Ga naar inhoud

HalfIntegraal Campers met 4250 KG toegestane maximummassa.


Pieter en Petra
 Share

Go to solution Solved by van der Honing,

Recommended Posts

een hoop zijn er terug gekeurd naar 3500kg, kijk dus naar het Technische max. massa voertuig(F.1) op het kenteken,  als dit hoger is dan het Toegestane max. massa voertuig(F.2) is het een kwestie van een administratieve handeling bij de RDW om het gewicht omhoog te zetten. De camper kan dus het hogere gewicht technisch gewoon aan en is daar ook voor gekeurd. Ik had het met mijn vorige camper ook maar vanwege B rijbewijs op 3500kg gezet. Ik had niet meer nodig dus ook geen C1 gehaald. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, HymerBoy zei:

een hoop zijn er terug gekeurd naar 3500kg, kijk dus naar het Technische max. massa voertuig(F.1) op het kenteken,  als dit hoger is dan het Toegestane max. massa voertuig(F.2) is het een kwestie van een administratieve handeling bij de RDW om het gewicht omhoog te zetten. De camper kan dus het hogere gewicht technisch gewoon aan en is daar ook voor gekeurd. Ik had het met mijn vorige camper ook maar vanwege B rijbewijs op 3500kg gezet. Ik had niet meer nodig dus ook geen C1 gehaald. 

Dank voor je reactie.  Ik begrijp dat je het daar terug kan zien maar het gaat me op de stap daarvoor.  Veelal staat op de diverse zoeksites niet het technisch massa gewicht helaas.

Link naar reactie
Share on other sites

Weet niet of je voor nieuw of gebruikt gaat, maar je kunt op de website van een fabrikant beginnen en daar bij de specs checken welk model in laadvermogen verhoogd kan worden. Dan heb je in ieder geval al een indicatie. En als je bij het zoeken naar gebruikte campers een kenteken ziet, kun je bij de RDW de gegevens opvragen. En inderdaad zijn veel campers teruggekeurd naar 3500 kg om ze toegankelijk te maken voor het B-rijbewijs. Je hebt dan vaak 2 opties, of de technische massa is al hoger als de wettelijke massa, dan is opwaarderen een simpele administratieve actie, of je kunt bij de camper fabrikant een certificaat vragen (kopen) voor een hogere massa, maar dan moet er een keuring door de RDW volgen.

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo GeMa, allereerst dank voor de reactie.  Je verhaal is duidelijk en ik ben daarmee ook bekend. Feit blijft dat het enorm lastig zoeken is op allerlei websites en apps.

Tot nog toe is campercaravan.nl de enige site waar je kan selecteren op B of C1 rijbewijs. Bovag, marktplaats e.d. geven hier geen duidelijkheid.   Ik zal dus voor elke camper die we leuk vinden contact moeten zoeken met de verkopende partij. Das best omslachtig.    Ik hoop via dit forum praktische zoek tips te vinden zoals "zoeken op hogere PK's" dat verhoogd de kans om een camper te vinden die zwaarder belast mag worden.

Wellicht een tip voor NKC om hier een voorlopersrol in te nemen?  In de toekomst gaat heel het gewichtsysteem op de schop en gaan er steeds meer kopers deze informatie willen hebben, toch? 

Iemand nog goede zoek tips?

Link naar reactie
Share on other sites

Je kunt vrijwel altijd van campers vanaf de bouwjaren met Euro-5 de technisch toelaatbare massa verhogen naar 3850 kg met een document van de fabriek dat dit toegestaan is. Ze geven dan ook een nieuwe sticker voor onder de motorkap met een nieuw E-registratienummer. 
Maar ook hoger is dan mogelijk met aanpassingen. Wij hebben hem bij Verbruggen in Kampen laten aanpassen met nieuwe spiraalveren op de voor-as en hulpluchtveren op de achteras. Nu voor-as 2.100 kg en achter-as 2.240 kg (beperkt door de loadindex van de 15-inch banden die niet hoger gaan dan 112), maximaal toegestaan samen 4.000 kg. Hadden we 16-inch wielen en de daarbij behorende grotere schijfremmen gehad dan was het totaal 4.350 kg geworden.

 

aangepast door Kees_S
Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Ik weet niet wat voor camper u zoekt, maar zoals Kees _S zegt, de meeste nieuwere campers gaan tot 3850 kg. Ik denk dat zoeken op lengte ook een optie is. Vanaf 7,5 a 8 meter is de kans op hogere toelaatbare massa hoger. Ook het soort onderstel zal een optie kunnen zijn. Zoek op " Alko chassis". En dan kom je ook vaak in het hogere segment: Hymer, Carthago, Concorde etc.

Maar ook Adria, Dethleffs, Buerstner hebben campers met een hogere massa. Dat zal dan niet bij de goedkoopste  en kleinste uitvoeringen zijn. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat het erg lastig zoeken is naar campers waar specifiek bij genoemd wordt wat de Technisch Maximale Massa is. Daarnaast zijn er als eerder geschreven veel 3500kg campers die met enige aanpassingen aan de vering een hogere technisch toegestane massa kunnen krijgen.

 

Het gros van de Ducato campers staat op een zgn. Fiat Ducato Light chassis, zonder aanpassingen vaak tot maximaal 3500kg belastbaar.

Een ander deel is uitgevoerd met een Fiat Ducato Maxi chassis of Al-Ko chassis welke zonder aanpassingen vaak 4250kg kunnen dragen.

 

Als je op het kentekenbewijs kijkt dan zie je twee soorten TMM:

F.1 Technisch Maximale Massa: dit is het gewicht wat het onderstel mag dragen volgens de fabrikant/constructeur.

F.2 Toegestane Maximale Massa: dit is het gewicht wat het voertuig maximaal mag wegen volgens RDW, optioneel met een C1 rijbewijs bij >3500kg en tot 7500kg.

 

Koop je een 3500kg camper met Ducato Light onderstel dan kun je deze vrijwel altijd aan laten passen naar 3650-3850kg met nieuwe goedkeuring van de fabriek.

In de meeste gevallen kun je via de dealer een nieuw CoC document plus nieuw typeplaatje bij de camperfabriek aanvragen met hierop de maximaal haalbare massa.

Gezien de uitstootnormen kan het voorkomen dat bijvoorbeeld een Duitse camperfabriek niet verder mag gaan dan een CoC met 3650kg als nieuwe massa.

In dit geval kun je o.a. via WDT Services laten onderzoeken (gratis) wat de camper in Nederland maximaal kan dragen en dit via VB Air Support laten aanpassen.

Deze partijen onderzoeken de opties m.b.t. tot de verzwaring en regelen het RDW traject voor herkeuring, waarbij de VB Air Support dealer de totale kosten zal offreren. Reken hierbij op een kostenplaatje vering plus papierwinkel van in totaal gemiddeld €1.500,00-€2.000,00.

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Pieter en Petra zei:

Interessant verhaal Kees. Lijkt me ook nu weer lastig om welke campers dit dan gaat. Hoe vind ik een camper 'vanaf de bouwjaren met Euro-5'?

Mag ik vragen wat voor camper je hebt? ..en de wellicht onbescheiden vraag: wat kost zo'n aanpassing die je hebt laten doen?


Voor zover mij bekend is Euro-5 ingetreden omstreeks modeljaar 2014. In de meeste verkoop advertenties zal deze milieunorm ook wel vermeld worden.
Ik heb een Dethleffs met Al-Ko chassis en de aanpassing was ongeveer 4.500 euro inclusief keuring bij de RDW en een nieuwe kentekenkaart. Allemaal geregeld door Verbruggen in Kampen. Ik ben alleen zelf voor de eindcontrole naar de regionale RDW-vestiging geweest.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...