MdR Geplaatst: 12 oktober 2023 Share Geplaatst: 12 oktober 2023 Ik heb sinds kort onze eigen camper en ben momenteel druk met het aanschaffen van alle benodigde accessoires. Daarbij loop ik nu tegen onduidelijkheid aan over de aan te schaffen CEE stroomkabel. Welke dikte kabel moet ik nemen? De 3x1,5mm2 of de 3x2,5mm2. Zit er een groot verschil in gewicht tussen deze twee types? En is de 2,5 mm2 beter of heb ik die niet nodig omdat de max stroom op campings beperkt is en daardoor een 1,5mm2 kabel meer dan voldoende is En wat is de meest handige lengte om mee te nemen. Ik denk aan 20 m. Daar kom ik toch prima mee uit de voeten of is een langere lengte beter? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Dank daarvoor. Groeten Marco Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 12 oktober 2023 Share Geplaatst: 12 oktober 2023 De vraag van stroom bepaald de kabeldikte. Is het alleen voor de koelkast, TV en wat lampjes kan je best met 1,5 mm² toe. Wil je een waterkoker en of een koffiezetapparaat tegelijk met airco gebruiken zou ik voor 2,5 mm² gaan. Maar dan moet de camping wel 16A aan de paal kunnen leveren Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 13 oktober 2023 Share Geplaatst: 13 oktober 2023 (aangepast) Op basis van 20-25 meter lengte mag je met 1.5mm2 aders tot 10A aan stroom voeren en met 2.5mm2 aders mag je tot 16A aan stroom voeren. Een Truma of Dometic camperairco of 1200W camper waterkoker trekken ca. 4-5A aan stroom. Dus tegelijk gebruikt prima met 1.5mm2 aders. De meeste camperaars hebben een haspel of rol van 20 a 25 meter 3x1.5mm2 rubber/neopreen kabel, dit is meestal voldoende tot 10A aan stroom. Alleen in Duitsland moet je geloof ik officieel altijd een 3x2.5mm2 kabel aan de camper gebruiken maar dit wordt in de praktijk nooit gecontroleerd. Als je een haspel of rol van 20 a 25 meter kabel hebt dan kom je eigenlijk altijd wel tot een stroompunt en anders wat dichterbij de stroompaal staan. Een kabel met dikkere aders is duurder en aanzienlijk zwaarder dus ik zou persoonlijk een rol van 25 meter 3x1.5mm2 kabel adviseren, prima keuze. 13 oktober 2023 aangepast door Camper-T Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
MdR Geplaatst: 13 oktober 2023 Auteur Share Geplaatst: 13 oktober 2023 Ik dacht ook aan een meter of 20. Verbruikers die ik aan boord heb, naast de standaard zaken als koelkast,verlichting, zijn inderdaad een Truma Dakairco en waterkoker en koffiemachine, maar die laatste twee zal ik nooit tegelijk aan zetten. Dakairco staat ook niet doorlopend aan. Dus ik verwacht op camping met 10A geen grote problemen dat de zekering er uit knalt. Dus 1,5 mm2 is prima? Dan is het zonde om extra gewicht mee te slepen in geval ik voor 2,5 mm2 ga. Het gaat mij erom dat ik met 1,5 mm2 geen problemen ga krijgen kijkend naar hitte, smelten, etc Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 13 oktober 2023 Share Geplaatst: 13 oktober 2023 20 meter 3x1.5mm2 is prima en voldoende. Sowieso omdat het gros van de campings een 6A walstroomaansluiting hebben. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 13 oktober 2023 Share Geplaatst: 13 oktober 2023 In de meeste gevallen zal je aan 20 meter voldoende hebben. Zelf heb ik er een van 20, en een van 10 meter. Sta je (bijna) naast de paal (en ook in de stalling bijvoorbeeld) dan heb je aan 10 meter genoeg. In een enkel geval kom ik met 20 meter niet uit. Dan gebruik ik beiden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 13 oktober 2023 Share Geplaatst: 13 oktober 2023 Ik heb een kabel van 40 meter gekocht. Deze heb ik in op 15 meter door midden gedaan. Ik heb dus een deel van 15 meter en een van 25 meter met stekkers eraan. Ik heb dus 15 meter of 25 meter en samen 40 meter. Ik heb zelfs al een paar keer de 40 meter nodig gehad. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 14 oktober 2023 Share Geplaatst: 14 oktober 2023 Altijd voor 3x2,5 gaan, waarom bezuinigen op veiligheid, met 3x 2,5 zit je altijd goed. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
MdR Geplaatst: 15 oktober 2023 Auteur Share Geplaatst: 15 oktober 2023 Ik hoor dat het gewichtsverschil tussen een kabel van 20 m met 3x1,5 en 3x2,5 fors groter is? Hoeveel scheelt dat? Kenners die dat kunnen aangeven hier? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 15 oktober 2023 Share Geplaatst: 15 oktober 2023 (aangepast) Van het caravan forum gepikt: "Toen ik de 15m kabel pakte, schatte ik deze ook een stuk zwaarder in dan de weegschaal aangaf. Ik schatte zelf een kleine 5 kg maar dat bleek slechts 2,7 kg. Bij 3x2,5mm2 ligt het vanzelfsprekend anders. Ik las zojuist op een site voor elektrakabel een opgave van 155 kg per 1.000 meter dus dat komt goed overeen Op deze zelfde site wordt voor een 3x2,5mm2 kabel een gewicht vermeld van 210 kg per 1.000 m. Voor een willekeurige lengte dus: 3x1,5mm2 kabel: Gewicht = 0,28 + L x 0,16 kg 3x2,5mm2 kabel: Gewicht = 0,28 + L x 0,21 kg Edit: tabelletje " 15 oktober 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Derf Geplaatst: 14 december 2023 Share Geplaatst: 14 december 2023 Nog belangrijker is haspel in zijn geheel uitrollen i.v.m. warmte ontwikkeling. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Basher Geplaatst: 15 december 2023 Share Geplaatst: 15 december 2023 Rekentabelletje ---> http://www.polz.info/leitungsrechner/? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.