Ga naar inhoud

Verbruik verlagen Carado T337 2015


Chris Vaes
 Share

Recommended Posts

Hallo, heeft iemand tips en/of ervaring om een camper zodanig aan te passen dat dit minder verbruik oplevert?

We verbruiken nu 1:10, en dat is niet zuinig.

Te denken valt aan onderzijde beplaten, er is veel weerstand aan de onderzijde zoals de ophanging

of bijvoorbeeld extra aanpassingen aan de voorzijde, spiegels etc etc

ik hoor het graag,

 

chris vaes

Link naar reactie
Share on other sites

Dit verbruik wil ik graag hebben, maar ondanks dat mijn chiptuning 1.0 liter op de 100 minder verbruik gaf zit ik nog steeds op 10.7 liter op de 100.

 

Lager krijg ik hem alleen door langzamer te gaan rijden, de fietsen op de trekhaak thuis te laten, minder bagage mee te nemen of lucht uit de luchtvering te laten zodat hij lager ligt en minder luchtweerstand heeft. 
 

Maar dat alles wens ik niet, dus accepteer ik dit verbruik. 

Link naar reactie
Share on other sites

Vind het gebruik prima, ik doe ook 1 op 10 a 11. Das gewoon normaal voor een camper, weet niet welk model je hebt maar je ontkomt er gewoon niet aan. Wil je dit niet dan geen camper kopen, die aanpassingen gaan echt niet veel opleveren. Heb je eventueel een schotel of airco op het dak dan kan je die eraf halen maar lever je weer luxe in. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Een 3500kg zwaar voertuig met de aërodynamica van een pak vla zuiniger laten rijden lijkt mij een redelijke uitdaging.

Het goedkoopste en makkelijkste is de snelheid en aantal toeren. Ik rijd meestal 90-95km/u bij ca. 2000 toeren p/min.

Ook geheel gratis en makkelijk te doen: de lading beperken. Bijvoorbeeld geen 100L mee in de schoonwatertank.

Daarnaast ‘kan’ juiste chiptuning soms voor iets minder verbruik zorgen dus wellicht kun je dat ook eens onderzoeken.

Verwacht in geen van al de oplossingen een drastische verbetering, 1 a 2 liter per 100km besparen is vaak al heel wat.

 

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, HymerBoy zei:

Vind het gebruik prima, ik doe ook 1 op 10 a 11. Das gewoon normaal voor een camper, weet niet welk model je hebt maar je ontkomt er gewoon niet aan.

Model wordt in de titel genoemd. Mijn T135 is wat korter maar heeft verder dezelfde breedte en hoogte.

Dat laatste zal niet meewerken aan een zuinig verbruik, dat is op een haar na 3 meter.

 

@TS, je zou nog iets aan de bandenspanning kunnen doen maar niet te hoog, dat gaat weer ten koste van het comfort. 

Verder is de rijstijl iets wat invloed kan hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-9-2023 om 17:54, Chris Vaes zei:

Hallo, heeft iemand tips en/of ervaring om een camper zodanig aan te passen dat dit minder verbruik oplevert?

We verbruiken nu 1:10, en dat is niet zuinig.

Te denken valt aan onderzijde beplaten, er is veel weerstand aan de onderzijde zoals de ophanging

of bijvoorbeeld extra aanpassingen aan de voorzijde, spiegels etc etc

ik hoor het graag,

 

chris vaes

 

Iets minder fanatiek zijn met je rechtervoet.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...