Ga naar inhoud

Apk2 of Apk1


Zsazsa
 Share

Recommended Posts

Het is inderdaad heel vreemd dat de RDW regels aangeven dat een camper (M1) boven 3500kg jaarlijks een APK moet ondergaan terwijl de kenteken check aangeeft 3 jaar na eerste toelating. Heb dit zelf ervaren.
Echter RWD site meldt ook dat boven 3500kg APK1 plicht van toepassing is.
Nergens staat dat de leeg gewicht massa maatgevend is voor APK 1 of 2 en deze discussie geeft derhalve niet veel duidelijkheid of heb ik nu verkeerd gelezen.

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Robineke zei:

Het is inderdaad heel vreemd dat de RDW regels aangeven dat een camper (M1) boven 3500kg jaarlijks een APK moet ondergaan terwijl de kenteken check aangeeft 3 jaar na eerste toelating. Heb dit zelf ervaren.
Echter RWD site meldt ook dat boven 3500kg APK1 plicht van toepassing is.
Nergens staat dat de leeg gewicht massa maatgevend is voor APK 1 of 2 en deze discussie geeft derhalve niet veel duidelijkheid of heb ik nu verkeerd gelezen.


Ja niet helemaal goed gelezen. Voor alle voertuigen geldt dat de categorie APK afhankelijk is van het leeg gewicht boven of onder de 3.500 kg. Dus APK-2 en de 1e keer APK na drie jaar voor campers met een leeg gewicht onder de 3.500 kg. Gaat bij ons al sedert de invoer in 2016 steeds volgens deze regels met beide max. gewichten op 4.000 kg en leeg ver onder de 3.500 kg.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-1-2024 om 18:31, Magic Ed. zei:


Ja niet helemaal goed gelezen. Voor alle voertuigen geldt dat de categorie APK afhankelijk is van het leeg gewicht boven of onder de 3.500 kg. Dus APK-2 en de 1e keer APK na drie jaar voor campers met een leeg gewicht onder de 3.500 kg. Gaat bij ons al sedert de invoer in 2016 steeds volgens deze regels met beide max. gewichten op 4.000 kg en leeg ver onder de 3.500 kg.
 

Heel goed gelezen, staat er volgens mij toch echt heel duidelijk. Waarschijnlijk val je buiten het systeem😁
Kan je mij eens aangeven waar je dit gelezen hebt over het leeg gewicht. Linkje heeft de voorkeur.
ik neem niet alles zomaar aan wat op google(rwd) staat maar jou beweringen kan ik nergens terug vinden. Ik kijk uit naar je hulp in deze.
Sorry dat het zo'n lang verhaal is maar ik hoop dat jij het kan weerleggen
Ter info nog even wat ik wel kan vinden:

image.png.abe8c4755a79419d52fc147fc6ed3ab4.png

of deze

image.png.4d02fcefc31e0c984eb22f164af37dec.png

 

Of deze

image.png.55d39ce35d59404fab9545ce7790f745.png
 

en dan zie je dit bij het maken van een afspraak:

image.thumb.png.3a278313adfc2de950e1c1faeeac2dd5.png

Link naar reactie
Share on other sites

@RobinekeTja, wie niet gelooft die is een ongelovige Thomas. Ik schrijf gewoon mijn eigen ervaring op van de keurmeester die mijn camper bij de RDW natrok om mijn bewering te staven. En dat moest hij daarna toegeven. Maar ik houd jou niet tegen om APK-1 te laten uitvoeren. Dan zullen ze bij het afmelden op hun neus kijken en heb jij wat minder geld in de beurs.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Apk2 bij voertuigen met leeg gewicht tot 3500 kg , maar APK boven max gewicht boven 3500kg  elk jaar . Dus camper met max  boven 3500kg elk jaar APK , maar leeg gewicht beneden 3500kg wel APK 2.

aangepast door Cor1961
Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Cor1961 zei:

Apk2 bij voertuigen met leeg gewicht tot 3500 kg , maar APK boven max gewicht boven 3500kg  elk jaar . Dus camper met max  boven 3500kg elk jaar APK , maar leeg gewicht beneden 3500kg wel APK 2.

Cor ik geloof je graag maar waar heb je dit vandaan? Het is onmogelijk een APK2 afspraak te maken bij RDW met een gewicht boven 3500kg.

