Ga naar inhoud

Tol Oostenrijk


Gerard Luten

Recommended Posts

Wat ons overkomen wens je niemand. Afgelopen vakantie met de camper naar Oostenrijk.

Eura-Mobil integra, c rijbewijs gewicht 5000 kg. Geen vignet maar een Co-Box. Co-Box gekocht bij de pomphouder €. 5,00 +

€. 150,00 de Box geladen. Mijn kenteken gegeven zodat alle gegevens konden worden genoteerd. Co-Box geïnstalleerd in mijn voorruit. en rijden maar, onderweg op de snelweg hoorde je het afschrijven, tik geluid. Bij terug komst van vakantie lag er een dikke bekeuring op mat van Asfinag Oostenrijk. €. 240,00, ik had volgens zeggen niet voldaan, wat betreft de Co-Box. had iets van een aanvullende schrijven, betreft milieu biljet? Pomphouder zo gezegd is niet verplicht dat te melden. hun verhaal Asfinag.

De bekeuring binnen het tijdverloop betaald. Nu ruim 2 maanden later krijg weer een bekeuring van €. 300,00 van een ander gerechtshof. De €. 240,00 zouden we nog niet hebben betaald. Een medewerker van Asfinag heeft niet doorgegeven dat het wel is betaald. Koppie en bank afschrift gestuurd naar Asfinag, daar heb ik bericht van gehad dat het betaald is. zij kunnen de bekeuring van €. 300,00 niet tegen houden. Ook daar het zelfde gestuurd + bankafschrift van betaling. Voor 8 Januari moet ik die €. 300,00 betalen, anders loop ik het risico een boete te krijgen van €. 3300,00 Bij de rechtswinkel geweest in Wormerveer, zij konden er niets tegen doen? 

Met vriendelijke groet,

Gerard Luten  

aangepast door Gerard Luten
Een woord te veel
Link naar reactie
Share on other sites

Jij hebt aan je betalingsverplichtingen voldaan en hebt daar het bewijs van middels het bankafschrift. Tevens zal je op papier hebben staan dat Asfinag de betaling nog eens heeft bevestigd. Iedere verdere aanslag voor dezelfde 'overtreding' is dus een administratieve fout. Je kan de mensen die jou onterecht nog eens een extra boete a.d. €300 willen opleggen het betalingsbewijs en het bericht van Asfinag tonen. Maar ik zou er tevens bij vermelden dat jij deze administratieve fout van hun kant een kwalijke zaak vindt. 
Ik zou er zelfs bij vermelden dat je bij verdere onterechte aanslagen naar jouw advocaat stapt en eventuel kosten voor hun rekening zijn. Gewoon hoog opspelen. 
De rechtswinkel kon niks doen? Nou nou, dan stelt die rechtswinkel echt niet veel voor. (het is trouwens geen C0-box maar een Go-box)

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Ja, je moet aangeven in welke euro klasse je camper valt met bewijs ervan. Je had hem ook van tevoren kunnen bestellen en automatisch van je rekening kunnen laten afschrijven, krijg je nog korting ook. Kan je alles rustig thuis doen..

Link naar reactie
Share on other sites

Om dit te voorkomen moet je geen oplaadbare Go-Box nemen maar een die je online besteld en automatisch door AsFinag laat afschrijven van de bank. Of beter nog, je neemt online in Denemarken de Brobizz EasyGoBox. Die kun je van de creditkaart laten afschrijven en dan heb je ook nog de tol voor DK, N en S erbij in één box.
Van AsFinag is algemeen bekend te veronderstellen dat je binnen 14 dagen na aanschaf van de GoBox bewijspapieren moet opsturen. En verder moet je altijd het GoBox contract aan boord hebben voor controles met staande houdingen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 1-1-2024 om 17:39, Magic Ed. zei:

Om dit te voorkomen moet je geen oplaadbare Go-Box nemen maar een die je online besteld en automatisch door AsFinag laat afschrijven van de bank. Of beter nog, je neemt online in Denemarken de Brobizz EasyGoBox. Die kun je van de creditkaart laten afschrijven en dan heb je ook nog de tol voor DK, N en S erbij in één box.
Van AsFinag is algemeen bekend te veronderstellen dat je binnen 14 dagen na aanschaf van de GoBox bewijspapieren moet opsturen. En verder moet je altijd het GoBox contract aan boord hebben voor controles met staande houdingen.
 

Brobizz werkt sinds 13 april 2023 niet meer in Noorwegen.

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Robineke zei:

Zijn er ook Camperaars die geen Go-box (>3500kg) hebben en secundair rijden??
Indien ja hoe bevalt dat?


Dat zou ik je niet aanraden want de Oostenrijkers sturen je soms gewoon de tolweg op. Met name in en rond Kufstein ontkom je hier niet aan omdat ze het doorgaande verkeer door de kleine kernen willen blokkeren.
 

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Magic Ed. zei:


Dat zou ik je niet aanraden want de Oostenrijkers sturen je soms gewoon de tolweg op. Met name in en rond Kufstein ontkom je hier niet aan omdat ze het doorgaande verkeer door de kleine kernen willen blokkeren.
 

