Ga naar inhoud

Dak ventilator


MarjoleinenFerry
 Share

Go to solution Solved by trailerad,

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met een dak ventilator die je plaatst op de plek van je dakluik? Ik lees goede reviews over de Maxxfan deluxe transparant dakluik ventilator. 
Ben vooral benieuwd of het koeler wordt in de camper. Het gaat mij er om dat het ‘s avonds buiten al afkoelt maar in onze (bus) camper nog lang de warmte blijft hangen. Wil geen airco omdat wij met onze zonnepanelen niet aan de stroom willen staan.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Marjolein en Ferry. Wij hebben prima ervaringen met de Maxxfan met afstandsbediening. Zoals je zegt als het s'avonds afkoelt is het zeer snel aangenaam in de camper met de Maxxfan aan.

Blijft het een zwoele warme nacht dan laten wij de fan op de laagste stand draaien en dan is het aangenaam slapen. Fijn is ook dat je Kunt kiezen voor koele lucht naar binnen of warme lucht naar buiten. Bovendien schijnt het de muggen op afstand te houden . Conclusie: wij zijn er ontzettend blij mee.

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, MarjoleinenFerry zei:

Dank je wel voor je reactie, fijn om te horen dat jullie er blij mee zijn.

nog een vraagje, als de ventilator aanstaat is het dan voor de lucht circulatie nodig om een ander raam of de deur open te zetten?

Wij hebben altijd minimaal een raam op kierstand open. Weet niet of dat nodig is met werkende Maxxfan. De fan zelf kan onder alle omstandigheden open blijven. Het is altijd belangrijk om goed te ventileren in de camper. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, FJC48 zei:

In een buscamper zit een hele grote schuifdeur die laten wij lang open staan zodat het binnen afkoelt.

 

17 uren geleden, FJC48 zei:

In een buscamper zit een hele grote schuifdeur die laten wij lang open staan zodat het binnen afkoelt.

Bedankt voor je reactie, dit is helaas geen antwoord op mijn vraag…

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution
Op 27-9-2023 om 13:12, MarjoleinenFerry zei:

Dank je wel voor je reactie, fijn om te horen dat jullie er blij mee zijn.

nog een vraagje, als de ventilator aanstaat is het dan voor de lucht circulatie nodig om een ander raam of de deur open te zetten?

Als je de ventilator lucht naar buiten laat blazen zal er ergens anders lucht binnen moeten komen, anders heeft het geen nut de ventilator aan te zetten. Ik heb altijd in kippenstallen moeten ventileren, een camper in het groot zeg maar. Daar moesten ook inlaatventielen open om lucht binnen te laten die de ventilatoren naar buiten bliezen. Je kunt nog kiezen welk raam je open zet en hoe ver je het open zet. Als je een beetje tocht over je heen wilt als het echt warm is dan zet je het raam open waar jezelf heel kort bij ligt. als het niet echt heel warm is en je wilt alleen wat frisse lucht binnen halen dan zet je het raam ver van je af open. Ik hoop dat ik jouw vraag een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook de Maxxfan. Bevalt mij prima, ook overdag kun je de bus goed 'koel' houden. (Lees: nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur). Bijkomend voordeel daarvan is dat naast dat de bus binnenin niet meer zo extreem heet wordt ook dingen als de koelkast efficentier werken.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn camperdeel gescheiden is van de cabine, en met de grote ramen daar scheelt dat aanzienlijk in de warmteopbouw (die blijft nu beperkt tot de cabine)

 

In de nacht is stand 1/2 voldoende. Voordeel is dat ie ook bij regen gewoon aan kan blijven staan.

 

Nadeel is dat je afhankelijk van de uitvoering wel licht erdoor in je camper krijgt, want een rollo oid ervoor gaat natuurlijk het complete doel voorbij.

 

Ik heb nog een 2e dakluik die op een klein kiertje staat om zo circulatie te krijgen, maar ook al zou je die niet hebben dan zal het geen groot probleem zijn, want er zitten overal toch wel wat kieren en openingen (oa ook de overdrukroosters van de bus - anders zou je een deur nooit kunnen dichtdoen door de tegendruk)

 

Bij mij staat ie als ik weg ben met de bus gewoon 24/7 aan.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...