding van 6 mm2 gelegd van een accu naar vlak bij het motortje. Bij de accu de zekering en binnen, net buiten de accukast, een schakelaar, zodat eventuele grapjasjes de knop op de lift kunnen indrukken zonder dat er iets gebeurt.

Tijdens diverse testen ging alles prima. Draden e.d. bleven lekker koel; lift ging keurig op en neer, ook met 40 kg aan boord.

nee ries heb ik nog niet, ik dacht, dat jij ze eventueel voor mij zou hebben?

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, RiesG zei:

Willem,

Bijgevoegde jpg-tjes is de info die ik heb. Weet niet meer uit mijn hoofd welk motortje er aan de lift zit, maar dat zie je meteen als je even de kap er af haalt.

Succes.

F-006-B20-092 motortje thule lift_Page_2.jpg

F-006-B20-092 motortje thule lift_Page_1.jpg

dank je wel Ries, ik had de kap er al af, maar de info is afgeplakt met een tape, haha. voorzichtig eraf halen

IMG_0056_resize.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Op 12-5-2021 om 17:31, willem mourik zei:

Dag Busje, heb jij de lift afgezekerd op 25 Ampere, begrijp ik dat goed?

Ik heb de fietsdrager afgezekerd op 20A. Dat had de dealer bij de oorspronkelijke installatie al zo gedaan en dat heb ik gehandhaafd.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, RiesG zei:

Nu je het zegt Willem. Was bij mij ook zo, maar beduidend minder. Heb het ook even verwijderd. Maar waarom dat nu verstopt moet worden??

 

Ik vond ook nog een stukje info wat ik toen van Thule heb gehad.

Thule motortje.jpg

vreemd dat dit verstopt moet worden, maar nog vreemder dat er in de montage handleiding niets staat over de elektrische aansluiting. dank voor je info, maar buiten dat heb ik zowel thule rechtstreeks en de wit (je weet wel) een mail gestuurd m.b.t. info over de elektrische aansluiting en het gegevn, waarom er 10 mm ruimte gehouden moet worden tussen de drager en het aluminium  hoeklijn op het onderste bevestigingspunt van de fietsendrager, want als je 10 mm ruimte aanhoudt zijn de bijgeleverde  mt bouten tekort. ik ben benieuwd naar de antwoorden van de firma's. 

sparing thule fietsendrager onder.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid