Ga naar inhoud

tarief RDW schorsen van zware camper


Recommended Posts

 

 

In de Staatscourant nr.33612 dd 7-12-2023  is de "Regeling tarieven Dienst Wegverkeer" gepubliceerd.
 
Artikel 1: begrippenregeling.
  • p. voertuig licht: voertuigen met een toegestane maximum massa van maximaal 3.500 kg
  • q. voertuig zwaar: voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg
     
Bijlage VI van bovengenoemde Staatscourant handelt over schorsing en bijbehorende tarief.
    • voertuig licht, jonger dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar, tarief 88,05 euro
    • voertuig licht en zwaar ouder dan 15 jaar en voertuigen zwaar en motorfietsen, jonger dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar, tarief 29,10 euro
  •  
Als ik het op mijn naam staande voertuig indeel kom ik uit op voertuig zwaar, jonger dan 15 jaar.
 
Op de site van de RDW ga ik mijn voertuig schorsen en kom tot de ontdekking dat er andere criteria gehanteerd worden.
De camper wordt ineens aangemerkt als een personenvoertuig waarbij de in de door de RDW in de Staatscourant gepubliceerde indeling (voertuig licht-voertuig zwaar) genegeerd wordt.
Gevolg is dat voor schorsen het hoge tarief betaald moet worden!
 
Vorig jaar heb ik hier uitgebreid over gecommuniceerd met de RDW en verschil tussen laag en hoog tarief teruggekregen. 
"antwoord van RDW destijds: Omdat dit niet duidelijk op onze website staat, verlenen wij u eenmalig restitutie op het verschil tussen het normale en lage tarief."
De tekst op de website van de RDW is destijds ook aangepast, maar het bovengenoemde verschil is onveranderd gebleven.
 
Het antwoord van NKC advies op deze kwestie was "Wat betreft de kosten die in rekening worden gebracht voor het schorsen van uw camper, moet u uitgaan van de tarieven die de RDW op de website communiceert". De RDW om opheldering vragen doet NKC advies niet vanwege de volgende reden "De NKC moet haar (financiële en personele) middelen zo verantwoord mogelijk in zetten ten nutte van alle camperaars. In dat opzicht staat dit onderwerp momenteel niet bovenaan de prioriteitenlijst".
 
Volgend jaar worden de tarieven houderschapsbelasting voor kampeerauto's verdubbeld en zullen steeds meer camperaars overwegen om hun camper te schorsen. 
 
Het zou mooi zijn als er mensen met een juridische achtergrond hier eens naar kijken.
aangepast door Eura Mobil IL 725QB
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Ed,

Bedankt voor je inbreng.

De uitleg die nu door de RDW gegeven wordt is dezelfde reactie die ik destijds kreeg.

 

Interessant stukje tekst (zeker voor jurist) in de Staatscourant nr.33612 dd 7-12-2023  "Regeling tarieven Dienst Wegverkeer" is de toelichting artikelsgewijs.

Luidt als volgt:

"In artikel 1 zijn de begrippen opgenomen die in deze regeling worden gebezigd. Daarbij is het uitgangspunt dat dit conform is aan begrippen opgenomen in de desbetreffende wet of regeling. De begripsomschrijvingen hebben vooral tot doel deze herkenbaar en herleidbaar terug te kunnen vinden in de bijlagen. De begrippen voertuig licht, zwaar en LRV zijn nationale begrippen. Voor de duidelijkheid volgen hier de Europese aanduidingen, zoals door de RDW gebruikt bij de facturering van kentekenonderzoeken, waarbij de aanvraag wordt ingevoerd in het systeem van de RDW (VIA).

voertuig licht: hieronder vallen de Europese voertuigcategorieën: M1,m2, N1, N2, L1e, L2e, L6e, L3e, L4e, L5e, L7e, O1 en O2.

voertuig zwaar: hieronder vallen de Europese voertuigcategorieën: m3, N3, O3 en O4".

 

Met de Europese indeling van kampeerauto's in categorie M1 is het inderdaad een personenauto. Europese indeling die wordt gebruikt voor de facturering van onderzoeken en niet om voertuigen in te delen verschillende schorsingstarieven.

De toelichting geeft aan dat de begripsomschrijvingen bedoelt zijn om de nationale begrippen te verduidelijken zodat deze in de bijlage VI (schorsen) terug te vinden zijn. 

 

tot zover.......wordt ongetwijfeld vervolgd

 

mvg Toine

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Nergens komt in Bijlage VI waarin de hoogte van het tarief wordt vastgelegd de aanduiding kampeerauto, bedrijfsauto noch personenauto voor. Voor zover van toepassing wordt uitsluitend de term voertuig, licht of zwaar gebruikt. Ik zou daar zelfs uit kunnen concluderen - quod non - dat op een kampeerwagen volgens uw uitleg een tarief van € 0,- van toepassing is, aangezien die niet wordt genoemd in de Bijlage VI.

Dat is een toch erg vermakelijk dat onze wet en regelgeving het niet voor elkaar krijgt om dingen eenduidig te benoemen.

 

Quote

blijf opletten nu weer men wil geld verdienen dus blijf opletten blijf opletten

@ hierboven, wat bedoel je daarmee? Het gaat om feiten. Dat is het nu niet, er is discrepantie in de teksten van de Wegenwet en het RDW en dat wil het RDW niet goed begrijpen.

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, mikeanber zei:

hallo allen

blijf opletten nu weer men wil geld verdienen dus blijf opletten blijf opletten


Had jij maar een camper >3.500 kg dan kon JIJ mee verdienen en stond JIJ op de 1e rij. Zeker jaloers.

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

hallo allen

ik jaloers op jou wat denk je zelf

maar lees je eigen worden zie je zelf verrijking dus mensen blijf opletten

dit is van je advocaatje

 

Gezien de RDW als grote organisatie en de bekende ambtelijke molens kan het misschien even duren voor wij hierover meer te melden hebben.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, dan kunt u gerust contact met ons opnemen.

  • Sad 2
Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-4-2024 om 07:25, mikeanber zei:

hallo allen

ik jaloers op jou wat denk je zelf

maar lees je eigen worden zie je zelf verrijking dus mensen blijf opletten

dit is van je advocaatje

 

Gezien de RDW als grote organisatie en de bekende ambtelijke molens kan het misschien even duren voor wij hierover meer te melden hebben.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, dan kunt u gerust contact met ons opnemen.


JIJ kunt ook niet goed lezen, dit is niet van "je advocaatje" maar van en voor de leden van de NKC via hun afdeling "advies".
 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Zo ver ik al wist en begrijp betaal je - volgens deze pagina van de RDW website - per schorsing van een >3500kg camper ca. €88,05.

Bij het aanvragen van de schorsing geef je de periode van schorsing aan en als je de schorsing eerder stopt krijg je geen geld terug.

 

Als je momenteel een motorrijtuigenbelasting van ca. €100,00 per maand betaald kan €88,05 in vergelijk een aanzienlijk bedrag lijken.

Bij 1 maand schorsen schiet dit niet heel veel op qua besparing maar met 2 maanden of meer bespaar je al snel aanzienlijke bedragen.

En als in 2026 de motorrijtuigenbelasing voor campers van het 1/4 tarief naar het 1/2 tarief gaat dan bespaar je met een maand al veel.

 

Ik heb niet duidelijk of jij de €88,05 een te hoog bedrag vind, of dat ze voor jouw camper om bepaalde reden een hoger tarief rekenen.

De kans dat RDW door een hoorzitting jou een lager schorsingstarief zal berkenen acht ik klein, tenzij jij een zwaar wegende reden hebt.

RDW heeft voor vele zaken en ook de schorsingen vaste tarieven vastgesteld en als je die te duur vind moet je mogelijk keuzes maken.

Maar goed, ik ben wel benieuwd waarom jij in een hoorzitting je bezwaar wilt verdedigen want jouw kant van het verhaal is niet bekend.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je kunt tegen elke handeling/besluit van een overheidsorgaan een bezwaarschrift indienen. Daarin kun je aangeven dat je gehoord wenst te worden voordat er een eventuele afwijzende uitspraak wordt gedaan. Aan deze wens om gehoord te worden moet worden voldaan. Zo niet is de negatieve uitspraak op het bezwaar onjuist gedaan en kun je naar de rechtbank. In jouw bezwaarschrift moet je vermelden dat je een voor beroep vatbare schriftelijke uitspraak wenst. Je moet het bezwaar sturen naar de directeur van de RDW.
Neem je een derde als beroepshalve opererende gemachtigde (bv advocaat) in de arm dan heeft deze bij een positieve uitspraak recht op de wettelijke proceskostenvergoeding volgens de Wet Algemeen Bestuursrecht.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn camper is zwaarder dan 3500 kg, maar heeft op het kentekenbewijs nog steeds de aanduiding M1 en wordt dus voor de wet aangezien als personenauto. Daarom mag je ook harder dan 80 km en rijden met een B rijbewijs (tot 3500 kg) of C1 (tot 7500 kg). Als jij ook M1 op het kentekenbewijs hebt staan (en dat heeft bijna iedereen met een camper, tenzij het het omgebouwde vrachtauto is) komt daar het misverstand vandaan.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid