Ga naar inhoud

Dikte en lengte stroomkabel


MdR
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds kort onze eigen camper en ben momenteel druk met het aanschaffen van alle benodigde accessoires. 

Daarbij loop ik nu tegen onduidelijkheid aan over de aan te schaffen CEE stroomkabel. 

 

Welke dikte kabel moet ik nemen? De 3x1,5mm2 of de 3x2,5mm2. Zit er een groot verschil in gewicht tussen deze twee types? En is de 2,5 mm2 beter of heb ik die niet nodig omdat de max stroom op campings beperkt is en daardoor een 1,5mm2 kabel meer dan voldoende is

En wat is de meest handige lengte om mee te nemen. Ik denk aan 20 m. Daar kom ik toch prima mee uit de voeten of is een langere lengte beter?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Dank daarvoor.

 

Groeten Marco

Link naar reactie
Share on other sites

Op basis van 20-25 meter lengte mag je met 1.5mm2 aders tot 10A aan stroom voeren en met 2.5mm2 aders mag je tot 16A aan stroom voeren.

Een Truma of Dometic camperairco of 1200W camper waterkoker trekken ca. 4-5A aan stroom. Dus tegelijk gebruikt prima met 1.5mm2 aders.

 

De meeste camperaars hebben een haspel of rol van 20 a 25 meter 3x1.5mm2 rubber/neopreen kabel, dit is meestal voldoende tot 10A aan stroom.

Alleen in Duitsland moet je geloof ik officieel altijd een 3x2.5mm2 kabel aan de camper gebruiken maar dit wordt in de praktijk nooit gecontroleerd.

 

Als je een haspel of rol van 20 a 25 meter kabel hebt dan kom je eigenlijk altijd wel tot een stroompunt en anders wat dichterbij de stroompaal staan.

Een kabel met dikkere aders is duurder en aanzienlijk zwaarder dus ik zou persoonlijk een rol van 25 meter 3x1.5mm2 kabel adviseren, prima keuze.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik dacht ook aan een meter of 20. Verbruikers die ik aan boord heb, naast de standaard zaken als koelkast,verlichting, zijn inderdaad een Truma Dakairco en waterkoker en koffiemachine, maar die laatste twee zal ik nooit tegelijk aan zetten. Dakairco staat ook niet doorlopend aan. Dus ik verwacht op camping met 10A geen grote problemen dat de zekering er uit knalt. Dus 1,5 mm2 is prima? Dan is het zonde om extra gewicht mee te slepen in geval ik voor 2,5 mm2 ga. Het gaat mij erom dat ik met 1,5 mm2 geen problemen ga krijgen kijkend naar hitte, smelten, etc

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Van het caravan forum gepikt: 

 

"Toen ik de 15m kabel pakte, schatte ik deze ook een stuk zwaarder in dan de weegschaal aangaf. Ik schatte zelf een kleine 5 kg maar dat bleek slechts 2,7 kg.
Bij 3x2,5mm2 ligt het vanzelfsprekend anders.

Ik las zojuist op een site voor elektrakabel een opgave van 155 kg per 1.000 meter dus dat komt goed overeen  thumbup.gif Op deze zelfde site wordt voor een 3x2,5mm2 kabel een gewicht vermeld van 210 kg per 1.000 m.

Voor een willekeurige lengte dus:

3x1,5mm2 kabel: Gewicht = 0,28 + L x 0,16 kg
3x2,5mm2 kabel: Gewicht = 0,28 + L x 0,21 kg

Edit: tabelletje  mrgreen.gif"

 

kabelgewichten.jpg

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...