Nou daar heb een super route planner voor dus maak mij geen zorgen daarover. Dan gaat het mij lukken ondanks dat er geen antwoorden op mijn vraag zijn.😀

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Robineke zei:

Nou daar heb een super route planner voor dus maak mij geen zorgen daarover. Dan gaat het mij lukken ondanks dat er geen antwoorden op mijn vraag zijn.😀


Je kunt zoveel route planners hebben als je wilt, blokkeren ze de transit door een kern dan ga je automatisch de autosnelweg op, of je moet rechts omkeer maken. Velen zijn u voorgegaan met een bekeuring wegens geen tol.
 

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Magic Ed. zei:


Je kunt zoveel route planners hebben als je wilt, blokkeren ze de transit door een kern dan ga je automatisch de autosnelweg op, of je moet rechts omkeer maken. Velen zijn u voorgegaan met een bekeuring wegens geen tol.
 

In mijn navi kan ik vooraf precies zien wat geblokkeerd is gelukkig.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik kom graag even terug op het punt waar deze berichtenwisseling over is gestart, te weten de tol in Oostenrijk voor campers die meer dan 3500 kg wegen. 

Dat geldt ook voor onze camper en ik wil graag goed voorbereid zijn voor het geval wij komende maanden naar Oostenrijk gaan. 

 

Wat ik van plan ben te doen is om de Go-Box aan te vragen bij Asfinag. Ik moet dan aangeven wat de emissienorm is en de Co2 uitstoot begrijp ik. Wij hebben een Euro6 camper en dat staat ook op het kentekenbewijs. De Co2 uitstoot kan ik aantonen via een printscreen van de site van het RDW. Wie kan hier bevestigen dat het opsturen van deze twee documenten (dus kopie kentekenbewijs en uitdraai RDW) voldoende is voor Asfinag om te bevestigen dat ons de Go-Box in ons geval geregistreerd mag worden op Euro6? Want ik lees ook over het indienen van een Coc / CVO maar die beide documenten heb ik niet. En opvragen ervan is volgens mij veel gedoe en kost ook een aardige cent.

 

Verder nog een paar andere vragen:

- Als je eenmaal die Go-Box hebt lever je die dan telkens als je Oostenrijk verlaat weer in en haal je weer een nieuwe box op als je Oostenrijk weer binnenkomt? of houd je gewoon de Go-Box die je eenmaal hebt gekregen in de camper liggen tot volgende keren dat je weer in Oostenrijk bent/

- is de aanschaf van de Go-Box, behalve de eenmalige kosten, verder kosteloos en betaal je dus geen maandelijkse bedrag?

- Klopt het dat wanneer je de Go-Box digitaal aanvraagt je in het self service portaal van Asfinag zelf kunt instellen dat de tolkosten van je rekening mogen worden afgeschreven en dat wanneer je de Go-Box haalt bij een verkooppunt onderweg je er een bedrag op moet storten?

- en mocht het krijgen van goedkeuring van de Asfinag te veel gedoe zijn dan is dus het beste om de Go-Box in te stellen op Euro0 begrijp ik. Dat is de duurste tolcategorie, maar zoveel scheelt dat geloof ik ook weer niet per kilometer tov Euro6. Alleen moet ik dan bij het verkooppunt expliciet zeggen dat ze de box daar instellen op Euro0

 

Sorry voor de vele vragen, maar het is voor mij een onduidelijk verhaal met die Asfinag....

 

Dank voor alle reacties!

 

groeten Marco

 

Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, MdR zei:

Wij hebben een Euro6 camper en dat staat ook op het kentekenbewijs. De Co2 uitstoot kan ik aantonen via een printscreen van de site van het RDW. Wie kan hier bevestigen dat het opsturen van deze twee documenten (dus kopie kentekenbewijs en uitdraai RDW) voldoende is voor Asfinag om te bevestigen dat ons de Go-Box in ons geval geregistreerd mag worden op Euro6? Want ik lees ook over het indienen van een Coc / CVO maar die beide documenten heb ik niet. En opvragen ervan is volgens mij veel gedoe en kost ook een aardige cent.
@MdR: Je moet bewijs opsturen, uitdraai RDW moet voldoende zijn samen met een kleurenkopie van het kentekenbewijs. Daarnaast moet je dit ook altijd onderweg op paier bij je hebben om te tonen bij een staande houding.
Waarom heb jij geen CoC/CVO-document? Dat is het geboortebewijs en dat MOET bij de camper geleverd zijn. Alleen bij veranderingen daaraan mogen ze daarvoor geld vragen. Ik zou de verkoper dus eens flink aan de jas trekken.

 

Verder nog een paar andere vragen:

- Als je eenmaal die Go-Box hebt lever je die dan telkens als je Oostenrijk verlaat weer in en haal je weer een nieuwe box op als je Oostenrijk weer binnenkomt? of houd je gewoon de Go-Box die je eenmaal hebt gekregen in de camper liggen tot volgende keren dat je weer in Oostenrijk bent.
@MdR: Volgens mij heb ik er 5,- euro voor betaald en daarna is hij van mij geworden en gebleven. Alleen zit er een geldigheidsduur op. Die zie je in de App en dan kun je hem het beste omruilen als je Oostenrijk verlaat. Ik meen dat dit zeven jaar is.
Maar de EasyGoBox van Brobizz in Denemarken is helemaal gratis en onbeperkt geldig.
 

