Ga naar inhoud

Veiligheid gasfles bij het rijden


Marieke G
 Share

Recommended Posts

Ik ben benieuwd naar meningen over het omgaan met de gasfles tijdens het rijden. Daar heb ik een paar vragen over.

1. Onze gasfles zit in een gasdichte kast, niet heel snel toegankelijk. Momenteel zetten we tijdens het rijden alleen de hendel bij het gastoestel dicht. De gasfles zelf draaien we niet dicht.

Kan dat eigenlijk veel kwaad? Bijvoorbeeld bij een aanrijding?

2. Omdat ik dit bovenstaande zelf onprettig vind, heb ik een ANWB GasStop gekocht maar die past er niet bij in onze gaskast. Wat is de ervaring? Is het de moeite waard om de gaskast groter te laten maken? We hebben een klein busje, dus het past allemaal net. Veel ruimte is er niet.

Link naar reactie
Share on other sites

Het kan kwaad bij een aanrijding als gasslang scheurt of losraakt en er gas uit de fles gaat stromen. Wij draaien de kraan op de gasfles dicht als we gaan rijden. Onze gaskast is alleen van buiten te openen, dus ook niet snel toegankelijk.

Een andere oplossing is een Secumotion in plaats van de gewone drukregelaar, maar als ik het goed begrijp, zijn die dingen nogal storingsgevoelig

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Op 30-9-2020 om 21:38, Marieke G zei:

Ik ben benieuwd naar meningen over het omgaan met de gasfles tijdens het rijden. Daar heb ik een paar vragen over.

1. Onze gasfles zit in een gasdichte kast, niet heel snel toegankelijk. Momenteel zetten we tijdens het rijden alleen de hendel bij het gastoestel dicht. De gasfles zelf draaien we niet dicht.

Kan dat eigenlijk veel kwaad? Bijvoorbeeld bij een aanrijding?

2. Omdat ik dit bovenstaande zelf onprettig vind, heb ik een ANWB GasStop gekocht maar die past er niet bij in onze gaskast. Wat is de ervaring? Is het de moeite waard om de gaskast groter te laten maken? We hebben een klein busje, dus het past allemaal net. Veel ruimte is er niet.

Inderdaad, crash sensor gebruiken. Maar..... volgens mij mag je nooit met een brandende kachel een tankstation binnenrijden. Alleen de automatisch schakelende koelkast mag volgens mij op gas. Tijdens het rijden en tot 15 minuten na stoppen doet ie het op 12 volt om dan automatisch om te schakelen naar gas.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

Bij een lichte aanrijding voldoet een crashcensor. Maar bij een zware aanrijding slaat de gasfles uit de standaard bevestiging met kunststof bandjes. Met alle gevolgen van dien. Zelf sluit ik ondanks alle beveiligingen altijd de gasfles af. Verder is de gasfles gemonteerd in een rvs stalen houder die op het chassis is bevestigd. Dus geen kunststof bandjes die op een goedkoop rugzakje thuishoren.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...