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Cor1961 zei:

Apk2 bij voertuigen met leeg gewicht tot 3500 kg , maar APK boven max gewicht boven 3500kg  elk jaar . Dus camper met max  boven 3500kg elk jaar APK , maar leeg gewicht beneden 3500kg wel APK 2.

Wie kan ik contacten dan. Ik vroeg om een bron vermelding, niet een verhaal. Ik geloof je graag maar dit helpt mij niet verder.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-1-2024 om 06:04, Robineke zei:

Wie kan ik contacten dan. Ik vroeg om een bron vermelding, niet een verhaal. Ik geloof je graag maar dit helpt mij niet verder.

@Magic Ed. Kan je mij helpen wie ik kan contacten. Wat is jouw keuringsstation waar jij naar toe gaat. Dan doe ik hetzelfde als jij doet en dan moet het goedkomen toch??

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heb de RDW benaderd en het aan hun voorgelegd. Het is niet moeilijk maar een onderbouwing geeft een beter gevoel i.p.v. alleen maar roepen. Het volgende is van toepassing:
Campers die geregistreerd staan als personenwagen vallen onder APK2 keur ondanks dat het max toelaatbaar gewicht >3500kg is.
Zie RDW bericht.

 

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het keuren van een kampeerwagen. 

Bij een kampeerwagen die als personenwagen is geregistreerd (dat is uw kampeerwagen) kijken we niet naar de maximale massa maar naar de lege massa. In de APK regelgeving staat het volgende:
Bij een personenauto-kenteken is de ‘massa ledig voertuig’ zoals vermeld in het kentekenregister bepalend voor de categorie voertuig en de categorie keurmeester.

Dus heeft uw kampeerwagen een lege massa in het kentekenregister van < 3500 kg dan moet de keuring door een APK II erkenninghouder en keurmeester worden uitgevoerd. 
Zie: Algemene informatie voor de uitvoering van de APK | RDW

Wel moet er rekening gehouden worden met de locatie. Uw voertuig moet naar binnen kunnen en de hefbrug moet de maximale massa van uw kampeerwagen kunnen dragen. De APK keuring moet geheel volgens de voorgeschreven regels kunnen worden uitgevoerd. 

Contact
Heeft u vragen? Beantwoord dan deze e-mail of bel 088 008 74 47. Wij helpen u graag. 

Link naar reactie
Share on other sites

42 minuten geleden, Robineke zei:

Heb de RDW benaderd en het aan hun voorgelegd. Het is niet moeilijk maar een onderbouwing geeft een beter gevoel i.p.v. alleen maar roepen. Het volgende is van toepassing:
Campers die geregistreerd staan als personenwagen vallen onder APK2 keur ondanks dat het max toelaatbaar gewicht >3500kg is.
Zie RDW bericht.

 

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het keuren van een kampeerwagen. 

Bij een kampeerwagen die als personenwagen is geregistreerd (dat is uw kampeerwagen) kijken we niet naar de maximale massa maar naar de lege massa. In de APK regelgeving staat het volgende:
Bij een personenauto-kenteken is de ‘massa ledig voertuig’ zoals vermeld in het kentekenregister bepalend voor de categorie voertuig en de categorie keurmeester.

Dus heeft uw kampeerwagen een lege massa in het kentekenregister van < 3500 kg dan moet de keuring door een APK II erkenninghouder en keurmeester worden uitgevoerd. 
Zie: Algemene informatie voor de uitvoering van de APK | RDW

Wel moet er rekening gehouden worden met de locatie. Uw voertuig moet naar binnen kunnen en de hefbrug moet de maximale massa van uw kampeerwagen kunnen dragen. De APK keuring moet geheel volgens de voorgeschreven regels kunnen worden uitgevoerd. 

Contact
Heeft u vragen? Beantwoord dan deze e-mail of bel 088 008 74 47. Wij helpen u graag. 


Goh, eindelijk geloof je het dus. Ik heb dit van begin af aan zo vermeld.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-1-2024 om 09:01, Magic Ed. zei:


Goh, eindelijk geloof je het dus. Ik heb dit van begin af aan zo vermeld.

Je hebt gelijk, inderdaad eindelijk. Wanneer je geen bron vermelding hebt kan je roeptoeren wat je wilt maar het moet een geloofwaardig verhaal zijn. 
Je kent het vast wwel: Hoor en wederhoor en bronvermelding.
Advies: Neem nooit zomaar iets aan wat op WWW staat.

aangepast door Robineke
  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...