Ga naar inhoud

Apk2 of Apk1


Zsazsa
 Share

Recommended Posts

Ik ben het spoor bijster, wie weet hoe het nu echt zit!
 

Wat is de situatie : mijn camper van 2022 heeft een massa rijklaar van 3095 kg. Het Max toegestane massa was 3500 kg. Het technisch Max. is 4500 Kg.  Ik heb toegestane Max laten verhogen van 3500 naar 4500 kg. Rij nu dus met c1 rijbewijs. Op mijn kenteken kaart is wel blijven staan voertuig categorie M1/SA wat staat voor personenwagen. Ik heb ook een personenwagen kenteken. Enerzijds lees ik dat ik omdat er M1/SA staat op mijn kenteken ik voor de Apk val onder personenauto’s , dus Apk 2. Echter ik lees ook zwaarder dan 3500kg ( wat ?massa rijklaar ? Technisch Max ? Toegestaan Max? ) dan Apk1 ? Maar ik lees ook op internet: Apk 2 in mijn geval ,echter voor de remmen test is er een noodzaak dit te laten controleren op een rollen-rem-test bank ( en die zijn er niet bij de meeste dealers van campers maar bij Apk stations voor vrachtauto’s. 
mijn vraag : welke Apk is nu nodig in mijn geval en om de hoeveel jaar? Er zit ook een groot prijsverschil tussen apk2 en apk 1.
Stel dat apk2 ( volstaat in mijn geval maar niet voor alleen de remmen test. Iemand ervaring met het apk prijsgevolg?

ik hoor graag en ben benieuwd!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Het LEEG gewicht van 2995 kg is maatgevend voor de APK. In dit geval dus gewoon APK2. Van een remmentest op de rollerbank is mij niets bekend (die van ons weegt leeg 2902 kg en max.toelaatbaar 4000 kg). Ik betaal gewoon 35,- euro plus de meerkosten van de roetmeting en de APK moet elke 12 maanden opnieuw bij elke diesel. Alleen de eerste drie jaar is er geen APK-plicht.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Als bij een als personen auto geregistreerd voertuig/ camper de max. toelaatbare vermelde massa groter is dan 3500 kg dan moet de remmentest inderdaad plaatsvinden op een remmenbank (RDW eis).

Dus moet hij gewoon gekeurd worden volgens de APK 2 normen,  ook wat betreft de remvertraging van bedrijfsrem en parkeerrem, maar die moeten met een rollenbank gemeten worden.

Er zijn garages die zowel APK 2 en APK 1 kunnen/  mogen uitvoeren en dus over een rollenbank besckikken

aangepast door Chaus
Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-12-2023 om 13:02, Magic Ed. zei:

Alleen de eerste drie jaar is er geen APK-plicht.


Keuringsplichtige voertuigen:

Voor  de volgende groepen voertuigen geldt de keuringsplicht 1 jaar na de datum van eerste toelating: 

motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. Dit geldt niet voor een landbouw- of bosbouwtrekker

aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg

taxi’s en OV-auto’s 

ambulances

 

Bron: RDW

Link naar reactie
Share on other sites

Ppffff…….. dacht na de eerste 2 reacties duidelijkheid te hebben ! Nu toch daarna weer andere reacties. 
Feit is wel dat bij RDW staat dat mijn camper pas na 3 jaar een apk moet hebben. 
ik heb de dealer gevraagd en die zegt gewoon te keuren als een personenauto omdat op het kenteken staat M1/SA. Dat is maatgevend is zijn reactie en ook een remmen test bank is niet nodig wordt daar gezegd.

 

wie het weet mag het zeggen 😃

Link naar reactie
Share on other sites

Als je naar de website   ovi.rdw.nl gaat en je typt je kenteken in kan je bij verval datum kijken wanneer je camper weer APK gekeurd moet worden. Indien hij een maximum toelaatbaar gewicht heeft van meer dan 3500kg moet hij al na 1 jaar en daarna elk jaar APK gekeurd worden. Echter om te bepalen welke keuringsinstantie de camper APK mag keuren word bij voertuigen op personenwagen kenteken van het massa ledig voertuig uitgegaan en valt hij onder de APK2. 

Link naar reactie
Share on other sites

Nee dat klopt niet, mijn gewicht is toelaatbaar 4500 kg. Mijn camper is van 4/2022 en Vlgs RDW apk keuring 4/2025.

ik hoorde via een ander dat niet bepalend is Max toelaatbaar maar wat het leeggewicht Vlgs kenteken, bij mij is dat 2950 kg, !

Link naar reactie
Share on other sites

Nog even op rdw site gekeken en dat geeft volgende info 

 

Wanneer en hoe vaak APK keuren

Een nieuwe kampeerauto die elektrisch of op benzine rijdt, moet na 4 jaar voor het eerst voor de APK. Bij een diesel is dat 3 jaar. Na de eerste APK-keuring moeten elektrische of benzineauto´s om de 2 jaar gekeurd worden tot ze 8 jaar oud zijn. Daarna moeten ze elk jaar worden gekeurd. Diesels moeten na de eerste APK al elk jaar worden gekeurd. Is een camper 50 jaar of ouder? Dan hoeft de APK niet meer. Een aanhangwagen of trailer hoeft u alleen APK te laten keuren als het gewicht boven de 3500 kg is. 
 
 
dus daaruit blijkt na 3 jaar. !
 
Link naar reactie
Share on other sites

Ook van de site van de RDW:


Keuringsplichtige voertuigen:

 

Voor  de volgende groepen voertuigen geldt de keuringsplicht 1 jaar na de datum van eerste toelating: 

  • motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. Dit geldt niet voor een landbouw- of bosbouwtrekker
  • aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg
  • taxi’s en OV-auto’s 
  • ambulances


Mijn camper heeft vorig jaar (2 jaar oud) APK keuring gehad na melding van RDW, Max 4250kg.

aangepast door Cor1961
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Hier het vervolg van het artikel.

Zoals te lezen is word er onderscheid gemaakt tussen voertuigen die zwaarder zijn dan 3500kg en voertuigen die dat niet zijn.

 

De keuringsplicht geldt niet voor motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg:

met een verbrandingsmotor die wordt gevoed door al dan niet tot vloeistof verdicht gas of diesel zolang als sinds de datum van eerste toelating van het motorrijtuig nog geen drie jaar voorbij is; 

Anders dan de motorrijtuigen als bedoeld in onderdeel a, als sinds de datum van eerste toelating van het motorrijtuig nog geen vier jaar voorbij is.

Link naar reactie
Share on other sites

Gebeld met rdw

 

klopt mbt gewichten 3500 + apk 1 maar …..

uitzondering voor auto,s geregistreerd onder personen auto, daarvoor geldt het lichte regime, wat betekent Apk 2 , daar geldt niet het gewichts criterium maar het feit dat geregistreerd staat bij de rdw als personenauto.

 

IMG_3021.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Nogmaals , wat jij nu aangeeft gaat over welke voertuigen door welke keuringsinstantie gekeurd mogen worden en niet over welk voertuig wanneer keuringsplichtig is. Dit staat bij artikel 4 keuringsplichtige voertuigen en dit wat jij aangeeft is artikel2 keuringsbevoegdheid.

Link naar reactie
Share on other sites

Met alle respect en dank voor de bijdrage tot nu toe maar u begrijpt denk ik niet mijn vraag ,Cor 1961, zoals ik die aan het begin van de discussies heb geformuleerd : moet ik met mijn camper met EEN PERSONEN AUTO KENTEKEN  maar met een max. 4500 kg apk 1 of apk 2 laten keuren.

 

los van gewichten staat in het RDW «  bij een personen auto kenteken ( heb ik dus ! ) geldt categorie duiding zoals ik hierboven heb omcirkelt in rood het ledig gewicht.  Dat is in mijn geval 2950 kg en is het een LICHT VOERTUIG en dus apk 2.

is inmiddels bevestigd door RDW

is bevestigd door mijn dealer.

kortom mijn vraag is beantwoord en sluit ook bij wat in het RDW register staat bij mijn kenteken.

 

ik sluit van mijn kant de discussie onder nadrukkelijk dankzegging aan eenieder die een bijdrage heeft geleverd.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-1-2024 om 12:19, Cor1961 zei:


Keuringsplichtige voertuigen:

Voor  de volgende groepen voertuigen geldt de keuringsplicht 1 jaar na de datum van eerste toelating: 

motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. Dit geldt niet voor een landbouw- of bosbouwtrekker

aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg

taxi’s en OV-auto’s 

ambulances

 

Bron: RDW


Dat is jouw uitleg. De praktijk is echter geheel anders omdat nu campers eenmaal een personenauto zijn en blijven. Dus leeg gewicht onder de 3.500 kg is APK-2 en voor een diesel pas keuren na 36 maanden na afgifte van het kentekenbewijs in welk land dan ook.
 

Link naar reactie
Share on other sites

56 minuten geleden, Cor1961 zei:

APK2 ben ik het helemaal mee eens, heb ook niet anders beweerd. Maar gewicht boven de 3500kg ben je al APK plichtig na 1 jaar, waarom kreeg ik anders een melding van de RDW dat ik mijn camper APK (2) moest laten keuren?

Ik weet het niet, maar mijn leeg gewicht is 2995 , mijn Max toelaatbaar is 4500. Mijn camper is van 4/2022 en in rdw staat apk per 4/2025. 

Link naar reactie
Share on other sites

17 minuten geleden, Cor1961 zei:

En praat je dan over de technische maximale massa of over de toegestane maximum massa voertuig?

Op mijn kenteken staat : technisch Max. Massa 4500 kg
toegestaan Max massa 4500 kg

massa rijklaar 3095 kg

voertuigcategorie : M1/ Af/Sa.      ( is dat misschien anders bij jou ?)

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Cor1961 zei:

APK2 ben ik het helemaal mee eens, heb ook niet anders beweerd. Maar gewicht boven de 3500kg ben je al APK plichtig na 1 jaar, waarom kreeg ik anders een melding van de RDW dat ik mijn camper APK (2) moest laten keuren?


Leeg gewicht boven 3500 kg en geen personenauto/kampeerauto dan is het juist. Anders ben je genaaid door de RDW.
 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Cor1961 zei:

En praat je dan over de technische maximale massa of over de toegestane maximum massa voertuig?


Nee, over het leeg gewicht. De rest speelt geen rol bij de APK. Ik heb 4.000 kg voor beide toegestane massa's maar leeg 2902 kg en hoede pas na 36 maanden APK-2 te laten doen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...