- is de aanschaf van de Go-Box, behalve de eenmalige kosten, verder kosteloos en betaal je dus geen maandelijkse bedrag?
@MdR: Verder geen vaste kosten.

- Klopt het dat wanneer je de Go-Box digitaal aanvraagt je in het self service portaal van Asfinag zelf kunt instellen dat de tolkosten van je rekening mogen worden afgeschreven en dat wanneer je de Go-Box haalt bij een verkooppunt onderweg je er een bedrag op moet storten?
@MdR: Hij staat bij ons op automatische incasso en bij het ophalen betaal je alleen de afhaalkosten (5,- euro ?) en verder niets er op zetten. Hij is dan direct actief via de autoamtische incasso.
 

- en mocht het krijgen van goedkeuring van de Asfinag te veel gedoe zijn dan is dus het beste om de Go-Box in te stellen op Euro0 begrijp ik. Dat is de duurste tolcategorie, maar zoveel scheelt dat geloof ik ook weer niet per kilometer tov Euro6. Alleen moet ik dan bij het verkooppunt expliciet zeggen dat ze de box daar instellen op Euro0
@MdR: Dat is flink duurder en geheel niet nodig.

 

Succes met de vette antwoorden en andere tips hierboven.
 

Link naar reactie
Share on other sites

@AngelaDank voor het herhalen van de antwoorden en helaas niet helemaal juiste antwoord van jou.
"De Go-box kan je net zolang gebruiken totdat de batterij op is. Daarna inwisselen bij benzine station die deze boxen verkoopt/verhuurt", is niet juist. De Go-Box van AsFinag heeft een geldigheids duur. Die staat in de App en in het online account. Hij verloopt dus voordat de batterij op is.

Euro-0 zou ik nooit doen. Dat kost flink extra geld.

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-1-2024 om 08:21, Jaapvanthoff zei:

@Robineke:

welke routeplanner/navi gebruikt u?

 

Sorry voor de late reactie, kijk hier niet altijd.
MRA, MyRouteApp. Heb wel een abo waardoor ik geen navi meer nodig heb. Rijdt nu op mijn tablet.
De planner geeft exact aan waar de verboden wegen zijn en de tolwegen zijn. Bij verboden wegen denk aan hoogte breedte, die kan je van het voertuig instellen.
Ik vind het super want heb meerdere voertuigen en nu geen navi's meer nodig. Ja tablet maar die heb ik voor meerdere zaken.
 

aangepast door Robineke
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 14-1-2024 om 21:52, Magic Ed. zei:


Dat zou ik je niet aanraden want de Oostenrijkers sturen je soms gewoon de tolweg op. Met name in en rond Kufstein ontkom je hier niet aan omdat ze het doorgaande verkeer door de kleine kernen willen blokkeren.
 

Ik ben er uit. Mijn Navi gaf geen tolweg bij Kufstein. Dacht dat dit fout was omdat jij het goed lijkt te weten. En wat blijkt: Kufstein regio is geen TOL. Wel goed opletten hoor.

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, HymerBoy zei:

A12 grens tot afslag kufstein sud is idd al jaren tolvrij, let dus op dat je er wel af gaat daar. Zo rij ik al jaren naar de wintersport, scheelt weer een vignet.

IK zou maar op passen; volgens ADAC moeten gebruikers van een Go Box dexe ge activeerd laten.
Alleen vignettenplicht bestaat daar niet.

 

© 

Camperrijders opgelet:

Alle voertuigen boven de 3,5 ton die zijn uitgerust met een Go-Box moeten deze geactiveerd laten. U profiteert niet van de nieuwe regeling.©

 

Bron:  https://www.adac.de/verkehr/oesterreich-teilstrecken-mautfrei/

aangepast door peetan
Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Robineke zei:

Ik ben er uit. Mijn Navi gaf geen tolweg bij Kufstein. Dacht dat dit fout was omdat jij het goed lijkt te weten. En wat blijkt: Kufstein regio is geen TOL. Wel goed opletten hoor.


Klopt jij weet alles beter en zult dus in de Oostenrijkse malle molen met boetes trappen.

  • Sad 3
Link naar reactie
Share on other sites

Wat wordt er door diverse mensen raar gereageerd!

Ikzelf had een goed bedoelde reactie over de go-box maar mijn reactie heb ik maar weer snel verwijderd.

Waarom gunnen we elkaar het licht in de ogen niet?

 

Iedereen die hier een reactie schrijft doet dat volgens mij met de beste intenties om uiteindelijk de persoon die de vraag stelt te helpen.

Jammer dat er dan zo vijandig wordt gereageerd.

 

Zo helpen we dit forum om zeep, en dat zou zonde zijn.

 

Denk eerst even na, voordat je een reactie plaatst die voor een ander kwetsend of negatief zou kunnen uitpakken!

 

Fijne zondag!

  • Like 5
  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid